Googles första mobilkrets prestandatestas

Permalänk
Melding Plague

Googles första mobilkrets prestandatestas

Bolagets första systemkrets för telefoner är Tensor, vars processor- och grafikprestanda nu sätts under lupp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig är dagens kraft i mobilen mer än tillräckligt.
Det jag är mer intresserad av är batteritiden så hur står sig denna mot snapdragon 888 som äter för mycket batteri i min mobil?

Permalänk
Inaktiv

Apple är fortfarande kung på mobiler. A15 Bionic Smiskar både snapdragon och Tensor ordentligt.

Oh snap I feeling tens. 😅

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon14781:

Apple är fortfarande kung på mobiler. A15 Bionic Smiskar både snapdragon och Tensor ordentligt.

Oh snap I feeling tens. 😅

Jo det är rätt makalöst vilket försprång de haft och fortfarande har.
Sen är det förstås ett menlöst försprång för många då de aldrig skulle kunna tänka sig att köra en iOS-enhet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Saknar min gamla Nexus 5, när ska pixel telefonerna göra återtåg på svenska marknaden?? vägrar köpa dem från annat land.

Har en Oneplus Nord 2 5g just nu som också har ett otestat chip funkar helt okej.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo det är rätt makalöst vilket försprång de haft och fortfarande har.
Sen är det förstås ett menlöst försprång för många då de aldrig skulle kunna tänka sig att köra en iOS-enhet.

Kul ändå hur ett ’lifestyleföretag’ kan krossa hela marknaden med sådana marginaler

Energieffektiva och snabba långt över all andra. Visst är dom dyra men de ligger också flera år före i många aspekter, och vad kostar en iPhone X vs en modern Android-telefon?

Jag som kommer från PC hade aldrig trott att denna utveckling skulle ske i alla fall. Tror en stor del verkar ligga hos killen med skillsen (Jim Keller)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Jo det är rätt makalöst vilket försprång de haft och fortfarande har.
Sen är det förstås ett menlöst försprång för många då de aldrig skulle kunna tänka sig att köra en iOS-enhet.

Var också emot Iphone för många år sen. Men efter jag köpte en beggad 6S för 700 kr för 3,5 år sen, så kommer jag inte gå tillbaka. Alla appar flyter på mycket bättre på Iphone än vad dom gjorde på Android. Sen behöver jag inte senaste modellen heller. Nästa uppgradering blir nog en 8:a nästa år. Fortfarande överlägsen mot dagens Androidlurar i samma prisklass som en beggad 8:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

För mig är dagens kraft i mobilen mer än tillräckligt.
Det jag är mer intresserad av är batteritiden så hur står sig denna mot snapdragon 888 som äter för mycket batteri i min mobil?

Detta x10.

Tycker det är tråkigt att Android-marknaden är så specsheet-kåt. 8 kameror, 4K-skärm på 7 tum, rå prestanda uppåt väggarna som benchar bra... sen på med ett icke-optimerat gränssnitt som laggar satan och tömmer batteriet på 2.5h.

Älskar min Pixel 5 just för att de valt en "klen" processor samt 1080p-skärm. Tillsammans med Googles egna mjukvara flyter den på bättre än något annat flaggskepp jag tidigare använt, och batteriet håller faktiskt i en hel dag med råge. Och den går att använda med en hand dessutom!
Tråkigt att de verkar ha gått ifrån den idén igen, jag får väl hoppas på en Pixel 6a eller något (eller mer troligt 7a-8a, känner noll behov av att byta lur än sålänge).

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk

😂😂😂

Skrivet av UndaC:

Jo det är rätt makalöst vilket försprång de haft och fortfarande har.
Sen är det förstås ett menlöst försprång för många då de aldrig skulle kunna tänka sig att köra en iOS-enhet.

Hahahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Apple är fortfarande kung på mobiler. A15 Bionic Smiskar både snapdragon och Tensor ordentligt.

Oh snap I feeling tens. 😅

Det är roligt att det går bra för Apple men skulle inte säga för min egen del att de är kung på mobiler. De är ledande på prestanda tronen med sitt chip det håller jag med om däremot!

Var länge sedan jag hade Apple och kanske en dag går man tillbaka. Men just nu känner jag inte en anledning varför, gillar min pixel och standard android. Prestandan känns nuförtiden överdriven på hos alla företag för min del, oavsett om man pratar samsung, google, apple mm.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Jag ser cpu/gpu i en mobil som motorn i en bil. Självklart har denna del otroligt stor betydelse men det är ej allt.
För många handlar det om en balansgång, där även priset är viktigt.
Jag skulle gissa att ytterst få mobilanvändare av nya mobil har problem att den är seg, de har andra problem.

Men jag välkomnar konkurrens. jag själv har en snapdragon 730G i min mobil och den är på tok för slö för mig för vanligt spelande. Men då jag köpte min mobil så var det ont av 6,7" mobiler för runt 5000kr med snabbare cpu utan att ha dåligt av det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Apple är fortfarande kung på mobiler. A15 Bionic Smiskar både snapdragon och Tensor ordentligt.

Ännu mer imponerande med tanke på att Apple även gör det vid betydligt lägre effektförbrukning. En Android-telefon verkar behöva nära 50% mer i batterikapacitet än en iPhone för att överleva en hel dag.

Snapdragon 888 har en TDP på 10W, medan A15 ligger på 6W. Inte konstigt att Apple kunde slänga in M1:an (10W) i sina iPads.

@lillaankan_i_dammen:
Du är välkommen till den mörka sidan. Apples gamla A13 (iPhone SE 2020) är fortfarande snabbare än merparten av Android-lurarna.

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag köpa en Iphone för 13k när jag kan köpa en Android för 4k som gör allt jag behöver, 9k i onödan i min värld. Snabbast, ja, skitcoolt men det finns också tillräckligt snabbt och allvarligt hur ofta sitter man och väntar på ett att något skall köra klart på sin mobil. Jag vill inte ha någon SE med pytteliten lågupplöst skärm. Dessutom, är det några som springer och letar laddare hela tiden på jobbet så är det Iphone-användarna. Android lurar har numera ofta väl tilltagna batterier, min lur har 5000mAh jag har aldrig med mig laddare någonstans för det behövs inte.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av slusk:

För mig är dagens kraft i mobilen mer än tillräckligt.
Det jag är mer intresserad av är batteritiden så hur står sig denna mot snapdragon 888 som äter för mycket batteri i min mobil?

Samma här. För min egna del brukar jag inte vara så intresserad av prestandaförbättringarna när Apple visar upp nya telefoner (kör iphone), utan mer intresserad av batteritid och energieffektivitet. Är mer att vissa appar inte riktigt hänger med alla gånger för att dom inte riktigt är helt optimerade som är störande, men är ofta mindre utvecklare så kan förlåta det.

Skrivet av MegaSvinto:

Hahahahaha

komigen, bättre kan du

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ännu mer imponerande med tanke på att Apple även gör det vid betydligt lägre effektförbrukning. En Android-telefon verkar behöva nära 50% mer i batterikapacitet än en iPhone för att överleva en hel dag.

Snapdragon 888 har en TDP på 10W, medan A15 ligger på 6W. Inte konstigt att Apple kunde slänga in M1:an (10W) i sina iPads.

@lillaankan_i_dammen:
Du är välkommen till den mörka sidan. Apples gamla A13 (iPhone SE 2020) är fortfarande snabbare än merparten av Android-lurarna.

Även om Apples processorer är mer energieffektiva så tror jag inte att det är orsaken till att androidbatterier är större. Kunder efterfrågade bättre batteritid och för några år sedan började androidtillverkarna leverera. Apple har fortfarande ganska tråkig batteritid idag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ännu mer imponerande med tanke på att Apple även gör det vid betydligt lägre effektförbrukning. En Android-telefon verkar behöva nära 50% mer i batterikapacitet än en iPhone för att överleva en hel dag.

Snapdragon 888 har en TDP på 10W, medan A15 ligger på 6W. Inte konstigt att Apple kunde slänga in M1:an (10W) i sina iPads.

@lillaankan_i_dammen:
Du är välkommen till den mörka sidan. Apples gamla A13 (iPhone SE 2020) är fortfarande snabbare än merparten av Android-lurarna.

Den uppfyller inte mitt gamla krav på minst 6,7" skärm. Mitt nya önskemål som jag vill kunna hålla är att mobilen ska vara ihoprullbar. Så jag får plågas med min och försöka stå ut tills dessa blir bra.
Och med plåga så förlora stort i spel för min mobil är superseg och ej reagerar på snabba rörelser. Om jag kör mer än typ 10 minuter så kraschar även mobilen. Så segt går det. Men jag kämpar på, jag vill klara mig tills de rullbara blir bra. För 6,7" skärm klarar jag knappt av att göra något större från. Jag stör mig lika mycket på denna pyttelilla skärm som cpun.

Ett spel jag körde är C&C Rivals. Jag ansåg mig vara ganska så bra i spelet tills jag köpte en mobil med snabdragon 730G. Jag har inte en chans i kamper då fokus ligger på att kunna göra rörelser snabbt. Det enda jag idag kommer långt med är att mina gubbar har flera levels högre än motståndarna och taktik.

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att jag gillar android men inte Google. Eller rättare sagt, skulle välkomnat ett riktigt oberoende OS som inte har den mängden datainsamling.

Håller med om iPhone funkar jävligt bra, även om jag stör mig på avsaknaden av finesser man vant sig vid på Android...

Permalänk
Medlem

Vad är det med iphone-fanboys att hela tiden behöva validera sitt val av mobiltelefon? Så fort det är en nyhet om Android så fylls tråden av barnrumpor som av någon outgrundlig anledning behöver berätta för världen att de minsann tycker att iphone är bättre. Tröttsamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Även om Apples processorer är mer energieffektiva så tror jag inte att det är orsaken till att androidbatterier är större. Kunder efterfrågade bättre batteritid och för några år sedan började androidtillverkarna leverera. Apple har fortfarande ganska tråkig batteritid idag.

Skulle säga att apple har lika bra batteritid som android sedan iphone 11. De nya 13 modellerna är ännu ett stort steg i den utvecklingen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Så Apple har 62% bättre single core... vilket skämt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo det är rätt makalöst vilket försprång de haft och fortfarande har.
Sen är det förstås ett menlöst försprång för många då de aldrig skulle kunna tänka sig att köra en iOS-enhet.

Rätt menlöst försprång för alla som inte behöva prestandan heller

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Linus K:

Vad är det med iphone-fanboys att hela tiden behöva validera sitt val av mobiltelefon? Så fort det är en nyhet om Android så fylls tråden av barnrumpor som av någon outgrundlig anledning behöver berätta för världen att de minsann tycker att iphone är bättre. Tröttsamt!

Ser du några sådana här eller skuggboxar du lite preventivt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Rätt menlöst försprång för alla som inte behöva prestandan heller

Sällan man behöver prestandan, nej. Den enda bra man egentligen får ut är den minskade batterikonsumtionen. Men eftersom att apple vägrar inkludera ett batteri av vettig storlek blir den egentliga vinsten för oss konsumenter +-0.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Vad är det med iphone-fanboys att hela tiden behöva validera sitt val av mobiltelefon? Så fort det är en nyhet om Android så fylls tråden av barnrumpor som av någon outgrundlig anledning behöver berätta för världen att de minsann tycker att iphone är bättre. Tröttsamt!

Kollar inte så mycket Apple nyheter men är det inte likadant där inne med att folk jämför med Android enheter?
Sen självklart är det ju trevligare ifall det inte är på en sandlådenivå, som det kan bli ibland.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Xiaomi mi 10t pro för 3700kr under black friday.
Kom från en iPhone X och måste säga att Xiaomin är bättre på precis allt. Och då menar jag allt!
Jag kan inte förstå folk som säger att iPhones är snabbare eller har bättre batteritid. För mig är det precis tvärtom.

Och nått jag verkligen saknade med iPhone är snabbladdning.
Xiaomi skickade med en 33w laddare att ladda det stora(?) 5000mh batteriet medan jag fick med en 5(?)w till Iphonen.

Behöver ej kommentarer om att Xiaomi telefonerna är från Kina etc etc.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Mitt problem är att jag gillar android men inte Google. Eller rättare sagt, skulle välkomnat ett riktigt oberoende OS som inte har den mängden datainsamling.

Håller med om iPhone funkar jävligt bra, även om jag stör mig på avsaknaden av finesser man vant sig vid på Android...

Det finns. Problemet är då avsaknaden av Google Play Store.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av medbor:

Energieffektiva och snabba långt över all andra. Visst är dom dyra men de ligger också flera år före i många aspekter, och vad kostar en iPhone X vs en modern Android-telefon?

I vilka andra aspekter är iPhone flera år före?
Kamerorna? Nej, dom håller ingen första plats där inte
Skärm? Nej, deras OLED/AMOLED är det ju Samssung som tillverkar och dom sätter ju bästa skärmarna på sina egna enheter.
Innovation? Hur många enheter har Apple som har vikbara skärmar, kamerorna under skärmen, uppfällbara kameror, fingeravtrycksläsare under skärmen, mekanisk bländare?
Hur lång tid tog det inte innan dom fick trådlös laddning, möjligheter att komma åt lagningen som en masslagringsenhet, USB-C kontakt, widgets, dual-sim stöd, möjlighet att byta tangentbord, launcher, stadard appar för sms, surf m.m?
Just det, vissa av dom grejorna har dom än idag inte.

Flera år före var det ja. Före vadå? Stenåldern? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Även om Apples processorer är mer energieffektiva så tror jag inte att det är orsaken till att androidbatterier är större. Kunder efterfrågade bättre batteritid och för några år sedan började androidtillverkarna leverera. Apple har fortfarande ganska tråkig batteritid idag.

Vad baserar du den informationen på?

Utöver benchmarks så är min personliga upplevelse att iPhone har avsevärt mycket bättre batteritid i "vardaglig användning", att ha 80% av batteriet kvar vid läggdags var ingenting jag någonsin upplevde på mina tidigare Androidlurar. Troligen på grund av iPhones låga drain vid standby.

Permalänk
Medlem

Vill inte va den men dom nämnde detta redan under presentation juuh, att tensor kanske inte är snabbare än konkurrensen i benchmarks men hur intressant är peek siffror på en mobil? Utan tensor skulle vara gjord för kontinuerlig prestanda. Vilket jag tvivlar på att det finns några vettiga sätt att mäta i dagsläget.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag köpte en Xiaomi mi 10t pro för 3700kr under black friday.
Kom från en iPhone X och måste säga att Xiaomin är bättre på precis allt. Och då menar jag allt!

Iofs så släpptes iPhone X 2017 och Xiaomi Mi 10T är från 2020 Själv köpte jag en billig Xiaomi runt 2017 har varit supernöjd fram tills nu