Oculus Quest Pro letar sig ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Oculus Quest Pro letar sig ut på webben

Läckare på Twitter delar en video som ser ut att visa Facebooks nästa VR-headset Oculus Quest Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad det verkar:

- Kontroller med inbyggda kameror istället för IR-dioder. Detta ger sämre batteritid och därför följer det med en laddplatta.

- Batteriet ser ut att ha flyttat ut till baksidan -> bättre viktfördelning.

- Full body tracking.

- Halo-aktigt tvärgående band över pannan kommer sannolikt öka komforten ytterligare.

- Passthrough i färg.

- Har ryktats om paneler med runt 3K per öga, eventuellt samma som används i nysläppta Varjo Aero.

- Har ryktats om nya linser. Med tanke på hur kompakt den ser ut kan man fundera på om dom har fått till pannkakslinser, vilket i så fall äntligen skulle kunna innebära adaptivt fokusdjup vilket i sin tur nästan är ett krav för att man ska vilja sitta och jobba med den. Men det kan vara att hoppas på för mycket.

Permalänk
Medlem

Nästa release:

’Introducing Facebook Surrogates’

https://m.imdb.com/title/tt0986263/

Permalänk
Medlem

Skulle gärna haft en sån här, minus facebook-kopplingen tack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästa release:

’Introducing Facebook Surrogates’

https://m.imdb.com/title/tt0986263/

Är det därför Zuckerberg ser ut som en robot - han kör en pre-release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det därför Zuckerberg ser ut som en robot - han kör en pre-release?

Ja helt klart!

Permalänk
Medlem

Relevant?
https://www.roadtovr.com/oculus-go-unlock-root-john-carmack/

"Update (October 22, 2021: Facebook this week released the unlocked OS build for Oculus Go, its now discontinued standalone VR headset. With the headset unlocked, users can gain root access to the software underlying the device, essentially providing total control over how it works and what runs on it."

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Relevant?
https://www.roadtovr.com/oculus-go-unlock-root-john-carmack/

"Update (October 22, 2021: Facebook this week released the unlocked OS build for Oculus Go, its now discontinued standalone VR headset. With the headset unlocked, users can gain root access to the software underlying the device, essentially providing total control over how it works and what runs on it."

WOW! Detta är en större nyhet för min del. Då kanske en begagnad Quest kan bli intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

WOW! Detta är en större nyhet för min del. Då kanske en begagnad Quest kan bli intressant

Go ≠ Quest

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriand:

Skulle gärna haft en sån här, minus facebook-kopplingen tack...

Snart kanske du slipper.
Facebook ska ju rebrand sig själv. Kanske det blir egna Oculus konton igen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Go ≠ Quest

Damn! Läste för snabbt, dock kanske (?) det kan utvecklas pt det hållet framöver.

Tänk vad nice om alla produkter som görs EOL behövde öppnas upp på det viset?

Ändå oväntat drag av FB för att vara ärlig, trodde inte de skulle gå i den riktningen överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Damn! Läste för snabbt, dock kanske (?) det kan utvecklas pt det hållet framöver.

Tänk vad nice om alla produkter som görs EOL behövde öppnas upp på det viset?

Ändå oväntat drag av FB för att vara ärlig, trodde inte de skulle gå i den riktningen överhuvudtaget

Det är John Carmack som har kämpat för att få till det.

Permalänk
Medlem

Hoppas på högre FOV. Mycket högre. Vi har ändå 180 grader statiskt synfält så 110-120 är långt från tillräckligt.

Tänk er ett skräckspel med rörelser långt ut i periferin!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Snart kanske du slipper.
Facebook ska ju rebrand sig själv. Kanske det blir egna Oculus konton igen.

Undrar om det kommer innebära en "support" som inte består av botar som ignorerar kunder när det blir lite för jobbigt?

Permalänk
Medlem

Om vi bara kan få tillbaka OLED paneler igen så är jag nöjd. Gick från Oculus Rift till Quest 2 och blev chockad över hur värdelös svärtan är, till en grad där jag tycker att mörka spel eller mörka partier i spel kastar mig totalt ut ur inlevelsen.

Är det OLED kommer jag nog uppgradera från Quest 2 bara av den saken, om det är LCD igen så kommer inga andra förbättringar överhuvudtaget kunna få mig att uppgradera till Quest Pro (om det nu ens är ett Quest Pro).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hoppas på högre FOV. Mycket högre. Vi har ändå 180 grader statiskt synfält så 110-120 är långt från tillräckligt.

Tänk er ett skräckspel med rörelser långt ut i periferin!

StarVR är väl det närmaste jag minns, men det blev väl mer av b2b med deras lösning sen hörde jag inte så mycket mer

https://www.starbreeze.com/sv/virtual-reality/

Permalänk
Medlem

Jag är så kluven på detta headset. Det kan bli det första headset som jag verkligen vill ha (främst för arbete), men å andra sidan avskyr jag Facebook...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vad det verkar:

- Kontroller med inbyggda kameror istället för IR-dioder. Detta ger sämre batteritid och därför följer det med en laddplatta.

- Batteriet ser ut att ha flyttat ut till baksidan -> bättre viktfördelning.

- Full body tracking.

- Halo-aktigt tvärgående band över pannan kommer sannolikt öka komforten ytterligare.

- Passthrough i färg.

- Har ryktats om paneler med runt 3K per öga, eventuellt samma som används i nysläppta Varjo Aero.

- Har ryktats om nya linser. Med tanke på hur kompakt den ser ut kan man fundera på om dom har fått till pannkakslinser, vilket i så fall äntligen skulle kunna innebära adaptivt fokusdjup vilket i sin tur nästan är ett krav för att man ska vilja sitta och jobba med den. Men det kan vara att hoppas på för mycket.

Om detta stämmer, speciellt de två sista punkterna, så är det ett solklart köp för mig! Jag hade nästan förberett mig på att det inte skulle komma några hårdvarunyheter från denna Facebook Connect då Quest 2 kom ut förra året. Imponerande innovationstakt på Facebook må jag säga.

Permalänk
Medlem

Följer det med ett koppel som man kan trycka upp i rumpan?

🙃

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Shockwave:

Jag är så kluven på detta headset. Det kan bli det första headset som jag verkligen vill ha (främst för arbete), men å andra sidan avskyr jag Facebook...

Verkar som att de fokuserar mycket på arbete denna gången (beroende lite på vad du menar med arbete då, såklart) och integrationer med Facebook Workspace, som är deras variant av typ Microsoft Teams. Jag vet dock med mig att nuvarande Quest 2 inte alltid varit så rolig för utvecklare att jobba med/utveckla för, oklart om det blir några ändringar på den fronten med Pro.

Flera av de potentiella nyheter @Halldin nämner är sjukt intressanta (tack för tillägg!). Jag hoppas de avtäcker på torsdag så man får veta mer

Permalänk
Avstängd

Jag har intrycket av att det blir för dyrt precis som Carmack har påpekat..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag har intrycket av att det blir för dyrt precis som Carmack har påpekat..

"Dyrt" kan variera väldigt mycket i VR-världen. Jag kan inte förutsäga om det blir 8 eller 25 tusen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jag har intrycket av att det blir för dyrt precis som Carmack har påpekat..

Det vore förvånande om den kostar under $600 i alla fall och eventuellt blir det en skaplig bit mer. Quest 2 ska fortsätta leva som instegsalternativ, eventuell med en viss revision (har ryktats om en Quest 2 Plus med färgkameror och bättre kylning, men vem vet).

Samtidigt verkar det finnas en marknad då Index ligger på €1079 och är en av de mest använda SteamVR-headseten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Det vore förvånande om den kostar under $600 i alla fall och eventuellt blir det en skaplig bit mer. Quest 2 ska fortsätta leva som instegsalternativ, eventuell med en viss revision (har ryktats om en Quest 2 Plus med färgkameror och bättre kylning, men vem vet).

Samtidigt verkar det finnas en marknad då Index ligger på €1079 och är en av de mest använda SteamVR-headseten.

Mest använda är fortfarande väldigt få, man måste se till att långt fler har VR så att det är ekonomiskt försvarbart att utveckla mjukvara till den.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Verkar som att de fokuserar mycket på arbete denna gången (beroende lite på vad du menar med arbete då, såklart) och integrationer med Facebook Workspace, som är deras variant av typ Microsoft Teams. Jag vet dock med mig att nuvarande Quest 2 inte alltid varit så rolig för utvecklare att jobba med/utveckla för, oklart om det blir några ändringar på den fronten med Pro.

Flera av de potentiella nyheter @Halldin nämner är sjukt intressanta (tack för tillägg!). Jag hoppas de avtäcker på torsdag så man får veta mer

Med arbete så menar jag i princip möjligheten att ha virtuella skärmar som jag arbetar på. Det skulle vara sjukt coolt att para ihop det med Serenade, som jag använder för att programmera med rösten. Det jag saknat i tidigare headset är främst adaptivt fokusdjup, för att kunna arbeta under längre perioder. Utan det så känns det inte så bra för ögonen att ha på sig headsetet allt för länge.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mest använda är fortfarande väldigt få, man måste se till att långt fler har VR så att det är ekonomiskt försvarbart att utveckla mjukvara till den.

Det är därför Quest 2 finns.
Den är förhållandevis billig jämfört med allt annat ute just nu.
Jag tror att det är billigast att köpa den från Oculus direkt och inte i svenska butiker.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är därför Quest 2 finns.
Den är förhållandevis billig jämfört med allt annat ute just nu.
Jag tror att det är billigast att köpa den från Oculus direkt och inte i svenska butiker.

Frågan är om det är tillräckligt. Visst har Quest 2 sålt väldigt bra men kommer det fortsätta göra det, eller behövs det något nytt för att fler ska hoppa ombord?

Prisklassen Quest Pro lär hamna i tjänar troligtvis mer till att locka redan frälsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Med arbete så menar jag i princip möjligheten att ha virtuella skärmar som jag arbetar på. Det skulle vara sjukt coolt att para ihop det med Serenade, som jag använder för att programmera med rösten. Det jag saknat i tidigare headset är främst adaptivt fokusdjup, för att kunna arbeta under längre perioder. Utan det så känns det inte så bra för ögonen att ha på sig headsetet allt för länge.

Varför tror du adaptivt fokusdjup kommer göra det bättre? Du har ju ändå de virtuella skärmarna på ett fixerat avstånd.

För egen del skulle jag hellre ha ett headset som är klart lättare och bekvämare, riktigt brett synfält och högre skärpa. Synfältet är en sak jag tror är underskattat i dessa sammanhang. Dels blir det viktigt för att röra huvudet så lite som möjligt och sen blir koordinationen mellan skärmarna lättare när man ser ut i periferin.

Permalänk
Inaktiv

Hm, sannolikheten att jag köper ens en enda grej från Facebook är ju ungefär -368000 procent typ. Än mindre ett VR-headset fullt i kameror och mikrofoner som kostar massa tusentals spänn.

Sociopaten Zuckerberg får inga pengar av mig iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan är om det är tillräckligt. Visst har Quest 2 sålt väldigt bra men kommer det fortsätta göra det, eller behövs det något nytt för att fler ska hoppa ombord?

Prisklassen Quest Pro lär hamna i tjänar troligtvis mer till att locka redan frälsta.

Quest 2 är i sån klass så att det är så pass bra för dom flesta.
Användarna ser ju ut att öka hela tiden. Det behövs ett riktigt pangspel för att få en till boost likt det blev på Steam med Half life alyx.

Utveckling kommer så klart ske även i det "billiga" hårdvaru segmentet.
Quest pro kommer vara ett alternativ, Quest 2 ska fortsätta säljas.

Vi får se på torsdag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc