Guide: Skapa ditt eget privata moln med Qnap NAS

Permalänk
Melding Plague

Guide: Skapa ditt eget privata moln med Qnap NAS

Att skapa ett privat moln är ett enkelt sätt att ta tillbaka kontrollen över sin privata data. Såhär enkelt är det att komma igång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"privat moln" måste vara den största yxan till tekniska termer sweclockers har skådat på länge
Hela idén med "molnet" är att man kör tjänster eller lagring i ett logisk lager där hårdvara kan finnas på flera platser, i flera datacenter och att det framförallt finns mycket hårdvara.

Det här är bara en nas..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Jag gillar ideen lösningen jag kommer köra med i framtiden är.
En vpnserver, kanske endast den i "routern". Sedan att man därifrån kan komma in på nasen. Där jag kommer ha en separat strömstyrning av nasen. Det kan vara en enhet i nätverket (typ raspberry pi) som genom att få rätt kod slår på strömmen till nasen. Mer säkert är en sms-mottagare som slår på strömmen.

Angående NAS jag vet inte hur länge jag hade tänkt att skaffa en sådan. I början var problemet att de var dyra, speciellt om man ska utrusta dem med de hdd som man ville ha. Sedan var problemet att den jag tänkte köpa officiellt endast stödde 2TB hdd, det har kanske utökat nu på modellen. På den tiden var 2TB hdd max man kunde köpa, men jag visste att jag senare skulle ha större.
På senare tid så 1GBbit Ethernet är en flaskhals jag inte vill ha i min investering och man får vänta länge på snabbare nasar..

*edit*
Kanske denna 2.5GbE qnap:
https://www.qnap.com/sv-se/product/ts-453d

*edit2*
Min lösning ovanför är inte ett dugg användarvänlig. Men jag tänker min nas som att jag i sällsynta fall typ 1 gång i månaden behöver ha tillgång till något. Den i artikeln är mer för daglig användning.

Permalänk
Medlem

Måste man gå vi QNAP ID och deras kontosystem för att få tillgång till NAS:en utanför hemmet eller kan man avaktivera det för att endast köra egen VPN-anslutning till hemnätverket när man är hemifrån? Om jag inte missminner mig så var det en stor läcka med QNAP-konton för inte alltför längesedan.

Permalänk
Medlem

WD, QNAP, Synology eller FreeNAS? Vad ska man köra på?

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Haptic:

"privat moln" måste vara den största yxan till tekniska termer sweclockers har skådat på länge
Hela idén med "molnet" är att man kör tjänster eller lagring i ett logisk lager där hårdvara kan finnas på flera platser, i flera datacenter och att det framförallt finns mycket hårdvara.

Det här är bara en nas..

Håller inte alls med din beskrivning av moln.
Från wikipedia: Datormoln, även kallat molntjänster eller molnet , är IT-tjänster som tillhandahålls över Internet, i synnerhet funktioner som traditionellt sköts på egna datorer men genom molnet sköts av någon annan. Det kan till exempel handla om tillämpningsprogram, serverprogram och lagring av data.
Dessa tjänster kan man sedan vilja ha det ena och andra på. De flesta molntjänster i världen finns garanterat endast på en enda server stående någonstans och de har säkerligen inte redundans mer än typ dubbla nätdelar från samma eluttag i väggen.

Vanliga konsumenter som kör megastora molntjänster kan uppleva något annat. Men de flesta molntjänster är ej stora. Det är lite som att the Surface Web endast är en liten bråkdel av hela internet:
https://techlog360.com/darknet-vs-dark-web-vs-deep-web-vs-sur...

På frågan om man ska klassificera ett system som en privat molntjänst eller ej ser jag som en ren semantisk fråga. Där frågan är lite detsamma som en dator är en speldator eller inte? Där svaret beror på när och vem som frågar.. Den dator en ungdom på 8år kan se som en speldator, kanske 25åringen ser som en allrounddator.

*edit2*
Angående bara en nas. Nu har jag ej läst igenom allt noggrant. Men om man till nasen kan komma åt den direkt överallt där det finns internet, detta från olika enheter och en massa olika enheter. Så kommer makapären som man kallar för nas göra betydligt mer än vad en enhet som endast är en nas egenligen ska göra.

Det är på lite sätt att dessa konsumentroutrar som folk köper egentligen är en låda med en massa enheter i. Som router, switch, nas, ftpserver, vpn server, brandvägg osv.

Permalänk

JA DET GÖR JAG, JAG ANVÄNDER TELE2S (COMHEMS) OBEGRÄNSADE MOLNLAGRING FÖR ATT LAGRA MINA TVSERIER OCH FILMER SOM JAG STREAMAR GENOM PLEX, SÅ JAG ÄR INTE ALLT FÖR RÄDD ATT DE SKA LÄSA MINA FILER.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strife91:

WD, QNAP, Synology eller FreeNAS? Vad ska man köra på?

Kör FreeNas eller xigmanas, Kör själv xigmanas och är väldigt nöjd! up and running i 267 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

"privat moln" måste vara den största yxan till tekniska termer sweclockers har skådat på länge
Hela idén med "molnet" är att man kör tjänster eller lagring i ett logisk lager där hårdvara kan finnas på flera platser, i flera datacenter och att det framförallt finns mycket hårdvara.

Det här är bara en nas..

Jag tror någon annan sa det, det är oavsett ett bra citat: "Molnet är bara någon annans dator"

Molnet är ett lika dåligt obeskrivande överanvänt förstört ord som AI är. Det säger ingenting om vad det är eller hur det används. I gamla dagar kallades det hemsidor, nu kallas det molntjänster. I det här fallet kan internetadressen vara det logiska lagret som döljer var hårdvaran faktiskt finns.

Jag hade också kallat det NAS. Kanske uppkopplad NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

WD, QNAP, Synology eller FreeNAS? Vad ska man köra på?

UnRaid. FreeNAS on du endast vill använda din enhet som NAS och inget annat. Jo du kan köra plugins i FreeNAS också men det ekosystemet är mycket bättre utbyggt i UnRaid imo.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar ideen lösningen jag kommer köra med i framtiden är.
En vpnserver, kanske endast den i "routern". Sedan att man därifrån kan komma in på nasen. Där jag kommer ha en separat strömstyrning av nasen. Det kan vara en enhet i nätverket (typ raspberry pi) som genom att få rätt kod slår på strömmen till nasen. Mer säkert är en sms-mottagare som slår på strömmen.

Du borde kunna köra wake-on-lan från en hyffsat kompetent router,
https://www.qnap.com/en/how-to/knowledge-base/article/how-to-...

Permalänk
Skrivet av MatsNilsson:

Du borde kunna köra wake-on-lan från en hyffsat kompetent router,
https://www.qnap.com/en/how-to/knowledge-base/article/how-to-...

Jag har använt wake-on-lan. Fördelen med min lösning är datasäkerhet. Lycka till att hacka i en datorpryl som ej är spänningssatt och avstängd.. Däremot kan folk ändå ta sig in på min vpn, lista ut ut hur man strömsätter nasen och sedan starta den och därefter logga in.
Men när jag endast tänker lagra kattfilmer på denna nas, så är det en risk jag tar.

*edit*
Jag har för övrigt arbetat emot företag som kör likadant. För att ladda upp filer till dem får man först ringa och be dem fysisk koppla in en "kabel i hårddisken ". Därefter kan man komma åt nasen. Det räcker inte med att ha tillgång till deras vpn.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Strife91:

WD, QNAP, Synology eller FreeNAS? Vad ska man köra på?

OpenMediaVault är också ett alternativ som jag kör med.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

"privat moln" måste vara den största yxan till tekniska termer sweclockers har skådat på länge
Hela idén med "molnet" är att man kör tjänster eller lagring i ett logisk lager där hårdvara kan finnas på flera platser, i flera datacenter och att det framförallt finns mycket hårdvara.

Det här är bara en nas..

Så invändningen är att den är stationerad på en viss plats? Om man köper flera och har dem på geografiskt olika platser och synkar allihopa då?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

kan man ladda ner Qnap och använda en gammal dator som sin egen NAS ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Kör FreeNas eller xigmanas, Kör själv xigmanas och är väldigt nöjd! up and running i 267 dagar

Skrivet av Edvin-89:

OpenMediaVault är också ett alternativ som jag kör med.

Körde fram till för några månader sen OpenMediaVault, men rekommenderar att skippa alla distar som har "NAS"-funktioner.

Kör istället en bra distro och dra upp grejer med docker istället, jag kör Rocky Linux (CentOS "efterträdare") och det känns mycket mer robust än vad OMV nånsin gjorde, och man kan få dit samma funktionalitet om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Måste man gå vi QNAP ID och deras kontosystem för att få tillgång till NAS:en utanför hemmet eller kan man avaktivera det för att endast köra egen VPN-anslutning till hemnätverket när man är hemifrån? Om jag inte missminner mig så var det en stor läcka med QNAP-konton för inte alltför längesedan.

Nej det måste du inte. Den kan agera VPN-server för tex OpenVPN och det enda du då behöver veta ts vad den har för extern IP. Myqnapcloud är främst för att det är en gratis ddns för qnappar, men jag har haft samma externa ip i en evighet!

Permalänk
Medlem

Det handlar om du ligger bakom CG-NAT eller har publik IP-adress för din anslutning - med publik adress kan du öppna och stänga portar för olika servicar (inklusive VPN) själv i din Router och därmed tillgänglighet - medans med CG-NAT är det teflonvägg vid anrop utifrån och därför har Synology och QSNP mfl. en reverse-proxy då Nasen kontakta reverse-proxyn och öppnar portar (då det alltid måste öppnas inneifrån CG-NAT:at nät - det går inte att göra tvärt om) och du kan sedan kontakta reverse-proxyn via ditt konto där som då förmedla redan öppna portadresser för din NAS så att du kan komma åt din NAS utifrån - typ.

Permalänk
Medlem

Jag vill sätta upp något sånt här, men det jag saknar i guiden är, hur sjutton kommer jag är bilderna från mobilen sen på det bra sätt?

Jag vill ha något som ersätter Google Foto appen, där jag kan se lokala och uppladdade bilder, samt kunna välja att bifoga en bild oavsett om den är lokal eller uppladdad.

Permalänk
Medlem

Har två stycken QNAP. Ångrar att jag köpte dem. Apparna för synk är många de är så jävla dåliga. Det är precis som de vet det själva och försökt gång på gång... Tittar avundsjukt på mina vänner som har ett konkurrerande märke =\

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av kelthar:

Har två stycken QNAP. Ångrar att jag köpte dem. Apparna för synk är många de är så jävla dåliga. Det är precis som de vet det själva och försökt gång på gång... Tittar avundsjukt på mina vänner som har ett konkurrerande märke =\

Gissar att detta konkurrerande märke stavas ”Synology”...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har två stycken QNAP. Ångrar att jag köpte dem. Apparna för synk är många de är så jävla dåliga. Det är precis som de vet det själva och försökt gång på gång... Tittar avundsjukt på mina vänner som har ett konkurrerande märke =\

Skrivet av andreas_dock:

Gissar att detta konkurrerande märke stavas ”Synology”...

Jag har Synology och har givit upp på mobilsynk. Dom har tre olika appar/lösningar för fotosynk och alla har helt jävla usla reviews på Play Store (av god anledning). Nu senast bytte jag till Synology Moments från DS Photo. Uppladdning av nya foton fryser varje gång. Kontaktar support, efter fyra vändor med felsök så konstateras att appen endast stödjer Android 10 och uppåt (trots att det stod Android 8 i Play Store). Samma gäller deras tredje och senaste tjänst Synology Photos. Man kan inte heller fritt välja vilken folder man vill spara sina foton i, vilket är ett generellt störningsmoment med Synology och deras tjänster. *end rant*

Nu har jag som sagt givit upp på och är tillbaka på OneDrive och använder endast NAS:en som storage för filmer/serier och backup.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av wargreymon:

Jag vill sätta upp något sånt här, men det jag saknar i guiden är, hur sjutton kommer jag är bilderna från mobilen sen på det bra sätt?

Jag vill ha något som ersätter Google Foto appen, där jag kan se lokala och uppladdade bilder, samt kunna välja att bifoga en bild oavsett om den är lokal eller uppladdad.

Det finns flera vis man kan komma åt filerna/fotona på sin QNAP-enhet faktiskt!

Det enklaste viset om du är ute efter en ren Google Photos-ersättare är att använda sig utav QuMagie, annars finns det mer standard galleri-appar också att ladda ner från QNAP:s nedladdningscenter

// Yatagarasu

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kelthar:

Har två stycken QNAP. Ångrar att jag köpte dem. Apparna för synk är många de är så jävla dåliga. Det är precis som de vet det själva och försökt gång på gång... Tittar avundsjukt på mina vänner som har ett konkurrerande märke =\

Skrivet av andreas_dock:

Gissar att detta konkurrerande märke stavas ”Synology”...

Som ägare till både QNAP- och Synology-enheter kan jag tycka att båda har sina för- och nackdelar.

Jag kan till viss mån hålla med om att QNAP har valt att separera sina appar lite väl kraftigt, t.ex. med tre stycken olika galleri-appar beroende på vad man är ute för funktionalitet. Detta är på gott och på ont, då någon som bara "vill ha allt" i en och samma app lär bli besviken, medan någon som bara önskar en simpel galleri-app utan massa krimskrams slipper dras med massa onödiga funktioner och menyval.

Synology har en mycket mer "streamlined" hantering utav sina applikationer. Däremot saknar istället Synology i min mening en hel del polish när det kommer till den allmäna upplevelsen kring apparna och processen att kommed igång med den automatiserade processen för exempelvis envägs-backup and foton från mobilen (där QSync hos QNAP fungerar smärtfritt).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidewinder_swe:

kan man ladda ner Qnap och använda en gammal dator som sin egen NAS ?

Väl bara ta en gamla dator och köra ubuntu. Kör själv en wiki på en raspberry pi zero, fungera utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strife91:

WD, QNAP, Synology eller FreeNAS? Vad ska man köra på?

Unraid. Wd qnap synology är rätt dyrt och pajjar ofta. Gamers nexus har spytt galla över sina färdiga nas några ggr 😁 Unraid har Linus tech tips som dragplåster. Men hela deras arbetsnät ligger på Unraid vad jag vet och de kör Unraid när det är hos kändisar och ska fixa deras lagringsbekymmer. Unraid kan köras på vilket gammal dator som helst så prova först och investera sen. FreeNAS är ju bra men det går ju åt så jäkla mycket ram och ecc krav på det är det väl fortfarande?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har två stycken QNAP. Ångrar att jag köpte dem. Apparna för synk är många de är så jävla dåliga. Det är precis som de vet det själva och försökt gång på gång... Tittar avundsjukt på mina vänner som har ett konkurrerande märke =\

Skrivet av pålis:

Jag har Synology och har givit upp på mobilsynk. Dom har tre olika appar/lösningar för fotosynk och alla har helt jävla usla reviews på Play Store (av god anledning). Nu senast bytte jag till Synology Moments från DS Photo. Uppladdning av nya foton fryser varje gång. Kontaktar support, efter fyra vändor med felsök så konstateras att appen endast stödjer Android 10 och uppåt (trots att det stod Android 8 i Play Store). Samma gäller deras tredje och senaste tjänst Synology Photos. Man kan inte heller fritt välja vilken folder man vill spara sina foton i, vilket är ett generellt störningsmoment med Synology och deras tjänster. *end rant*

Nu har jag som sagt givit upp på och är tillbaka på OneDrive och använder endast NAS:en som storage för filmer/serier och backup.

Jag har en Synology, men använder inte heller deras programvara för att synka foton från mobilen till NASen. Använder istället Photosync (av Touchbyte Gmbh) på familjens telefoner. Den borde funka oavsett om man kör Synology eller QNap.

Har ingen relation till varken QNap, Synology eller Touchbyte Gmbh.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Jag har en Synology, men använder inte heller deras programvara för att synka foton från mobilen till NASen. Använder istället Photosync (av Touchbyte Gmbh) på familjens telefoner. Den borde funka oavsett om man kör Synology eller QNap.

Har ingen relation till varken QNap, Synology eller Touchbyte Gmbh.

Tack för tipset men om jag ska behöva blanda in en 3e partslösning kan jag lika gärna fortsätta använda OneDrive. Förundrande hur två av dom största NAS-tillverkarna fortfarande har svårt att fixa kompetenta mobilappar och fotosynk.

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu Jag förstår att det är sponsrat innehåll men med tanke på Qnaps ransomware attacker nyligen så borde man kanske skriva nått om detta. Och riskerna med att göra dessa typer av produkter tillgängliga från internet samt vilka lösningar det finns för att motverka problemen. Även kanske styrkan i snapshots men inte glömma backup och hur det går in i ekosystemet. Om man sorriest ska ersätta moln lagring med en NAS måste man tänka på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

"privat moln" måste vara den största yxan till tekniska termer sweclockers har skådat på länge
Hela idén med "molnet" är att man kör tjänster eller lagring i ett logisk lager där hårdvara kan finnas på flera platser, i flera datacenter och att det framförallt finns mycket hårdvara.

Det här är bara en nas..

Defusa begrepp tenderar bli ännu mer defusa över tid, chockerande, jag vet.