gls hämtar paket och betalar i dörr?? hjälp

Permalänk
Medlem

gls hämtar paket och betalar i dörr?? hjälp

Ska sälja en förgasare och har en köpare personen säger att en gls postman hämtar paketet i dörren och ger mig pengar sen tar han paket med sig??
Känns lurt även om jag får kolla pengar innan överlämning nån som har nån mer info om detta??

rättelse stavning
Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

scam, blocka användaren

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Föredetting

Scam. GLS finns ju inte ens i Sverige. Finns en annan tråd med samma upplägg, fast Fedex, och det slutade med (tomma) hot om åtal och fängelse.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bedrageriexperten-om-kurir...

Citat:

De senaste månaderna har inlägg från personer som kontaktats av köpare som dessa florerat på sociala medier. Eftersom köparna påstår sig använda vanliga budfirmor som Fedex, UPS och GLS är det en del som vänt sig till olika forum och frågat om det kanske kan stämma.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Om det är på en säljsida skulle jag även kontakta kundtjänst och säga till om att användaren försöker luras

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

jag har en annons på fb så det kommer därifrån, men känslan var ju lurendrejeri och den brukar väl ofta stämma, om det verkar för bra för att vara sant är det scam.`

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

jag har anmält till FB och blockerat personen, tack för snabba svar .

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk

Man kan om man har tråkigt sitta och dryga sig med dom i chatten
Gissar det är någon robot som svarar med förprogrammerade fraser iofs

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | Kingston HyperX Fury RGB DDR4 3600MHz 32Gb | i9 - 10850K | Hyper 212 EVO v2 | GTX 1060 3GB | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
DS412+ - 4*5Tb WD Red

Permalänk
Medlem

Även om det kändes fel hela tiden så blir man osäker på detta.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av solifer68:

Ska sälja en förgasare och har en köpare personen säger att en gls postman hämtar paketet i dörren och ger mig pengar sen tar han paket med sig??
Känns lurt även om jag får kolla pengar innan överlämning nån som har nån mer info om detta??

Blockera. Detta är ett känt scam-försök.

Jag menar. Varför skulle en seriös person sända ett officiellt ombud för att först hämta upp förgasaren för att sedan ge dig ett kuvert med pengar? Finns ju liknande scams där de menar att de kommer att sända pengarna med samma ombud så fort de fått produkten.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Blockera. Detta är ett känt scam-försök.

Jag menar. Varför skulle en seriös person sända ett officiellt ombud för att först hämta upp förgasaren för att sedan ge dig ett kuvert med pengar? Finns ju liknande scams där de menar att de kommer att sända pengarna med samma ombud så fort de fått produkten.

har blockerat och anmält, sen kändes det fel från början men då jag aldrig hört om just detta så blev man lite osäker

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga. Var är scammen? Är det förfalskade pengar? Eller var brister det/ scammas?

/Kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalerov:

Måste bara fråga. Var är scammen? Är det förfalskade pengar? Eller var brister det/ scammas?

/Kale

Det börjar enkelt med att säljaren kommer skicka en "kurir" med pengarna + ta emot varan (påstår denne, det kommer såklart ingen för att hämta din vara), sedan ska du helt plötsligt betala för någon form av försäkring. Länken som du får när du ska betala är såklart ingen riktig betalningsportal utan det är bara en phising-sida som kommer kapa dina bankuppgifter.

Du ser mer på länken jag gav i #19289964

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Säljer en del i olika grupper på Fb. dessa "köparna" svarar dagligen på annonser, rent bedrägeri, de kan svara på allt från 10kr och uppåt, hämta 12 år gammal laptop som ska budas till Afrika och en massa annan skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det börjar enkelt med att säljaren kommer skicka en "kurir" med pengarna + ta emot varan (påstår denne, det kommer såklart ingen för att hämta din vara), sedan ska du helt plötsligt betala för någon form av försäkring. Länken som du får när du ska betala är såklart ingen riktig betalningsportal utan det är bara en phising-sida som kommer kapa dina bankuppgifter.

Du ser mer på länken jag gav i #19289964

Topp tackar

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem

GLS i Sverige är partner med Schenker så de existerar i Sverige, men kör i annan flagg. Däremot existerar inte tjänsten att ge pengar vid upphämtning av paket.

GLS är en den av brittiska posten och som alla andra stora postaktörer utsätts de konstant för bedrägeriförsök. Bra att du frågade här på forumet och att vi har så kvicka medlemmar som snabbt kom fram till att det var scam

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

GLS i Sverige är partner med Schenker så de existerar i Sverige, men kör i annan flagg. Däremot existerar inte tjänsten att ge pengar vid upphämtning av paket.

GLS är en den av brittiska posten och som alla andra stora postaktörer utsätts de konstant för bedrägeriförsök. Bra att du frågade här på forumet och att vi har så kvicka medlemmar som snabbt kom fram till att det var scam

Jämfört med dig som är ett halvår sen med svaret menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jämfört med dig som är ett halvår sen med svaret menar du?

Det var faktiskt en annan person som skrev ett inlägg i tråden tidigare idag som sålde en soffgrupp, men det inlägget har tagits bort och syns inte längre. Det du citerade från idag var svaret till den personen, antar jag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Jämfört med dig som är ett halvår sen med svaret menar du?

Haha, touche!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Scam FB

Går ju ej sända in anmälan till FB(meta)om detta och inte i övrigt heller
Ett annat skumt bolag är Merlax som driver in pengar genom FB annonser om att man ´blivit´ utvald till att få en dyr telefon för några 10 tal kronor om man betalar drar de sedan en premurations avg på flera hundra kronor varje månad och någon Telefon får du aldrig.
Jag gjorde det misstaget förra våren och fast 2-stegs inloggning via Bank id som man då tror stoppar framtida dragningar utan din inloggning så dras pengarna och varken Visa eller banken kommer att hjälpa dig så spärra kortet direkt efter du betalt in första lilla beloppet.
Jag hade åkt till fjällen och kollade ej kontot lika ofta som hemma om ev dragit något var ju självklart spärrat för int. köp men detta hjälpte ej.
Jag hade ej fler kort att Tanka på men hade precis stannat och tankat före jag tog upp telefonen och kollade e-post osv och kollade dragning på tankningen då jag såg att det dragits pengar till ett för mig okänt bolag(Melax....).
Jag spärrade direkt och skaffade sedan ett kontant tank kort där man kan sätta in pengar och de ej heller låser ett vist belopp och om du ej har detta på kontot oftast tid 1200kr trol höjt nu när bensin gått upp ca 7 kr sedan detta hände och du kan tanka på detta kortet till sista kronan du har på kortet.Alternativ på bemannad station kan du betala i kassan och du väljer en pump och sedan kan du tanka för det beloppet du betalt i förväg.
Exact hur de kommer åt att dra beloppet på ditt konto vet jag ej men någonstans går de in via en bakdörr på visa eller banken eller bank id.
Jag gjorde en polisanmälan via websidan och tog en skärmdump och sände denna till Merlax och efter någon månad hade de sänt tillbaka pengarna oklart varför men ev skrämda eller att de även har andra kunder som ej lever på scam eller någon anställd som kanske fick ´skuldkänslor´.
Jag har ju ej efter detta ej´deltagit´eller svarat på något mail eller ´lotterierbjudande´ och ej innan heller.
Orsaken till att jag gjorde detta misstaget var de bluff svaren från andra som fått sina telefoner samt att jag var ny på FB och har alltid annons blockering på alla enheter och ej så van vid reklam.På FB har jag ej lyckats stoppa reklamen kanske någon som vet hur?
För övrigt hör man ju nu om alla möjliga både ´fishing´,romans bedrägeri,investering bedrägeri osv där ´vanligt´ folk blir avlurade stora belopp tar banklån för osäkra ´investeringar´osv och blir av med hela livs besparingar på ålderns höst.

Permalänk

Fick också precis en köpare på våra utemöbler för 1500,-.
Hann hitta denna tråden och denna länk innan jag avbröt: https://pctidningen.se/internet/facebook/ny-typ-av-bedrageri-...

Skrev att jag endast tar emot betalning via Swish, då fick jag bara tummen upp och end of discussion...

Tyvärr hann jag lämna ut mitt mobilnr, så snart ringer det väl någon energisk Indier som vill hjälpa mig med min "Windows-dator"...

Permalänk
Medlem

Jo, klart det är spam.

Här är en liten ledtråd till vad för typ av scam de driver. Svarade omedelbart att "GLS är inte legitim" och sedan en liten kortis om att vi inte tar fortsatta meddelanden seriöst.

Här är en bild på det email jag fick.
https://imgur.com/a/HcKDr8J