Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11

Permalänk
Medlem

Uppgraderat och klart. Gick ju helt smärtfritt. Och inte farligt med nytt skit den ville installera. Får kika lite mer i detalj ikväll.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Lite "Task failed successfully" över det. Om den inte stöds ska det ju bli ett rött kryss...
Troligtvis någon morgontrött på Microsoft som missade att köra Ctrl+C - Ctrl+V på någon rad i deras Excel-dokument...

Ja, är nog därmed lite av en typisk "Error 0: Success".

Trodde först att det helt enkelt var någon som gjort ett misstag i översättningen, men även originalsträngen var förvirrande baserat på de screenshots jag sökte upp lite snabbt. Kan säkert vara så att ett separat team tog fram de textsträngar som skulle visas utan att få korrekt information om hur den skulle användas. När man har så många användare som Windows ändå har kan jag tänka mig att det finns folk vars enda jobb är att polera den text som visas och generellt all kommunikation mot användaren, utöver vanliga UX-människor.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mmmm stör mig som fan på högerlicka "paste" osv ligger under "show more option" går att fixa med regghack men why?!

Samma med "recommended" sektionen i startmenyn den e riktigt kass, borde kunna ta bort och ha appar där istället.

Du har ju ikonerna för att klippa ut, kopiera och klistra in mm. i dels listen högst upp i varje fönster och högst upp i menyn när du högerklickar på ett objekt.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

mmmm stör mig som fan på högerlicka "paste" osv ligger under "show more option" går att fixa med regghack men why?!

Samma med "recommended" sektionen i startmenyn den e riktigt kass, borde kunna ta bort och ha appar där istället.

Reta mig också på dessa saker, samt den allmänna fördumningen av Win 11, men gillar annars utseende m.m
Taskbaren höll jag på bli galen av också, den är för stor, och kör man registerhack så blir den bra i storlek men klipper av klockan i nederkant.

Sluta med att jag installera Startisback betan för windows 11 den fixar taskbaren + återställer normala högerklicksmenyn utan att klicka på more, samt återställer menyn till den mer klassiska som inte är nerkläggad med rekommendationer eller förslag på "appar"
Annars gillar jag Windows 11 startmeny och taskbar designen, men när den inte går att anpassa som man vill så byter jag...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Kanske kan byta färg på ögonen? Jag ska inte lägga mig i för mycket, men det var lite kul att du blev så tagen på bar gärning

Janne Långben är också fin!

Hans konto är ju bara några månader gammalt, så ni kanske har samma källa?

Jag såg bilden första gången på deviantart, dottern blev förälskad och det var den enda jag hade på telefonen.

Permalänk

Secure Boot på Asus
I bios står det other os under Secure Boot, är det bara att ändra till Windows där?
Cms verkar vara aktiverat

Visa signatur

Jag är ett GENI!

Permalänk
Medlem

Nääää, min 4790K stöds inte så det får bli uppgradering av komponenterna innan det är dags för detta. Om det blir av dvs

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nääää, min 4790K stöds inte så det får bli uppgradering av komponenterna innan det är dags för detta. Om det blir av dvs

Samma här, och det är rätt störande då processorn fortfarande går riktigt fint.

Nåväl, hittar jag något sätt att kringgå deras gubbspärrar som fungerar för vår propp så kan jag säga till.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Hur då? Jag har provat och installationen startar inte utan tpm 2 aktiverat i bios.
Edit: kollade och det verkar som det krävs ändring i registret vid update eller att man kör not särskilt Tool för att skapa installationsusb vid clean install.

Inte testat själv men du ska kunna köra mha iso-filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

klart det går, men du kommer inte få updates via Win Update. Ska de även nämna i spelnyheter att spelen går att cracka och vart man kan tanka ner ?

Förstår inte din liknelse med att bryta mot lagen och cracka spel. Att installera win11 mha iso är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Förstår inte din liknelse med att bryta mot lagen och cracka spel. Att installera win11 mha iso är inte samma sak.

nej de kanske var lite korkat av mig, men om det inte är supporterat får man väll testa sig fram se hur långt man kommer

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Är det inte samma strul med Media Creation i Windows 11, som med Windows 10? Det vill säga om du försöker skapa ett USB-medium, måste du först flytta MediaCreation.exe till USB-minnet (och köra det därifrån).

Märkligt, men det fungerar.

Tack för länken förresten!

Que? Jag har aldrig haft problem med Microsofts verktyg för att skapa en installationsdisk av ett USB-minne, oavsett om jag gjort det via laptops eller desktops. Vad gör ni för fel?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Är det bara jag som tror Windows 11 blir en flopp? Finns inget som är bättre för den vanlige använderen än Win 10.

Permalänk
Medlem

Jag råkade installera av misstag, först fungerade inte min andra skärm men efter att det löste sig så har det flutit på alldeles utmärkt. Tycker inte skillnaden är särskilt påtaglig.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tror Windows 11 blir en flopp? Finns inget som är bättre för den vanlige använderen än Win 10.

Alla nysålda Windowsdatorer kommer ha Windows 11, det är den vägen de allra flesta datorer får sitt operativsystem.
Dvs det är nästan omöjligt att det blir en flopp på längre sikt. (Iaf om inte folk helt överger Windows)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det här lär inte fungera då, eftersom det står 1.2?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Det här lär inte fungera då, eftersom det står 1.2?

https://i.imgur.com/go6Jfrv.png

kolla om du kan upgradera, genom mjukvara på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som tror Windows 11 blir en flopp? Finns inget som är bättre för den vanlige använderen än Win 10.

Nej tror inte det blir en flopp då alla lite nyare datorer inte har några problem med Windows 11, och det är inga större skillnader mellan Windows 10 och Windows 11, Windows 11 är också lite snyggare, är mest som ett lätt reskinnat Windows 10. För äldre datorer finns ju Windows 10 kvar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Det här lär inte fungera då, eftersom det står 1.2?

https://i.imgur.com/go6Jfrv.png

Är ju bara att kolla med Datorhälsokontrollappen om det går rakt av eller inte https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att Windows 11 kommer att vara katalysatorn till att entusiaster går över till Linux. Inte p.g.a. tpm och säkerhet utan snarare att Microsofts marknadsstrategier flörtar lite för hårt med vad Apple och Google gör.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

kolla om du kan upgradera, genom mjukvara på tillverkarens hemsida.

Är en HP och det verkar faktiskt finnas nåt på deras hemsida:
https://support.hp.com/us-en/document/c05381064

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tänker mig att Windows 11 kommer att vara katalysatorn till att entusiaster går över till Linux. Inte p.g.a. tpm och säkerhet utan snarare att Microsofts marknadsstrategier flörtar lite för hårt med vad Apple och Google gör.

När dom kommit ikapp på spel kompatibilitet så kanske. Vill man t.ex. lira Battlefield 2042 funkar det väl inte på linux?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aje:

Que? Jag har aldrig haft problem med Microsofts verktyg för att skapa en installationsdisk av ett USB-minne, oavsett om jag gjort det via laptops eller desktops. Vad gör ni för fel?

Har inte haft tidigare heller, men denna gång så fick jag lösa problemet så.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Är smått förvirrad nu. I "Hälsokontroll" programmet sa den grön bock på allt förutom min 1600x. Skapade ändå ett installations USB och Windows 11 installerades utan varningar eller krusiduller. ?? Såå, kommer det rulla på ändå? Kommer jag inte få alla uppdateringar? Kommer datorn implodera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Är en HP och det verkar faktiskt finnas nåt på deras hemsida:
https://support.hp.com/us-en/document/c05381064

exakt bara uppgradera rätt enkelt. gjort de på många burkar på jobbet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tycker ni jag ska ta ut och sälja TPM modulen då CPU och moderkortet stödjer det?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

exakt bara uppgradera rätt enkelt. gjort de på många burkar på jobbet.

CPU'n verkar inte stödjas i alla fall... (i7-6700)

Försökte även aktivera Secure boot, men då ville inte datorn starta...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Väntar nog tills jag börjar se ett gäng positiva reaktioner/recensioner av Windows 11. Allt ska var klart utom TPM 2.0 i min burk by the way. Har inte orkat lära mig BIOS för detta moderkort (ASUS) än men verkar ju ska gå ladda ner uppdatering för det enligt tidigare post i tråden.

Edit: Laddat ner BIOS-uppdateringen för mitt moderkort så bara att installera när andan faller på.

Visa signatur

Intel 9600K, 16GB RAM, Asus Rog Strix Z390-F Gaming, MSI 2060 super, SSD 1TB+1TB +500GB + några HD 1TB, 2 på 3 TB styck och 1 på 8TB. Blir så när man håller på med musik, bild och spel :-)

Dator 2: Intel I5-3570k , 8GB Ram, Asus P8z77-V- LX, och mycket mindre av allt det andra :-)

Permalänk

Jag vet inte om jag gjorde rätt men jag hade ett problem... jag laddade ner Windows 11 och la det på en usb sticka.... skulle installera... och datorn låste sig när hårddiskarna skulle visas.... så jag körde igång istället setup.exe filen från usb stickan i windows istället gick lika bra tycker jag. när det gäller tpm modulen så är den aktiverad i bios... men windows 10 sa nej Amd's 3700x är inte godkänd... men ändå fick jag tummen upp att mitt system va okej för uppgradering....

en lärdom av allt tycker jag.... ryck ut alla prylar skrivare, usb minnen, extra hårddiskar m.m. så det är bara grundligt ikopplat.... det löste för min del i alla fall lycka till - till er Alla....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Jag har ett märkligt problem.
Efter att aktiverat secure boot & TPM i bios så får jag fortfarande att min PC inte stödjer Win 11.
Men i PC health check så blir jag gratulerad för att jag uppnår alla kraven.

Är mitt OS Schizo eller bara tjurigt?

Update: Har uppdaterat BIOS som ska enligt MSI stödja Windows 11.
Fortfarande ej kompatibelt enligt Windows update...

Visa signatur

Ryzen 5 5600x, XFX 319 MERC 6800 XT, G.Skill Trident Neo Z 16gb 3600mhz
MSI X570 Gaming Plus, Firecuda 520 1tb, Samsung 980 1tb, Fractal Ion+ 760W Platinum.