Permalänk

Problem med mitt nätverk

Hej,

Jag har fiber indraget i mitt hus, därefter har jag kopplat en router och från routern kopplat in min Google Wi-Fi mesh.

Jag får inte det att bli så pass bra som jag önskar, framförallt från routern till Apple TV. Långsamt och ibland hackar bilden. Kör 500 mbits, och vet inte vad om är problemet.

Byt ut alla sladdar till cat 6, men problemet kvarstår.

Tips, är det så att jsg kopplat något fel?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Om du menar att det hackar när du streamar (från Netflix eller liknande) så är 500mbit/s mer än tillräckligt. Jag har för mig att Netflix rekommenderar någonstans mellan 5 och 40mbit/s som minimi-bandbredd.
Troligtvis är det ditt egna WiFi-nät som inte når tillräcklig hastighet.
Flytta enheterna närmare varandra, kolla signalstyrka, om möjligt byt till nätverkskabel för de enheter som stödjer det.

Är Apple-TV inkopplad med kabel eller med WiFi?

Permalänk
Medlem

Någon etablerad ISP eller någon liten lokal?

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Om du menar att det hackar när du streamar (från Netflix eller liknande) så är 500mbit/s mer än tillräckligt. Jag har för mig att Netflix rekommenderar någonstans mellan 5 och 40mbit/s som minimi-bandbredd.
Troligtvis är det ditt egna WiFi-nät som inte når tillräcklig hastighet.
Flytta enheterna närmare varandra, kolla signalstyrka, om möjligt byt till nätverkskabel för de enheter som stödjer det.

Är Apple-TV inkopplad med kabel eller med WiFi?

Jag har allt inkopplat med sladd, har en router från delaren från mitt fiber. Sen sladd till router till min Google wifi.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Någon etablerad ISP eller någon liten lokal?

Förstår inte riktigt vad det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkong83:

Förstår inte riktigt vad det är?

ISP = Internet Service Provider. Så, han undrar vilken leverantör av fiber som du har

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av warh0g:

ISP = Internet Service Provider. Så, han undrar vilken leverantör av fiber som du har

Har comhem som numera är tele2

Permalänk
Medlem

Om du använder Google wifi, vilket är en router, så behöver du inte routern från din ISP. Om du inte kopplat in TV via den routern. Prova att koppla förbi den. Aldrig bra med två routrar om man inte vet exakt hur man tänkt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkong83:

Förstår inte riktigt vad det är?

Alltså vilken leverantör av Internet du har. Många som har mindre operatörer som inte har något eget stamnät eller peering har problem med saker som Netflix och annat om kvällarna för att kapaciteten helt enkelt tar slut.

Permalänk
Skrivet av joalin:

Om du använder Google wifi, vilket är en router, så behöver du inte routern från din ISP. Om du inte kopplat in TV via den routern. Prova att koppla förbi den. Aldrig bra med två routrar om man inte vet exakt hur man tänkt sig.

Har kört bara Google wifi, utan router men inte fått det att fungera såsom man kan förvänta sig.

Så börjar bli tokig, förstår ej vsd problemet är

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkong83:

Har kört bara Google wifi, utan router men inte fått det att fungera såsom man kan förvänta sig.

Så börjar bli tokig, förstår ej vsd problemet är

Vad är det för router du har fått från din ISP?

Vad händer om du kör utan Google wifi mesh enheten?

Permalänk
Skrivet av dumfukk:

Vad är det för router du har fått från din ISP?

Vad händer om du kör utan Google wifi mesh enheten?

Har en Netgear Rc6220. Har inte kört enbart router, men ska testa det också.

Hur mäter man in signalen ifrån fibern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkong83:

Hur mäter man in signalen ifrån fibern?

Med bredbandskollen.

Kör du apple tv via wifi? Långt från närmsta wifi-puck?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kingkong83:

Hur mäter man in signalen ifrån fibern?

Du kopplar in en dator direkt i fiberomvandlaren eller den inkommande anslutningen till bostaden, du ska alltså inte ha nån elektronik emellan utan mäta så direkt det går för att få en mätnnig på hur anslutningen presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Med bredbandskollen.

Kör du apple tv via wifi? Långt från närmsta wifi-puck?

Nej, det är typ en halv meter från närmsta wifi puck och router. Den är inkopplad med sladd

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kopplar in en dator direkt i fiberomvandlaren eller den inkommande anslutningen till bostaden, du ska alltså inte ha nån elektronik emellan utan mäta så direkt det går för att få en mätnnig på hur anslutningen presterar.

Ok så en sladd rakt in från fiberomvandlaren och sen in på bredbandskollen?

Märker när jag kör wifi test, så får jag 300 i resultat ena minuten medans andra så är det 60-70

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kingkong83:

Ok så en sladd rakt in från fiberomvandlaren och sen in på bredbandskollen?

Märker när jag kör wifi test, så får jag 300 i resultat ena minuten medans andra så är det 60-70

Ja och wifi påverkas av så mycket i omgivningen så om du inte har väldigt bra förutsättningar kan det variera väldigt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja och wifi påverkas av så mycket i omgivningen så om du inte har väldigt bra förutsättningar kan det variera väldigt mycket.

Men att exempel i viaplay laggar, är ju orimligt. Tänker att det måste vara min utrustning.

Är routern för gammal? Ska man plocka bort routern helt eller Google wifi? Ska man göra routern tlll en brygga till Google Wi-Fi puckarn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kingkong83:

Nej, det är typ en halv meter från närmsta wifi puck och router. Den är inkopplad med sladd

Då kan du ignorera allt som har med wifi eftersom den är kopplad med kabel. Så länge den inte bara går till närmsta puck med kabel och som sedan är kopplad trådlöst till huvud-pucken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kingkong83:

Men att exempel i viaplay laggar, är ju orimligt. Tänker att det måste vara min utrustning.

Är routern för gammal? Ska man plocka bort routern helt eller Google wifi? Ska man göra routern tlll en brygga till Google Wi-Fi puckarn?

Du får väl testa när du kopplar bort all wifi och kollar över kabel, det kanske inte funkar att köra så i längden för dig men för att felsöka är det en vettig metod för att kunna utesluta felkällor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@kingkong83. Det jag tror folk menar är att du ska koppla en kabel från fiberdosan eller enheten på väggen in i din Netgear router (står nog WAN på porten). Sedan från en LAN port koppla en kabel direkt till Appel-TV, om det går eller har dessa prylar bara trådlöst ?

Du kan också prova koppla en kabel direkt från Netgear routern direkt in i din TVn om du har en smart-TV med LAn port och se hur det funkar. Så länge allt funkar utmärkt med kablar och du inte får några problem då är det något hemma hos dig som strular med WiFi eller annat som orsakar problemen.

@mrqaffe, precis. Bort med allt WiFi och bara kablar över allt, funkar allt prima då är det något lokalt problem med WiFi eller annat och inte din ISP som levererar ditt Internet.