Intel Core i9-12900K sopar mattan med AMD Ryzen 9 5950X i enkeltrådad prestanda

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-12900K sopar mattan med AMD Ryzen 9 5950X i enkeltrådad prestanda

Det kommande flaggskeppet drar ifrån rejält i enkeltrådad prestanda, där den slår dagens processorer med över 20 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge 2.0

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Inte dåligt. Men det är lite information kring nästa plattform när det gäller moderkort plus DDR5 minne. Om DDR5 minne blir svindyrt även vid 16GB, så blir Intel-valet ett dyrt val. Och det är den konstiga kretsbristen som gör mig tveksam. Helt otroligt att det inte ens går att förboka en ps5 ett år efter lansering.

Permalänk
Medlem

Och i andra nyheter: Intelchefer anklagas för att placera bra siffror i händerna på kända läckare, all PR är bra PR, någon bygger hype för nästa generations processorer, ...

Ska bli kul att se tester när de landar, och jag hoppas innerligt att dessa rykten och läckor stämmer då det kommer gynna oss konsumenter om produkterna är bra.

Med det sagt har jag blivit bränd av läckor så många gånger och jag håller sällan på det större laget i ett derby, roligare om det är jämnt. Dessa kan ju vara gjorda med flytande kväve eller andra saker som Intel gjort förr...

Ska bli kul att se sen vad det lider, och framförallt mr techpotatos deep dive som brukar komma vid större lanseringar

Permalänk
Medlem

Knappt ett år efter att man bytt till AMD och uppgraderat till 5950x så kommer detta hehe.. Nu undrar jag, kan AMD kontra detta med Zen4?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Knappt ett år efter att man bytt till AMD och uppgraderat till 5950x så kommer detta hehe.. Nu undrar jag, kan AMD kontra detta med Zen4?

Ja det kan de säkert, men Zen4 är mer än ett år bort

Permalänk
Medlem

Vi får inte glömma effektbehovet på ett mindre kärnkraftverk

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se hur mycket skillnad Windows 11 jämfört med Windows 10 har för denna CPU. Förstår nog att MS är med på noterna här också med nya trådschedulern. Uppgradera till vårt nya operativsystem och få ännu bättre prestanda med våra optimerade Windows 11 datorer!1!! Man får hoppas AMD blir lika bemötade på den punkten ifall det blir aktuellt med något som kräver speciell optimering från mjukvaru sidan i framtiden.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Gillar approachen med två olika arkitekturer för singel- och multi-trådade workloads . Undrar om AMD kontrar med samma koncept?

Gillar också hur ni översätter "a scheduler" till "en schemalägger" på traditionell svengelska 🤣

Permalänk
Medlem

Känns som att det här kommer bli en dyr historia. DDR5 RAM minnen kommer vara dyrt, PCIE 5.0 driver upp tillverkningskostnaderna för moderkorten och lägg till eventuellt ny PSU (ATX12VO) standard på det? Det kommer bli dyrt och sen är ju frågan vad 12900K kommer kosta på det...

Permalänk
Medlem

Om de kör denna med DDR5 (överklockad?!) och jämför med en 5950X med 3200mhz standard klockad CL18 så är jag inte förvånad över 27% skillnad. Jag är rätt skeptisk till dessa siffror och vill se en mer oberoende och öppen rapport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Om de kör denna med DDR5 (överklockad?!) och jämför med en 5950X med 3200mhz standard klockad CL18 så är jag inte förvånad över 27% skillnad. Jag är rätt skeptisk till dessa siffror och vill se en mer oberoende och öppen rapport.

Jo bra poäng där men personligen är jag inte övertygad att DDR5 vid lansering kommer ge nån betydlig vinst över snabba DDR4 alternativ såsom DDR4-3200 CL14 / DDR4-3600 CL16 baserat på historiken vid tidigare minnesgenerationsövergångar så tror ungefär de vanligaste DDR5 minnen vid lansering ungefär kommer motsvara dessa så är ganska så inriktad redan att fortsätta köra vidare på mina Samsung B-die 4x8GB stickor som körs överklockat redan över spec. Sen om några år 2-3 år kanske det blir lönsamt med DDR5.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Blir grymt skoj om detta stämmer. Så det blir fart på CPU-utvecklingen igen

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo bra poäng där men personligen är jag inte övertygad att DDR5 vid lansering kommer ge nån betydlig vinst över snabba DDR4 alternativ såsom DDR4-3200 CL14 / DDR4-3600 CL16 baserat på historien vid tidigare minnesgenerationsövergångar så är ganska så inriktat mig redan att fortsätta köra vidare på mina Samsung B-die 4x8GB stickor som körs överklockat redan över spec.

Tror inte jag heller, själv kommer jag vänta ett tag tills DDR5 har satt sig, min i9900k får tuffa på ett tag till.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag är nog nöjd med min Ryzen 7 5800x för tillfället.
Det känns som första generationen av dessa "hybrid" cpuer kommer .... och kommer det verkligen gå smärtfritt då? Jag är rädd för många barnsjukdomar. Men jag kan ju ha fel...brukar ha det enligt frugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Gillar approachen med två olika arkitekturer för singel- och multi-trådade workloads . Undrar om AMD kontrar med samma koncept?

Är det så det är tänkt då? Jag hade för mig att det är 8 kraftfulla cores med HT för de tunga belastningarna oavsett singel eller multitrådat. Sen är det 8 mindre och energieffektiva cores som fungerar bra för bakgrundsprocesser och annat som inte behöver samma prestanda.

Permalänk
Medlem

Vänta på verkliga tester och kom ihåg att olika benchmarks viktar prestanda olika:
https://techreport.com/news/31841/cpu-z-changes-benchmarking-...

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
99:e percentilen

Det ena är en hårdvarubaserad schemalägger i processorn kallad Intel Thread Director (IDT) och den andra är en optimerad schemaläggare i Windows, som släpps först med nära stundande Windows 11.

Inte kan väl Alder Lake vara så hårt knuten till ett specifikt OS som denna mening antyder? Åtminstone Linux lär väl få fullgott stöd relativt omgående, om det inte redan har det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sweet, har tänkt uppgradera CPU osv ett tag nu, ska bli spännande sen när recensionerna landar

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det jag alltid ser fram emot vid sådana här.lanseringar är SweClockers marknad som svämmar över av förra generationens numera värdelösa komponenter*.

Jag älskar er alla early adopters, "never change".

* Nej. Jag skojar. Lägg ner högaffeln, sakta och försiktigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det ena är en hårdvarubaserad schemalägger i processorn kallad Intel Thread Director (IDT) och den andra är en optimerad schemaläggare i Windows, som släpps först med nära stundande Windows 11.

Inte kan väl Alder Lake vara så hårt knuten till ett specifikt OS som denna mening antyder? Åtminstone Linux lär väl få fullgott stöd relativt omgående, om det inte redan har det.

Nej, men det är självklart att Intel vill vara med och rida på en uppgraderingsvåg i och med Windows 11. Marknadsföringssymbios eller vad man kan kalla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Är det så det är tänkt då? Jag hade för mig att det är 8 kraftfulla cores med HT för de tunga belastningarna oavsett singel eller multitrådat. Sen är det 8 mindre och energieffektiva cores som fungerar bra för bakgrundsprocesser och annat som inte behöver samma prestanda.

Har för mig jag läste att belastning på multitrådat är enligt följande för optimal prestanda:
8 trådar på kraftfulla cores, sen lägg trådar på lätta cores, och när de är fyllda börja lägg trådar på kraftfulla igen (för multithreading)

så maximal flertrådad prestanda uppnås vid åtta trådar, sen blir throughput / core lite lägre för de nästkommande 8 trådarna, och vid 24 trådar så skulle jag gissa på att tråd 9-16 är de starkaste och 1-8+17-24 blir lite svagare än lättare trådade scenarion (då de körs under multithreading)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Rekordmedlem

Då är de trots allt katastrofalt långt efter ARM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Har för mig jag läste att belastning på multitrådat är enligt följande för optimal prestanda:
8 trådar på kraftfulla cores, sen lägg trådar på lätta cores, och när de är fyllda börja lägg trådar på kraftfulla igen (för multithreading)

så maximal flertrådad prestanda uppnås vid åtta trådar, sen blir throughput / core lite lägre för de nästkommande 8 trådarna, och vid 24 trådar så skulle jag gissa på att tråd 9-16 är de starkaste och 1-8+17-24 blir lite svagare än lättare trådade scenarion (då de körs under multithreading)

Tack för info, det låter logiskt att det skulle ge bästa resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Knappt ett år efter att man bytt till AMD och uppgraderat till 5950x så kommer detta hehe.. Nu undrar jag, kan AMD kontra detta med Zen4?

frågan är snarare om Zen 3,5 (Warhol) klarar av att det gapet. Och i spel utlovades det i snitt 15% högre prestanda vilket om det stämmer så kan det nog bli väldigt jämt. Om inte annat så så är vi tillbaka med att intel är aningen framför AMD i single core och amd aningen framför i multicore.

att jämföra dessa med Zen4 är bara dumt då Zen4 är nog långt bort iom att "3,5" kommer eventuellt i slutet av året annars början på nästa. så Zen4 är nog först hösten 2022 eller början på 2023. Så Zen4 är snarare något som ska jämföras med Raptor-lake som kommer också den runt hösten 2022.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det ena är en hårdvarubaserad schemalägger i processorn kallad Intel Thread Director (IDT) och den andra är en optimerad schemaläggare i Windows, som släpps först med nära stundande Windows 11.

Inte kan väl Alder Lake vara så hårt knuten till ett specifikt OS som denna mening antyder? Åtminstone Linux lär väl få fullgott stöd relativt omgående, om det inte redan har det.

Intel har ju testat "big.LITTLE" tidigare med katastrofal framgång, så de vet att en ny schemaläggare krävs.
Sedan har de säkert i vanlig ordning själva bidragit väldigt mycket till MS kodning av Win11 för att optimera för sina produkter.
Kommer säkert leta sig till andra OS rätt snart efter lansering, men klart MS vill få folk att uppgradera.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av mrqaffe:

Då är de trots allt katastrofalt långt efter ARM.

Många bäckar små!

Innan Yoshman flyger in i debatten, så har så vitt jag förstått det x86 en inneboende tröghet i det sammanhanget och kommer troligen alltid ligga efter. x86 är starkare i multitrådat fortfarande, främst för att det kan skala till högre antal kärnor, om jag fattar detta rätt, vilket jag säkert inte gör.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prokie:

lägg till eventuellt ny PSU (ATX12VO) standard på det?

Det behövs inte. Alla nuvarande nätagg levererar ju 12 V, så det enda som behövs är en adapter från 24-pin till den nya.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Känns väldigt otydligt hur man bäst jämför Alder Lake mot AMD:s nuvarande. Man borde i alla fall börja med ren IPC vid en fast klockfrekvens, och samma minnestyp. CPU:er som boostar godtyckligt länge baserat på olika kylning och obegränsat effektuttag är ju totalt vilseledande. Men det ger sig väl vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucpel:

Vi får inte glömma effektbehovet på ett mindre kärnkraftverk

Med ny hårdvara och dagens energimarknad så är det nog värt att justera dynamisk klockning enligt elpriset. Någon som har lust att skriva ett program för detta?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB