Open Infra vill dra in fiber i min lägenhet. Bör jag ta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det kan vara ett halvvettigt argument. Men det går ju inte att förneka att det nog är en större risk att folk är och pillar i sina fiberkonverterare och förstör fibern, vilket som du säkert vet kräver en ganska stor insats/specialkompetens och medför en rejält större kostnad än om någon förstör en kopparnätverkskabel (det kan i princip vem som helst fixa). Du sitter nog oftast i samma elektriska nät som din granne ändå, knappast som att elen är draget individuellt till varje lägenhet i majoriteten av bostäderna i Sverige så vitt jag vet? Är inte helt säker, men jag tror att det drogs individuell nätverkskabel från källaren till varje lägenhet i vår Brf. Isf är det också ett icke-argument.

Ethernet är svagström, om någon köper en billig laptopladdare från Wish som får en kortslutning mellan starkström och svagström kan utrustning i alla hushåll förstöras, om jag pillar sönder min fiber kommer inga grannars utrustning skadas. Att dra om fiber i befintliga kanaler är inte svårare än att göra detsamma med koppar, visst kontaktering kräver specialutrustning men idag inte någon avgrundsskillnad i kostnad mot koppar som det var tidigare.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Ethernet är svagström, om någon köper en billig laptopladdare från Wish som får en kortslutning mellan starkström och svagström kan utrustning i alla hushåll förstöras, om jag pillar sönder min fiber kommer inga grannars utrustning skadas. Att dra om fiber i befintliga kanaler är inte svårare än att göra detsamma med koppar, visst kontaktering kräver specialutrustning men idag inte någon avgrundsskillnad i kostnad mot koppar som det var tidigare.

Visst det stämmer väl tekniskt sett och teoretiskt, men återigen, hur många gånger har det faktiskt hänt på riktigt i Sverige. Blir det ett sådant fel är chansen mycket större att datorn går sönder och inte leder starkströmnen vidare till ethernet.

Kanske inte stämmer längre att fiberteknikerna kostar mycket mer i timmen än "koppartekniker"? För var det så iaf. Men det går inte att komma ifrån att fiber to the home är en avsevärt dyrare lösning mer få konkreta fördelar i nuläget och den överskådlig framtiden. Det kan såklart ändras...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Till villor är det logiskt, men förklara gärna fördelarna IDAG och de kommande 5-10 åren med att dra fiber till varje lägenhet i lägenhetshus. För i din länk såg jag då inga argument, bara massa säljfloskler. Vissa argument för varför man ska dra fiber till huset, där är jag helt med, knappast som att jag förespråkar koppar till husen som xDSL.

De argument jag hört hittills, att fiber har obegränsad kapacitet (är helt irrelevant i praktiken idag och många år framåt) och som ovan att det skulle vara ett krav för IPTV eller IP-telefoni (vilket inte stämmer). Men kom gärna med fler argument, jag vill gärna konverteras och börja propagera för fiber till alla! Varför ska man ens konvertera fibern till koppar när man precis kommit in i lägenheten med er logik? Borde väl vara ett krav att installera fibernätverkskort i allting där hemma, för koppar är ju värdelöst tydligen?

Ja koppar kommer att spela ut sin roll når kraven på anslutningar lokalt ökar som bildskärmar, lagring etc. Intel var för tidiga med thunderbolt som rent optiskt gränssnitt men redan då var kostnaderna inom räckhåll. Inom LAN tror jag dock fiberoptik dröjer (förutom mellan servrar då fiber sedan länge är vanligt). En fiberdragning i ett hus med lägenheter kan användas i 25 år utan problem, en siffra som är viktig för investeringar i fastigheter där man ofta räknar med så långa avskrivningstider. 5000:-/hushåll är normalt även för en kopparinstallation, tom lågt skulle jag påstå. Beror ju såklart på hur gammalt huset är och vilka om några befintliga kanaler kan användas. Jag fick precis fiber in i lägenheten, besparingen med att använda koppar hade varit marginell. Jag fick dessutom precis in egen trefas i lägenheten, det var lite dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jag ifrågasätter dock om det verkligen är så mycket svårare att dra om nätverkskablar i kabeltrummor än att byta ut ändutrustningen.

Om du ska uppgradera cat6-lösningen så behöver du byta kabel OCH ändutrustning. Med fiber bara ändutrustning.

Skrivet av TobiasStockholm:

Generellt är min erfarenhet att abonnemangen är billigare i kopparnät än i "rena" fibernät, dessutom behövs det väl ofta en nätoperatör typ Zitius eller liknande som ska ha sin del av kakan.

Det här har ingenting med teknikvalet i fastigheten att göra, fiber eller cat6 är oberoende av avtalstyp. Exempelvis Ownit och Bahnhof har "egna" gruppanslutningar med fiber hela vägen till lägenheten/bostaden.

Skrivet av TobiasStockholm:

Utrustningen för ett motsvarande kopparnät inklusive fiberkonverterare landar någonstans runt 500.000kr.

Vid en s.k. triple-play installation vilket är vanligt nuförtiden, där leverantören erbjuder bredband, iptv och ip-telefoni, så behövs en CPE i bostaden i vilket fall som. Huruvida den är i fiber- eller rj45-modell gör marginell skillnad på priset.

Skrivet av TobiasStockholm:

Om det kostade lika mycket att installera fibernät och abonnemangen kostade samma skulle jag ju såklart också förespråka fibernät. Men så är det inte.

Abonnemangskostnaden har väldigt lite med teknikvalet i fastigheten att göra, förutom möjligtvis huruvida det behövs en CPE eller inte. Det som gör stor skillnad på priset är i första hand avtalstyp (faktureras du eller faktureras föreningen? Kommunikationsoperatör som mellanhand eller ej) samt hur stor föreningen är.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men det går inte att komma ifrån att fiber to the home är en avsevärt dyrare lösning mer få konkreta fördelar i nuläget och den överskådlig framtiden.

Det stämmer helt enkelt inte. Den stora kostnaden hos oss var kanalisationen och dragningen (något som är enklare med fiber än koppar pga tjockleken). Detta görs normalt av en enklare personal till ett avsevärt lägre pris. Själva kontakteringen görs sedan på några minuter per hushåll av en annan person. Att kontaktera shielded Cat 6a hade varit vanskligare och svårare, dessutom är kabeln ett helvete att dra jämfört med fiber pga sin styvhet och tjocklek.

Ni blev ju lurade på så sätt att ni bands in i ett femårigt avtal, någon som kräver att föreningen och inte hushållen står för avtalet eftersom man inte får binda upp konsumenter i mer än två år. Det finns mao ingen konkurrens och man behöver inte lägga ett öre på kundtjänst, drift eller service. När de enskilda hushållen får välja operatör uppstår en naturlig konkurrens och olika behov kan tillgodoses. Det där att 100/100 är lagom eller tillräckligt är ju en grov generalisering.

Det är lite samma som abonnemang med mobiltelefon, det lönar sig ofta för konsumenten totalt sett (om än marginellt) men det beror ju på att man får mängdrabatt för att man inte kan byta operatör eller kostnad under två år. Därför är det många operatörer som älskar att gruppansluta hushåll i föreningar med bindningstider långt över vad man tillåts göra direkt mot konsument. För mig är det rent osmakligt.

Permalänk
Skrivet av deppan:

Om du ska uppgradera cat6-lösningen så behöver du byta kabel OCH ändutrustning. Med fiber bara ändutrustning.

Med den stora skillnaden att med cat6 är ändutrustningen i lägenheten passiv och oftast ett nätverksuttag som kostar några tior, och med fiber är den aktiv och kostar betydligt mer.

Skrivet av deppan:

Det här har ingenting med teknikvalet i fastigheten att göra, fiber eller cat6 är oberoende av avtalstyp. Exempelvis Ownit och Bahnhof har "egna" gruppanslutningar med fiber hela vägen till lägenheten/bostaden.

Vid en s.k. triple-play installation vilket är vanligt nuförtiden, där leverantören erbjuder bredband, iptv och ip-telefoni, så behövs en CPE i bostaden i vilket fall som. Huruvida den är i fiber- eller rj45-modell gör marginell skillnad på priset.

Abonnemangskostnaden har väldigt lite med teknikvalet i fastigheten att göra, förutom möjligtvis huruvida det behövs en CPE eller inte. Det som gör stor skillnad på priset är i första hand avtalstyp (faktureras du eller faktureras föreningen? Kommunikationsoperatör som mellanhand eller ej) samt hur stor föreningen är.

Det stämmer som du säger, men i praktiken är fiberinstallationer BETYDLIGT dyrare än kopparinstallationer och även abonnemangen betydligt dyrare. Du KAN INTE få 1000/1000Mbit för under 150kr/månad med fibernät medans det inte är några problem med koppar. 100/100Mbit via koppar kan du få för under hundralappen med kopparnät. Jag vet, för att jag har tagit in offerter från de flesta stora operatörer inom båda områdena. Exakt VARFÖR det är så har jag inte stenkoll på men ATT det är så stämmer. Med reservation för att det var ett fåtal år sedan. Har det ändrats påtagligt sedan dess får någon jättegärna uppdatera mig!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Det stämmer helt enkelt inte. Den stora kostnaden hos oss var kanalisationen och dragningen (något som är enklare med fiber än koppar pga tjockleken). Detta görs normalt av en enklare personal till ett avsevärt lägre pris. Själva kontakteringen görs sedan på några minuter per hushåll av en annan person. Att kontaktera shielded Cat 6a hade varit vanskligare och svårare, dessutom är kabeln ett helvete att dra jämfört med fiber pga sin styvhet och tjocklek.

Ni blev ju lurade på så sätt att ni bands in i ett femårigt avtal, någon som kräver att föreningen och inte hushållen står för avtalet eftersom man inte får binda upp konsumenter i mer än två år. Det finns mao ingen konkurrens och man behöver inte lägga ett öre på kundtjänst, drift eller service. När de enskilda hushållen får välja operatör uppstår en naturlig konkurrens och olika behov kan tillgodoses. Det där att 100/100 är lagom eller tillräckligt är ju en grov generalisering.

Det är lite samma som abonnemang med mobiltelefon, det lönar sig ofta för konsumenten totalt sett (om än marginellt) men det beror ju på att man får mängdrabatt för att man inte kan byta operatör eller kostnad under två år. Därför är det många operatörer som älskar att gruppansluta hushåll i föreningar med bindningstider långt över vad man tillåts göra direkt mot konsument. För mig är det rent osmakligt.

Okej så du menar att dra ett fibernät kostar ungefär lika mycket som ett kopparnät? Och att abonnemangen i fibernät kostar jämförelsevis? Stämmer det så är det ju såklart bra. Det är som sagt långt ifrån min erfarenhet. Har du något mer konkret som styrker det? Tex vad ert fibernät kostade, hur stort det är och hur många lägenheter?

Lurade skulle jag inte säga, vi hade inga problem med att binda oss i fem år när vi fick nätet gratis och abonnemang som kostade strax över hundralappen per lägenhet, vilket på den tiden var väldigt konkurrenskraftigt. Dessutom bra priser på individuella uppgraderingar till 250Mbit eller 500Mbit. Hade vi inte ägt nätet efter det så håller jag med om att det hade varit dåligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej så du menar att dra ett fibernät kostar ungefär lika mycket som ett kopparnät? Och att abonnemangen i fibernät kostar jämförelsevis? Stämmer det så är det ju såklart bra. Det är som sagt långt ifrån min erfarenhet. Har du något mer konkret som styrker det? Tex vad ert fibernät kostade, hur stort det är och hur många lägenheter?

Lurade skulle jag inte säga, vi hade inga problem med att binda oss i fem år när vi fick nätet gratis och abonnemang som kostade strax över hundralappen per lägenhet, vilket på den tiden var väldigt konkurrenskraftigt. Dessutom bra priser på individuella uppgraderingar till 250Mbit eller 500Mbit. Hade vi inte ägt nätet efter det så håller jag med om att det hade varit dåligt.

Abonnemangskostnaden skiljer ju inte om vi tecknar abonnemangen själva, om hyresvärden hade tecknat abonnemang för samtliga hade ju kostnaden blivit lägre men ingen hade fått välja abonnemang eller stå helt utanför. Ja kostnaden för nätet hade varit i princip samma med koppar. Jag kan inte gå ut med information om priser etc, jag är inte hyresvärden men jag är släkt med hyresvärden och har fungerat som konsult och därmed fått en hel del information från Fastighetsägarna bla. Det är ett gammalt hus (över 100 år gammalt) kanaler har dragits i hisschakt bla. Det blev dock inte aktuellt med koppar eftersom den IP-distributör vi valde "krävde" FTTH för full funktion, men jag hade sett priser på att köpa nätet helt själva och det var i princip inga skillnader mellan koppar och fiber. Hyresgästerna kan välja att stå helt utanför eller köra all in med triple play och 10 Gbit/s. Fiberavlämning och ett valfritt placerat kopparuttag (dubbelt) valde vi skulle ingå. Hyresgästerna kunde själva betala installatören 1500:- för ett extra uttag. Dock har fiberkonvertern bara två aktiva ethernet-portar. Vi såg det aldrig som en option att tvinga samtliga (över 50 hushåll) att ha samma basabonnemang utan möjlighet att byta operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det stämmer som du säger, men i praktiken är fiberinstallationer BETYDLIGT dyrare än kopparinstallationer och även abonnemangen betydligt dyrare. Du KAN INTE få 1000/1000Mbit för under 150kr/månad med fibernät

Jag har FTTH 1000/1000 via Ownit för 109kr/mån. Villaföreningen är gruppansluten. I min förra bostad (lägenhet) hade jag FTTH 1000/1000 via Stockholms Stadsnät för 130 kr/mån. Du verkar jämföra äpplen och päron, prisskillnaderna finns mellan avtalstyperna gruppanslutning vs kommunikationsoperatör, inte mellan cat6 vs fiber.

Villaföreningen är ca 230 hus. Installationskostnad var 20 000 kr (stora avstånd att gräva i villaområden) samt bundna till ownit i 3 år innan nätägarskapet övergick till oss. Installationen gjordes 2012. Tidigare BRF'en var 160 lägenheter.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av deppan:

Jag har FTTH 1000/1000 via Ownit för 109kr/mån. Villaföreningen är gruppansluten. I min förra bostad (lägenhet) hade jag FTTH 1000/1000 via Stockholms Stadsnät för 130 kr/mån. Du verkar jämföra äpplen och päron, prisskillnaderna finns mellan avtalstyperna gruppanslutning vs kommunikationsoperatör, inte mellan cat6 vs fiber.

Villaföreningen är ca 230 hus. Installationskostnad var 20 000 kr (stora avstånd att gräva i villaområden) samt bundna till ownit i 3 år innan nätägarskapet övergick till oss. Installationen gjordes 2012. Tidigare BRF'en var 160 lägenheter.

Som sagt för villor är det betydligt mer logiskt, skulle vara fruktansvärt opraktiskt och dumt att dra koppar. Visste ärligt talat inte ens att det gick att gruppansluta villor på det sättet du beskriver, men det är ju bra.

Men det är fortfarande inte ett argument för att det är vettigt att dra fiber i ett flerbostadshus. Precis som jag antar att du inte dragit fiber till alla dina rum i huset? Varför har du inte gjort det?

Vad kostade fibernätet i huset med 160 lägenheter? Och vad skulle motsvarande kopparnät kostat?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad kostade fibernätet i huset med 160 lägenheter? Och vad skulle motsvarande kopparnät kostat?

Det vet jag inte, mer än att föreningen tog kostnaden utan att det märktes på månadsavgiften. Priset på 130 kr blir ju en del av brf'ens vanliga månadsavgift eftersom ISP'n fakturerar bostadsrättsföreningen som i sin tur lägger det på medlemmarnas månadsavgift. I en så stor förening blir installationskostnaden per lägenhet ganska liten.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av deppan:

Det vet jag inte, mer än att föreningen tog kostnaden utan att det märktes på månadsavgiften. Priset på 130 kr blir ju en del av brf'ens vanliga månadsavgift eftersom ISP'n fakturerar bostadsrättsföreningen som i sin tur lägger det på medlemmarnas månadsavgift. I en så stor förening blir installationskostnaden per lägenhet ganska liten.

Okej, jag har som sagt tagit in offerter på både fibernät och kopparnät i flera föreningar genom åren. Skillnaden var en faktor mellan 4-8 till fibers nackdel. Kostnaden var dessutom ganska direkt proportionerlig till antalet lägenheter, så att det blev så mycket billigare per lägenhet i en större förening stämmer inte heller. Men visst, är man en förening med flera hundra lägenheter kan man säkert pressa priserna, men då för att operatören/installatörer minskar på sin marginal, inte för att de faktiska kostnaderna minskar speciellt mycket.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Men visst, är man en förening med flera hundra lägenheter kan man säkert pressa priserna, men då för att operatören/installatörer minskar på sin marginal, inte för att de faktiska kostnaderna minskar speciellt mycket.

Jag skulle nog säga att det intressanta är hur mycket man som kund behöver betala, snarare än hur stor vinstmarginal ISP'n har per lägenhet. En nätinstallation har givetvis en "startkostnad" som består i att beställa svartfiber till föreningen/byggnaden, installera switchar, konfiguration osv. Samt en rörlig del beroende på antal lägenheter.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej, jag har som sagt tagit in offerter på både fibernät och kopparnät i flera föreningar genom åren. Skillnaden var en faktor mellan 4-8 till fibers nackdel.

På 90-talet? Dagens fiberanslutningar installeras på några minuter, ingen manuell slipning. Har den en större fastighet måste du som sagt dra Cat 6a, helst STP vilket är en skittjock och styv kabel jämfört med fiber. Hos oss var kabeldragning och kontaktering utfört av två helt olika firmor, den förra pratade inte ett ord svenska...

Sedan är det ju det här med "Om alla andra kör på fel sida vägen..."

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

På 90-talet? Dagens fiberanslutningar installeras på några minuter, ingen manuell slipning. Har den en större fastighet måste du som sagt dra Cat 6a, helst STP vilket är en skittjock och styv kabel jämfört med fiber. Hos oss var kabeldragning och kontaktering utfört av två helt olika firmor, den förra pratade inte ett ord svenska...

Sedan är det ju det här med "Om alla andra kör på fel sida vägen..."

Nej på 2010-talet. Det stämmer säkert det du skriver. Vad kostar fiberkonverterare som ska i varje lägenhet i dagsläget då?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej på 2010-talet. Det stämmer säkert det du skriver. Vad kostar fiberkonverterare som ska i varje lägenhet i dagsläget då?

En fiberkonverterare kostar väl från 300:-
https://www.dustin.se/group/hardvara/natverk/mediakonverterar...

Permalänk

Jag har haft, jag tror fyra avbrott, med open infra på något år, och just nu är internet borta sedan 20 november (två veckor) and counting.
Tele2s mobila bredband fungerade alltid bra. Kanske ska jag backa till det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av somvanligt:

Jag har haft, jag tror fyra avbrott, med open infra på något år, och just nu är internet borta sedan 20 november (två veckor) and counting.
Tele2s mobila bredband fungerade alltid bra. Kanske ska jag backa till det.

Vad är det som hänt när det ligger nere så länge, är det bara du som har avbrott eller är det ett motorvägsbygge som dragit igång och grävt av fibern och det förväntas vara färdigt augusti 2022 ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det som hänt när det ligger nere så länge, är det bara du som har avbrott eller är det ett motorvägsbygge som dragit igång och grävt av fibern och det förväntas vara färdigt augusti 2022 ?

Någon jeppe hade böjt/förstört fibern till mig i telestationen. När det var fixat så jag fick grön lampa på WAN så hade jag inget internet ändå och skickade ip-adress och sedan har inget hänt. Anledningen till att det dröjt så länge är att de inte har tillräckliga resurser för att lösa problem i rimlig tid.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av somvanligt:

Någon jeppe hade böjt/förstört fibern till mig i telestationen. När det var fixat så jag fick grön lampa på WAN så hade jag inget internet ändå och skickade ip-adress och sedan har inget hänt. Anledningen till att det dröjt så länge är att de inte har tillräckliga resurser för att lösa problem i rimlig tid.

Ok, men då tar de väl inte heller betalt medans du väntar ? Hände det här innan allt var i gång eller har det slutat fungera ?
Telia har förresten börjat med surfgaranti, de erbjuder mobilt bredband om det fasta går ner. Det är ju ingen garanterad fiberanslutning men mobilt går ju att ha till det som är verkligen viktigt utan större problem och det ger dem också en anledning att inte dra ut veckovis på reparationer.

SÅ HÄR FUNKAR SURFGARANTI
Går ditt bredband ned på grund av trasig wifi-router, kabel eller liknande får du låna ett mobilt bredband eller så laddar vi på familjens mobilabonnemang så att ni kan vara uppkopplade tills problemet är fixat.
Hur gör jag när olyckan är framme?
Då kontaktar du vår bredbandssupport på 90 200 eller via chatt på telia.se/kontakt, så skickar vi dig ett mobilt bredband eller laddar på ditt mobilabonnemang med surf.

https://www.telia.se/privat/bredband/surfgaranti

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det hände dels när det kopplades upp och sedan flera gånger efter det. Mitt hus fick fiber för något år sedan. Vi har ju mobilabonnemang med surf såvi är ju inte körda med räkningar och sådant men det blir ingen TV med det upplägg vi har så länge internet är nere och inget online-spelande, men jag har ju gott om singleplayer-spel och böcker att läsa så...
Det är kass men ingen katastrof.

Permalänk
Medlem

I dagsläget har jag en fiberanslutning på 250/100mbit som jag betalar 499kr för varje månad. Open Infra har nu kommit med erbjudande om 1000/100 + larm via gardiol (tror jag det var) för 299kr/månad i 24 månader. Min nuvarande ISP (Bålsta Lyssna och Njut ) har en vettig kundtjänst samt äger sitt egna fibernät så man slipper strulet med olika parter som kan skylla på varandra vilket betyder mycket för mig.

Efter ha läst alla negativa kommentar om Open Infra så lutar det åt att hoppa över erbjudandet och köra vidare på det jag har. Finns det fler som kan dela med sig av sina erfarenheter av Open Infra? Både bra som dåliga.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Hasharii, då gjorde du ett bra val.

Har man andra alternativ som Comhem etc är det sak samma. Får man erbjudande om fiber, det är tillräckligt billigt då är det lika bra att skaffa det men då pratar vi bara om själva jobbet att få in fiber eller datakablar, dosan monterad osv. Lås inte upp er på det som ser ut som billiga abonnemang etc i förtid. Det kan bli mycket strul så det är bättre att bara skaffa själva fibern först, när allt är på plats och nätet verkligen är aktiverat och fungerar, då kan man fundera på nästa steg så att säga.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Tack för era svar! Tog alternativ 2. Så får vi se vad det blir sen.

Tror det är en bra investering. Comhem fick helt plöstligt för sig att stänga ner i vårt område.
Vi fick fiber via telia istället men är bundna för gud vet hur länge.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

https://se.trustpilot.com/review/stadsnatsbolaget.se

Har oxo för mig det var en artikel i tidningen om ett område som tvistat i åratal med open infra

// LZ

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för mig själv. Bor på landet, så nära storstan man kan komma men mitt ute i buschen längst ut i byn. Här tävlade openinfra med iponly att dra fiber. Openinfra var först. Förutom deras lustiga avtal med 9kr fakturering för underhåll av fiber och negativa bedömningar på internet så har det här, och på min förra adress i närområdet, fungerat felfritt och krångelfritt både gällande uppkoppling och byte av leverantörer när jag gjort detta.

Det enda jag kan anmärka på är att man inte verkar laga saker "permanent". Enskild skogsväg in i byn sista 2 km, när någon lastbil har satt ner sidostöttor för att lyfta något, eller när det plogats, eller om något grävt, så har man aldrig dragit om eller lagat det ordentligt utan vid varje fiberbrott har det satts upp ett nytt skarvskåp och man har svetsat ihop ändarna. Går rykten hos diverse ISP'er att dom oftare än sällan "lappar ihop" istället för att "dra nytt". Kan bara anta att man lagt väldigt grunda rör och inte gjort ordentligt markjobb vid installation. Förutom att det är betydligt fler skarvskåp idag än för några år sedan, så har tjänsterna och kontakten varit Godkänd för mig som kräsen konsument. Hur det fungerar om 5 år? Ingen aning, kanske blir kaos. Just nu är jag däremot helnöjd med deras fiber jämfört med mobilt internet..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sleepyoh:

Kan bara tala för mig själv. Bor på landet, så nära storstan man kan komma men mitt ute i buschen längst ut i byn. Här tävlade openinfra med iponly att dra fiber. Openinfra var först. Förutom deras lustiga avtal med 9kr fakturering för underhåll av fiber och negativa bedömningar på internet så har det här, och på min förra adress i närområdet, fungerat felfritt och krångelfritt både gällande uppkoppling och byte av leverantörer när jag gjort detta.

Det fetmarkerade kan knappats vara lagligt.

Permalänk
Medlem

Om det är Comhem via Coax - så skulle jag ta erbjudandet vilken dag som helst. Coax är legacy-teknik och behöver bytas ut. Och idag behöver vi mer och mer högre upload-hastigheter.

FTTH till lägenheter är lite onödigt helt klart, vanlig RJ45 till varje lägenhet är både smidigare och prisvärdare. Ja, jag vet att 10Gbit kan bli svårt men helt ärligt... vem behöver 10Gig hemma?