Intervju med utvecklarna bakom Alan Wake Remastered

Permalänk
Melding Plague

Intervju med utvecklarna bakom Alan Wake Remastered

Remedys klassiker Alan Wake har nyligen fått en remaster, vi passade på att ställa några frågor till utvecklarna som ansvarat för projektet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det någon annan än jag som tycker den gamla PC versionen har bättre atmosfär?
Vare sig med eller utan modden för raytracing.

Lite synd att dom inte la till HDR, något som verkligen skulle kunna lyfta alan wake ordentligt, specielt på en oled.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RazorKrist:

Är det någon annan än jag som tycker den gamla PC versionen har bättre atmosfär?
Vare sig med eller utan modden för raytracing.

Lite synd att dom inte la till HDR, något som verkligen skulle kunna lyfta alan wake ordentligt, specielt på en oled.

Ska erkänna att jag inte hunnit testa själv ännu.

Jag gillade originalet men när jag försökte spela genom det igen för något år sedan kände jag att spelmekaniken var lite för stel och ointressant för att jag skulle orka ta mig genom det igen. Och där verkar de inte ha ändrat något alls i princip.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Technical deep dive! Härligt!!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Technical deep dive! Härligt!!

Jag hade betydligt fler frågor än så på lager men tyvärr hade de lite begränsat med tid

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Ska erkänna att jag inte hunnit testa själv ännu.

Jag gillade originalet men när jag försökte spela genom det igen för något år sedan kände jag att spelmekaniken var lite för stel och ointressant för att jag skulle orka ta mig genom det igen. Och där verkar de inte ha ändrat något alls i princip.

Det är absolut lite av den gamla resident evil "tank-control" aktigt i hur det kontrollerar, men det kändes som del av charmen eftersom Alan är en författare och inte en Max Payne hyper action fest nisse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Känns som ett ganska givet alternativ vid "summer sale 2022" eller liknande tillfälle. 209 kr på Epic Store, not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Är det någon annan än jag som tycker den gamla PC versionen har bättre atmosfär?
Vare sig med eller utan modden för raytracing.

Lite synd att dom inte la till HDR, något som verkligen skulle kunna lyfta alan wake ordentligt, specielt på en oled.

Ja!
Vad är grejen med avsaknaden av HDR på så många nya spel egentligen?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna en rejäl remaster av Max Payne 1 & 2, varför inte 3 med men Alan Wake, ledsen men när det kommer till själva spelandet så är det inte Remedys bästa alster.
Control har jag inte provat dock.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Luminous:

Jag ser gärna en rejäl remaster av Max Payne 1 & 2, varför inte 3 med men Alan Wake, ledsen men när det kommer till själva spelandet så är det inte Remedys bästa alster.
Control har jag inte provat dock.

Känns som Max Payne skulle behöva en remake snarare än remaster. Den spelmekanik och kontroll som för sin tid kändes ny och fräsch känns hopplöst föråldrad nu IMHO.
Vilket väl är lite samma som jag känner inför Alan Wake också

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av klotim:

Ja!
Vad är grejen med avsaknaden av HDR på så många nya spel egentligen?

Auto HDR funkar ju olika bra i olika spel. Någon som testat i denna titel?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Känns som Max Payne skulle behöva en remake snarare än remaster. Den spelmekanik och kontroll som för sin tid kändes ny och fräsch känns hopplöst föråldrad nu IMHO.
Vilket väl är lite samma som jag känner inför Alan Wake också

Absolut, jag menar bara att jag hade hellre sett en remaster av MP 1&2 än en remaster av Alan Wake, men remakes kan vara minst lika skoj.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Undrar om de hänt nåt CONTROL-påskägg i remastern?!
Originalet va ju kul och lagom läskigt, men fan vet om jag hade haft tålamod att spela igenom det igen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Napoleongl:

Undrar om de hänt nåt CONTROL-påskägg i remastern?!
Originalet va ju kul och lagom läskigt, men fan vet om jag hade haft tålamod att spela igenom det igen.

Det var faktiskt en av mina frågor
Men som de tyvärr valde att inte svara på

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det var faktiskt en av mina frågor
Men som de tyvärr valde att inte svara på

Låter som ett ja med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Är det någon annan än jag som tycker den gamla PC versionen har bättre atmosfär?
Vare sig med eller utan modden för raytracing.

Lite synd att dom inte la till HDR, något som verkligen skulle kunna lyfta alan wake ordentligt, specielt på en oled.

Inte riktigt samma kvalité men man kan ju använda windows egna Auto-hdr.

Permalänk
Medlem

kul! mer sånt här

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200