Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Snyggt @walkiii
Har inte själv vågat mig på rör.
Bubblorna i gpun kommer hitta ut förr eller senare. Har alltid en litet bubbla i cpublocket när loopen fyllts nyligen, men den brukar hitta ut ganska snabbt.

Jag fyllde min i helgen också men har en bubbla i gpu också och någon liten i en slang som jag inte fått ur, tänkte först göra ett försök till att tilta chassi osv, men nu låter de som på dig att de är egentligen bara att vänta så löser de sig av sig själv?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt 3080 undervoltat med vattenkylning, är det fler som gör detta? Känns som de är vanligt att folk skaffar vattenkylning för att överklocka och inte tvärt om haha

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag fyllde min i helgen också men har en bubbla i gpu också och någon liten i en slang som jag inte fått ur, tänkte först göra ett försök till att tilta chassi osv, men nu låter de som på dig att de är egentligen bara att vänta så löser de sig av sig själv?

Ja den bör hitta ut. Man kan testa att tilta chassit som lite hjälp på traven. Men kikade på mitt cpublock idag, bubblan borta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ja den bör hitta ut. Man kan testa att tilta chassit som lite hjälp på traven. Men kikade på mitt cpublock idag, bubblan borta.

Okej

Visa signatur

🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det kanske blev för mycket vatten i res?
Behövs hela metalbiten vara i vatten?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av asus574:

Vet inte om det kanske blev för mycket vatten i res?
Behövs hela metalbiten vara i vatten?
https://i.ibb.co/yhdk85Y/20210918-211415.jpg

Detdär är ingen fara

Snygg kylvätska förövrigt!

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Detdär är ingen fara

Snygg kylvätska förövrigt!

//Pontus

Tack.
Körde in helt ofärgat men det var lite röd vätska kvar i radiatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag vill passa på och tipsa om Aquacomputer Octo/Quadro. Otroligt bra controller med kraftfull mjukvara där det är väldigt enkelt att skapa kurvor för både pump och fläktar baserat på ex. vattentemperaturen

https://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=383...
https://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/53286.jpg
https://shop.aquacomputer.de/images/product_images/popup_images/53286_4.jpg

Kan bara fylla i att AquaComputers AquaSuite är milsvida bättre än alla andra mjukvaror på PC.
Den funkar som man förväntar sig att de andra tillverkarna vill att sin mjukvara skall funka men inte gör.
Har provar EKWB, NZXT, iCUE. alla dessa mjukvaror är skräp på ett eller annat sätt, men inte AquaSuite (X.42 eller vad man nu ligger på)

Stavis
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Kan bara fylla i att AquaComputers AquaSuite är milsvida bättre än alla andra mjukvaror på PC.
Den funkar som man förväntar sig att de andra tillverkarna vill att sin mjukvara skall funka men inte gör.
Har provar EKWB, NZXT, iCUE. alla dessa mjukvaror är skräp på ett eller annat sätt, men inte AquaSuite (X.42 eller vad man nu ligger på)

Instämmer helt, ser enbart hårdvaran som bonus och hade lätt betalat samma pengar bara för mjukvaran. Denna är eoner före allt annat som finns på marknaden. Bara hoppas de andra hakar på, EK har lovat bättring för deras kontroller som de var tvungna att säljstoppa pga den värdelösa mjukvaran. Blir intressant om de kan göra bättre i nästa version.

Permalänk
Medlem

Så jäkla drygt! Behöver denna kabel för 5 euro, frakten går på 15 euro. Någon som ska beställa från EKWB får gärna hojta till!
Jag betalar självklart kabeln och frakten från dig.
https://www.ekwb.com/shop/ek-d-rgb-adapter-cable-set

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Så jäkla drygt! Behöver denna kabel för 5 euro, frakten går på 15 euro. Någon som ska beställa från EKWB får gärna hojta till!
Jag betalar självklart kabeln och frakten från dig.
https://www.ekwb.com/shop/ek-d-rgb-adapter-cable-set

Finns på inet.
Köpte sådana där för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Finns på inet.
Köpte sådana där för något år sedan.

Jaså? Just denna verkar inte finnas. Men kanske finns något annat fabrikat. Får kika på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jaså? Just denna verkar inte finnas. Men kanske finns något annat fabrikat. Får kika på det.

Kolla under kylning/moddning>belysning>ekwaterblocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Kolla under kylning/moddning>belysning>ekwaterblocks

Nej den verkar tyvärr inte finnas kvar på Inet. :/
https://www.inet.se/kategori/515/belysning

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av TaunyTiger:

Nej den verkar tyvärr inte finnas kvar på Inet. :/
https://www.inet.se/kategori/515/belysning

Jag(Pontus) ska beställa från EK i veckan. Skicka pm så löser vi resten där

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Avstängd

Jag har jätteproblem med att skruva fast min ek cpu block.
Då man inte kan använda verktyg och måste skruva för hand.
Detta gör det nästan omöjligt att komma åt, speciellt det vänstra högst upp. Då vrm kylaren sitter mycket nära.
Jag kan knappast vara ensam om detta.
Någon som vet om man kan byta ut dem så man kan använda en skruvmejsel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BNEA02:

Kan bara hålla med till 100% här, har haft min aquaero i 8 år kanske. Både fläkthuben och framförallt då AquaSuite är helt klockrena

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Jag har jätteproblem med att skruva fast min ek cpu block.
Då man inte kan använda verktyg och måste skruva för hand.
Detta gör det nästan omöjligt att komma åt, speciellt det vänstra högst upp. Då vrm kylaren sitter mycket nära.
Jag kan knappast vara ensam om detta.
Någon som vet om man kan byta ut dem så man kan använda en skruvmejsel?
https://i.ibb.co/pndxrLY/Screenshot-20210927-232343-Gallery.jpg

Ta en bit av kylslangen och trä över muttern och använd som verktyg.
Alternativt hitta en slang med rätt mått som förlängare till din hand/fingrar.
My 2cents

Stavar som en kratta.
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb [Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5950x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd, fortfarande 2025!
Nytt skal lianli V3000 med rads men utan något annat än

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BNEA02:

Ta en bit av kylslangen och trä över muttern och använd som verktyg.
Alternativt hitta en slang med rätt mått som förlängare till din hand/fingrar.
My 2cents

Tack för tipset.

En annan fråga.
Jag funderar på att fixa en tömmnings port under reservoar.
Skulle behöva tips på vad jag behöver för del/delar.
https://www.inet.se/kategori/710/anslutningar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av asus574:

Tack för tipset.

En annan fråga.
https://i.ibb.co/rGdNJDW/Screenshot-20211001-112045-Gallery.jpg

denhär ska räcka om den får plats fysiskt därunder; Drainvalve EK

Samt en vanlig fitting med slang som du skruvar in i drainporten när det är dags för dränering

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Tack för tipset.

En annan fråga.
https://i.ibb.co/rGdNJDW/Screenshot-20211001-112045-Gallery.jpg

Skickade ett pm till dig, jag har lite delar över för tömningsport.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TaunyTiger:

Skickade ett pm till dig, jag har lite delar över för tömningsport.

Tack för det, det kör vi på

Permalänk
Medlem

Sorry för en fråga som frågats 100 gånger, "är min temperatur OK/vettig?" -
8700K som körs på 5GHz,
3080 Strix OC med Powertarget på 21% + 50MHz extra Boost Clock samt 100MHz på minnet.
Ambient i rummet blir cirka 24-25 grader (dålig ventilation/gammal BRF hus)
Vattnet i datorn når cirka 31-32 grader.
CPU snittar run 60-65 men kan nå 70 vissa stunder, detta är vid kanske 60-70% load + 100% GPU load.
GPUn snittade nu ikväll 55-60 grader

Känns som att delta T mellan temperaturen i rummet och vattnet är vettigt, men är då osäker på det andra... vad tror ni?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 5080 Astral OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

8700K som körs på 5GHz,
3080 Strix OC med Powertarget på 21% + 50MHz extra Boost Clock samt 100MHz på minnet.
CPU snittar run 60-65 men kan nå 70 vissa stunder, detta är vid kanske 60-70% load + 100% GPU load.

Känns som att delta T mellan temperaturen i rummet och vattnet är vettigt, men är då osäker på det andra... vad tror ni?

De mest intressanta är väl vattentempen egentligen. Och 31-32C är ju väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neeon123:

8700K som körs på 5GHz,

Alla temperaturer är fullt normala, med ett litet snedsteg. Att endast ha 32c på vattnet är väldigt bra förövrigt.

Men jag ställer mig lite frågande kring att du har 30c mellan gpu och vattnet. Är det hotspot på GPU du använder som referens eller vanliga gpu-temperaturen? En mer normal delta mellan vatten och gputemp brukar vara kring 10-20 C

Så antingen kollar du på GPU-hotspot för att kolla temperatur eller så bör ditt vatten vara varmare än 32 C

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

8700K som körs på 5GHz,

Gissar på dålig kontakt mellan gpu och kylblocket, installera om blocket och använd brickor om du får dålig kontakt.
Skillnaden mellan vattentemp och gpu-temp ska vara ca 10-15 grader vid full load med ett bra monterat block.
Nu får du inte ut värmen från GPUn tillräckligt i vattnet vilket den relativt låga vattentempen visar på.
Jag föreslår att du undervoltar dessutom, gör massa för kylningen utan att förlora prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Alla temperaturer är fullt normala, med ett litet snedsteg. Att endast ha 32c på vattnet är väldigt bra förövrigt.

Men jag ställer mig lite frågande kring att du har 30c mellan gpu och vattnet. Är det hotspot på GPU du använder som referens eller vanliga gpu-temperaturen? En mer normal delta mellan vatten och gputemp brukar vara kring 10-20 C

Så antingen kollar du på GPU-hotspot för att kolla temperatur eller så bör ditt vatten vara varmare än 32 C

//Pontus

Använder Aquasuite, GPU Core, ser samma temp när jag kollar ASUS GPU Tweak eller vad den kallas.

Skrivet av Jompa79:

Gissar på dålig kontakt mellan gpu och kylblocket, installera om blocket och använd brickor om du får dålig kontakt.
Skillnaden mellan vattentemp och gpu-temp ska vara ca 10-15 grader vid full load med ett bra monterat block.
Nu får du inte ut värmen från GPUn tillräckligt i vattnet vilket den relativt låga vattentempen visar på.
Jag föreslår att du undervoltar dessutom, gör massa för kylningen utan att förlora prestanda.

Hmm, får väll installera om blocket då... nackdelen med vattenkylning, små jobb blir rätt stora när man ska montera ner och hålla på. Kör med hardline tub så bör ju inte vara svårt att få tillbaka allt på rätt plats igen sen...

Hade annars tänkt uppgradera CPU och Moderkort när nya intel kommer, kanske väntar till dess... *suck*

Tack för svar

Edit - kanske för lite med kylpasta på själva kärnan? Märker jag kanske när jag skruvar av...
Bild från HWInfo
https://imgur.com/a/FJDBmsS

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neeon123:

Använder Aquasuite, GPU Core, ser samma temp när jag kollar ASUS GPU Tweak eller vad den kallas.

Hmm, får väll installera om blocket då... nackdelen med vattenkylning, små jobb blir rätt stora när man ska montera ner och hålla på. Kör med hardline tub så bör ju inte vara svårt att få tillbaka allt på rätt plats igen sen...

Hade annars tänkt uppgradera CPU och Moderkort när nya intel kommer, kanske väntar till dess... *suck*

Tack för svar

Edit - kanske för lite med kylpasta på själva kärnan? Märker jag kanske när jag skruvar av...
Bild från HWInfo
https://imgur.com/a/FJDBmsS

Oj, ja något är fel med din montering. Det kan mycket väl vara för mycket kylpasta. På gpuer gäller regeln "more is better" när det kommer till kylpasta i min värld. Det gamla tipset om riskornet brukar inte räcka.

Om du tror att det är kylpastan så ordna detta på en gång då du annars kan bränna någon del av gpun som inte har kylpasta.

Ifall kylpastan är tillräcklig så kolla så du inte fått fel höjd med kylkuddarna någonstans på kortet. Har du blandat ihop och satt en 2mm tjock kudde där en 1mm kudde ska vara så kan detta felet bli.

//Pontus

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Oj, ja något är fel med din montering. Det kan mycket väl vara för mycket kylpasta. På gpuer gäller regeln "more is better" när det kommer till kylpasta i min värld. Det gamla tipset om riskornet brukar inte räcka.

Om du tror att det är kylpastan så ordna detta på en gång då du annars kan bränna någon del av gpun som inte har kylpasta.

Ifall kylpastan är tillräcklig så kolla så du inte fått fel höjd med kylkuddarna någonstans på kortet. Har du blandat ihop och satt en 2mm tjock kudde där en 1mm kudde ska vara så kan detta felet bli.

//Pontus

Okej, tack
Har iofs haft det såhär sen mitten av April, är 99% säker på att det inte är kuddarna, minns jag var så jävla noga med dem. Tycker det är största nackdelen med vattenblock för GPU, att man måste klippa o hålla på med alla de "kuddarna"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Okej, tack
Har iofs haft det såhär sen mitten av April, är 99% säker på att det inte är kuddarna, minns jag var så jävla noga med dem. Tycker det är största nackdelen med vattenblock för GPU, att man måste klippa o hålla på med alla de "kuddarna"

Hej!
Jag hade samma problem med mitt gamla 2080ti som jag monterat precis enligt anvisningen. Jag fick 60-65 grader i load på det så jag monterade om det och använde de små plastbrickorna man fick med men som enligt anvisning inte skulle användas.
Kändes mycket bättre med brickorna och jag fick full kontakt mellan block och gpu, efter det hade jag max 45 grader på GPUn i load.