Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Quiz: Vad kan du om loot-lådor i spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Är väl ofta så att free to play spel helt financieras med något sorts cosmetic system, men ser det ofta i betalda spel också nu för tiden.

Köper själv bara lootlådor i spel där man faktiskt kan få något ut från spelet i slutändan (t.ex. TF2 och CS:GO, tycker spel med låsta skins bara är dumma). Tänker på det som att köpa en trisslott, man vet att man troligen inte får något bra alls men att köpa en på Ica då och då när man handlar är inget större problem. På andra punkten tycker jag själv nästan motsatsen, man känner sig ofta för dålig för sina föremål Dock ger väl det lite av en motivation att faktiskt bli bättre. Spelen jag köper lådor i är absolut värda att spela utan några sorts föremål, det är bara roligt att kunna showoffa lite, som att ha en dyr bil. Man kan fortfarande inte köra över 30 i stan men varför skulle man inte vela se snygg ut när man gör det?

(Dock måste jag tillägga att jag verkligen tycker lagstiftningen borde vara hårdare för att mindreåriga inte ska kunna lägga förmögenheter på lootlådor. Var själv en av ungarna som la alla månadspengar på att köpa crates i Team Fortress, är ju rent hasardspel.)

Sån där med snygg bil och så det fick jag skit för att jag sa förr på en praktikplats.
Jag sa något i stil med; ”det är så skämmigt att åka i mammas blåa 360”.
Svaret blev; ”skämtar du eller? Du har tak över huvudet, det går fortare än att gå, cykla eller åka buss och är det kallt så har du värme - du ska vara glad att din mamma vill köra dig istället”.
Lite sådär offtopic då så blev ju detta en lärdom. Nu har jag körkort och egen bil sedan länge och har väl mer kanske intresserat mig för kvalitet när det kommer till bilar. Åker jag med någon annan så har jag lärt mig att inte skämmas över att åka i en låt säga rostig Toyota Aygo, utan tänkt; tak, värme, snabbare än att gå - var nöjd.

Är givetvis medveten att loot-lådor lockar för annars hade de inte funnits.
Kanske är det motivation som du nämnde.

Jag är väl bara gammal och tråkig som tycker att ”kan man spela ett spel utan det här så gör jag det”…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kunde svaret på 1! Resten var rena gissningar. 5/10

Visa signatur
Permalänk
Permalänk

ezzz

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Sån där med snygg bil och så det fick jag skit för att jag sa förr på en praktikplats.
Jag sa något i stil med; ”det är så skämmigt att åka i mammas blåa 360”.
Svaret blev; ”skämtar du eller? Du har tak över huvudet, det går fortare än att gå, cykla eller åka buss och är det kallt så har du värme - du ska vara glad att din mamma vill köra dig istället”.
Lite sådär offtopic då så blev ju detta en lärdom. Nu har jag körkort och egen bil sedan länge och har väl mer kanske intresserat mig för kvalitet när det kommer till bilar. Åker jag med någon annan så har jag lärt mig att inte skämmas över att åka i en låt säga rostig Toyota Aygo, utan tänkt; tak, värme, snabbare än att gå - var nöjd.

Är givetvis medveten att loot-lådor lockar för annars hade de inte funnits.
Kanske är det motivation som du nämnde.

Jag är väl bara gammal och tråkig som tycker att ”kan man spela ett spel utan det här så gör jag det”…

Jag förstår exakt vad du menar, och jag håller med! Det finns ingen mening med cosmetics - det är bara skryt igentligen. Exakt som det är med dyra bilar. Finns ingen skam i att spela utan, spelet kommer ju inte ändras. Tycker de har samma lockande effekt som en trisslott, har själv till exempel tjänat extremt mycket mer på spellootlådor än jag har på triss om man räknar i jämförelse med hur mycket jag spenderat. Största problemet i mina ögon är hur hasardspel blir så "spelifierat" - inget stoppar just nu minderåriga från att köpa loot lådor istället för triss, även fast de i grund och botten är exakt samma sak.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kunde väl egentligen bara hälften, resten va gissningar eller i några fall hyfsat kvalificerade gissningar.

Permalänk
Avstängd

Vissa visste jag men andra ville jag inte kunna för jag vill inte kunna något om lootlådor för de är en stor böld inom spelindustrin.

Håll hasardspelsmekanismer till... ja, hasardspel, för sjutton bajskorvar i duschen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Så mycket visste jag. Kan tillägga att jag tycker synd om folk som kastar pengar på någonting så banalt som FIFA 2021.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk

6/10

Hoppas detta lagstiftas om snart. Är gambling för barn.

Permalänk
Medlem

Lite udda att det inte går in lika mycket som den fula historien bakom hur de upfanns eller dylikt. Kändes som om det försökte vara possitivt om något som är en ren tumör på industrin.

Permalänk
Lego Master

Jag gillar inte loot-boxes. Jag spelar inte spel med loot-boxes.

Confirmed.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag är kanske dum i huvudet men jag tycker inte att alla loot-lådor är åt helvete. Men jag är ju vuxen och och kan betala 20 spänn några gånger för att få det skin:et i Dota 2 som jag vill ha från en splitter ny låda.

Man ser vilka typ 8 skins som finns i en låda. Får man ett skin i lådan och köper en till låda rullar RNG över de andra skinsen i lådan och man riskerar inte att få samma skin igen. Skinsen man skaffar går också att sälja på marknaden, även om det oftast är i ett klart mindre värde. Man kan också ge ett paket med ett skin till en vän, som blir glad.

Dota 2 är gratis att spela och jag har spelat fantastiskt mycket mer av det än jag någonsin skulle vilja erkänna för någon. Sett till köpsumma / speltid går det knappt att kvantifiera.

Skins i Dota 2 är enbart cosmetic samt gjorda av människor i communityt, och de tjänar lite pengar på att göra dem. Troligtvis inga stora summor men det är inte så att de ger bort sin tid.

Så i alla fall vad gäller treasure chests - loot-lådor - i Dota 2 tycker jag det är en helt OK del av spelet. Vet ej hur det är i andra spel.

Permalänk
Medlem

9/10.
Jag hatar loot boxes.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd

4/10, har aldrig varit någon fan av lootlådor och inte heller spelat många av de spelen där de finns så detta var inte min gren alls. De som blev rätt var gissningar kan jag intyga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Medlem

Första gången jag skäms för en 8. Men i mitt försvar så har jag aldrig öppnat nån av lådorna i quizen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Inte illa för mig som aldrig stött på detta fenomen i något av de spel jag kört...

Permalänk
Medlem

Hade fel på namnet på CS-lootboxen och vilket land som lagförde lådorna. Annars visste jag svaren sen innan

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

2/10
Sämsta resultatet någonsin för min del. En massa felchansningar där jag tittade på ett svar (=det rätta) men valde det andra. Var väl nästan bra resultat med avseende på ämnet.

Loot-lådor, i meningen något man kan köpa, är ett fenomen som jag själv aldrig haft något att göra med och inte alls intresserat mig för. Skulle väl säga att jag snarare aktivt ignorerat allt kring det frånsett att förstå själva konceptet.
Det är ett sätt för spelutvecklarna att dra in mer på virtuella lotterier av div prylar, som antingen är rent kosmetiska eller där man i praktiken betalar för att vinna (P2W). Det medför garanterat att många satsar mer än vad de borde och är dessutom till stor del inriktat på unga spelare.

Permalänk
Medlem

Kände inte igen någon låda. (=10/10 i min bok).

Permalänk
Medlem

7/10 är ganska imponerad, då jag aldrig har köpt en enda loot låda.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelt:

Mitt resultat: 0/10.

Snyggt!

Permalänk
Medlem

Jag hatar de flesta lootboxes och deras destruktiva inverkan på spel så undviker dem som pesten. Att man ändå fick 8/10 vittnar om hur mycket de ända trycks på en.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Samsung Sverige

Ja man har ju varit med i cirkusen kring lootlådor ett tag Pep till som en mus när jag såg "lootlådan" från Destiny2. Man får alltid lite endorfiner när man plockar upp en sådan

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag vet att lootlådor är skit, behöver inte göra ett quiz för det.

Permalänk
Medlem

Fyra rätt på tio gissningar inte illa

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

3/10 och den enda jag var säker på var Engrams från D2 haha.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods