Skapa delat nätverk med splash screen etc

Permalänk
Medlem

Skapa delat nätverk med splash screen etc

Hej!
Jag funderar på att göra ett publikt wifi-nätverk för företaget där vemsomhelst kan logga in men de måste skriva ner sina detaljer och sin email eller liknande för att få tillgång till wifi. Därefter skulle jag eventuellt vilja sätta lite gränser så att en person max kan använda xx% av bandbredden för att det ska kunna funka för alla andra, dvs om det nu är 20 person uppkopplade varav 5 st sitter och streamar 4k så kommer automatiskt dessa 5 få strypt uppkoppling så att de övriga 15 kommer ha en okej upplevelse.

Det är alltså 2 saker jag vill ha
1) "En splashscreen" där man måste lägga in lite uppgifter innan man får internet
2) Ett system för att sköta bandbredden automatiskt (kanske redan finns i dagens routrar?)

Någon som har några tips på hur man gör det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inget svar på det du frågar. Men jag har en fråga.
Jag undrar bara varför du vill att folk ska logga in o ge uppgifter. Det är ju så med de flesta publika WiFi att man måste skriva uppgifter o email. Jag undrar bara varför både du och andra vill ha det så.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har inget svar på det du frågar. Men jag har en fråga.
Jag undrar bara varför du vill att folk ska logga in o ge uppgifter. Det är ju så med de flesta publika WiFi att man måste skriva uppgifter o email. Jag undrar bara varför både du och andra vill ha det så.

Gissar det är flera anledningar.

1. Mindre risk att folk gör dumheter på nätverk där de kan identifieras.
2. Marknadsföring där du får mail etc är värt pengar.
3. Du kan blocka folk som inte sköter sig lättare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kika på radius för inloggning, men du får kanske skriva eller modifiera något existerande "frontend" för splashscreenen. Det där med att fördela bandbredd kan vara lite knepigt så som du beskriver det. Vet inte om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Gissar det är flera anledningar.

1. Mindre risk att folk gör dumheter på nätverk där de kan identifieras.
2. Marknadsföring där du får mail etc är värt pengar.
3. Du kan blocka folk som inte sköter sig lättare.

Ah tack.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@shabik Skulle tippa på att termen du letar efter är captive portal istället för splashscreen.

Sen angående bandbredsbegränsning så beror det helt på vad för hårdvara ni har! Vissa system kan lösa detta redan med hjälp av controller och AP. Andra så behöver tex brandväggar eller liknande blandas in.

Edit: Sen så borde nog denna tråden ligga under Nätverk och uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

@shabik Skulle tippa på att termen du letar efter är captive portal istället för splashscreen.

Sen angående bandbredsbegränsning så beror det helt på vad för hårdvara ni har! Vissa system kan lösa detta redan med hjälp av controller och AP. Andra så behöver tex brandväggar eller liknande blandas in.

Edit: Sen så borde nog denna tråden ligga under Nätverk och uppkoppling.

Tack för inputen. Jag ska googla!

Vad jag förstår så kanske QoS gör detta angående fördela bandbredd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad kör ni för hårdvara? Blir lite kryptiskt när du uttrycker att du ska ”göra” ett offentligt nätverk… osv. Ska det sättas upp ett helt nytt Wi-Fi nät eller tänker ni utgå ifrån befintlig utrustning?

Precis som Mayth skriver så är det en captive portal du letar efter.
Bandbreddsbegränsningen kan hanteras på olika sätt, men för att få till den dynamik du är ute efter antar jag att det måste till nån form av QoS. Själva bandbreddsbegränsningen brukar kallas för ”Traffic shaping”, så du kanske kan hitta något om du googlar på det.

Lättast blir nog att investera i ett system som redan har stöd för detta. Allt ifrån Mikrotik till Cisco ska kunna lösa det

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Tack för inputen. Jag ska googla!

Vad jag förstår så kanske QoS gör detta angående fördela bandbredd!

Visst, QoS skulle kunna göra det. Men det är lite fel verktyg för att göra det skulle jag säga. Det är mer ett verktyg att använda tillfälligt om man har länkar som går fulla innan man uppgraderar. Inget man bör använda permanent.

Permalänk
Medlem

Du löser detta med UniFi och dess hotspot-funktion förutsatt att du har en aktiv UniFi kontroller med korrekt publikt certifikat om det ska fungera med alla former av mobila enheter (läs Apple).

Med denna lösning så får du hotspot-funktion med t.ex. Google- eller Facebook-inloggning eller voucher-kort med antingen tidsmässig spärr eller surfpotter. Jag kör denna lösning på ett högfjällshotell i Italien som jag har som kund och de är nöjd med lösningen. Tyvärr så kan man inte samla information så lätt med denna lösning, men det finns en tredjeparts-hotspotlösning som heter Spotipo som ger ytterligare funktionalitet för till exempel marknadsföring och dylikt då kunders e-postadresser kan vara intressant att samla in, tänk dock på att i GDPR-tider så gäller det att fråga om tillåtelse att lagra kunddata. -> https://spotipo.com/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle spontant köra valfri accesspunkt samt en pfsense-burk och använda dess Captive Portal. Finns hur mycket inställningar som helst gällande fartbegränsningar osv - men lite jobb att sätta upp. Vill du ha något färdigt skulle jag kika på Aruba Instant On och deras "Guest Portal".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig någonsin ansluta till ett nätverk som inte har lösenord. #pineapple

Permalänk
Medlem

Det finns färdiga captive portal lösningar som gör det du vill. Sedan integrerar du det med din wifi-lösning. Ofta har de senaste instruktioner för de vanliga fabrikaten.

Kan inte några namn på rak arm tyvärr