Nvidia Geforce RTX 3080 räcker inte för HD-texturer i Far Cry 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag har inte Far Cry 6 själv men sett när andra spelar på youtube. Jag har Far Cry 5 och där räcker det med ett skott i de flesta fallen utom mot "tanken" som har bättre armor

Att dom kan ta flera skott började väl redan i New Dawn har jag sett

Ahh, ok. Jag tycker det känns som femman faktiskt, som jag minns femman. Är väl om man som sagt har fel amunition mot fel mål som det krävs lite fler skott men annars är det bara ett skott i regel.

Permalänk
Medlem

Tur man bytte till RTX 3060 med 12 GB minne...

Permalänk
Medlem

Jag aktiverar HD texturer och Vram ligger under 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Visste väl att mitt 3090 skulle bli tvång i spel något tag, men inte så här tidigt

Har varit sugen på att sälja av mitt 3090 ett tag då jag inte spelar så mycket för tillfället då marknaden är tråkig.
Blir att behålla efter denna nyhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Använder eller allokerar är ju frågan kanske. (Edit: Det är nog inte frågan i just det här fallet ser jag nu, jag hade inte satt mig in tillräckligt i ämnet)
När vi testade minnesanvändningen i ett antal moderna spel såg vi ju tendensen att mer minne allokeras när man använder AMD:s produkter, även i de fall där Nvidias produkter har minne "över" så att säga.

Detta utan att Nvidia-korten i testerna ovan (förutom 3070 i Godfalls märkliga benchmark-läge - men inte i faktisk gameplay) visar något tydligt tecken på minnesbrist i prestandatesterna. Dvs mer minne hade ingen direkt korrelation med prestanda här.

Komplett artikel med benchmarks och VRAM-användning här.

Vi har försökt fråga AMD (och Nvidia för den delen) om de har förklaringar eller teorier men de har inte gett några svar.

Finns det något sätt att veta ifall det påverkar bildkvaliteten istället för prestanda? T.ex. som i den här nyheten att spelet istället laddar in en lägre upplöst textur när VRAM tar slut, utan att det påverkar prestandan?

Tänker mig att sånt inte är något man tänker på och knappast ens märker när man kör benchmarks.

Permalänk
Chefredaktör 🕹
Skrivet av hg:

Finns det något sätt att veta ifall det påverkar bildkvaliteten istället för prestanda? T.ex. som i den här nyheten att spelet istället laddar in en lägre upplöst textur när VRAM tar slut, utan att det påverkar prestandan?

Tänker mig att sånt inte är något man tänker på och knappast ens märker när man kör benchmarks.

I just de här testerna såg vi inget sådant. Vi tittar ganska noga även när vi kör testslingor just för att undvika eventuellt sådan problematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nu hade jag ju inte budgeten för ett rtx 3080 men om jag hade skullle jag ha gått för Rx 6800XT i stället uppenbarligen är rtx 3080 ett sämre kort eftersom det inte har trillräckligt med vram för att kunna spela nya AAA spel på maxade grafik. och det lär inte bli bättre om några år elller bara att acceptera nvidia misstag.

Jag håller med om att nvidia borde klämt in minst 12gb vram. Men tycker problemet är överdrivet. RTX 3080 duger ju inte till spela maxad grafik i något AAA spel i 4k ändå. GPUn är helt enkelt för långsam. Vill man ha maxad grafik är det 1440p som gäller och då duger nog 10gb säkert ett par år till. 4k gaming är nog mer för nästa generation och då hoppas jag man lärt sig av misstaget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chrisj:

Konsollerna har väl 16gb systemminne som delas mellan cpu och gpu?

Ja, och vad gäller Xbox Series X så har den som sagt ett delat system med 10 GB snabbare och 6 GB långsammare minne, som mycket väl kan betyda att det är svårt att utnyttja mer än 10 GB som man använder vanligt VRAM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Well, AMD 6800XT har 16GB. AMD såg det komma eftersom de såg vad som då var next-gen-konsoller skulle få.

Spelet ser inte ens bra ut, jag tycker FC6 ser ut som ett spel från 2014, ett AAA-spel då.

Tror en liten mjukvarospärr sitter i kodningen hos det gröna laget.

Ubisoft är ju kända för att fuska samt göra konstiga saker med mjukvarorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tycker det är bra att de pressar ribban

3060Ti är väll ändå ganska low-tier för att ens köra något i ultra i framtida spel som tex far cry 6?

Absolut! Jag håller med. Dock är inte Far Cry 6 det snyggaste spelet jag sett. Hade ändå hoppats på 4K med high inställningar och HD-texturer om inte minnet satt stopp.
Men så länge man kan lira spel i 4K och hyggliga inställningar är jag nöjd. Ser okej ut även utan HD-texturerna. Så får man uppgradera när det finns något värdigt att uppgradera till. Hoppas trots allt på snyggare och mer krävande spel framledes.

Permalänk
Medlem

Har jag grafikkortet som krävs? ptjjaaa.... GTX 1080 Ti 11GB?? Klarar mig precis med minnet... men tror inte jag kan skruva upp allt annat iallafall xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Har jag grafikkortet som krävs? ptjjaaa.... GTX 1080 Ti 11GB?? Klarar mig precis med minnet... men tror inte jag kan skruva upp allt annat iallafall xD

Lite svårt att se att du kan köra med varken 4k eller ray tracing med ett 1080ti 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Lite svårt att se att du kan köra med varken 4k eller ray tracing med ett 1080ti 🤔

Det går... till viss del... men blir inte spelbart :'(
Sugen på att köpa spelet faktiskt, har bara inte bestämt mig för när och när jag ska ha tid...

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 3080 idag.
Ubisoft får helt enkelt behålla två kopior av FC6 (ett till mig, och ett till min son).
Blir inget köp för våran del när dom strular till det så.
Dom skjuter sig själva bara i foten, när dom sätter dessa käppar i hjulen.
Håller dock med om att Nvidia kunde klämt på mer minne på dessa kort.

Permalänk
Medlem

Mäh. AMD titel som passande nog RÅKAR behöva mer än Nvidias 3080. Vilken slump. Spelet är fuloptimerat efter detta scenario alla gånger. Så som FC 6 ser ut rent grafiskt finns det inget behov av att nyttja mer än 10 GB video minne som jag ser det om man inte aktivt väljer att skapa onödigt RAM törstiga texturpaket då förstås.
Borde 3080 haft 12 GB? Absolut, men 10 skall fasen räcka. Har en känsla av att den tekniska utvecklingen går relativt snabbt men den bidrar generellt endast mer till slarviga spelproduktioner där genvägarna får äta upp prestandavinsten istället för faktiska "mjukvarukliv".

Resultatet? Spelen stagnerar mer eller mindre tekniskt trots att hårdvaran blir bättre och bättre. Marginalerna äts upp av bolagens lathet, tidspress och vinstintresse medans spelen ser ut som förra generationens med nya generationens hårdvarukrav.

Detta blir mer en allmän kritik mot spelutvecklingen i sig inser jag. Men historiskt sett har ju både Nvidia och AMD tagit till vissa....."fulknep" i olika titlar.

Permalänk
Medlem

Egentligen gör det väl inget om det finns inställningar som inte fungerar i praktiken... då har man ju en anledning att återbesöka spelet någon gång i framtiden med bättre hårdvara ^^

Men det fungerar ju iaf på vissa grafikkort.

Permalänk
Medlem

Klart att Far Cry använder mer minne utan anledning, det är en AMD titel.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det finns något rätt eller fel här. Det är väl bara att välja. Vill man ha current-gen-features som raytracing och uppskalning eller vill man ha en massa minne. Det ena behövs i vissa spel och det andra behövs i vissa för att få ut max.

Det är väl självklart att det kommer en del spel som utnyttjar hårdvaran till max redan i ett tidigt stadie, typ Cyberpunk. Likväl ser vi snart ett antal spel som behöver 16GB för att det skall utnyttja AMDs minne till max. Ser inget konstigt eller fel med detta, Far Cry 6 är ju inte ospelbart på Nvidia likväl som Cyberpunk inte är ospelbart på AMD.

Vill man inte kompromissa får man väl köpa ett 3090 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av watooshX:

Vet inte om jag inbillar mig men jag har fan för mig att femman var snyggare i det mesta, samt att jag hade bättre framerate.

Det här ser ut som en reskinned FC5. Bra story hittils men känner igen nstan allt från femman

Permalänk
Medlem

Lustigt med spekulationen om fult spel i denna tråd- den vanliga jargongen har alltid varit att "det är klart det aldrig kommer behövas mer vram än vad toppkorten har" och det stämmer ju fortfarande 100%.

3080 är på tredje plats bara hos nvidia i ren prestanda, underlägset två andra gaming kort, och om man kollar på andra kort de senaste åren som haft mer vram än 3080 så är det en faktiskt lista och inte bara ett kort eller två:

Vega 64 FE
1080Ti
Titan XP
Radeon VII
2080Ti
3060
6700XT
6800
6800XT
3080Ti
6900XT
3090

Man kan väl bortse från allt innan 2080Ti egentligen (och skippade titan v och titan rtx då jag tvivlar att många köpte sådana för gaming) men det är ändå åtta kort som har mer än 3080. Särskilt när ribban för toppkorten ligger runt 16-24 och på senare tid 12GB för 3080Ti så är det svårt att se varför maxtaket möjligen skulle anpassas för 3080, man får väl köra efter vad kortet klarar av helt enkelt.

Texturer är ju också en sådan sak som är relativt "billigt" prestanda mässigt på kort med gott om VRAM (förutsatt att det är snabb nog VRAM) så det känns väldigt logiskt att ha ett sådant alternativ med för de som kan köra det.

Som jag gillar att spela på sistone (5120*2880 med allt max och freesync) så är det ofta vram allokeringen närmar sig 16GB på mitt 6800XT och tror att det var i deathloop när jag körde med FSR av som jag till och med fick en varning för "VRAM usage too high".

Det var mycket diskussion om VRAM runt lanseringen av 3080 och jag tycker inte att det på något vis egentligen var otydligt att det hela var en kompromiss, och med tanke på att kortet lanserades för 7825 på pappret så är det inte förvånande.
Att nvidia inte kända sig bekväma att lansera ett 3060 med 6GB denna generationen för ett kort som bör vara riktat mot 1080P/1440P säger ju allt som behöver sägas om det hela.

EDIT: Om man verkligen vill ta argumentet hela vägen så hade ju Titan X (900-versionen) 12GB VRAM för runt 6.5 år sedan, och i swecs test låg det ganska redigt före GTX 980 i far cry 4.

Toppkort vs inte toppkort.
Är svårt att köpa att det nu skulle vara en konspiration för att fejka vram usage för att använde nära vad toppkort från nvidia hade för 6.5 år sedan...

EDIT 2: Roligt att see tillbaka, i Titan X's recension sammanfattades kortet så här:

Fördelar:

  • Världens snabbaste grafikkrets för spel

  • Mycket god effektivitet

  • Kompetent referenskylare

  • Lovande överklockningspotential

  • Stark i höga upplösningar

Nackdelar:

  • Förkrossande prislapp

  • Inga tredjepartsmodeller

  • Saknar utökat stöd för dubbelprecision

Pris vid publicering: 10 990 kronor inklusive moms (999 USD).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Drasteroid:

Sitter på ett 3080 idag.
Ubisoft får helt enkelt behålla två kopior av FC6 (ett till mig, och ett till min son).
Blir inget köp för våran del när dom strular till det så.
Dom skjuter sig själva bara i foten, när dom sätter dessa käppar i hjulen.
Håller dock med om att Nvidia kunde klämt på mer minne på dessa kort.

Så om Ubisoft släpper en patch, som tar bort HD-texturerna, blir du nöjd då och köper spelet?

Att bojkotta ett spel, bara för att grafikkort med mycket minne, kan ladda HD-texturer, det tycker jag är lika smart som att bojkotta alla spel, som har RT eller DLSS.

Mina grafikkort har 8 GB minne, jag skiter helt enkelt i att ladda ned HD texturerna, jag kan inte heller använda RT eller DLSS, det får mig inte att avstå tex Cyberpunk 2077, borde jag ha avstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så om Ubisoft släpper en patch, som tar bort HD-texturerna, blir du nöjd då och köper spelet?

Att bojkotta ett spel, bara för att grafikkort med mycket minne, kan ladda HD-texturer, det tycker jag är lika smart som att bojkotta alla spel, som har RT eller DLSS.

Mina grafikkort har 8 GB minne, jag skiter helt enkelt i att ladda ned HD texturerna, jag kan inte heller använda RT eller DLSS, det får mig inte att avstå tex Cyberpunk 2077, borde jag ha avstått?

Om Ubisoft släpper en patch, som optimerar spelet och gör att även ett RTX 3080 klarar av HD-texturerna, då blir jag nöjd!

Om du väljer att skita i att ladda ner dessa HD-texturer, bryr jag mig inte om.
För mig är det självklart att själv få välja vilka spel jag köper och inte.

Enligt mitt tycke, har jag svårt att se att dessa "HD-texturer" skulle vara så krävande att mitt 3080 inte skall klara av dem.
Grafiken i FC6 är inget som jag tycker är något Wow över direkt.
Det hela handlar om att AMD & Ubisoft har valt att optimera detta spel, med fördel för AMD korten.

Då blir det ganska naturligt för mig, som äger ett Nvidia kort, att bojkotta detta.

Titta på denna videon. Jag tycker att detta ser ut som grafik ifrån förr.
Så stor skillnad är det inte, att man inte skall kunna driva detta med ett 3080.
Det är ful optimeringar som ligger bakom. Detta är min teori, och om du inte håller med så köp du spelet och spela.
Jag väljer att inte göra det. Mitt val.

https://www.youtube.com/watch?v=ZDIXSpmtPNg

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Drasteroid:

Om Ubisoft släpper en patch, som optimerar spelet och gör att även ett RTX 3080 klarar av HD-texturerna, då blir jag nöjd!

Om du väljer att skita i att ladda ner dessa HD-texturer, bryr jag mig inte om.
För mig är det självklart att själv få välja vilka spel jag köper och inte.

Självklart! Detta är inte Nordkorea.

Citat:

Enligt mitt tycke, har jag svårt att se att dessa "HD-texturer" skulle vara så krävande att mitt 3080 inte skall klara av dem.
Grafiken i FC6 är inget som jag tycker är något Wow över direkt.
Det hela handlar om att AMD & Ubisoft har valt att optimera detta spel, med fördel för AMD korten.

Då blir det ganska naturligt för mig, som äger ett Nvidia kort, att bojkotta detta.

Titta på denna videon. Jag tycker att detta ser ut som grafik ifrån förr.
Så stor skillnad är det inte, att man inte skall kunna driva detta med ett 3080.
Det är ful optimeringar som ligger bakom. Detta är min teori, och om du inte håller med så köp du spelet och spela.
Jag väljer att inte göra det. Mitt val.

https://www.youtube.com/watch?v=ZDIXSpmtPNg

Goda nyheter! Du kan driva detta med ett 3080, i upplösningar upp till 2560*1440 vinner tom ditt 3080, över ett 6900XT.
https://www.techpowerup.com/review/far-cry-6-benchmark-test-p...
Mer AMD-optimerat än så är det inte, men köp inte spelet för all del, jag tror inte att du var speciellt intresserad från början.
Hur bra grafiken är, lämnar jag därhän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Goda nyheter! Du kan driva detta med ett 3080, i upplösningar upp till 2560*1440 vinner tom ditt 3080, över ett 6900XT.

men köp inte spelet för all del, jag tror inte att du var speciellt intresserad från början.
Hur bra grafiken är, lämnar jag därhän.

Nu råkar jag sitta på en 34" med 3440x1440.
Jag äger alla tidigare FC spelen.
Hade jag inte vart intresserad, hade jag heller inte suttit i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Självklart! Detta är inte Nordkorea.
Goda nyheter! Du kan driva detta med ett 3080, i upplösningar upp till 2560*1440 vinner tom ditt 3080, över ett 6900XT.
https://www.techpowerup.com/review/far-cry-6-benchmark-test-p...
Mer AMD-optimerat än så är det inte, men köp inte spelet för all del, jag tror inte att du var speciellt intresserad från början.
Hur bra grafiken är, lämnar jag därhän.

Nej nej nej, du tänker helt fel. Du får börja bojkotta alla spel som är optimerade för nvidia eller utvecklats i samarbete med nvidia

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Drasteroid:

Nu råkar jag sitta på en 34" med 3440x1440.
Jag äger alla tidigare FC spelen.
Hade jag inte vart intresserad, hade jag heller inte suttit i denna tråd.

Högst spelbart även i 3440*1440, 76 fps, bara 2% under 6900XT.
Nu tycker jag faktiskt att du gör rätt i att vänta, jag har fått FC6 på köpet, med min Ryzen 9 5900x och även jag tänker vänta.
Glad att jag väntade med Cyberpunk, man slipper en massa buggar och får bättre flyt.
Även FC6 lär ha fått många förbättringar, om några månader.

Buggiga spel vid släpp, är inget nytt, om någon trodde något annat, kommer att tänka på Fallout 2, jösses så många buggar det hade.