Raspberry Pi lanserar Raspberry Pi Zero 2 W

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi lanserar Raspberry Pi Zero 2 W

Den pyttelilla enkortsdatorn Raspberry Pi Zero får sällskap av en kraftfullare uppföljare med samma fysiska formfaktor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där med microUSB till nysläppt utrustning 2021... Jag vet inte.

Det är förvisso smidigt med MicroUSBkablar för de har väl ganska många över nu för tiden - från förr ;). Jag har iaf ett gäng sådana bara liggandes i lådor. Så det kanske är praktiskt. Och i ärligheten namn kopplar man väl sällan om dessa så när de väl sitter med sin laddsladd så kör de bara.

Men ska de här säljas i 6 år till likt förra vändans pi zero så ställer det till det för en gemensam usb-C standard.

Jag fattar. Pris och allt det där. Men jag är lite kluven ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Coolt, vad kan man ha den till?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Söderbäck:

Det där med microUSB till nysläppt utrustning 2021... Jag vet inte.

Jag kan visserligen säga att det inte är nå brist på laddsladdar att få tag i. MicroUSBkablar har jag över hemma för de håller på att fasas ut. Så det kanske är praktiskt. Och i ärligheten namn kopplar man väl sällan om dessa så när de väl sitter med sin laddsladd så kör de bara.

Men ska de här säljas i 6 år till likt förra vändans pi zero så ställer det till det för en gemensam usb-C standard.

Jag fattar. Pris och allt det där. Men jag är lite kluven ändå.

Jag är benägen att hålla med. Kände direkt lite besvikelse över just Micro USB, jag är så fruktansvärt less på den standarden. Det är säkert en kostnadsfråga som du säger, men sen vet jag inte om det är en platsfråga också? USB Type-C kanske tar upp betydligt mer fysisk plats, jag har dålig koll där. Hade typ nästan hellre tagit en rund DC-plugg, men då ska man å andra sidan hålla koll på polaritet och sånt där mysigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med microUSB till nysläppt utrustning 2021... Jag vet inte.

Det är förvisso smidigt med MicroUSBkablar för de har väl ganska många över nu för tiden - från förr ;). Jag har iaf ett gäng sådana bara liggandes i lådor. Så det kanske är praktiskt. Och i ärligheten namn kopplar man väl sällan om dessa så när de väl sitter med sin laddsladd så kör de bara.

Men ska de här säljas i 6 år till likt förra vändans pi zero så ställer det till det för en gemensam usb-C standard.

Jag fattar. Pris och allt det där. Men jag är lite kluven ändå.

Jag tror (tyvärr) bakåtkompatibiliteten är svaret här, de skriver ju själva att det är en "drop-in replacement" för förra versionen och då är det väl rimligt att behålla mikro-USB. Tänk på hur mycket gnäll de fick när de bytte plats på ethernet- och USB-portar på Pi4 jämfört med Pi3.

Och den stora fördelen med USB-C är väl ändå den ökade effektöverföringen och det är inget en Zero har nytta av, vad jag läst så drar den 400 mA vid full belastning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den men en kopp kaffe för 50kr ? =o är den pressad igenom 24 karat filter eller ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av norrby89:

Vill inte vara den men en kopp kaffe för 50kr ? =o är den pressad igenom 24 karat filter eller ?

En kopp bryggkaffe kanske inte når den summan, men valfri typ stor/mellan latte eller dylikt på de flesta fik kan lätt kosta runt 50 spänn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Coolt, vad kan man ha den till?

IoT

Permalänk
Medlem

Den stora frågan... Funkar den för SNES emulering?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kommer försöka köpa en men den stora frågan för mig är om det överhuvudtaget kommer gå att få tag på en till försäljning. Är ju inte direkt som marknaden är överflödad med nuvarande zero modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Den stora frågan... Funkar den för SNES emulering?

Absolut, duger tillomed nästan till N64-emulering! https://youtu.be/lKS2ElWQizA?t=494

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

För de som klagar på micro-usb.

"USB-C is more expensive, and this is a Raspberry Pi Zero, and expensive matters when we’re trying to squeeze everything into the price point. But beyond that, and probably the crucial thing is board space, USB-C takes more board space and there really wasn’t any to spare. Simon had to squeeze things really hard to get everything into the same form factor."

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Bestälde en under dagen
Ska ha den till diverse docker contaonrar bla. Eftersom den har armv8 så ska den klara .Net core appar.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Jag gick in på electrokits hemsida och beställde en tillsammans med en stiftlist direkt när jag fick nyhetsbrevet på morgonen, en timme senare var de slutsålda.

Blir en perfekt, lite kraftfullare, ersättare till min nuvarande Pi zero W som fungerar som en egenprogrammerad hemautomation med webbserver (skriven i object pascal).

Jag hade ändå tänkt köpa en ny zero w när de kom i lager igen för att kunna labba mer med.

Permalänk
Medlem

Vad jag har sett så ska processorn i RPi 3 throttla ganska mycket, så .. sätter man bara på en rejäl kylfläns på en sån här så går den troligen snabbare än en RPi 3B utan.
Sen ska den tydligen gå att överklocka över 1 GHz också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Hail Satan! Hoppas att RGB2HDMI kan börja använda den, eller kamerakontakten för att göra HDMI av AGA-Amigorna också. Som det är nu funkar det bara på Amiga 500, 600, 2000, 3000 på grund av tiden det tar att läsa av en 12-bitars komparator på låg nivå för att digitalisera bilden med en vanlig RPi Zero.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Synnerligen intressant! Kör nu en lös RPi 3 som plattform för Octoprint till 3D-skrivaren. Zero kan monteras direkt på moderkortet, men orkar inte riktigt med Octoprint.

Detta ser ut att bjuda på det bästa av två världar i den frågan. Solklart köp

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Man kanske kan göra en ännu snabbare RaSCSI också? Vi med gamla hårdvarusamplers, Mac classic eller annan dinosauriehårdvara skulle gilla ännu snabbare SCSI-emulatorer. Fast gammelsystemen i andra ändan börjar få svårt att hänga med… sen finns ju ful-acceleratorn PiStorm till Amiga eller Atari ST baserad på RPi som kanske kan utvecklas än mer…

Det är verkligen en guldsits att det finns så här billig och kraftfull hårdvara som kan bitbanga gammalt bös som SCSI eller video upp till 12bpp!

PiStorm heter den ju
Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte vara den men en kopp kaffe för 50kr ? =o är den pressad igenom 24 karat filter eller ?

Skrivet av nyhet:

tänkt att kostnadsmässigt motsvara en kopp kaffe
...
mer text
...
vilket av Raspberry Pis godkända svenska återförsäljare
översätts till 180 kronor

Här snackar vi premium kaffe!
Kostar mer än en lunch ute (inkl. kaffe)

Ett Café som tar såna priser och sen någonting till kaffet så har man fika för 300-500kr per person...
Måste vara något hippt storstadscafé.
Troligtvis för folk med mer pengar än vett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Här snackar vi premium kaffe!
Kostar mer än en lunch ute (inkl. kaffe)

Ett Café som tar såna priser och sen någonting till kaffet så har man fika för 300-500kr per person...
Måste vara något hippt storstadscafé.
Troligtvis för folk med mer pengar än vett.

Det var original Pi Zero som var tänkt att motsvara en kopp kaffe. Sen så var wifi-varianten tänkt att motsvara 2 koppar, och sen så är väl den här då 3-4 koppar.

Men 50kr för en cappuccino på ett lite bättre kaffe i en storstad är ju inget konstigt. På mitt favoritkaffe betalar jag 4,60 euro, så ungefär 45 kronor.

Edit:

Jag är själv sjukt sugen på en Pi Zero 2 W... men jag måste först komma på vad jag ska ha den till. Är den möjligtvis kompatibel med någon spelstreamingtjänst, typ Geforce Now?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Verkar vara slutsåld på electrokit. Någon som vet något annat ställe som säljer? Kollat runt lite snabbt men hittar ingen butik som har dom i sortiment?

Permalänk
Medlem

Beställde 2st från ElectroKit imorse samt hammar-headers från m.nu. Ska nog byta ut Zeron i köket som agerar wifi-högtalare, testa olika FNA/XNA-spel (Celeste kan köras på Pi 2, 3 och 4 men de har 1 GB RAM eller högre) m.m.
Har nästan alla modeller inkl. den allra första från 2012, så lite är det för samlandets skull också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Hail Satan! Hoppas att RGB2HDMI kan börja använda den, eller kamerakontakten för att göra HDMI av AGA-Amigorna också. Som det är nu funkar det bara på Amiga 500, 600, 2000, 3000 på grund av tiden det tar att läsa av en 12-bitars komparator på låg nivå för att digitalisera bilden med en vanlig RPi Zero.

Killen bakom PiStorm har skaffat en för att testa med om Pi Zero 2 W ska funka i den istället för Raspberry PI 3A+. PiStorm ersätter 68000 med emulering på pin, med mera.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag precis byggt in min Prusa MKS3+-skrivare i en Prusabox och byggt in en Pi4 för OctoPrint, ananrs hade det här varit perfekt eftersom skrivaren har en plats för Pi Zero på moderkortet. Blir det en till sån skrivare ska jag definitivt skaffa den nya Pi Zero .., kanske lika bra att köpa ett par och sen fundera på vad man ska ha dom till.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det var original Pi Zero som var tänkt att motsvara en kopp kaffe. Sen så var wifi-varianten tänkt att motsvara 2 koppar, och sen så är väl den här då 3-4 koppar.

Men 50kr för en cappuccino på ett lite bättre kaffe i en storstad är ju inget konstigt. På mitt favoritkaffe betalar jag 4,60 euro, så ungefär 45 kronor.

Du har rätt, men...

1. Det ska kosta som en kaffe
2. ???
3. Det kostar som tusen koppar kaffe, tio bröllopstårtor och en begravning

Någonstans på vägen kom man lite långt från den ursprungliga planen.
Hamnar man för lång ifrån det som var tänkt från början kan man någonstans på vägen börja fråga om man fortfarande riktar sig till samma kunder/marknad som var tänkt från början.

Även om den relativa prisskillnaden är stor (3,6 gånger) så är fortfarande summorna små.
Så åtminstone när det handlar om små volymer är väl sannolikheten hög att man till stor del fortfarande når samma kunder.

Men när det gäller dyrare produkter är det nog rätt många som inte har råd med prisökningar på 200-300%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Coolt, vad kan man ha den till?

Sätt den i en SNES kontroll tex!

Permalänk

Vilken video kvalite kan dom spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Vilken video kvalite kan dom spela?

Enligt https://www.raspberrypi.com/news/new-raspberry-pi-zero-2-w-2/
H.264, MPEG-4 decode (1080p30); H.264 encode (1080p30)

Eventuellt rimlig för enklare HTPC om man nöjer sig med 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

En kopp bryggkaffe kanske inte når den summan, men valfri typ stor/mellan latte eller dylikt på de flesta fik kan lätt kosta runt 50 spänn

Asså, så du menar att en kopp kostar lika mycket som 3 koppar för en annan i typ två veckor..

Har jag missat nån grej eller? Varför skulle man vilja göra det?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Vilken video kvalite kan dom spela?

Skrivet av Fläcken:

Enligt https://www.raspberrypi.com/news/new-raspberry-pi-zero-2-w-2/
H.264, MPEG-4 decode (1080p30); H.264 encode (1080p30)

Eventuellt rimlig för enklare HTPC om man nöjer sig med 1080p.

I och med att det är mer eller mindre samma SoC som RPi3 så bör den funka för det mesta 1080p ja, förutom H.265. Har fortfarande en RPi3 i drift som enkel 1080p-HTPC och den klarar allt material jag har i alla fall. Kan nog bli kämpigt att köra Kodi med bara 512MB RAM dock, får se hur det kommer gå att köra t.ex. LibreElec.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070