Windows server 2022 datacenter licens - varför så billig?

Permalänk
Medlem

Windows server 2022 datacenter licens - varför så billig?

Jag hade tänkt köpa mig en licens till windows server 2022 datacenter. Men blev väl lite fundersam när jag hittade ställen som säljer det för mellan 500-1500:-.

Kollar man på dustin så kostar ju en standard ca 8500:-.

Kollar man på tex prisjakt så går priserna upp runt 50+ tusen kronor, som jag tänkte var det normala priset.

Tar vi tex programvaruexperten som exempel så säljer de en datacenter licens för ca 1800:-. Men tycker ändå att sidan och allt ser seriöst ut.

Jag frågade dem genom mail hur licensen fungerar och fick detta till svar:

"Aktiveringen samt nedladdning sker genom Microsoft, det är inte möjligt att aktivera en "oäkta" licens genom Microsoft aktiveringssystem.

Produkten kan endast aktiveras en gång, så det är inte möjligt att någon annan har använt din produktnyckel tidigare eller efteråt."

Sen finns det ju tex g2a.com osv som säljer licenserna för runt 40 dollar. Som kanske får ses som lite mer oseriöst.

Så, någon som sitter med lite kunskap i ämnet som kan förklara för mig hur det kan vara så mycket billigare på sidor som åtminstone ser seriöst ut (tex programvaruexperten)

Finns säkerligen andra sidor som säljer också, så detta är ingen form av reklam. Jag är genuint intresserad och är på jakt efter en licens helt enkelt. Men är väl inte orimligt att man som privatperson inte vill lägga 50k på en licens. men vill ju trots allt ha en ärlig/äkta licens.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kortfattat så är det "grå-marknad", dvs licenserna kanske är köpta av konkursbolag, eller i länder där det är mycket billigare.

Vill du se vad priset är för en "riktig" licens så kan du kolla på t.ex. Dustin. Detta är ju att likställa att köpa en Windows 10-licens för 50kr på G2A.

Om du nu behöver datacenter edition låter det som att du inte bara sitter och labbar lite, så om ditt företag åker på en Audit kan det bli dyrt.

Betala vad det kostar, det brukar alltid vara värt det i slutändan.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kortfattat så är det "grå-marknad", dvs licenserna kanske är köpta av konkursbolag, eller i länder där det är mycket billigare.

Vill du se vad priset är för en "riktig" licens så kan du kolla på t.ex. Dustin. Detta är ju att likställa att köpa en Windows 10-licens för 50kr på G2A.

Om du nu behöver datacenter edition låter det som att du inte bara sitter och labbar lite, så om ditt företag åker på en Audit kan det bli dyrt.

Betala vad det kostar, det brukar alltid vara värt det i slutändan.

Tack för infon.

Ja jag behöver datacenter versionen då standard bara har max 2 VM. Och jag kör i dagsläget ett par fler än så. Och nej jag är inget bolag. Jag är en privatperson med personligt/privat behov av servrar.

Fick ett nytt svar från programvaruexperten nu där de skriver:

"Våra priser ligger i paritet med andra tredjeparts-försäljare."

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av naaw:

Tack för infon.

Ja jag behöver datacenter versionen då standard bara har max 2 VM. Och jag kör i dagsläget ett par fler än så. Och nej jag är inget bolag. Jag är en privatperson med personligt/privat behov av servrar.

Fick ett nytt svar från programvaruexperten nu där de skriver:

"Våra priser ligger i paritet med andra tredjeparts-försäljare."

Jag känner inte till programvaruexperten, men dom uttrycker sig sjukt vagt, nästan så att det är med flit.

Citat:

"Aktiveringen samt nedladdning sker genom Microsoft, det är inte möjligt att aktivera en "oäkta" licens genom Microsoft aktiveringssystem.

Produkten kan endast aktiveras en gång, så det är inte möjligt att någon annan har använt din produktnyckel tidigare eller efteråt."

Här säger dom bara att produktnyckeln aldrig registrerats nåntans, och dom sätter citationstecken runt "oäkta". Dom säger att "Det här är en produktnyckel", men ingenting runt om hur de fått tag på den, vad den egentligen ska användas till eller nånting.

Citat:

"Våra priser ligger i paritet med andra tredjeparts-försäljare."

Så, dom säger bara att dom ha samma misstänkt låga priser som alla andra skummisar på nätet. Varför kan de inte berätta hur de kan ta en tiondel av vad Microsoft själva tar?

Du kommer säkert inte stöta på några problem med aktivering eller så, men om du ringer hem Satya Nadella och ber honom kolla igenom din server kommer han nog anmärka på hur du kunde få din licens så billigt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes, jag håller med om att allt låter väldigt shady från deras sida.

Jag får kanske testa. Behöver ju en datacenter version, eftersom jag kör fler än 2 VM's på den fysiska servern.
De använder ju sig av klarna, så skulle ju kunna ta betalningen därigenom och på så sätt förhoppningsvis undvika att bli blåst på pengar om det skulle visa sig att det inte fungerar.

Gissar att det inte går att lägga till fler VM's än 2 om jag istället köper en standard?

Har en processor med fyra kärnor, så det behöver ju fungera/gå att använda också. Som jag förstod det så var det 2 eller 16 cores man licensiera på windows server 2022 och i alla fall programvaruexperten säger ju att det är 16 cores på deras datacenter licens.
Vet inte riktigt vad som händer om jag kör med en licens för 2 cores om jag har 4 dock..

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av naaw:

Yes, jag håller med om att allt låter väldigt shady från deras sida.

Jag får kanske testa. Behöver ju en datacenter version, eftersom jag kör fler än 2 VM's på den fysiska servern.
De använder ju sig av klarna, så skulle ju kunna ta betalningen därigenom och på så sätt förhoppningsvis undvika att bli blåst på pengar om det skulle visa sig att det inte fungerar.

Gissar att det inte går att lägga till fler VM's än 2 om jag istället köper en standard?

Har en processor med fyra kärnor, så det behöver ju fungera/gå att använda också. Som jag förstod det så var det 2 eller 16 cores man licensiera på windows server 2022 och i alla fall programvaruexperten säger ju att det är 16 cores på deras datacenter licens.
Vet inte riktigt vad som händer om jag kör med en licens för 2 cores om jag har 4 dock..

Jag läste nu att Microsoft tänker droppa hyper-v versionen:
"Foley also discovered that Microsoft isn't planning on releasing a Hyper-V Server 2022 product. The 2019 version of the product is the last of its kind. Microsoft wants those customers to switch to using Azure Stack HCI instead."

Du kanske kan testa det? Det är gratis att testa. Eller ska du göra mer än att köra virtuella maskiner?
https://azure.microsoft.com/en-us/products/azure-stack/hci/hc...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej på hosten ska jag bara köra VM's.
Eller ja, kör ju diskarna i storage spaces, osäker på om HCI stödjer det. Och orkar inte söka efter info om det pga priset på HCI så blir det ändå inte aktuellt.

Det kostar mig 40USD/mån efter testperioden.
Så oavsett om det är en bra programvara så blir det rätt dyrt i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Yes, jag håller med om att allt låter väldigt shady från deras sida.

Jag får kanske testa. Behöver ju en datacenter version, eftersom jag kör fler än 2 VM's på den fysiska servern.
De använder ju sig av klarna, så skulle ju kunna ta betalningen därigenom och på så sätt förhoppningsvis undvika att bli blåst på pengar om det skulle visa sig att det inte fungerar.

Gissar att det inte går att lägga till fler VM's än 2 om jag istället köper en standard?

Har en processor med fyra kärnor, så det behöver ju fungera/gå att använda också. Som jag förstod det så var det 2 eller 16 cores man licensiera på windows server 2022 och i alla fall programvaruexperten säger ju att det är 16 cores på deras datacenter licens.
Vet inte riktigt vad som händer om jag kör med en licens för 2 cores om jag har 4 dock..

Den licens som finns hos Dustin är mycket riktigt en licens för 16 processorkärnor, och du får köra 2 st. virtuella maskiner med denna licens. Har du en dator med 32 processorkärnor så får du köpa till licenser för extra kärnor, 16 extra kärnor kostar ungefär samma som en standard licens. Har du färre än 16 processorkärnor så ger det dig tyvärr inga fördelar, utan 16 st. är vad du då måste köpa. Vill du köra exempelvis 8 st. virtuella maskiner på en host med 16 eller färre processorkärnor så krävs alltså 4 st. standard licenser. Förflyttar du dina virtuella maskiner mellan två hostar så måste varje host ha licenser.

Fördelen med Datacenter licensen är att den inte har någon gräns vad gäller antalet virtuella maskiner. Med 16 kärnor så kostar den licensen 50 000 kr exkl. moms, 75 000 kr med 24 kärnor. Normalt sett så köper man den licensen när kostnaden för tillräckligt många standard-licenser blir högre än kostnaden för en datacenter licens. Brytpunkten borde alltså gå vid 12 virtuella maskiner, färre än 12 och Standard är mest ekonomisk, 12 eller fler så bör man satsa på Datacenter.

Därutöver så måste du också köpa användarlicenser, Client Access License eller CAL, en för varje användare som ska använda de funktioner som servern tillhandahåller.

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag. Men det jag inte vet är om det är möjligt att lägga till fler VM än två om man kör standard, eller om det "tar stopp"?

Och om man behöver fler licenser (flera kärnor eller flera VM än vad en standard ger), reggar man alla dessa i Windows (går det ens att regga fler än en nyckel i Windows?) eller ska man bara ha dem liggandes för att kunna uppvisa vid en audit (om man är bolag)

Permalänk
Avstängd

Jag kan tillägga att du inte köper en faktiskt licens på de där sidorna, utan bara en nyckel som kan aktiveras. Jag såg en mailkonversation med en Microsoftanställd som sade det, jag ska se om jag hittar den.

Permalänk
Medlem

Nja, förstår att det är kanske grå marknad, men om du registrerar med en nyckel och MS server godkänner och aktiverar då ser jag inte att man begått fel i min mening. Eller är det ändå att man skall skrämma människor med Audits etc. för att det är så avtalen är skrivna från MS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Jo det vet jag. Men det jag inte vet är om det är möjligt att lägga till fler VM än två om man kör standard, eller om det "tar stopp"?

Och om man behöver fler licenser (flera kärnor eller flera VM än vad en standard ger), reggar man alla dessa i Windows (går det ens att regga fler än en nyckel i Windows?) eller ska man bara ha dem liggandes för att kunna uppvisa vid en audit (om man är bolag)

Som jag skrev tidigare så köper du så många Standard-licenser som du behöver. För två VM så köper du en licens, för fyra VM så köper du två licenser osv.

Skrivet av wasabi:

Nja, förstår att det är kanske grå marknad, men om du registrerar med en nyckel och MS server godkänner och aktiverar då ser jag inte att man begått fel i min mening. Eller är det ändå att man skall skrämma människor med Audits etc. för att det är så avtalen är skrivna från MS?

Innan du kan installera Windows så måste du godkänna ett avtal där det står vad som gäller. I avtalet finns en punkt som säger att du måste vara rätt licensierad för att få använda mjukvaran, dvs att du lyckats aktivera mjukvaran innebär inte nödvändigtvis att du är rätt licensierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Som jag skrev tidigare så köper du så många Standard-licenser som du behöver. För två VM så köper du en licens, för fyra VM så köper du två licenser osv.

Innan du kan installera Windows så måste du godkänna ett avtal där det står vad som gäller. I avtalet finns en punkt som säger att du måste vara rätt licensierad för att få använda mjukvaran, dvs att du lyckats aktivera mjukvaran innebär inte nödvändigtvis att du är rätt licensierad.

Jo det där vet jag. Men det jag inte visste var om man aktivera/registrera flera licenser på en maskin..
Men då tolkar jag det som att man inte kan det. Att man bara ser till att ha köpt rätt licenser men aktiverar med en nyckel så att säga. Och att man kan köra hur många VM och kärnor man vill på en enda nyckel och en licens, men att man då bryter mot avtalet.

Har jag förstått rätt?

Skrivet av Meathim:

Jag kan tillägga att du inte köper en faktiskt licens på de där sidorna, utan bara en nyckel som kan aktiveras. Jag såg en mailkonversation med en Microsoftanställd som sade det, jag ska se om jag hittar den.

Om det stämmer så är det ju rätt meninglöst att köpa en sådan nyckel för 500-2000 kronor. I och med att man ändå bryter mot MS avtal så att säga då det bara är en nyckel och ingen licens. Då kan man kan man lika gärna gå hela vägen och köra saker som autoKMS...

Permalänk

Jag anser det inte är mer gråzon än att köpa en oöppnad iPhone 13 Max på en galleria för 500kr. Det kan vara ett helt legalt fall där personen bara ångrade sitt köp.

När det gäller Microsoft licenser så undra hur många individer som kan plocka ut väldigt många såna från deras MSDN konto. Det som jag förvånar mig är när vi är så otroligt många som kan göra detta ,att det inte finns en enda person som plockar ut såna licenser och försöka sälja dem

Nå för de som labbar hemma så kör trial. Labbar man och har ett jobb, så om man jobbar på ett bra ställe har man tillgång till fler licenser än vad man orkar använda. Jag själv har hundratals vm. Det finns mjukvaror som jag skulle vilja ha, men Microsoft har många företag för oss som är anställda så många så vi kan uppleva det som obegränsat.
Det hela handlar om partnerskap, där man som företag säljer vidare deras mjukvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Som jag skrev tidigare så köper du så många Standard-licenser som du behöver. För två VM så köper du en licens, för fyra VM så köper du två licenser osv.

Innan du kan installera Windows så måste du godkänna ett avtal där det står vad som gäller. I avtalet finns en punkt som säger att du måste vara rätt licensierad för att få använda mjukvaran, dvs att du lyckats aktivera mjukvaran innebär inte nödvändigtvis att du är rätt licensierad.

Nice! så hur skall man ringa de och fråga efter man installerat då?
Då har man gjort sina åtagande eller skall man maila och fråga supporten?
lite på skoj, men någonstans måste man dra gränsen på vad slutkunden kan lassas på eller?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag anser det inte är mer gråzon än att köpa en oöppnad iPhone 13 Max på en galleria för 500kr. Det kan vara ett helt legalt fall där personen bara ångrade sitt köp.

Nej nej. Gallerian i det här fallet säljer ju inte en telefon utan har öppnat webshopp oc hsäljer iphones för 500kr styck. Såklart det är konstigt då.

Fast det är en haltande jämförelse ändå; för det är ingen fysisk produkt som köpts när man köper en licensnyckel. En bättre jämförelse kanske är att man får 2TB icloud för bara 1kr/månad på www.TotallyLegitiCloudStorage.ru

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Nej nej. Gallerian i det här fallet säljer ju inte en telefon utan har öppnat webshopp oc hsäljer iphones för 500kr styck. Såklart det är konstigt då.

Fast det är en haltande jämförelse ändå; för det är ingen fysisk produkt som köpts när man köper en licensnyckel. En bättre jämförelse kanske är att man får 2TB icloud för bara 1kr/månad på www.TotallyLegitiCloudStorage.ru

Alla liknelser blir såklart lite fel. Men när det gäller dessa Microsoftlicenser så är de alltid svindyra. Förutom alla oss tiotusentals personer som har möjlighet att "kostnadsfritt" dra hem mängder med datacenter nycklar och liknande. Det enda som hindrar är att man inte får. Jag själv har nog 10st såna licenser som jag kan dra hem om jag skulle vilja, utöver de jag redan använder.
Vissa licenser som Windows klient version kan Microsoft sälja ut billigt. Men datacenterversionen, ja de billigaste servrarna den brukar ligga på legalt, så skulle jag gissa de kostar från 200 000kr men nog vanligt är 500 000kr klassen inkl SAN. Och microsoft skänker ej bort Windows till dem.

*edit*
Och nej jag lånar inte ut min bankid, nakenbilder på mig själv eller mjukvara licenserad till mig eller bekanta till andra. Men vissa är på ett företag kort tid och kan komma över tillgång. Förutom det har vi studenter, jag har många polare som drog hem det mesta med studentrabatter.

*edit2*
Hur Microsoft ser till att utvecklare i fattiga länder har tillgång till deras mjukvara så gör de lite som med rika utvecklare i rika länder. Man kan ingå partnerskap och dra hem mängder med licenser. Där många företag har mer licenser än vad de använder.
Det finns dock tydliga regler kring hur dessa licenser får använda, t.ex. använda dem hos kund är strängt förbjudet.

Det var en datacenterlicens per host om jag minns rätt. Varvid 500 000kr är för flera hostar och licenser, men det är i den prisklass maskinerna brukar ligga i. Är det då sjukligt låga priser som 1500kr istället för 50 000kr för en supernyprodukt så säger nog förnuftet lite om vad det är för licens. Och när det finns så otroligt många i världen som utan problem kan dra hem en fullt fungerande licens extra och ge bort. Där enda begränsningen ligger i att vi ej får göra detta.

Permalänk
Medlem

Behöver du ha Windows som OS på maskinen? Om inte så är grundversionen av VMware ESXi gratis för hemmabruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Och att man kan köra hur många VM och kärnor man vill på en enda nyckel och en licens, men att man då bryter mot avtalet.

Ja det är "bara" licensbrott. Finns inga tekniska spärrar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Behöver du ha Windows som OS på maskinen? Om inte så är grundversionen av VMware ESXi gratis för hemmabruk.

Det är Hyper-V server också för den delen men det spelar ingen roll.
Du får enligt licensreglerna inte installera en Windows instans virtuellt utan att licensiera den.
I Standardlicensen så får du licens för den fysiska burken och två virtuella.
Dvs du kan köra två virtuella på Vmvare eller en fyssisk windows med hyper-V och två virtuella ovanpå den

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller Microsoft licenser så undra hur många individer som kan plocka ut väldigt många såna från deras MSDN konto. Det som jag förvånar mig är när vi är så otroligt många som kan göra detta ,att det inte finns en enda person som plockar ut såna licenser och försöka sälja dem

Sprutar in licenser på detta för mig.
Använder dessa hellre till ungarna, eller ger till familj/kompisar som har nytta av dom

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Nja, förstår att det är kanske grå marknad, men om du registrerar med en nyckel och MS server godkänner och aktiverar då ser jag inte att man begått fel i min mening. Eller är det ändå att man skall skrämma människor med Audits etc. för att det är så avtalen är skrivna från MS?

Det är meningen du ska göra rätt för dig när du använder deras mjukvara. Kravet dom ställer att du ska använda windows oavsett version är att du pyntar x antal kronor för rätten att göra det. Det är ju inte krångligare än så

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av wasabi:

Nice! så hur skall man ringa de och fråga efter man installerat då?
Då har man gjort sina åtagande eller skall man maila och fråga supporten?
lite på skoj, men någonstans måste man dra gränsen på vad slutkunden kan lassas på eller?

Om säljaren nu tar betalt via faktura gör du köpet och kontaktar Microsoft när du mottagit nyckeln. Fråga vad slags nyckel det är, specifikt om det är en MSDN nyckel. Visar det sig att något är fel kontaktar du säljaren och ångrar köpet. Tror inte säljaren kommer ställa till med några som helst problem för dig då nyckeln är "falsk".

Som någon annan tog upp tidigare, det finns tusentals MSDN nycklar därute och dessa säljs VÄLDIGT ofta via platser som g2a, eBay, Craigslist, aliexpress osv.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Kan tipsa dig om att titta runt på andra Hypervisors om du bara vill köra lite VMs.

Proxmox finns i gratis varianten för hemmanvändare

https://www.proxmox.com/en/

Likaså WMware ESXi

https://customerconnect.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Skrivet av wasabi:

lite på skoj, men någonstans måste man dra gränsen på vad slutkunden kan lassas på eller?

Jag ser att någon här inte varit med om en mjukvaruinventering…

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Behöver du ha Windows som OS på maskinen? Om inte så är grundversionen av VMware ESXi gratis för hemmabruk.

Skrivet av mini-ryttge:

Kan tipsa dig om att titta runt på andra Hypervisors om du bara vill köra lite VMs.

Proxmox finns i gratis varianten för hemmanvändare

https://www.proxmox.com/en/

Likaså WMware ESXi

https://customerconnect.vmware.com/en/web/vmware/evalcenter?p...

Det är bra val - liksom ren Linux med KVM, vilket jag föredrar i små miljöer - men bara om man kör öppna/fria operativsystem. Envisas man med att vilja köra Windowsservrar som virtuella maskiner hemma får man ju stå med licenskostnaderna för dem oavsett om hypervisorn är gratis.

Länge sen jag kollade på licenskostnader för Windows, men som jag minns det gick det jämnt upp mellan per-VM och Datacenterlicens om man körde ungefär 8 Windows-VM:ar på en 2-socketserver. Förhållandet har troligen ändrats en smula med per-core-licenserna som används idag.

Permalänk
Medlem

Jag är själv tveksam men samtidigt så är 40USD en hel del om man kommer upp i kvantiteter. I mitt fall så har mina företag ett avtal där vi får licenser med Server Standard och Windows 10 Enterprise eller Pro edition. Allt som kostar är en administrationsavgift. Det blir då ganska uppenbart att 40USD är ett hållbart pris om man har volymen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det är meningen du ska göra rätt för dig när du använder deras mjukvara. Kravet dom ställer att du ska använda windows oavsett version är att du pyntar x antal kronor för rätten att göra det. Det är ju inte krångligare än så

Absolut! det är det lite det jag undrade, står det i avtalet att man inte får köpa för under XXX kronor så är det ju så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag ser att någon här inte varit med om en mjukvaruinventering…

Nej det har jag inte, därav frågeställningen då man vill lära sig om hur det kan funka baserat på fakta
Det var INTE uppmaning till att köpa olagligt, men jag vet själv att ibland har man fått erbjudande från MS som var himla bra faktiskt, tex. när de hade en drive om uppgradering etc.
Men jag lyssnar gärna så jag vet när jag kommer till en arbetsplats som gör fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Om säljaren nu tar betalt via faktura gör du köpet och kontaktar Microsoft när du mottagit nyckeln. Fråga vad slags nyckel det är, specifikt om det är en MSDN nyckel. Visar det sig att något är fel kontaktar du säljaren och ångrar köpet. Tror inte säljaren kommer ställa till med några som helst problem för dig då nyckeln är "falsk".

Som någon annan tog upp tidigare, det finns tusentals MSDN nycklar därute och dessa säljs VÄLDIGT ofta via platser som g2a, eBay, Craigslist, aliexpress osv.

Eller så öppnar du cmd och skriver:
slmgr -dli