Försöker köra ett script i linux via pastebin.

Permalänk

Försöker köra ett script i linux via pastebin.

Hejsan.

Hoppas att få hjälp med att förstå ett script på pastebin.

Ett sdkort i Teslan som har hand om kartorna har gått sönder och gps fungerar inte.

Läste via tesla forum att man kunde då köpa ett nytt sdkort men för att det ska
fungera korrekt så måste man partionera det först via linux.

Killen som verkar kunnig i detta Tesla forum har gjort ett script för att fixa detta med sdkortet men
säger att man måste göra det via linux. Har installerat Ubuntu på min Windows 10 dator och
försöker skriva in de olika kommandona en efter en men när jag redan efter några rader kommer till
att skriva fi enligt hans script så stänger Ubuntu ner.

Försöker även hitta info om hur man kan klistra in hela scriptet direkt in i linux för ska man verkligen skriva
varje sådan rad en efter en ? Gör det visserligen gärna ifall jag får det att funka men kanske går att klistra in hela från pastebin ?

Scriptet finns här

https://pastebin.com/yczVQb81

Sitter vid datorn nu och är ytterst tacksam ifall någon kan hjälpa mig med detta.

Tack på förhand

// Peter

Permalänk
Medlem

Detta är ett bash skript, klicka på download i hörnet och ta bort .txt i ändelsen så att det blir .sh.

Sedan kan du exekvera skriptet i terminalen från rätt location, ett exempel på problemet https://stackoverflow.com/questions/2177932/how-do-i-execute-....

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Man måste sätta x-flaggen för att kunna exekvera script man har laddat net.

chmod +x <scriptets filnamn>

Därefter kör du med

sudo ./<scriptets filnamn>

Permalänk

Tack så mycket för snabb hjälp.

Finns det någon chans att ni orkar ta över min dator via teamviewer och kika lite ?

Permalänk

Verkar som sh filen måste ligga in en bin folder för ubuntu innan jag kan köra den men hittar inte den mappen, Hur hittar jag den ?

Permalänk

Vore så oerhört tacksam ifall någon kunde hjälpa mig.

Har döpt om den nerladdade filen med filändelse .sh

Försökt öppna den nu i Ubuntu terminal men får bara olika
felmeddelande när jag skickar de olika startkommandon som jag hittat.

Vore så fantastiskt tacksam ifall någon kunnig kunde ta över min dator och
provat.

Hjälp ! Snälla !

Permalänk
Medlem

Lösningen står ett par inlägg upp. Du måste göra filen exekverbar med chmod.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Vet att jag är trög men ingen som helst erfarenhet av linux tyvärr.

Ville bara chansa att göra ett nytt sdkort till bilen så kartorna kunde laddas ner igen via wifi och fungera korrekt.

jag har ju när jag ladda hem ubuntu till windows 10 bara access till "terminalen"

Jag laddade hem filen och la den först i en mapp på C: som heter Nerladdningar

Jag tog bort filändelsen .txt så den heter numera nav-sdcard-format.sh

I terminal så är min prompt
babianus@DESKTOP-7PHIEUP:~$

Där försöker jag skriva chmod + nav-sdcard-format.sh

men kommer tillbaka att
chmod: cannot access ´nav-sdcard-format.sh´: No such file or directory

Sorry att jag inte fattar och kanske jag är blåst men försöker förstå.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så att du verkligen tagit bort filändelsen. Med tanke på felmeddelandet låter det mer som att du bara har dolt filändelsen, snarare än faktiskt tagit bort den.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Jag kryssade i filnamntillägg i windows och då stod det .sh.txt
så jag suddade ut .txt så filändelsen nu är .sh bara.

och högerklickar jag på filen och väljer egenskaper så står det under filtyp SH-fil (.sh)

Önskar kraftigt att någon bara skulle kunna ta över och kolla för ska snart hämta ungarna på dagis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpinaB12:

Ville bara chansa att göra ett nytt sdkort till bilen så kartorna kunde laddas ner igen via wifi och fungera korrekt.

jag har ju när jag ladda hem ubuntu till windows 10 bara access till "terminalen"

men kommer tillbaka att

Du missar ett tecken. Och sen måste du ju se till att stå i samma mapp som filen ligger i. Annars kan den ju inte hitta filen.

chmod +x nav-sdcard-format.sh

Filändelsen är irrelevant i Linux.

Permalänk
Medlem

Du måste navigera till rätt mapp dvs Downloads/Nerladdningar etc i terminalen, just nu försöker du bara köra ett kommando för en fil som inte existerar i samma ställe där du exekverar kommandot. https://www.redhat.com/sysadmin/navigating-filesystem-linux-t...

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Sorry att jag missade skriva in + i texten men missar inte det i terminal.

Provar nu via olika cd commands att komma till olika mappar på hårddisken men fungerar inte verkar det som

Ger upp...

Tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpinaB12:

men kommer tillbaka att

Vänta lite, det ser ut som att du kör ett shell under Windows. Jag är inte säker på att det kan formatera enheter på det sätt som krävs tyvärr, du måste kanske köra Linux som operativsystem för detta. Jag gissar utifrån det du skriver att det du har är något bibliotek på Windows för att köra diverse utvalda Linuxprogram, inte säkert att det räcker i detta fall tyvärr.

Scriptet använder minst två program som det finns risk att de inte finns, vilket gör det mindre meningsfullt att försöka få det att köra. I din terminal, skriv in dessa två kommandon, vardera följt av enter:

sfdisk
mke2fs

Om du får svaret att något eller båda programmen inte går att hitta, så kommer scriptet inte att fungera. Om programmen saknas så är det för att du inte egentligen kör Linux, utan Windows med ett gäng Linuxbibliotek installerade. Så det är värt att kolla först.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Om jag skriver sfdisk så står det som nedan

babianus@DESKTOP-7PHIEUP:~$ sfdisk
sfdisk: no disk device specified

Om jag skriver mke2fs så står det som nedan

babianus@DESKTOP-7PHIEUP:~$ mke2fs
Usage: mke2fs [-c|-l filename] [-b block-size] [-C cluster-size]
[-i bytes-per-inode] [-I inode-size] [-J journal-options]
[-G flex-group-size] [-N number-of-inodes] [-d root-directory]
[-m reserved-blocks-percentage] [-o creator-os]
[-g blocks-per-group] [-L volume-label] [-M last-mounted-directory]
[-O feature[,...]] [-r fs-revision] [-E extended-option[,...]]
[-t fs-type] [-T usage-type ] [-U UUID] [-e errors_behavior][-z undo_file]
[-jnqvDFSV] device [blocks-count]

Du har rätt att jag ladda hem Ubuntu för Windows via Microsoft store.

Vad jag vill minnas så skrev trådskaparen för detta script att det skulle funka via Ubuntu på Windows man kanske han hade fel för något verkar kass.

tack så mycket för din hjälp.

Permalänk

Här är tråden gällande sdkorts haveri på Tesla MCU1

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/mcu1-black-center-scr...

Luckyluke skriver i ett inlägg

The partitioning script is listed here. Run from Linux system or from some virtualization software like Docker or Ubuntu for Windows.
If you pm me I can send you the EU map file.

Permalänk
Medlem

Ok, men om skaparen av scriptet säger att det ska funka så ska det nog funka. Och programmen svarar som de ska, så min farhåga verkar ha varit ogrundad!

Ang problemet att hitta rätt katalog, när det står:

Skrivet av AlpinaB12:

Så betyder "~" att du står i din "hemkatalog", troligen är det din användarkatalog under C:\Users. Om scriptet ligger i Windows standardmapp för nedladdningar, så kan du prova:

cd Downloads

och kolla sen om du hittar filen. Ett mer exakt sätt är att klicka på adressraden i filhanterarfönstret för katalogen där scriptet ligger, så att du får katalogens fulla sökväg. Den kan du kopiera med ctrl-c, och klistra in i terminalen. Ibland är det skift-ins snarare än ctrl-v som klistrar in, ofta finns en meny om du högerklickar i terminalen. Använd "" runt katalognamnet för att få mellanslag mm. att hanteras rätt. Så här:

cd "<inklistrade sökvägen>"

Sen när du får skriptet att köra så återstår en viktig sak, och det är att tala om för det vad sd-kortet heter. Det är viktigt eftersom programmet troligen kan förstöra din disk med Windows på om det blir fel enhet som formateras. Du behöver vara helt säker på vad enheten heter, troligen /dev/sdX där X är någon bokstav av b, c, d, eller e. Med reservation för att Ubuntu för Win10 kanske funkar helt annorlunda. Kommandot i slutändan ser ut att bli:

sudo ./nav-sdcard-format.sh <enhetens namn>

Men här är alltså extremt viktigt att ha rätt namn på enheten, så att du inte formaterar någon annan enhet (precis som alltid när man ska formatera en enhet).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@AlpinaB12
Tror att det vore enklare att göra en live-usb med ubuntu på och boota med den än att använda dig av Ubuntu i windows via WSL. Om du ändå vill använda dig av WSL (Ubuntu i windows) skulle jag tippa på att sökvägen till den nedladdade filen är /mnt/c/Users/AlpinaB12/Downloads/

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Om du verkligen litar på killen kan du bara köra:

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Om du verkligen litar på killen kan du bara köra:

Skriptet kräver argument.

Permalänk

Tack alla för er hjälp och tid.

Har varit med familjen hela dagen men nu har de lagt sig så blir nu att tillbringa några timmar för att
försöka få rätt på detta.

Ska gå genom allt ni skrivit och hoppas jag hittar rätt i linux träsket.

Återkommer med mina resultat.

Permalänk
Medlem

Lycka till! @immutable s gissning om sökvägen är nog bättre än min.

Visa signatur

Permalänk

Börjar arta sig nu.

Var på helt fel ställe i terminal och trodde sedan gammalt att man skulle skriva cd.. för att gå tillbaka ett steg men var ju cd ..

Har börjat fatta nu lite och tagit mig runt nu lite bland alla mappar och hittat sökvägen till skrivbordet där jag
även har en kopia av .sh filen, la den på flera olika ställen

Men när jag läser att det är viktigt att efter kör kommandot så måste jag lägga in vilken disk
den ska jobba med så är jag ännu inte säker.

På min dator så har jag egentligen bara C: och har sedan sdkortet i en USB kortläsare och den la sig som D:
Döpte om disken till TESLA så står nu som TESLA (D:) i "Den här datorn"

Hittar dev i sökningen men när jag går in där och skriver ls så står det så här

┌──(root💀DESKTOP-7PHIEUP)-[/dev]
└─# ls
block tty1 ttyS110 ttyS124 ttyS138 ttyS151 ttyS165 ttyS179 ttyS2 ttyS33 ttyS47 ttyS60 ttyS74 ttyS88
dxg ttyS0 ttyS111 ttyS125 ttyS139 ttyS152 ttyS166 ttyS18 ttyS20 ttyS34 ttyS48 ttyS61 ttyS75 ttyS89
fd ttyS1 ttyS112 ttyS126 ttyS14 ttyS153 ttyS167 ttyS180 ttyS21 ttyS35 ttyS49 ttyS62 ttyS76 ttyS9
kmsg ttyS10 ttyS113 ttyS127 ttyS140 ttyS154 ttyS168 ttyS181 ttyS22 ttyS36 ttyS5 ttyS63 ttyS77 ttyS90
lxss ttyS100 ttyS114 ttyS128 ttyS141 ttyS155 ttyS169 ttyS182 ttyS23 ttyS37 ttyS50 ttyS64 ttyS78 ttyS91
null ttyS101 ttyS115 ttyS129 ttyS142 ttyS156 ttyS17 ttyS183 ttyS24 ttyS38 ttyS51 ttyS65 ttyS79 ttyS92
ptmx ttyS102 ttyS116 ttyS13 ttyS143 ttyS157 ttyS170 ttyS184 ttyS25 ttyS39 ttyS52 ttyS66 ttyS8 ttyS93
pts ttyS103 ttyS117 ttyS130 ttyS144 ttyS158 ttyS171 ttyS185 ttyS26 ttyS4 ttyS53 ttyS67 ttyS80 ttyS94
random ttyS104 ttyS118 ttyS131 ttyS145 ttyS159 ttyS172 ttyS186 ttyS27 ttyS40 ttyS54 ttyS68 ttyS81 ttyS95
shm ttyS105 ttyS119 ttyS132 ttyS146 ttyS16 ttyS173 ttyS187 ttyS28 ttyS41 ttyS55 ttyS69 ttyS82 ttyS96
stderr ttyS106 ttyS12 ttyS133 ttyS147 ttyS160 ttyS174 ttyS188 ttyS29 ttyS42 ttyS56 ttyS7 ttyS83 ttyS97
stdin ttyS107 ttyS120 ttyS134 ttyS148 ttyS161 ttyS175 ttyS189 ttyS3 ttyS43 ttyS57 ttyS70 ttyS84 ttyS98
stdout ttyS108 ttyS121 ttyS135 ttyS149 ttyS162 ttyS176 ttyS19 ttyS30 ttyS44 ttyS58 ttyS71 ttyS85 ttyS99
tty ttyS109 ttyS122 ttyS136 ttyS15 ttyS163 ttyS177 ttyS190 ttyS31 ttyS45 ttyS59 ttyS72 ttyS86 urandom
tty0 ttyS11 ttyS123 ttyS137 ttyS150 ttyS164 ttyS178 ttyS191 ttyS32 ttyS46 ttyS6 ttyS73 ttyS87 zero

Var bör jag hitta min D: disk ? Så jag får rätt på sökvägen innan jag kör scriptet.

tack än en gång alla

Permalänk

Nytt problem som jag nu hållt på med i en timme.

Hittar inte mitt sdkort i terminal.

har varit inne lite överallt men trådar på nätet menar på att om jag förstår det rätt
är att man ska köra mount på kortet men för att hitta det så ska man skriva fdisk -l
för att lista sina diskar men när jag trycker fdisk -l så står det

fdisk: cannot open /proc/partitions: No such file or directory

Borde inte min C: hdd synas i alla fall ?

Om någon kunnig är vaken så uppskattar jag all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpinaB12:

Nytt problem som jag nu hållt på med i en timme.

Hittar inte mitt sdkort i terminal.

har varit inne lite överallt men trådar på nätet menar på att om jag förstår det rätt
är att man ska köra mount på kortet men för att hitta det så ska man skriva fdisk -l
för att lista sina diskar men när jag trycker fdisk -l så står det

fdisk: cannot open /proc/partitions: No such file or directory

Borde inte min C: hdd synas i alla fall ?

Om någon kunnig är vaken så uppskattar jag all hjälp

Om det är Ubuntu du kör bör SD-kortet automatiskt monteras under /media/"ditt användarnamn"/
om du heter "alpina" blir det /media/alpina/"SD-kortets namn", du kan testa med

ls /media/

och se vad du hittar och sedan leta vidare där.

fdisk -l

ger en massa fel om du inte är root så du måste i så fall skriva kommandot som

sudo fdisk -l

och mata in ditt eget lösenord då datorn frågar efter lösenord.

På en del Linux-varianter (men tror inte det är så i Ubuntu) hittar man automonterade diskar under
/run/media/"användarnamnet"

Jag har aldrig använt Linux under Windows så det kan vara skillnad. Men i de flesta Linuxvarianter monteras USB-enheter oavsett om det är diskar eller annat under /media eller /run/media

Måste dessvärre sova.nu .. kollar i morgon hur det gått... Natti, natti

Permalänk

jahapp.

Lagt nu nästan 6 timmar på att försöka köra ett script som partionerar ett sdkort.

Klockan är mycket och är väl lite knäckt tyvärr.

Höll på länge med att försöka klura ut det via Ubuntu i windows version men verkade ha mycket brister och hitta aldrig SDkortet hur än jag försökte.

Så kl 01 inatt så klättra jag upp på vinden för att hämta en äldre laptop som inte används till något och fick då skapa en boot usb med riktiga ubuntu på. Installerade Ubuntu och det fungerar bra verkar det som.

Inga problem att hitta sd kortet och ladda hem scriptet igen och denna gången hamna det i Downloads.

Hittade den snabbt via då Cd .. och ls och ligger då i Downloads mappen.

Blev jätteglad och tänkte att detta var ju skitenkelt nu....... Men.....

Kör då

chmod +x nav-sdcard-format.sh

Det blir bara ny rad så utgår från att den då egentligen ska kunna köras.

Sdkortet ligger under /dev/sdc

Försökt köra scriptet på flera dussin olika sätt som sudo ./nav-sdcard-format.sh <enhetens namn>

och massa andra sätt som jag googlade fram men får bara felmeddelande.

Nu är jag så trött så tror jag kommer skriva massa fel och osammanhängade så dags och gå och lägga sig.

Men i grund och botten så har jag nu en laptop som kör Ubuntu och hittar då scriptet och sdkortet men av någon anledning så vill ha inte köra scriptet.

Hoppas någon kommer med den gyllene lösningen för mig. PLEASE

Godnatt

Permalänk

Du kan inte skriva till /dev/sdc samtidigt som något filsystem på enheten är monterat, Ubuntu mpnterar dem automatiskt tror jag. Ofta heter den monterade partitionen något i stil med /dev/sdc1 om det finns 1 partition på sd-kortet så kör umount på dem först.

Är du root så du har alla rättigheter? Jag brukar skriva "sudo su" i terminalen för att bli root.

Permalänk
Medlem

HITTADE ETT FEL TILL I FILEN! Återkommer med en uppdaterad instruktion mycket snart.

FEL, återkommer med uppdaterad instruktion
Permalänk

Otroligt vilken hjälp man får här på detta forum !! Är otroligt tacksam att ni orkar läsa och lägga er tid på
en inkompetent person som mig.

Har nu nya krafter och gett mig fan på att försöka gå i mål under detta dygn.

Har fått i mig kaffe och macka och ser nu ditt inlägg Serafim. Ser att jag ska avvakta men ska lusläsa ditt inlägg

Sitter vid datorn en längre tid nu.

Permalänk

Sökte angående Gedit men enligt google sökningar så är det detsamma som Texteditor som finns i Ubuntu ?

Hitta detta via google.

How do I use gedit in Ubuntu?
How to Install Gedit on Ubuntu?
Start the Ubuntu Software center.
Search for Gedit. You'll see the “text editor” under search results. ...
Click on Install and provide authentication to install the “Text Editor”. ...
Once installation is finished, you'll see the option to remove.
Start Gedit via the applications menu.

Texteditor var redan installerat såg jag.

Vill dock inte göra det du skrev tidigare då du upptäck fel och skulle avvakta.

Tack än en gång för din/er hjälp.