Oculus Quest Pro letar sig ut på webben

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Frågan är om det är tillräckligt. Visst har Quest 2 sålt väldigt bra men kommer det fortsätta göra det, eller behövs det något nytt för att fler ska hoppa ombord?

Prisklassen Quest Pro lär hamna i tjänar troligtvis mer till att locka redan frälsta.

Tror det finns många kunder kvar att locka in medelst mjukvara. Resident Evil 4 verkar ha haft en sådan effekt, påstått är det ett stort antal stortitlar i röret som vi kanske får höra mer om på Facebook Connect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 2 är i sån klass så att det är så pass bra för dom flesta.
Användarna ser ju ut att öka hela tiden. Det behövs ett riktigt pangspel för att få en till boost likt det blev på Steam med Half life alyx.

Utveckling kommer så klart ske även i det "billiga" hårdvaru segmentet.
Quest pro kommer vara ett alternativ, Quest 2 ska fortsätta säljas.

Vi får se på torsdag

Självklart, dom kommer ju använda det för att trissa upp priset: dom släpper Quest Pro för $800, sen om nåt halvår släpper dom Quest 3 för $600 och alla kommer säga "oj så billigt!"

Hur som helst så ser jag två st ytliga "problem" med denna läcka - även om man ska ta allt med en nypa salt då vi inte vet hur det ser ut i final, det här ju bara 3D demos - och det är att själva headsetet ser suspekt mer ut som ett AR än VR headset, utan skydd runt ögonen... Syns tydligt på sidobilder. Det kan inte vara bra för gaming immersion känns det som? Men det kanske kommer finnas olika typer av masker. Sen när man ser på kontrollerna, så tvivlar jag starkt att dom har kapacitiv igenkänning av fingrarna, så inget man kan greppa med i spel. Inga straps. Så ser ut att bli en kompromiss som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Varför tror du adaptivt fokusdjup kommer göra det bättre? Du har ju ändå de virtuella skärmarna på ett fixerat avstånd.

För egen del skulle jag hellre ha ett headset som är klart lättare och bekvämare, riktigt brett synfält och högre skärpa. Synfältet är en sak jag tror är underskattat i dessa sammanhang. Dels blir det viktigt för att röra huvudet så lite som möjligt och sen blir koordinationen mellan skärmarna lättare när man ser ut i periferin.

Ögat får väl fokusera på olika avstånd med adaptivt fokusdjup? I nuläget så är det som att stå och kolla in i en vägg som är typ 1.5 meter framför dig.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest 2 är i sån klass så att det är så pass bra för dom flesta.
Användarna ser ju ut att öka hela tiden. Det behövs ett riktigt pangspel för att få en till boost likt det blev på Steam med Half life alyx.

Utveckling kommer så klart ske även i det "billiga" hårdvaru segmentet.
Quest pro kommer vara ett alternativ, Quest 2 ska fortsätta säljas.

Vi får se på torsdag

Finns det några siffror på hur antalet användare har ökat?

Visst behövs det riktigt bra spel/mjukvara för att locka fler - det håller jag helt med om. Grejen med äldre hårdvara, även om den är bra, är att den tenderar att tappa exponering. Ny hårdvara får i sin tur exponering och hype, så det suger lite extra i köptarmen hos alla som villhöver nåt nytt.

Ett år gör förvisso inte Quest 2 direkt gammalt men jag tror det kommer vara viktigt att behålla momentum om VR ska växa till sig ordentligt.

Skrivet av Halldin:

Tror det finns många kunder kvar att locka in medelst mjukvara. Resident Evil 4 verkar ha haft en sådan effekt, påstått är det ett stort antal stortitlar i röret som vi kanske får höra mer om på Facebook Connect.

Absolut, det finns mycket att göra på den fronten. Behövs mer och bättre mjukvara om inte VR bara ska bli en fluga. Fast samtidigt behöver hårdvaran vara het och kittla på precis rätt ställe. Hårdvara har också den fina tendensen att driva på utvecklingen av mjukvara.

En annan sak som skulle driva på utvecklingen är bättre användarupplevelse för PCVR. Knappast något Oculus är intresserade av som har sitt eget ekosystem, men generellt för VR är det viktigt. PC-gaming är trots allt en stor marknad och jag är övertygad om att många skulle lockas till VR om det dels fanns fler titlar med stöd för det, samt en användarupplevelse som faktiskt är smidig och lätt.

Jag som håller på med simracing ser många som lämnar VR bara för att det är så mycket krångel. VR är annars perfekt för det. Hyfsat bra stöd från populära titlar och du sitter ner utan att flänga runt. Det borde inte vara krångligare än att ha en extra skärm inkopplad. Istället är i princip allting onödigt krångligt. Ta bara en sån sak som ingen multitasking.

Skrivet av Shockwave:

Ögat får väl fokusera på olika avstånd med adaptivt fokusdjup? I nuläget så är det som att stå och kolla in i en vägg som är typ 1.5 meter framför dig.

Ja, men med en vanlig skärm fokuserar du ju inte direkt på så många olika avstånd. Skillnaden i fokusavstånd när du rör dig i stolen eller kollar mellan olika skärmar är liten nog för att ligga inom sweet-spot i ett VR-headset. Skärmen är i princip den där väggen du stirrar in i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, men med en vanlig skärm fokuserar du ju inte direkt på så många olika avstånd. Skillnaden i fokusavstånd när du rör dig i stolen eller kollar mellan olika skärmar är liten nog för att ligga inom sweet-spot i ett VR-headset. Skärmen är i princip den där väggen du stirrar in i.

Jag tror det gör en hel del skillnad. Speciellt om vi pratar om att sitta och titta i headsetet 8 timmar per dag. Man stirrar ju inte på skärmarna konstant. Men optimalt sett så lär man väl kanske ta av headsetet lite då och då för att vila ögonen.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Snart finns facit, men ändå kul att spekulera. Personen bakom läckan tror att det är två headsets som visas på torsdag:

1) Ett svart headset som det på bild, inriktat på jobb/företag men med möjlighet att köra spel. Denna kommer heta något annat än Quest.

2) Ett vitt headset (Quest 3? Quest 2 Plus?) som släpps om 6-12 månader.

Det skulle i så fall förklara varför det svarta headsetet är öppet ut åt sidorna och varför bilden på kontrollerna som läckte för några månader sen var vita.

Pannkakslinser är mer eller mindre garanterat sett till hur kompakt den är, däremot verkar adaptivt fokusdjup inte vara redo än. Men hoppas kan man ju.