Intels VD hoppas vinna tillbaka Apple

Permalänk

Efter att ha sett Apples presentation av den nya M1 Max. Så tror jag Apple redan nästa år kommer byta till en Intel Cpu .

Inom persondatorer så från runt 2003 när de lanserade deras G3 datorer så har de haft en unik kundgrupp som mest kör väldigt populära program och inte så mycket annat. De har då väldigt enkelt kunnat offra stöd till "gammal dritt" och ingen har i princip klagat. På Windows sidan däremot så vill folk att deras gammal utrustning ska fungera längre och många har externa hårdvaror av olika slag.

Det jag tror är att andelen som har speciella behov av mjukvarustöd för det ena och andra går emot att bli så liten, så denna marknadsandel blir försumbar i det stora hela. Och då kommer både windows och x86 få ett problem.

En diskussion arm vs x86 kan man ha och det kräver att man är insatt. Men sunda förnuftet säger att i princip alla designer som är konstruerat för gamla krav och hårdvaror, inte är de mest optimala idag.

Jag vet inte hur många mjukvaror jag använder idag där man kan fundera på hur tusan kunde tillverkaren få för sig att göra denna konstruktion av mjukvaran? Där svaret är att mjukvaran skapades på 90 talet i dos, där mjukvaran såklart har uppdateras efter detta. Men mjukvaran har hela tiden varit bakåtkompatibilitet.
Skulle man idag göra en Apple och säga skit i bakåtkompilateten. Vilken otroligt mycket bättre mjukvara man skulle få. Samtidigt som alla gamla kunder skulle fundera på om det finns något annat alternativ, när de ändå får göra om så mycket vid en uppgraderingen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ceji:

ARM är en 80-tals CPU. Så den är inte direkt ny..

32-bit Arm är en 80-tals design. Likt x86, PowerPC, MIPS m.fl. har 32-bit Arm en lång rad designval som inte lägre är optimal för var vi står idag.

64-bit Arm är en helt separat ISA som lanserades så sent som 2010 (samma år lanserades också RISC-V).

Så det är en väldigt ny ISA och både ARM64 och RISC-V har specifik designats för dagens krav där multicore är normen och där i prakten all högpresterade programvara går via en kompilator (båda dessa ISA är optimerade för att vara enkla att skriva kompilatorer för, inte för att människor ska kunna hacka assembler).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det har varit ganska förutsägbart att ARM skulle konkurrera ut både Intel och AMD. ARM har ju runt 90% av cpu marknaden så det är svårt för de mindre aktörerna som AMD och Intel att hänga med.

Att göra som Intel och bara göra CPUer till datorer går inte i längden, det är för liten marknad, det blir svårt för dem att konkurrera.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Inom persondatorer så från runt 2003 när de lanserade deras G3 datorer

??? Apple släppte första Macen med G3 i November 1997. 2003 var de redan framme vid G5, var det den du menade?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

??? Apple släppte första Macen med G3 i November 1997. 2003 var de redan framme vid G5, var det den du menade?

Ja, jag blandade ihop dem. På 90 talet så hade Apple unika användare som av olika anledningar valde den. Tänker på en kamrat där vi alla andra i klassen köpte pc, bytte spel och annat och han köpte en mac och vi funderade lite på varför vilja vara utanför.. Men sedan efter ett tag började ungdomar använda datorer till annat än främst spel och någon gång runt 2003 började Apple bli mer mainstream. Min uppfattning var att det var framförallt extrema rabatter på Appledatorer för studenter som fick igång försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, jag blandade ihop dem. På 90 talet så hade Apple unika användare som av olika anledningar valde den. Tänker på en kamrat där vi alla andra i klassen köpte pc, bytte spel och annat och han köpte en mac och vi funderade lite på varför vilja vara utanför.. Men sedan efter ett tag började ungdomar använda datorer till annat än främst spel och någon gång runt 2003 började Apple bli mer mainstream.

OK, men det hade inte jättemycket med vad Apple gjorde att göra, och absolut inte med G5an - det berodde på att Windows var en katastrof i det läget. Windows XP utan SP2 var en säkerhetsmässig katastrof, och Longhorn var konstant två år bort utan att någonsin komma närmare. När Longhorn blev Vista och till slut lanserades var det så mycket värre att folk höll fast vid XP. Samtidigt hade Apple bytt OS 2001 och vid 2003 började det blir färdigbakat. Apple höll också ett väldigt tempo med OSet på den tiden, med en ny utgåva med massor av godis var 18e månad ungefär. Det gjorde att de höll sig i nyheterna, och en del provade på. De som provade blev nog fast om de inte spelade, och det fanns ingen anledning at byta tillbaka när Apple dessutom bytte till Intel 2006.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det något jag har missat, eller var är katastrofen?
Jag kör det inte själv då jag inte just nu ser några större fördelar, men någon katastrof har jag inte sett till. Gäller detta strulet med AMD (som tycks vara löst i beta nu)? Utseendet? Något annat, eller allt sammantaget?

Katastrof väl fel ord, men hela hanteringen kring Windows 11 med Microsoft oförmåga att kommunicera hårdvarukraven på ett vettigt sätt är ju minst sagt dåligt. När det såg ut som om de äntligen lyckats ta död på Windows 7 så skapar de ett nytt som är ännu värre eftersom många inte ens har möjligheten att uppgradera från Windows 10 även om de skulle vilja. Dessutom är det smått obegripligt varför man lanserar ett nytt Windows som inte ens innehåller flera av de saker som man utlovat. Lite som att sälja en bil utan ratt och säga att det löser sig i en framtida uppdatering. Varför då inte vänta tills alla bitarna är på plats?

För hardcore gamers så kommer det såklart inte bli någon flyttvåg till MacOS, men för icke gamers så tror jag absolut att Windows 11 kan leda till att fler väljer Mac. Inte minst när man ser hur Apple lyckas kombinera bra prestanda med lång batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

32-bit Arm är en 80-tals design. Likt x86, PowerPC, MIPS m.fl. har 32-bit Arm en lång rad designval som inte lägre är optimal för var vi står idag.

64-bit Arm är en helt separat ISA som lanserades så sent som 2010 (samma år lanserades också RISC-V).

Så det är en väldigt ny ISA och både ARM64 och RISC-V har specifik designats för dagens krav där multicore är normen och där i prakten all högpresterade programvara går via en kompilator (båda dessa ISA är optimerade för att vara enkla att skriva kompilatorer för, inte för att människor ska kunna hacka assembler).

Jo, men x86-64 är inte heller direkt framtagen på 70-talet.
Det jag ville säga är att ARM är inte något nytt och x86 något gammalt.. Det är helt enkelt olika arkitekturer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ceji:

Jo, men x86-64 är inte heller direkt framtagen på 70-talet.
Det jag ville säga är att ARM är inte något nytt och x86 något gammalt.. Det är helt enkelt olika arkitekturer.

Fast tror många missar en väldigt viktig sak här: x86_64 är en evolution/utökning från 70-tals x86, instruktioner kodas på samma sätt då det är samma instruktionsuppsättning med samma binärkodning.

32-bit Arm utvecklades mycket riktigt på 80-talet. 64-bit Arm är inte en evolution/utökning av 32-bit Arm, det är en helt ny instruktionsuppsättning.

32-bit Arm och 64-bit Arm har mindre gemensamt än t.ex. PowerPC och MIPS har. Binärkodningen är helt annorlunda, 64-bit Arm är en från grunden helt nydesignad ISA.

Finns flera saker som 32-bit Arm, x86, x86_64, MIPS, PowerPC, m.fl. gör i grunden lika som man insett är flaskhalsar om man vill gå riktigt på bredden med sin design. ARM64 är designad för att undvika dessa flaskhalsar, förhoppningsvis gäller samma för RISC-V.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Haha intel har ju verkligen skitit i det blå skåpet. Fört tappet mot AMD och sen tappet av Apple.

Snart har de väl bara arbetsförmedlingen och försäkringskassan kvar som kunder. Möjligtvis dollar store

Nu ska vi inte överdriva

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Not going to happen.

Permalänk
Medlem

Denial ain't just a river in Egypt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

ARM är en 80-tals CPU. Så den är inte direkt ny..

Den är nyare 8086 som är 70 tal, som i sin tur bygger på 8080.