Apple uppdaterar Macbook Pro med fokus på skärm, prestanda och anslutningar

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar Macbook Pro med fokus på skärm, prestanda och anslutningar

Med 14- och 16-tumsformat utökas nu Macbook Pro-familjen med en duo som bland annat blidkar användare som inte anser att USB Type-C-anslutningar kan användas till allt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att de lyssnade på purister och tog bort touchbaren.

Permalänk
Medlem

Jag är lite orolig för hur störig notchen kommer vara på en skärm som inte är en OLED, där den antagligen kommer synas betydligt mer än på t.ex. en iPhone. Å andra sidan kanske man inte tänker på det lika mycket när den är så högt upp i synfältet. Hur som helst ett udda designval.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Undra hur höga deras marginaler är på dessa..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Jag är lite orolig för hur störig notchen kommer vara på en skärm som inte är en OLED, där den antagligen kommer synas betydligt mer än på t.ex. en iPhone. Å andra sidan kanske man inte tänker på det lika mycket när den är så högt upp i synfältet. Hur som helst ett udda designval.

Den kommer ligga mitt i menyraden så jag tror inte den kommer vara så störande.

Permalänk
Hedersmedlem

Se på fasen! Apple har gjort en riktigt bra "gör om, gör rätt"!

En ny 16" ligger högt på önskelistan när nuvarande 15" har gjort sitt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Snygg notch

Permalänk
Medlem

Tickar många boxar nu...sugen för första gången på en Mac

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Beställde:

16 tum
M1 Max
32GB RAM
2TB SSD
Grå

2TB SSD gjorde att oktober blev december 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kulturman:

Den kommer ligga mitt i menyraden så jag tror inte den kommer vara så störande.

Precis, så är det. Däremot känns hela menyraden som ett konstigt designval 2021/2022. Hade MacOs designats idag så tror jag inte de hade haft skärmyta som är helt död, där man kan klämma in en notch för att "ytan ändå inte används".

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på om Apples marknadsföringsteam planerat det där med HDMI porten sen dom tog bort den. Dom plockade bort den i den vågen där det var populärt att skala ner på allt och vann röster. Och nu vinner dom tillbaka röster för att dom tar tillbaka den. Säkert en hel del taktik bakom deras val.

Fatta vad bra näst-nästa generation Macbook kommer sälja när dom äntligen får bort notchen...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag är lite orolig för hur störig notchen kommer vara på en skärm som inte är en OLED, där den antagligen kommer synas betydligt mer än på t.ex. en iPhone. Å andra sidan kanske man inte tänker på det lika mycket när den är så högt upp i synfältet. Hur som helst ett udda designval.

Om de inte kan komma runt att kameran tar plats är det väl ändå en roligare kompromiss än en bredare ram överallt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag är lite orolig för hur störig notchen kommer vara på en skärm som inte är en OLED, där den antagligen kommer synas betydligt mer än på t.ex. en iPhone. Å andra sidan kanske man inte tänker på det lika mycket när den är så högt upp i synfältet. Hur som helst ett udda designval.

Är ändå Mini-LED med 1 000 000:1 i kontrast, så det borde finnas förutsättningar för att gömma den utan att det stör alltför mycket?

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt trevliga datorer.

Bortsett från att
priserna sticker iväg ordentligt om man vill ha något utöver baskonfigurationen
går inte att köpa mindre minne och lagring nu för senare uppgradering
ingen right to repair

Så finns det inte mycket att klaga på.
Skulle gärna ha en.
Men 40kkr+ som det lätt blir om man inte är jätte imponerad av 16GB RAM och 512GB SSD.
Kommer nog inte lägga så mycket på en laptop närmsta året.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad skilladen är när de i deras keynote säger att GPU performance är 4x snabbare, och sedan säger de även att "Graphics" är 13x snabbare i M1 Max versionen. Förstår ju vad det första innebär, och att de jämför med förra årets toppmodells GPU prestanda. Men vad är "Graphics" i detta sammanhanget som de refererar till efteråt?

https://youtu.be/Ry_dIzFBgBw?t=318 respektive -> https://youtu.be/Ry_dIzFBgBw?t=352

Visa signatur

RTX 4090 - Ryzen 9 7900X - Kingston 64GB DDR5 6000MHz CL36 FURY - ASUS B650 - Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

När det gäller laptops så finns det fortfarande inget som kommer ens i närheten av Apples modeller... tyvärr.

Macbook-pro-modellen jag köpte 2013 fungerar ännu hyffsat bra, så den blev inget dyrt köp om man ser på användningstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Är ändå Mini-LED med 1 000 000:1 i kontrast, så det borde finnas förutsättningar för att gömma den utan att det stör alltför mycket?

knappast 1mil:1 i kontrast om du mäter blooming brevid en lysande pixel. Påhittade siffror som alltid.

Permalänk
Medlem

Nästa arbetsdator äntligen presenterad, frågan är bara om det blir 14 eller 16? Trevligt med mer arbetsyta såklart, men också nice med smidig maskin

Bortsett från notchen och att det inte finns två USB-A är maskinen och alla ändringar precis vad jag ville ha.

Hemma förblir det PC ett tag till, men det är sjult lockande även där efter att ha jobbat med Mac så länge nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Synd att de lyssnade på purister och tog bort touchbaren.

Jag har en MacBook Pro 13" 2018 modellen (köptes tidigt 2019).

Jag kan störa mig på att inte ha en fysisk Esc tangent.
Men i senare modell med touchbar så ändrade de väl så att man just fick en fysisk Esc och touchbar för resterande topp rad.
Det hade nog fungerat bra för mig.
Brukar inte använda F1, F2, F3, osv så mycket att det stör så mycket att inte ha de som fysiska tangenter.
Samtidigt som touchbaren ger en del extra funktionalitet.
Kanske inget som är strikt nödvändigt. Men lite extra flexibilitet kan vara bra ibland.

Hade man fått välja hade jag nog tagit det så.
Fysisk Esc, byt F* mot touchbar.
Fast hade det varit tillval så hade det väl kostat tusenlappar så då hade jag nog valt traditionella tangenter ändå.

Permalänk
Medlem

Notch LOL...! Hallå eller.
Lite förvånande att de lägger på sd kort, HDMI och tar bort touchbaren....är det fortfarande apple vi pratar om?
Kommer det med en USB-A nästa år?
Intressant att de också tar tillbaka magsafe när de kört usb-c i många år. Går ju fortfarande att köra med usb-c även på den stora om man inte lastar den fullt och PD240W är inte ute riktigt än när de håll på att designa den om man får gissa. Men vad är planen för magsafe...? Visst mac användare gillar den men samtidigt tar det ju bort smidigheten de användarna hade med usb-c laddare som de nu har vant sig vid...förutom på telefoner då.

Blir intressant att de m1 pro m1x max i verkligheten totalt slakta i prestanda. (varför har båda lilla och stora max samma namn..reee)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Lite fundersam varför de väljer konfigurationen 8+2, borde det inte vara typ 8+12 eller 8+24? Sjukt konstigt att skala ner på de effektiva kärnorna som det ryms extremt många av på liten kiselyta... kanske har med OS/mjukvara att göra?

Om inte annat är det väl vad M2 Pro kommer få för att få bättre effektivitet

Kanske @Yoshman har någon vettig teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om de inte kan komma runt att kameran tar plats är det väl ändå en roligare kompromiss än en bredare ram överallt?

Folk tycker det är roligt att klaga. För visst är det intressant, ingen rimlig person vill ha kameran under skärmen (tro mig, jag har haft en Dell XPS 13 och vidrigt att ha videomöten) och dom flesta vill ha en kamera - så var är lösningen? En liten grej som ploppar upp? Njea.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Skrivet av fabazo:

Kan någon förklara för mig vad skilladen är när de i deras keynote säger att GPU performance är 4x snabbare, och sedan säger de även att "Graphics" är 13x snabbare i M1 Max versionen. Förstår ju vad det första innebär, och att de jämför med förra årets toppmodells GPU prestanda. Men vad är "Graphics" i detta sammanhanget som de refererar till efteråt?

https://youtu.be/Ry_dIzFBgBw?t=318 respektive -> https://youtu.be/Ry_dIzFBgBw?t=352

Det är väl olika modeller som jämförs, första är 16" och andra 13"/14", tror det är integrerad GPU som jämförs i det andra klippet. Visar på hur dålig grafikprestanda 13" intel macbook pro hade (eller hur mkt det har förbättrats).

Edit: 13" intel modellen använder Intel Iris Plus Graphics verkar det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

knappast 1mil:1 i kontrast om du mäter blooming brevid en lysande pixel. Påhittade siffror som alltid.

Om man kör mörkt tema på menyraden.
Säg själva raden helsvart. Sen någon grå för menytext.
Borde inte lysa upp jättemycket.
Men ja exakt hur mycket eller lite det lyser upp/stör är ju svårt att säga utan att faktiskt ha en sådan dator själv eller åtminstone fått låna en för att recensera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra hur höga deras marginaler är på dessa..

Med tanke på att de numera inte köper från intel så lär det vara brutala marginaler på dem. Processorn från intel var nog deras största kostnad på dem för en enskild komponent tidigare.

Permalänk

Så nöjd med min M1 MBP i grundutförande. Duger prima. Förstår proffsen, men att "gemene man" behöver dessa datorer har jag himla svårt att se. Men trevligt med magsafe och fler portar. Återkom gärna med recensioner när ni fått hem dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det är väl olika modeller som jämförs, första är 16" och andra 13"/14", tror det är integrerad GPU som jämförs i det andra klippet. Visar på hur dålig grafikprestanda 13" intel macbook pro hade (eller hur mkt det har förbättrats).

Edit: 13" intel modellen använder Intel Iris Plus Graphics verkar det som

Ja min har någon Intel grafik med dedikerat minne/cache minne. Lite likt Broadwell (Core 5000) om du kommer ihåg dem.
Ska väl vara rätt bra iGPU för sin tid.

Men...
Har för mig att när Sandy Bridge (Core 2000) kom så var iGPU ett stort steg upp från vad som fanns tidigare.
Sen nästa bridge och well så blev iGPU bättre, men att det inte var så stora steg som togs.
Sen efter SkyLake så var nästkommande sjöar samma samma på grafiken.
Att utvecklingen på integrerad grafik stod still tills nu när Intel kommer med Xe och DDR5.

Så relativt sett så hade MacBook Pro 13" bra integrerad grafik. Bättre än de flesta PC laptops.
Problemet var att det inte fanns så bra val att välja mellan.

Den tidens "bra" kan beskrivas som "mindre dålig".

Permalänk
Sötast

Wow...

I am really impressed. De har under så många år gjort macbook pro till mindre pro och mer consumer och nu vänder de kappan helt och gör pro maskinen pro igen.

Fan vad roligt att se att de tar sig själva seriöst igen. Hade nu varit fint om de löst att köra Windows i en virtuell maskin så hade man kunnat plocka ut en sån på jobb. Men ja, man hade varit världens skämt med en arm mac i driften

Permalänk

Jag har med åldern fått självinsikt att jag inte behöver mer än enklaste M1 Macbook Air (och t.o.m den är en lyx), men trevliga maskiner de presenterar, onekligen. Man kan inte låta bli att bli riktigt imponerad och lite sugen på att köpa en.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har för närvarande en maxad MacBook Pro 15" av 2015 års modell. Fungerar bra fortfarande men nu med dessa uppgraderingar kan jag köpa en ny dator med gott samvete.

Funderar på om jag ska välja 14" eller 16" modellen. Är nöjd med storleken på min nuvarande dator. Läser i specifikationerna att den nya 16" modellen (16,2" diagonalt) mäter 35,57 cm på bredden jämfört med 35,89 cm som min nuvarande 15" (15,4" diagonalt) mäter. Så med andra ord kan jag köpa en fysiskt något mindre dator och ändå få en större skärm. Det lutar åt att det blir den nya 16" modellen trots allt. Nu är bara frågan hur den ska specas.

Jag funderar på om dessa nya modeller fortfarande har fastlödd SSD som de fick i och med 2016 års modell av MacBook Pro 15" eller om den går att byta ut dom som på min nuvarande dator. I och med att Apple har tänkt om och gjort rätt vad gäller MagSafe, tangentbordet och portar så kanske de har sett till att lagringsmedian går att byta ut. Att löda fast flashminnesbaserad lagringsmedia på logikkortet i en dator som riktar sig till professionella användare i den här prisklassen är inget annat än rent vansinne då livslängden är begränsad.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.