SweClockers återupptar skärmtestandet

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt initiativ. Efterlängtat.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Kul med så många tankar, önskemål och tips! Det ska bli väldigt roligt och lärorikt att föra fortsatt dialog med forumet när testandet inom kort drar igång på riktigt

Tänk på att de allra flesta uppskattade redaktionens Linux-videos. Det är okej att starta på en lägre nivå så länge ni lyssnar på responsen och blir bättre över tid. Ingen förväntar sig fenomenal kvalitet från första början!

Permalänk
Medlem

Mycket roligt och efterlängtat!

Sedan är det knappast någon som tror att Ytterbergs skor ska kunna fyllas i första taget.
Hans nivå av djupa kunskaper och heligt nördande är sällsynt och svårslaget inom de flesta områden.

Permalänk
Medlem

Testa gärna...

Asus pg32uq

MSI 32" Optix MPG321UR QD Xbox Edition HDMI 2.1 gärna denna asap😁

Acer 32" Predator XB323QKNV 4K
144 Hz HDMI 2.1 HDR

Asus ROG Swift PG32UQ

Gigabyte 32" AORUS FI32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1

AOC 32" AGON AG324UX 4K IPS 144 Hz HDMI 2.1

Tack på förhand
Ps bokmärk denna post så ni inte glömmer bort den 🙄

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff Kul att dem är på G, bokmärker sidan för uppdateringar.
Hoppas de får till en bra lösning för burn-in även om jag har mindre risk för det då jag redan kör 0 brightness på min nuvarande IPS monitor >75% av tiden.
Svärtan är SUPER på ips vad menar du? /s. Jag såg knappt nått i sista säsongen av Game of Thrones när de slogs på natten

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av Dragonflame:

Testa gärna...

Asus pg32uq

MSI 32" Optix MPG321UR QD Xbox Edition HDMI 2.1 gärna denna asap😁

Acer 32" Predator XB323QKNV 4K
144 Hz HDMI 2.1 HDR

Asus ROG Swift PG32UQ

Gigabyte 32" AORUS FI32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1

AOC 32" AGON AG324UX 4K IPS 144 Hz HDMI 2.1

Tack på förhand
Ps bokmärk denna post så ni inte glömmer bort den 🙄

Jag skriver under på samtliga av dessa!

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat. Det finns andra grupper än forummedlemmar som kommer hitta dessa artiklar i efterhand när de försöker göra informerade köp.

Relaterat till skärmars hårdvara finns det andra ganska intressanta ämnen baserat på underliggande behov och erfarenheter hos användaren. Ämnen på det här området kan vara bord, stativ, skärmrelaterade produkter, resonemang kring att ha en liten skärm, stor skärm, flera skärmar.

Permalänk
Medlem

Grymt! Det är stora skor att fylla, men det här fixar du galant! Ser fram emot kommande tester.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en recention av Asus ROG Strix XG349C

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Inaktiv

Gärna skillnaderna mellan en riktigt gsyncskärm och en gsynk compatible. Jag som har ett 3090. har hört att spannet är lägre på gsync compatible, men behöver jag bry mig alls?

Permalänk
Medlem

Gigabyte fv43u.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Gärna skillnaderna mellan en riktigt gsyncskärm och en gsynk compatible. Jag som har ett 3090. har hört att spannet är lägre på gsync compatible, men behöver jag bry mig alls?

https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy... är läsvärt på det ämnet

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Lovar att Arvid vill testa skärmar för att han "måste" spela mer CS då

Permalänk
Medlem

Tummen upp på detta!

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Härligt! Nu när kontoren börjar öppna upp hade det varit gött med ett test på bra kontorsskärmar, känns läge att börja gnälla om ny skärm efter snart 2 år hemma. Jag tänker något i still med Dells U2720Q eller liknande "bra" icke gaming skärm.

Permalänk
Rekordmedlem

Sätt 4k som lägsta nivå, inget lågupplöst och ulltrabrett ska vara att man ökar bredden utifrån det "normalbästa" som finns så det är alltså minst 2160 pixlar på höjden för annars ska det kallas en ulltralåg skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

detta kommer inte att följa !!! bra!!

Visa signatur

1)Phanteks Ethoo pro /Corsair-RM750 750W 80 Plus Gold /Asus z490-p / Intel i7 10700KF @ 4,9 GHZ /Cooler Master ML240L V2 RGB/ Hyper Savage Black DDR4 4X8 3200 Mhz/ Samsung SSD 980 EVO 1Gb NVMe / Kingston SV300 240G/ Seagate 3TB 7200 rpm/ Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC /AOC Agon AG271QG /Corsair K70 & M65
2) Asus Rog G752VT

Permalänk
Medlem

Testande av nya skärmar som tillför något som inte funnits el varit mindre bra tidigare.

Visst finns det säkert en del proffsspelare som besöker Swec, men bland skärmtester i allmänhet är det lite för stort fokus på 24-27".
De som inte bara söker maximal frekvens för snabba esport-spel, men istället söker skärmar för upplevelse och/eller produktivitet vill gärna ha större skärmar än så.

Att bara gå igenom tekniska specar osv säger inte så mycket, det kan man enkelt läsa sig till själv.
Vad man vill veta är det som inte står i specen el det som sticker ut från mängden.
T ex om det finns något med den aktuella skärmen som man bör vara medveten om el gör att man kan behöva undvika den.

Informationen kan och bör insamlas både från direkta hands-on tester och grundligare efterforskning i allmänhet. Om det t ex rapporteras bland användare på nätet om buggar el konstigheter är det bra att det ingår i artikeln, ev kombinerat med att man frågat tillverkaren hur de ställer sig till påståendena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Testa gärna...

Asus pg32uq

MSI 32" Optix MPG321UR QD Xbox Edition HDMI 2.1 gärna denna asap😁

Acer 32" Predator XB323QKNV 4K
144 Hz HDMI 2.1 HDR

Asus ROG Swift PG32UQ

Gigabyte 32" AORUS FI32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1

AOC 32" AGON AG324UX 4K IPS 144 Hz HDMI 2.1

Tack på förhand
Ps bokmärk denna post så ni inte glömmer bort den 🙄

Perfekt lista som jag är sugen på.

Permalänk
Medlem

Nu när jag haft en OLED ett tag och börja vänja mig vid konsolspel i HDR hade jag gärna velat veta hur bra detta funkar på PC, och hur stor skillnad HDR400, HDR600 osv gör på skärmar.

Permalänk
Medlem

Är i behov av en stor skärm då synen börjar ge sig, min nuvarande 32" är för liten.
Så det jag känner är mest intressant för min del är LG's kommande 42" oled som de tyvärr senarelade till början av 2022, så jag får väl vänta ett tag till.
Nuvarande 40 tum skärmar har alla VA-panel och det duger inte i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Något som jag prioriterade för min primära skärm hemma när den inhandlades i början av året var KVM-funktion. Smidigheten att kunna docka sin jobblaptop med en sladd för allt (bild, tangentbord, ström...) samtidigt som man framåt kvällen kan byta till speldatorn var viktigt.

Informationen om detta var tyvärr svår att hitta, speciellt om man ville veta mer hur det funkade och inte "funktionen finns". Exempel: Hur många knapptryck för att byta? Byts input automatiskt när laptop kopplas in? Funkar det att väcka datorerna från sleep med tangentbordet?

I slutänden blev det en Philips 346b1c för mig som fungerar okej, men inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

@BrottOchStraff Kul att dem är på G, bokmärker sidan för uppdateringar.
Hoppas de får till en bra lösning för burn-in även om jag har mindre risk för det då jag redan kör 0 brightness på min nuvarande IPS monitor >75% av tiden.
Svärtan är SUPER på ips vad menar du? /s. Jag såg knappt nått i sista säsongen av Game of Thrones när de slogs på natten

haha exakt. Jag var tvungen att göra en ny skärmprofil för att titta på det där avsnittet för att ens se vad som händer. HBO är ju också sjukt kasst gällande kvalitet, det är pinsamt dåligt jämfört med Prime, Netflix och Disney+

Har haft min OLED TV sen typ 2016 och kört HTPC, PS3, PS4 och massa annat, många timmar. Inte sett något tecken på burn in. Alla snackade om burn-in på plasma också, min syster har nu ärvt min LG Plasma från typ 2009 och den har fortfarande inga burn-ins och har bättre bild än typ 90% av nya tv-apparater baserade på LCD-teknik.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

En del har nämnt testmetodologin och ja, i dagsläget har några av de bästa och mest populära skärmrecensenterna gått ifrån den traditionella beräkningen av pixel response times. Så istället för att mäta tiden mellan 10% och 90% av övergången i ren ljusstyrka till att kompensera för gamma eller med andra ord ta den faktiska upplevelsen av ljus i beaktan.

De jag känner till som gjort det är:
a5hun / Aperture Grille (som startade "revolutionen"), TFTcentral, RTings och Hardware Unboxed.

Tyvärr har de inte enats om någon gemensam standard utan alla göra liiiite olika men med samma grundidé och målsättning.
Personligen föredrar jag TFTcentrals metodik, som de i detalj förklarar och motiverar här:
https://tftcentral.co.uk/articles/response_time_testing

Jag har full förståelse för om du @Wittwang inte har möjlighet att anamma den sortens upplägg och investera den tiden som skulle krävas. Det viktiga är väl att det framgår hur du testar det, antingen med traditionella 10-90% eller något av de andras upplägg.

Men det finns en poäng med att försöka göra så "rätt" som möjligt från start för att recensioner över tid ska vara jämförbara.

Permalänk
Medlem

Börja testa 38 tummare. 38 tummare med 1600p x 3860. AlienWare, LG, Dell med flera har gjort 38:or.
Jag tror dessa är den nya standarden som tar över efter 34" ultrawide med 1440p.

Permalänk
Medlem

hade gärna sett recensioner på lite större skärmar såsom Gigabyte Aorus FV43U osv.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser vissa likheter med PC Centric?

Permalänk
Medlem

För egen del är hög upplösning och bra färgåtergivning det viktigaste. Allt över 60fps är bara bonus. Även om sweclockers användare är mycket fokuserade på spel finns det ändå många som använder datorn främst åt annat.

Har sett såväl sekreterare som programmerare sitta med skitskärmar medan cheferna som mestadels ser på Youtube har haft bästa tänkbara TCO certifierade väl skärmar förr, borde komma en TCO2021-märkning som styr upp skärmstorlek och upplösning.

Speciellt när man börjar få lite sämre syn är det extra viktigt med bra skärmar, trots att en del tror tvärtom.

Farmor ska gärna ha en 27" 5K-skärm.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Gärna tester av tvs som datorskärmar. Görs inte så ofta. Fler och fler tv tillverkare har börjat lägga märke till gaming marknaden och de har fått ner input lag. 120 Hz och vrr mm börjar smygas. Går utmärkt att avvara till förmån av större bild och bättre bildkvalitet än det avskrap den genomsnittliga gaming monitorn fortfarande är.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Inte intresserad av en specifik skärm, men mer av vilka features som testas.
Ser extremt gärna att input lag finns med i testerna.
Färgrymder, Ljusstyrka och Svärta är också intressant.

Håller även med tidigare post, gärna lite billigare varianter med och inte bara flaggskeppen.
Inser att skillnaden på billigare produkter ofta kan vara större, men ändå intressant o se vad man kan få ut av en billigare skärm, mer än att bara hoppas på att specifikationerna stämmer.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.