Reperation av Ipad 6-val av butik/verkstad i Sthlm

Permalänk
Medlem

Reperation av Ipad 6-val av butik/verkstad i Sthlm

Hej,

Har fått en Ipad 6 som har trasigt glas och behöver bytas. Tänkte försöka på mig ett byte själv, men överväger att istället lämna in enheten till någon som kan reparera den. Vad jag kan se, när jag tittat runt, är att ett byte kommer landa på mellan 1000-1800 :-

Det är en djungel av olika aktörer som erbjuder denna tjänst så vem går det att lita på?
Jag behöver hjälp med förslag på tillförlitliga butiker eller verkstäder som utför dessa reparationer i Stockholm. Har någon egna erfarenheter är det ett stort plus.

Alla tips mottages varmt.

Permalänk
Medlem

Lämna in den hos apple? Kanske inte billigast men det känns som ett tillförlitligt ställe.

Permalänk
Medlem

Jag hoppar på tråden. Har en iphone11 med trasigt glas. Försäkringsbolaget föreslår en icke-apple-butik. Om vi utgår från att de inte använder material från apple - vad är risken? Påverkas funktionaliteten?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lämna in den hos apple? Kanske inte billigast men det känns som ett tillförlitligt ställe.

Tack för snabbt svar. Jag övervägde att lämna in till Apple, men de begär 2800 kr. Då går det att hitta en iPad 6 för 2500 kr begagnad. Men håller helt med dig om tillförlitligheten. Känns absolut tryggast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag hoppar på tråden. Har en iphone11 med trasigt glas. Försäkringsbolaget föreslår en icke-apple-butik. Om vi utgår från att de inte använder material från apple - vad är risken? Påverkas funktionaliteten?

definitvt. kör du reperation ifrån ett ställe som inte är knyten till apple så kommer du alltid få b-varor när det kommer till ersättningsdelar.
apple och deras verkstäder är dem ända som har tillgång till likvärdigt som ny delar. Tycker det är lite skrämmande att en försäkrningsbolag gör såhär.
tänk om det hade varit bilen och dem fråga dig om dem inte kan gör det så att du fixa bilen hos en kille dem känner som driver en verkstad svart. skulle aldrig godkänna sånt. har man försäkring som stå för reperationen så ska dem fan också gör reperation med originaldelar.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack för snabbt svar. Jag övervägde att lämna in till Apple, men de begär 2800 kr. Då går det att hitta en iPad 6 för 2500 kr begagnad. Men håller helt med dig om tillförlitligheten. Känns absolut tryggast.

som jag skrev i det andra inlägget. grejen är också att bara apple och verkstäder anslutna till dem har tillgång till originaldelar. vill du bara få det att funka och leva lite längre kan du visst kör det billiga alternativet. men du få det du betala för. det blir aldrig som ny igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

LetMe repair gör bra jobb med Apple-enheter.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

som jag skrev i det andra inlägget. grejen är också att bara apple och verkstäder anslutna till dem har tillgång till originaldelar. vill du bara få det att funka och leva lite längre kan du visst kör det billiga alternativet. men du få det du betala för. det blir aldrig som ny igen.

Tack för input. Ja, tanken är att försöka få den att leva lite längre. Är enig med dig, man får det man betalar för. Därför tänkte jag höra mig för om det finns något prisvärt alternativ. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

LetMe repair gör bra jobb med Apple-enheter.

Tack for förslaget. Såg inte ut som dom har fått så bra omdöme, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Om det bara är glaset och inte displayn som är sönder så går det att enkelt lösa själv för 100-200 kr.
Bara att föna runt kanterna och sedan skära runt limmet (man får kolla bilder så att man inte skär någon kabel).
Sedan sätter man på det nya glaset.

Displayn och glaset sitter ej ihop.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Om det bara är glaset och inte displayn som är sönder så går det att enkelt lösa själv för 100-200 kr.
Bara att föna runt kanterna och sedan skära runt limmet (man får kolla bilder så att man inte skär någon kabel).
Sedan sätter man på det nya glaset.

Displayn och glaset sitter ej ihop.

Ja det är bara glaset som är trasig. Överväger att göra det själv. Men eftersom jag inte betalt något för plattan tidigare tänkte att lämna till någon som gjort det förr kunde vara värt.

Men om jag väljer att försöka själv och ska beställa delar vilken återförsäljare rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edgar:

Tack for förslaget. Såg inte ut som dom har fått så bra omdöme, tyvärr.

Det är helt korrekt, ett hjärnsläpp gjorde att jag skrev fel verkstad.
Tanken var att skriva mCare.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag hoppar på tråden. Har en iphone11 med trasigt glas. Försäkringsbolaget föreslår en icke-apple-butik. Om vi utgår från att de inte använder material från apple - vad är risken? Påverkas funktionaliteten?

Med tanke på att Apple aktivt försöker stoppa reparationer för sina enheter så kan lite vad som ske.
Bytet av hemknappen gjorde fingeravtryckläsaren obrukbar efter en IOS uppdatering. Kameran har samma. Vid skärm så tror jag de låser ljusstyrka (osäker dock om man har lyckats komma runt det eller inte)

Men Apple gör lite olika saker för att försvåra reparation utanför deras ekosystem. Även om du skulle använda orginala Apple delar.

Jag skulle rek. köra via Apple så länge deras priser verkligen inte sticker iväg. Mycket av deras reparationer är att du får en annan enhet snarare än att de fixar just din. Men sticker priset ut rejält så är väl google reviews och ryktet som spelar störst roll för en 3e parts reparatör samt att man tar en diskussion just gällande vad sker om Apple skulle få för sig att de låser funktionalitet på din mobil vid en uppdatering för att någon har jobbat på den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charmless:

Det är helt korrekt, ett hjärnsläpp gjorde att jag skrev fel verkstad.
Tanken var att skriva mCare.

Tack, där såg omdömena bättre ut. 👍😃