HTC lanserar Vive Flow – lätta VR-glasögon

Permalänk
Melding Plague

HTC lanserar Vive Flow – lätta VR-glasögon

HTC ska återta konsumentmarknaden med Vive Flow på blott 189 gram. Den här gången kliver spel åt sidan för vardags-VR med avslappning och filmtittande.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vem kom på den där designen? Verkligen skum design.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Inget jag skulle lagt pengar på. Skulle jag fått dom skulle jag däremot hittat användning för dom.
Verkar helt ok.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Å ena sidan riktigt ballt att få ner den så mycket i vikt och att de fått ner formatet mer som ett par glasögon än en hjälm!
Framtiden är på väg

Å andra sidan är 75hz lite för lite för att säkra att man inte får åksjuka vid rörelser, att ha en kabel till powerbank verkar extremt klumpigt, avsaknaden av kontroller ger den extremt begränsat användningsområde, och priset är åt skogen jämfört med tex Oculus!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

"Pupillavståndet går att justera med ett val mellan sex förinställda lägen." Ni syftar väl inte till det man kan snurra på kring linsen? Om jag inte förstått fel så är det skärpa för att slippa glasögon, inte IPD.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av enbom:

Vem kom på den där designen? Verkligen skum design.

Haha jag älskar den!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Haha jag älskar den!

To each their own i guess. Varför låtsas vara aviator-brillor på ett headset? Ser helskumt för mig

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Sex tusen kronor!? Nog för att plyteboken är något man vill undvika, men quest är ju ganska mycket trevligare för halva pengen, dessutom med möjlighet att spela från dator...

Förstår inte alls denna produkt

Permalänk
Medlem

Det är väl bra att HTC försöker hitta en egen nisch, men nackdelarna den dras med ihop med prislappen gör att det luktar flopp.

Facebooks Andrew Bosworth visade för övrigt upp en liknande produkt häromdagen:

https://twitter.com/boztank/status/1448336606360838145

Ska bli intressant att se vad som visas upp på FRL den 28:e.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av medbor:

Sex tusen kronor!? Nog för att plyteboken är något man vill undvika, men quest är ju ganska mycket trevligare för halva pengen, dessutom med möjlighet att spela från dator...

Förstår inte alls denna produkt

Den kommer att tanka så det slår om det tror jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Håller med om att den verkar dyr i förhållande till funktionalitet. Inga handkontroller = no go för mig.
Sen finns det uppenbarligen en annan marknad därute där man inte behöver handkontroller, annars hade de väl inte byggt denna. Kanske att det är "hand tracking" direkt utan kontroller som är grejjen här??

Permalänk
Medlem

Priset...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kanske att det är "hand tracking" direkt utan kontroller som är grejjen här??

Såg nån video och det verkar som de förlitar sig mest på mobilen som kontroller?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Håller med om att den verkar dyr i förhållande till funktionalitet. Inga handkontroller = no go för mig.
Sen finns det uppenbarligen en annan marknad därute där man inte behöver handkontroller, annars hade de väl inte byggt denna. Kanske att det är "hand tracking" direkt utan kontroller som är grejjen här??

Jag uppskattar VR brillorna jag köpt men vift å slag kontroller fick jag nog av med mitt wii så kör 99% av spelen jag kör i vr med min xbox one kontroll.

använder bara motionkontrollerna som en fjärrkontroll för att navigera Steam VR Home typ då Xbox kontrollerna i VR home suger och fungerar typ var 10e gång eller nått man startar det...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Å ena sidan riktigt ballt att få ner den så mycket i vikt och att de fått ner formatet mer som ett par glasögon än en hjälm!
Framtiden är på väg

Å andra sidan är 75hz lite för lite för att säkra att man inte får åksjuka vid rörelser, att ha en kabel till powerbank verkar extremt klumpigt, avsaknaden av kontroller ger den extremt begränsat användningsområde, och priset är åt skogen jämfört med tex Oculus!

Fast oculus är ju mindre dyr för att du subventionerar den med din data och offrar ditt första barn till Zuckerberg.
OnT: jag hade kunnat tänka mig ett headset som detta endast för filmtittande och spel som inte är VR (bara en bild som fyller större delen av synfältet). Hade det sedan gått att koda också så hade det varit mumma men jag misstänker att upplösningen är för låg för att läsa text i ett par timmar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

"finna stunder av lugn och välmående"

Mao mer för porr än för spel

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det som är mest intressant med dessa är att vi äntligen verkar vara på väg mot VR headset som är lätta och kompakta. Mer glasögon än hjälm i alla fall!

Permalänk
Medlem

Över 6000kr och batteri ingår inte. Fodralet kommer inte ens ingå sen senare?

HTC gillar verkligen att sätta höga prislappar.

Permalänk
Medlem

En annan sak att beakta i detta fullständiga misslyckandet av en produkt är att den inte stödjer mobiler med Exynos-processorer. Jag vet inte ens hur det är möjligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte vilken den tänkta kundgruppen är. Det verkar vara en lifestyle-produkt men hur är den attraktiv för den kundgruppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Fast oculus är ju mindre dyr för att du subventionerar den med din data och offrar ditt första barn till Zuckerberg.

Jag förstår inte riktigt det där.

1. Om jag har ett Facebook-konto som jag inte använder till annat än Quest 2 - och där enbart för att logga in. Ger väl ungefär lika mycket info till Facebook som jag annars gör till Valve när jag loggar in på Steam på min dator och spelar diverse spel? Där registreras ju speltid, hårdvara, plats, IP etc.

2. Om jag har ett aktivt Facebook-konto som jag använder dagligen så ger jag väl redan Facebook "nästan allt" och berörs knappt av att Oculus använder mitt Facebook-konto?

Eller?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

"finna stunder av lugn och välmående" så visar den andra marknadsförings bilden, bilder på svampar i glasögonen....

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag förstår inte riktigt det där.

1. Om jag har ett Facebook-konto som jag inte använder till annat än Quest 2 - och där enbart för att logga in. Ger väl ungefär lika mycket info till Facebook som jag annars gör till Valve när jag loggar in på Steam på min dator och spelar diverse spel? Där registreras ju speltid, hårdvara, plats, IP etc.

2. Om jag har ett aktivt Facebook-konto som jag använder dagligen så ger jag väl redan Facebook "nästan allt" och berörs knappt av att Oculus använder mitt Facebook-konto?

Eller?

Andra punkten har du rätt i. Vad gäller första punkten kan du dock inte längre välja att inte ge någon som helst info till Facebook. De spårar dig, om än inte kopplat direkt till ditt konto eller person, även om du inte är medlem. Utan medlemskap kan du dock köra exempelvis ett DNS-sinkhole på alla FB-domäner. Den möjligheten försvinner om du vill använda ditt Quest (jag har provat).

Permalänk
Medlem

Jag tycker produkten verkar riktigt grym och tror många kan finna stor användning av den. Men priset är helt vansinnigt. En nischad lyxprodukt helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duktig:

"finna stunder av lugn och välmående" så visar den andra marknadsförings bilden, bilder på svampar i glasögonen....

Ja, den kombinationen kan nog bli fin. Köper jag VR-headset så blir det för den typen av avslappning.

Tycker produkten ser lockande ut.

Lite för dyr bara. Men det kan ju hända att den sjunker i pris när den väl är ute på marknaden.

Och en hundring i månaden då för Viveport. Känner inte för att dra på mig månadskostnader.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bäst på länge

Permalänk

Kul att det händer något med formatet av VR-glosögon!
Sen känns denna produkten lite väl dyr för att vara i princip ett snäppet mer kapabelt Oculus Go...
Men att Kompabiliteten med vissa telefoner inte finns är verkligen en stor miss. Att släppa en produkt som genast smalnar av sin egen marknad med en sådan "låsning" är i mina ögon helt huvudlöst.

Kapa priset med minst hälften, släng med en enkel kontroll och gör enheten kompatibel med alla telefoner. Då skulle jag tro på produkten.

Permalänk
Medlem

Jag har inte förstått grejen med varför någon vill se på en film i VR. Alltså, tvn ger ju högre upplösning och det blir bekvämare utan headsetet.
Ja jag har testat och gav upp.
Då spelar jag hellre Lone Echo eller Half life Alyx.