Downtempo / Chillout / Lounge

Permalänk
Medlem

Downtempo / Chillout / Lounge

Tycker detta är bland det bästa som finns att lyssna på, så lätt att bara slänga på och låta gå i bakgrunden. Samlar en del på Buddha Bar exempelvis. Minns att jag såg första skivan i lokala musikaffären nån gång under gymnasietiden, och fullkomligt häpnade över prislappen. Den som känner till serien vet att nypris på dessa ligger runt 300:- ca. Varpå alla inköp sker via Discogs. Men, nån mer som gillar denna typ av musik?
Ge tips på artister, album, spellistor eller whatever

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Samlingen

• Ordinarie numererade serien, uppe till XII hittills, varvid XX & XXI är på väg

• Lite specialutgåvor och spinoffserier:

• Samlingen med ryggarna uppradade

Nån mer som samlar på liknande serier, Café Del Mar, Ministry of Sounds chillout serier eller liknande ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har halkat in på Downtempo på Apple Music några gånger och tycker det är rätt skönt att ha igång som bakgrundsmusik. Kan bli lite väl jazzigt för mig emellanåt men generellt så känns det som rätt precis vad jag ofta letat efter bland lo-fi/chill kategorierna.

Spelade lite när jag var hos farsan för ett tag sen och han gillade det just pga sin lite jazziga karaktär emellanåt så det var ju intressant.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Lyssnade på chill out tills Ministry of Sound började ge ut sina samlingar. Då började allt låta likadant och bli tråkigt, så jag tappade intresset helt. Har nog aldrig lyssnat på Buddha Bar dock. Serier som Back to Mine, DJ-Kicks och Late Night Tales kan ju vara downtempo, och jag tycker de är litet roligare och mer personliga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Lyssnade på chill out tills Ministry of Sound började ge ut sina samlingar. Då började allt låta likadant och bli tråkigt, så jag tappade intresset helt. Har nog aldrig lyssnat på Buddha Bar dock. Serier som Back to Mine, DJ-Kicks och Late Night Tales kan ju vara downtempo, och jag tycker de är litet roligare och mer personliga.

Skulle vilja samla på MoS serier, dessvärre ligger dom i snitt högre i pris.
Samlar mest på Buddha bar av 2 anledningar, bra musik...och dom ser snygga ut.
Får kolla in dom du tipsade om 🙂

Visa signatur