Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är vad som skulle vara prioriterat? Att hindra dem från att ta del av säkerhetsuppdateringar? Inte en chans skulle jag säga. Feature updates däremot är ju ett incitament till att uppgradera sin hårdvara, samtidigt har de ju varit ganska påtryckande att alla ska installera de på tian.

Jag tror isf inte de kommer lägga någon energi öht på det här med 11 på osupportad hårdvara, dvs de prioriterar allt annat än detta specialfall med hobbyister som gått rakt emot rekommendationerna och eventuellt målat in sig i ett hörn.

Om du menar att de skulle göra något slags omvärdering vid en kommande "feature update" och inte tillåta uppgradering först då så tycker jag det låter ännu mer problematiskt, nej i så fall är det kanske bättre för alla om de faktiskt väljer att mota Olle i grind.
I det potentiella scenariot finns det ju en överhängande risk att det blir kortare livstid på Windowsinstallationen än om användaren stannar kvar på 10, det stöds ju iaf till 2025 (så länge förmodar jag att t.ex. första featurenivån av 11 inte lär stödas).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Jag tror isf inte de kommer lägga någon energi öht på det här med 11 på osupportad hårdvara, dvs de prioriterar allt annat än detta specialfall med hobbyister som gått rakt emot rekommendationerna och eventuellt målat in sig i ett hörn.

Om du menar att de skulle göra något slags omvärdering vid en kommande "feature update" och inte tillåta uppgradering först då så tycker jag det låter ännu mer problematiskt, nej i så fall är det kanske bättre för alla om de faktiskt väljer att mota Olle i grind.
I det potentiella scenariot finns det ju en överhängande risk att det blir kortare livstid på Windowsinstallationen än om användaren stannar kvar på 10, det stöds ju iaf till 2025 (så länge förmodar jag att t.ex. första featurenivån av 11 inte lär stödas).

Jag menar mer att vi kommer inte att få en automatisk uppgradering till elvan om vi inte möter kraven, och således är det inte så långsökt att vi inte heller får feature updates automatiskt utan är tvungna att ta ner dem själva, förhoppningsvis inte via en ny ISO men vi får se.

Säkerhetsuppdateringar är jag nästan beredd att satsa pengar på att vi kommer att få mer eller mindre automatiskt dock. Självklart inte sådana som bara relaterar till funktionalitet/hårdvara som inte finns på datorn, men det gäller ju även dagens säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag menar mer att vi kommer inte att få en automatisk uppgradering till elvan om vi inte möter kraven, och således är det inte så långsökt att vi inte heller får feature updates automatiskt utan är tvungna att ta ner dem själva, förhoppningsvis inte via en ny ISO men vi får se.

Säkerhetsuppdateringar är jag nästan beredd att satsa pengar på att vi kommer att få mer eller mindre automatiskt dock. Självklart inte sådana som bara relaterar till funktionalitet/hårdvara som inte finns på datorn, men det gäller ju även dagens säkerhetsuppdateringar.

Det är ju lite det jag menade, OM det blir så att man lyckas köra 11 normalt men sedan inte får featureuppdateringarna, då får man ju nästan garanterat kortare livslängd på Windowsinstallationen jämfört om man stannat kvar på 10.

Och som sagt, jag tror inte de lär lägga jättemycket energi på detta specialfall med osupportad hårdvara, om det innebär att man inte får uppdateringar, inte featureuppdateringar eller att Windows bara kör på tills det blir blåskärm istället för att funka är väl oklart.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu är det dags på main datorn.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av henkiii:

https://i.imgur.com/vrR1JuP.png
Nu är det dags på main datorn.

Hänger inte med, det är ju först om två veckor det släpps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Måste väl fortfarande vara genom insider-programmet, men uppgraderingen heter kanske inte "preview" längre.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av evil penguin:

Måste väl fortfarande vara genom insider-programmet, men uppgraderingen heter kanske inte "preview" längre.

Ah! Så är det nog!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Release preview är släppt nu. Det ryktas att det är den slutliga versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är inte med i Insider på denna burk. Men fick 11an via vanliga Windows update.

Kom en liten blå banner i Windows update rutan där det stog du kan få Windows 11 nu, typ. Så jag klickade igång den.

edit: Tydligen har jag hamnat i "Kanal för släpp av förhandsversion". Kanske på grund av att jag klickade ja tidigare.

Permalänk
Medlem

Win 11 ser väl ok ut, men widgetpanelen rök snabbt. Inget trassel såhär långt.
Tycker nya startpanelen faktiskt är helt okej, lite mobil/surfplatte-design över det.

Håller tummarna för att jag nån gång även skall kunna få in den i min Surface Go 1.

Permalänk
Lego Master

Blä, kan inte köra Win11 release preview i min Oracle Virtualbox VM. Verkar bero på TPM-knas. Sägs att Oracle jobbar på det, men ingen framgång hittills.

Tycker folk det är värt att uppgradera till preview redan nu? Jag har inget direkt allvarligt på huvudburken (massa spel typ), så en ominstallation skulle inte vara hela världen egentligen.

Edit: Nevermind. Gick med i insider-betan inatt och nu rullar 11an fint. Inga problem än så länge, till och med en del obskyra verktyg verkar funka fint.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Win 11 ser väl ok ut, men widgetpanelen rök snabbt. Inget trassel såhär långt.
Tycker nya startpanelen faktiskt är helt okej, lite mobil/surfplatte-design över det.

Håller tummarna för att jag nån gång även skall kunna få in den i min Surface Go 1.

Finns hur många lösningar som helst för att gå förbi säkerhetskraven, hittade ett skript som sköter allt, uppdaterar som det ska med

Permalänk
Medlem

Kan man på något sätt installera Windows 11 på ASUS Z97-A och 4970K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Första tråden jag hittade.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?124630-Z97-and-TPM-...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av socsoc:

Detta fungerade ju häromdagen i alla fall: https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/new-windows-1...

Permalänk
Inaktiv

Går det inte installera med en iso bara?

Missade jag nåt eller är den väldigt intetsägande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Missade jag nåt eller är den väldigt intetsägande?

Vet ej

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon42512:

Jag har fått för mig att den fortfarande vill ha någon form av tpm (fast inte nödvändigtvis 2.0) även då.

Permalänk
Medlem

Har en dator laptop som disken dog nu och jag har inte kollat med Windows program om den är kompatibel. Finns det något sätt att göra det utan att behöva installera Windows 10 och sen installera deras program?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jan-banan:

Har en dator laptop som disken dog nu och jag har inte kollat med Windows program om den är kompatibel. Finns det något sätt att göra det utan att behöva installera Windows 10 och sen installera deras program?

Det finns listor med godkända processorer för Intel och Amd, men förenklat gäller det att ha åttonde generationens core eller senare (och motsvarande för AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det finns listor med godkända processorer för Intel och Amd, men förenklat gäller det att ha åttonde generationens core eller senare (och motsvarande för AMD).

Intel Core i5-7200U 7th Gen Laptop CPU, hmm sket sig då.

Permalänk
Medlem

Vilken och var kan man köpa en TPM modul till ASUS Z97-A moderkort som möter kraven för att installera Windows 11?

Läste lite runt och ASUS verkar inte ha nån uppdatering för Z97-A moderkort som stödjer TPM 2.0. Kan man aktivera TPM 1.2 och möter den kraven för Windows 11? Måste man köpa en modul eller kan man bara aktivera TPM 1.2 i BIOS? Var exakt gör man det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av socsoc:

Vilken och var kan man köpa en TPM modul till ASUS Z97-A moderkort som möter kraven för att installera Windows 11?

Läste lite runt och ASUS verkar inte ha nån uppdatering för Z97-A moderkort som stödjer TPM 2.0. Kan man aktivera TPM 1.2 och möter den kraven för Windows 11? Måste man köpa en modul eller kan man bara aktivera TPM 1.2 i BIOS? Var exakt gör man det?

1. Om din processor är för gammal är det inte meningen (enligt Microsoft) att du skall köra Windows 11. Fortsätt med Windows 10.
2. Om du ändå vill kan man, på egen risk, ladda ned en iso-fil och installera. Då slipper man många av kraven, men jag tror att man fortfarande behöver tpm 1.2 (men en gammal modul borde fungera).
3. Med hjälp av diverse skript kan man komma runt kraven på tpm helt (se ovan).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

1. Om din processor är för gammal är det inte meningen (enligt Microsoft) att du skall köra Windows 11. Fortsätt med Windows 10.
2. Om du ändå vill kan man, på egen risk, ladda ned en iso-fil och installera. Då slipper man många av kraven, men jag tror att man fortfarande behöver tpm 1.2 (men en gammal modul borde fungera).
3. Med hjälp av diverse skript kan man komma runt kraven på tpm helt (se ovan).

Funkar inte med tpm 1.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Funkar inte med tpm 1.2

Inte ens för det där läget där man kanske inte får uppgraderingar alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Inte ens för det där läget där man kanske inte får uppgraderingar alltså?

Nej. man kommer inte vidare i installationen, får köra fusk då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Nej. man kommer inte vidare i installationen, får köra fusk då

När testade du? Nu kör jag visserligen insider preview, men där klagade inte Windows Update något (för ca 1 månad sedan eller något sånt) på TPM. Den datorn har TPM 1.2 och får än så länge vara med i Insider Preview och får uppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

När testade du? Nu kör jag visserligen insider preview, men där klagade inte Windows Update något (för ca 1 månad sedan eller något sånt) på TPM. Den datorn har TPM 1.2 och får än så länge vara med i Insider Preview och får uppdateringar

Jag har installerat från iso senast idag på en väns dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Insider har inga krav på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

Insider har inga krav på datorn

Stämmer inte. Min Probook 6450b accepteras inte i Insider och har aldrig accepterats för Windows 11. Den har TPM 1.2 också, men en äldre CPU än den andra datorn jag skrev om. Står "Your PC does not meet the minimum hardware requirements for Windows 11. Your channel options will be limited" Och jag kan bara välja Release Preview Channel för Windows 10 i insider programme

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig