Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Guide: Aktivera TPM 2.0-modulen inför lanseringen av Windows 11

Vi hjälper dig undersöka möjligheterna till Windows 11 med några enkla steg, medan kunniga medlemmar i forumet kan hjälpa dig hitta rätt i BIOS/UEFI.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra där! Så om man ser till att TPM inte är aktiverad så är man helt garanterad att slippa Windows 11?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Bra där! Så om man ser till att TPM inte är aktiverad så är man helt garanterad att slippa Windows 11?

.

Går fortfarande att installera från ISO och skippa kravet, men ’vissa saker kanske inte fungerar’

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Går fortfarande att installera från ISO och skippa kravet, men ’vissa saker kanske inte fungerar’

Ja, men om man inte vill ha Windows 11 alls, så är man helt skyddad från Windows Update och andra elakheter om man avaktiverar TPM, eller har MS någon work around denna gången också? Kommer ihåg från 10:an där folk fick sina datorer "uppdaterade", oavsett om de vill eller inte..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, men om man inte vill ha Windows 11 alls, så är man helt skyddad från Windows Update och andra elakheter om man avaktiverar TPM, eller har MS någon work around denna gången också? Kommer ihåg från 10:an där folk fick sina datorer "uppdaterade", oavsett om de vill eller inte..

.

Tror att det ska vara lungt om du kör utan TPM och helst utan Secure Boot också om du kan

Permalänk
Medlem

Man kan också uppgradera till Linux och slippa sånt här påtvingat trams.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

meh .. kommer installera windows 10 igen - Saknar systray på andra skärmen & vädret bredvid klockan! - Riktigt dåligt att inte ha klocka på andra skärmen!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Någon som har koll på när man kan börja ta ner genom windows update?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha Windows 11, men super okunnig i BIOS
Sitter på Gigabyte A350n och en Ryzen 5 2600. Men vet ej hur jag går vidare

Permalänk

r.i.p i5-6600 k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

r.i.p i5-6600 k

Win 10 kommer fungera flera år till om du inte kan uppgradera din dator.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja men jag kan väl passa på att tacka så mycket för artikeln då! Fint med en sån sammanfattning av möjliga tillvägagångssätt. Känns lite töntigt att artikelns kommentarsfält ska fyllas av edgy tonåringar som vill vara konservativa och klanka ner på det nya. Ni inte originella eller roliga.

Permalänk

Om man har en TPM 2.0 modul och kör 5:e generationen Haswell-E är man körd då?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att gå till bios ifrån windows genom att hålla inne "shift" och trycka på start menu -> reboot/omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Vill gärna ha Windows 11, men super okunnig i BIOS
Sitter på Gigabyte A350n och en Ryzen 5 2600. Men vet ej hur jag går vidare

Har ett Gigabyte B550 kort och tänkte att det nog var samma (nära nog). Om du tittar i manualen på sidan 29:
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_ga-ab350-gaming3_e.pdf

Det du behöver kolla om det är aktiverat är AMD CPU fTPM.
För att öpnna BIOS spamma `del` knappen när datorn startar.

Permalänk
Medlem

Fick det att funka på mitt 390 Auros Master efter lite strul. Fick bl.a. meddelandet "secure boot can be enabled when system in user mode". Ändrade jag Secure Boot Mode Från Custom till Standard och repeterade det en gång till så funka det. Sen var jag tvungen att stänga av CSM och reboota innan moderkortet hittade TPM modulen. Vart lite skraj när Windows inloggningen stannade till någon minut och inget hände alls, antar den konfa något i Windows innan man fick logga in.

Permalänk
Medlem

Det är automatiskt aktiverat på ASUS Strix-moderkort för Z390 om du har senaste BIOS-versionen inlagd.
På Strix Z390-F Gaming är det 1903 som exempel.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att min 5600X stöds enligt Microsoft's lista. Medans Datorhälsokollen säger att den processorn inte stöds.

Datorhälsokontrollen resultat

Permalänk
Medlem

Hmm, blir nog dessvärre en reinstall för att secure boot var inte på windows uefi vid installation för längesen samt CSM var på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Bra där! Så om man ser till att TPM inte är aktiverad så är man helt garanterad att slippa Windows 11?

.

Haha, samma här, är normalt rätt snabb med bios uppdateringer, men då den senaste har stöd för win11 hoppar jag den

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Avstängd

Uppe officiellt. Media creation fungerar dock inte för mig
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Lite roligt att min 5600X stöds enligt Microsoft's lista. Medans Datorhälsokollen säger att den processorn inte stöds.

Datorhälsokontrollen resultat

Ja det tar tvetydigheten till nya nivåer :), får samma med 5800x fast den är grönmarkerad.

Permalänk
Medlem

Även om det bara vore att tuta och köra så tänker jag ändå vänta så att alla barnsjukdomar slätas ut först.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Uppe officiellt. Media creation fungerar dock inte för mig
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Är det inte samma strul med Media Creation i Windows 11, som med Windows 10? Det vill säga om du försöker skapa ett USB-medium, måste du först flytta MediaCreation.exe till USB-minnet (och köra det därifrån).

Märkligt, men det fungerar.

Tack för länken förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Hmm, blir nog dessvärre en reinstall för att secure boot var inte på windows uefi vid installation för längesen samt CSM var på.

Jag hade samma problem tidigare, men löste det med:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gp...

MEN! Stort MEN!

Om du inte är kunnig eller villig att pyssla med kommandotolken eller vet vad du gör, så skulle jag nog avråda ifall du är rädd att förstöra din windows install.

Men om du känner dig trygg med det samt kan följa instruktioner så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

6. Har du ASUS moderkort så gör en BIOS uppdatering!

Verkar finnas till samtliga ASUS brädor efter kollat några stycken och för att på enklast möjligaste sätt aktivera TPM utan att gå in i BIOS.

Kollade mitt BIOS före och då var TPM "Disabled" och efter uppdatering "Enabled" så en bekväm lösning för dom som är nojiga att gå in i BIOS och stöka till det!

Permalänk
Medlem

Så tröttsamt att läsa alla Linuxälskares desperata försök till att få folk att använda det..

Permalänk
Medlem

Installerat och klart på Windowsdatorn..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erebor:

6. Har du ASUS moderkort så gör en BIOS uppdatering!

Verkar finnas till samtliga ASUS brädor efter kollat några stycken och för att på enklast möjligaste sätt aktivera TPM utan att gå in i BIOS.

https://i.ibb.co/MGJ3xbm/Asus-br-da.png

Kollade mitt BIOS före och då var TPM "Disabled" och efter uppdatering "Enabled" så en bekväm lösning för dom som är nojiga att gå in i BIOS och stöka till det!

Kan dock vara värt att konvertera sin installation med MBR2GPT om man installerade Windows med CSM aktiverat förut, ifall BIOS-uppdateringen stänger av CSM och därmed hindrar folk från att boota. CSM har tyvärr varit aktiverat som standard alldeles för länge enligt mig.

Skrivet av Dassh:

Lite roligt att min 5600X stöds enligt Microsoft's lista. Medans Datorhälsokollen säger att den processorn inte stöds.

Datorhälsokontrollen resultat

Ja, jag såg också det där. Är lite komiskt, men det som spelar roll är den gröna bocken där.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

corei7-5930x ej stödd. tmp modul ej hittad. Inte bra detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.