Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur väljer du grafikinställningar i spel?

Är det allt upp på Ultra FPS be damned, allt på lägsta för att maximera bildfrekvens eller försöker du hitta din dators sweet spot?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Maxar allt o jobbar mig neråt i inställningarna om det behövs.

Permalänk
Medlem

Sätter allt på max och stänger av sucessivt inställningar för att nå sweet spot (minimum stabila 60fps, inga dips!)

Permalänk
Medlem

Jag tog "experimenterade mig fram"

Hade varit bra med ett alternativ "så maxade inställningar som möjligt för en tillfredsställd FPS" 100-200

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Försöker hitta inställningar där jag får så mycket fps som möjligt utan att det ser förjävligt ut.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Klassisk idiot här.
Maxar allt: flyter det inte blir jag arg, ledsen och irriterad och skiter i att spela spelet.

Undantaget är väl spel som är competitive "på riktigt" (så tex CS, men inte BF), å andra sidan brukar de ju vara lättdrivna så det är sällan ett problem ändå.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Börjar med allt på max. Funkar inte det sänker jag några inställningar tills jag uppnår en OK fps.
Ibland, främst stora AAA spel, så kollar jag upp guider om vilka inställningar som påverkar mest.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av griid:

Jag tog "experimenterade mig fram"

Hade varit bra med ett alternativ "så maxade inställningar som möjligt för en tillfredsställd FPS" 100-200

Jag tänker att det är det som är "experimentera sig fram"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Klassisk idiot här.
Maxar allt: flyter det inte blir jag arg, ledsen och irriterad och skiter i att spela spelet.

Det händer väl för mig ibland också

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Går in och ändrar upplösningen till min Native upplösning för att 50% av spelen förstår inte vilken upplösning jag har.

Permalänk
Testpilot

Beror helt på titel jag spelar!

Kör jag ett online-shooter eller annat mer "tävlingsinriktat" spel, då är bilduppdateringen av absolut största vikt. Det brukar innebära att sånär som på texturer åker alla reglage i botten.

Spelar jag däremot ett mer storydrivet spel, framförallt singleplayer eller MMO — Då åker reglagen upp i taket för bästa presentation. Skulle jag mot förmodan hamna under det magiska snåret om 60 FPS, då jobbar jag mig neråt därirån, oftast börjar jag med att sänka skuggor och eventuell anti-aliasing.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

I multiplayer FPS-spel brukar jag lägga mig så jag maxar refresh rate på min skärm om det går, så 150-170fps ungefär.

I allt annat kör jag så höga inställningar som det går så jag får ca 90-100 fps minimum.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Går in och ändrar upplösningen till min Native upplösning för att 50% av spelen förstår inte vilken upplösning jag har.

Nu är jag nyfiken; vad kör du för upplösning?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vad prioriteras av klockare då? Upplösning, filtering, textures, drawdistance, aa, ...

Jag kör alltid skärmens native upplösning även om det drar ner andra inställningar

Permalänk
Rekordmedlem

Spelar oftast inga spel där det går att ställa in sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av anon228747:

Maxar allt o jobbar mig neråt i inställningarna om det behövs.

Samma här! Sänker i någon slags kombination av "vad lär påverka mest/vad bryr jag mig mest om" beroende på spel, men börjar nästan alltid på max och letar mig nedåt. Undantaget vissa väldigt nya titlar där jag vet redan från början att yeah no, det kommer inte gå. Så fräsch hårdvara sitter jag inte på

Permalänk

Använder oftast det spelet rekommenderar och så stänger jag av motion blur, mycket viktigt.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Stänger av all form av blur, dept of field effect, bloom och annat distraherande som går. Sen drar jag upp FoV till åtminstone 100 och stänger av mouse acceleration.

Går det inte att stänga av blureffekter så går det oftast inte för mig att spela.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag experimenterar mig fram med bas från spelets rekommendation av inställningar.

Jag vill också lägga till att för mig tar allt fipplande med inställningar bort känslan/hype/suget efter att få uppleva själva spelet, särskilt i story-tunga singleplayerspel.

Helst hade jag önskat att spelet var förinställd på en balanserad nivå från första början, med fokus på så jämn framerate som möjligt. Jag tycker generellt att vacker grafik som hackar ser värre ut än låg grafik med jämn bildfrekvens.

Visa signatur

Test

Permalänk
Inaktiv

Maxar det mesta men stänger alltid motion blur, grain, dof och liknande trams

Permalänk

Jag tänkte välja "Jag experimenterar mig fram" men valde Nvidia istället då det har gett väldigt bra resultat för mig. Om spelet inte inte finns tillgängligt i Nvidia Geforce Experience dock så börjar jag på max och arbetar mig nedåt.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Maxar det mesta men stänger alltid motion blur, grain, dof och liknande trams

Samma.

Kan sänka skuggor och ljus från Ultra till hög om jag vill ha lite mer FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk

Experimenterar mig fram tills det är antingen stadigt 90, 120 eller 144 fps beroende på vad är möjligt att uppnå

Permalänk
Medlem

Gör inga ändringar... har inte haft några problem med de inställningar som varit "default".

Permalänk
Medlem

Beror på vilket grafikkort jag sitter på för tillfället

Eftersom jag har 3080 nu så ställer jag bara allt på max och kanske sänker någon inställning om jag inte är nöjd.
När jag har grafikkort som har några år på nacken så kollar jag upp tester för bästa inställningar

Permalänk
Medlem

Brukar testa mig fram med max på allt, framförallt med SP spel.
MP spel tex Warzone och Battlefield brukar jag kolla upp guide för få bästa grafik och FPS.
En blandning helt enkelt, aldrig förstått varför vissa köper ett grafikkort för +10k sen kör allt på lägsta.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Lego Master

Det varierar massivt.
Normalt fixar jag bara upplösningen om det krävs, och sen drar jag igång för att se hur det flyter.
BF2042-betan hade ett autoläge för grafiken, så då använde jag det. I vissa spel (Generation Zero, tex) så använder jag GeForce Experience för att optimera inställningarna. I andra fall maxar jag.

TL:DR; det beror på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Börjar low - med typ, sen får man se vilket håll man går åt. Har hellre mer fps än snyggare spel. Detta givet att det inte ser fruktansvärt ut med låga inställningar.

Permalänk
Medlem

Spel jag tror jag kommer kunna köra utan problem = experimentera.
Spel jag tror jag INTE klarar av på max = guider för best performance.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mixtrar mig fram men först stänger jag av Motion Blur för det är djävulens påfund!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord