Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nvidias kraftfullaste kort för brytning av kryptovalutor kostar 40 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Krypto är värdebevarande som guld. Nyckeln är att den är begränsad. Även om FED inte får ge pengar direkt till staten så är det i verkligen bara en bokföringstrick. FED trycker upp 1 triljon dollar, US ”lånar” dessa och släpper ut pengarna i systemet. Blir en skuld till FED, men defacto så har det inte skapats värde av triljondollar. Mer pengar i systemet = inflation.

Penningmängden är bara en del av hur inflation skapas, och en som dessutom har rätt liten betydelse. Det som ökningen av M0 har gjort (som dessutom är rätt liten) är att pengar istället samlas på hög, alltså att velociteten går ner. Jämför då med Price x Quantity = Money x Velocity.

Sen så har Feds balance sheet i huvudsak växt på grund av depositioner från kommersiella banker. Det som har hänt är att hushåll indirekt har investerat i statsobligationer. Fed har alltså inte bytt ut skulder mot nya pengar, utan en typ av värdepapper mot ett annat.

Det handlar alltså om att det är betydligt viktigare hur pengar fördelas i samhället än hur mycket pengar det finns.

Skrivet av filbunke:

ETH kommer alltid att gå över till PoS om ungefär sex till nio månader.

Jag tror också det här. Enda orsaken till att ETH finns är att det går att minea. Utan mining finns inget intresse för ETH. Det är självuppfyllande - människor vill ha gratis pengar. När ETH går över till PoS så dör valutan ut (antagligen på sikt), och det vet man om.

Skrivet av anon333222:

Pyramidspel får du nog plugga på lite. Finns ju ingen rekryteringskomponent i Crypto (förutom de som bluffar). Det är inte heller någon ”pump and dump”. Låt oss säga att om du tror att Crypto är pyramid, du kan ju ta dina besparingar och korta Bitcoin/ETH. Säg ett år, så ser vi vem som har rätt

Det stämmer att det inte är ett pyramidspel (förutom vissa krypton), utan närmare ett ponzi scheme, där man roterar ut gamla investerare genom att få in nytt kapital. Det här gäller då speciellt USDT och via den andra tokens, där pengar skapas och marknaden pumpas upp genom nya inflöden av kapital.

Sen så är det ju helt klart mani och bubbelbeteende på marknaden, och många olika typer av pump and dump. Ett exempel är den korta tid som Tesla höll Bitcoin, meddelade att man skulle börja acceptera betalningar i Bitcoin, sålde bort och sen meddelade att man ändå inte skulle sälja bilar för BTC. Sen finns det hundratals mindre exempel.

Edit: Sen så betyder det inte att man ska korta BTC eller ETH. Som Keynes sa "The [stock] market can remain irrational longer than you can remain solvent."

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inte för att kasta bensin på brasan, men som gammal nationalekonom förstår jag inte argumentet att en utbudsbegränsning för kryptovalutor innebär att de besitter ett "inbyggt" värde, eller hur man nu ska uttrycka det. Värdet på alla tillgångar, oavsett om de är kryptovalutor eller ej, är exakt det pris där utbud och efterfrågan möts. Att bara titta på utbudet säger omöjligen något om värde och det finns inget inneboende värde i en tillgång, efterfrågan kan ju vara noll och då saknar tillgången ett värde!
Mer generellt finns det ju massor av olika tillgångar med ett begränsat utbud, men det betyder inte att de är värda någonting.
Finns det någon intressant ekonomisk forskning på detta område (krypto alltså) tar jag tacksamt emot tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har vi ingen inflation i år? Jag trodde de flesta talade om 10+% nu under sommaren och hösten

Nej Inte värre än vanligt
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhalle...

USA har legat på 5% i år
https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man kan ju alltid läsa blockkedjan. klart jag är sur att jag missade Bitcoin när jag kom i kontakt för första gången med det så låg det på 10-20usd. Tänk om man hade köpt på sig 1000bitcoins. Då hade man donerat ett par bitcoins per år till Sweclockers för att hålla det flytande utan annonspengar

1000 bitcoin? $10-20 styck? Det hade ju varit säg runt 75.000 till 200.000 kr. Hade du verkligen satsat så mycket på det? då? Skulle du satsa så mycket på någon annan kryptovaluta idag?

Och säg att du hade köpt 1000 st för de priset? Hur många hade du sålt när priset på en nådde $100? $1000? $5000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Krypto är ett tillgångsslag som allt annat. Blockkedjetekniken är ju ineffektiv gällande transaktioner och boken är ju öppen i Bitcoin. Klart folk vill tjäna pengar. Tror du majoriteten av befolkningen går till jobbet för nöjes skull? Man går dit för att tjäna pengar. De byter tid mot pengar. Aktiemarknaden tjänar pengar på kapital. Krypto tjänar man pengar på att spekulera. Klart att det inte finns någon fundamenta i det hela. Om man skulle upptäcka ett sätt att ersätta guld genom att replikera i oändliga mängder. Då skulle värdet gå mot noll.

Tänk salt.

Det är det jag menar är ruttet.
Det är samma sak som folk som tjänar pengar på knark, vapen och människohandel.

Att det gynnar folk i afrikanska länder, Afghanistan osv.
Ja man måste vara väldigt blåögd, dom som tjänar på det är terrorister och annat pack.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Folk verkar tro att det är bara att skicka krypto till en annan wallet på en "exchange" och sen bara att ta ut typ 378 miljoner (eller 500K) genom Nordea eller någon annan bank utan att någon reagerar

Permalänk
Skrivet av anon309736:

Så kan det mycket väl vara. Desto större anledning att försöka hitta en annan lösning än att hålla fast vid valutor som man kan trycka i all oändlighet.

Fast är det inte det man gör är man bryter, man skapar nya bitcoins i all oändlighet? Eller har jag missuppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Fast är det inte det man gör är man bryter, man skapar nya bitcoins i all oändlighet? Eller har jag missuppfattat?

Mängden bitcoins som minas avtar, så total antalet aldrig överstiger 21 miljoner bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Du har missuppfattat, det finns en exakt mängd Bitcoins som någonsin kommer finnas (21 miljoner stycken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Du har missuppfattat, det finns en exakt mängd Bitcoins som någonsin kommer finnas (21 miljoner stycken).

Vilket är ett problem i sig om man skall använda just bitcoin som en valuta.

Mängden tillgängliga bitcoin kommer sakta men säkert dessutom minska då lösenord till wallets glöms bort etc.

Permalänk
Skrivet av Signovinces:

Men vad är det då man bryter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Folk verkar tro att det är bara att skicka krypto till en annan wallet på en "exchange" och sen bara att ta ut typ 378 miljoner (eller 500K) genom Nordea eller någon annan bank utan att någon reagerar

Svenska banker har bevisat gång på gång att det går alldeles utmärkt. Det verkar vara storleken på beloppet som avgör hur noga det "granskas". Runt 2-3 miljoner Euro per transaktion verkar varit en "sweetspot" under de senaste 20 åren...iallafall när det kommer till Nordea, SEB, Swedbank.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Skrivet av Signovinces:

Ether (ETH) och många andra krypton funkar dock på det sättet - en oändlig ny ökning. Det finns ett maxtak per år. Bitcoins ökning avtar efterhand, så att det blir färre och färre nya Bitcoins per brytningscykel.

Båda har sina (stora) problem, eftersom den penningmängd som behövs i en ekonomi varierar beroende på ekonomins tillstånd. Sverige år 2020 behöver fler kronor i cirkulation än Sverige 1970.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är ju under förutsättning att någon tycker att kryptovaluta är värt något. Det är svårt att plätera kontakter med Bitcoin eller göra ett halssmycke. För mig framstår kryptovaluta som en slags modern tulpanmani. Blockchaintekniken som sådan är dock intressant.

Kryptovalutor är en del av själva blockkedjan, tar du bort dem så har du kvar en ineffektiv databas och det är inte intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilket är ett problem i sig om man skall använda just bitcoin som en valuta.

Mängden tillgängliga bitcoin kommer sakta men säkert dessutom minska då lösenord till wallets glöms bort etc.

BTC är inte ens tänkt som transaktionskrypto, det är mer som guld inom fiat. Eller nja, BTC var kanske ursprungligen tänkt för just transaktioner men det ser lite annorlunda ut nu efter.... 12? år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan inte denna cryptoindustri bara dö snart.

Tyvärr kommer uppdatering för ethereum först mitten av nästa år så det kommer att ta en lång tid förrän det planar ut.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Snart har vi PoS på Ethereum så alla kan lugna ner sig med miljögnäll och kretsbrist.

Det ordnar sig. Ni måste inte hata krypto, det blir bra snart.

Hur Bitcoin ska lösa det vet jag inte.

Ni låter som ett gäng som tyckt Internet var en fluga 1998.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

Det är ingen som vet när ETH går PoS. De har väl aldrig hållit tidsplanerna tidigare och knappast den här gången heller.

Tror det var det han menade.

Att datumet flyttar fram gång på gång...ligger alltid lite längre in i framtiden.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det är det jag menar är ruttet.
Det är samma sak som folk som tjänar pengar på knark, vapen och människohandel.

Att det gynnar folk i afrikanska länder, Afghanistan osv.
Ja man måste vara väldigt blåögd, dom som tjänar på det är terrorister och annat pack.

Men nu tar du i från tårna. Du jämför Krypto med knark och vapen. Vem är blåögd nu? Är det någon som pga krypto som skadats? Dricker man för mycket vatten så kan man dö också.

Men jag borde kanske ha varit tydligare med mitt inlägg. Krypto, tulpanlökar, vindkraftverk…tillgångsslag. Men vapen är bra att ha för att skydda Sverige tex. Eller vill du att främmande länder bara kan knalla in i Sverige och ta vad de vill ha och du viftar med en flagga?

Med tanke vad västvärlden har gjort mot Afrika så kanske det vore hederligt att ge något tillbaka.

De länder som har hög inflation då? Där har krypto varit deras tillvaro. Tänk om lönen du fick i veckan skulle ha halverat köpkraft till nästa lön. Nä, vi ska inte sitta på
Höga hästar och döma ut hur folk använder. Men jag gissar att du resonerar att knivar är skitdåligt för man kan använda dem för att skada människor, men alla som jobbar i kök eller kanske måste dela på ett äpple då och då. Så är det kniven eller människan som är dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Signovinces:

BTC är inte ens tänkt som transaktionskrypto, det är mer som guld inom fiat. Eller nja, BTC var kanske ursprungligen tänkt för just transaktioner men det ser lite annorlunda ut nu efter.... 12? år.

Likväl är det ett användningsområde som framförs av många förespråkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Snart har vi PoS på Ethereum så alla kan lugna ner sig med miljögnäll och kretsbrist.

Det ordnar sig. Ni måste inte hata krypto, det blir bra snart.

Hur Bitcoin ska lösa det vet jag inte.

Ni låter som ett gäng som tyckt Internet var en fluga 1998.

Eller så är det inte ekonomiskt hållbart med krypto. Man kan vara mycket positivt inställd till teknisk utveckling inom nationalekonomin och de monetära systemen utan att tro på något så absurt som en valuta där mängden är förutbestämd. Jag menar, tänk dig att man skulle göra samma sak för varor... Att säga idag att vi vet exakt hur många traktorer som ska produceras om 50 år. Det är stalinism on steroids.

Personligen är jag istället mycket positivt inställd till CBDC:n. Alla fördelar med krypto men inga av nackdelarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Eller så är det inte ekonomiskt hållbart med krypto. Man kan vara mycket positivt inställd till teknisk utveckling inom nationalekonomin och de monetära systemen utan att tro på något så absurt som en valuta där mängden är förutbestämd. Jag menar, tänk dig att man skulle göra samma sak för varor... Att säga idag att vi vet exakt hur många traktorer som ska produceras om 50 år. Det är stalinism on steroids.

Är bitcoin som stalinism on steroids eller vad säger du?

Citat:

Personligen är jag istället mycket positivt inställd till CBDC:n. Alla fördelar med krypto men inga av nackdelarna.

De är helt olika saker. Själva poängen med kryptovalutor ska ju vara att det inte styrs av centralbanker, medans poängen med CBDC:n är att det styrs av centralbanker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men nu tar du i från tårna. Du jämför Krypto med knark och vapen. Vem är blåögd nu? Är det någon som pga krypto som skadats? Dricker man för mycket vatten så kan man dö också.

Men jag borde kanske ha varit tydligare med mitt inlägg. Krypto, tulpanlökar, vindkraftverk…tillgångsslag. Men vapen är bra att ha för att skydda Sverige tex. Eller vill du att främmande länder bara kan knalla in i Sverige och ta vad de vill ha och du viftar med en flagga?

Med tanke vad västvärlden har gjort mot Afrika så kanske det vore hederligt att ge något tillbaka.

De länder som har hög inflation då? Där har krypto varit deras tillvaro. Tänk om lönen du fick i veckan skulle ha halverat köpkraft till nästa lön. Nä, vi ska inte sitta på
Höga hästar och döma ut hur folk använder. Men jag gissar att du resonerar att knivar är skitdåligt för man kan använda dem för att skada människor, men alla som jobbar i kök eller kanske måste dela på ett äpple då och då. Så är det kniven eller människan som är dålig?

Nej det var ett exempel
Kryptobrytningen är dåligt för miljön bla, drog bara andra dåliga exempel folk tjänar pengar på också.

Skulle gärna vilja se exempel på dessa skönhetshistorier hur "fattigt folk" räddas av crypto.

Vad du börjar dra in att jag är rädd för knivar och inte ska försvara landet vet jag inte vad du fick det ifrån, men jag antar att du gillar att vara lite så där smått elak ironisk för att försöka reta upp nån, tyvärr biter det inte på mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är bitcoin som stalinism on steroids eller vad säger du?
De är helt olika saker. Själva poängen med kryptovalutor ska ju vara att det inte styrs av centralbanker, medans poängen med CBDC:n är att det styrs av centralbanker.

Ur den synvinkeln att Stalin bara litade på planer 5 år framåt, medan Nakamoto vågade spika planer för all evighet.

Sen så är en ostyrd valuta inte gångbar. Det är stora depressionen ett klassiskt exempel på. Det är också största orsaken till att krypto inte fungerar på sikt. Beroende på valutan så skulle man ha ohållbar inflation (ETH) eller deflation (BTC) och ingen skulle investera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det var ett exempel
Kryptobrytningen är dåligt för miljön bla, drog bara andra dåliga exempel folk tjänar pengar på också.

Skulle gärna vilja se exempel på dessa skönhetshistorier hur "fattigt folk" räddas av crypto.

Vad du börjar dra in att jag är rädd för knivar och inte ska försvara landet vet jag inte vad du fick det ifrån, men jag antar att du gillar att vara lite så där smått elak ironisk för att försöka reta upp nån, tyvärr biter det inte på mig.

Ogillar du även krypto som bygger på POS (Proof of stake)? Eller vad har du emot just krypto, låter som att du har ett väldigt hat mot krypto?

Bitcoin och andra Proof of Work kryptos förstår jag att folk funderar på och har något emot men resten då?

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alla att lara sig mer om krypto och blockkedjeteknik! Ni lar inte angra er.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ogillar du även krypto som bygger på POS (Proof of stake)? Eller vad har du emot just krypto, låter som att du har ett väldigt hat mot krypto?

Bitcoin och andra Proof of Work kryptos förstår jag att folk funderar på och har något emot men resten då?

Jag vet inte vad det är för skillnad.
Jag vet inte vad det ena är bättre än det andra.

Jag har inget har mot krypto men jag ser ingen mening med det.
Förutom att tjäna pengar på saker som egentligen inte är värt nått.
Att det uppstått och blivigt som det blivigt gissar jag är pga manipulation.

Och som sagt "skönhetshistorier" om dom fattiga har jag bara som sagt hört som historier

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Och som sagt "skönhetshistorier" om dom fattiga har jag bara som sagt hört som historier

Är det inte bättre att vara påläst, oavsett vilka slutsatser man kommer fram till? Nu tycker du saker men du har ingen grund att stå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Okej, jag förstår. Har du några minuter över kan du kika på denna länk som ger några exempel på vad Ethereum (#2 i värde efter Bitcoin just nu) kan bidra med.

https://medium.com/blockchain-vidhya/11-real-world-use-cases-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Okej, jag förstår. Har du några minuter över kan du kika på denna länk som ger några exempel på vad Ethereum (#2 i värde efter Bitcoin just nu) kan bidra med.

https://medium.com/blockchain-vidhya/11-real-world-use-cases-...

Bra länk, men det är ju bara vad man kan göra inte vad som faktiskt görs.
Allt låter så bra, tror du man måste hålla på med resurskrävande mining för att uppnå detta?
Måste vi gå genom skiten innan vi ser ljuset?

Visa signatur