Vinn nätagg från Seasonic

Macbook Air, M1 vs M2 vs M3 vs M4...!?!!

Permalänk
Medlem

Macbook Air, M1 vs M2 vs M3 vs M4...!?!!

Liten rant innan trådens ämne kommer:
Kanske är meningen att detta är året som jag uppgraderar min teknik samling. Började med att jag fick köpa en ny iPhone 16 PRO då min 11:a's skärm efter nära 6 år (i september för att vara exakt) föll offer för ett industrigolv på jobbet. Ajdå, aja, men 120hz är i alla fall nice. Får erkänna mig skyldig här och säga att jag hade fel när jag tidigare sagt att man (eller i alla fall jag) inte kände nån större skillnad på 60hz vs 120hz, aj så fel man hade. Är som natt och dag 😂
Sen detta med datorn, har ändå alltid varit sugen på en Macbook och är ju redan indragen i the 🍏 eco system, så detta kanske var meningen. Har framförallt hört extremt positiva ord om batteritiden på dessa M modeller vilket är just, eller var rättare sagt, horendus på min surface. Max 3-4h med avdraget use case. Sen hela historien med laddaren som ledde till föregående tråd.
Så med det sagt kommer kanske detta som en något förhastad tråd med tanke på min tidigare i eftermiddags. Men har ändå sista 2 åren eller så blivit mer och mer trött på den.

‼️Rant over‼️

Mina användningsområden är inte mer än att surfa och nåt enklare spel. Inga krävande grejer med andra ord, men blir inte klok över vad man ska satsa på. Tänker att med mina behov så räcker 8gb ram, men känns samtidigt dumsnålt 2025? Tittar jag då på en modell med 256gb (räcker för mig, kör extern lagring om så behövs) och 16gb ram så hittar jag följande alternativ:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...

Skillnaderna vad jag kan se är i princip att den billigare är ett M2 chip och tillverkad 2022. Av vad jag läst så verkar dom flesta vara nöjda med sina M-chips, oavsett 1-4.
Är det nånting att oroa sig över, en 3 år gammal modell gentemot en nyare, dvs hur länge den kommer få stöd? När jag kollar prestandasiffror och jämför så verkar det inte med mina behov spela nån större roll tänker jag? Rent spontant så lutar det mot den dyrare M3, men kanske är onödigt?

Tips om begagnat och liknande behövs ej, köper jag något dyrt så vill jag ha nytt. Punkt 😁

Justerad rubrikformatering - MOD
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

M(n) är helt enkelt Apples dator CPU-serie där n är modell. Hittills har det kommit en ny varje år i princip sedan M1 (2020) och M5 bör se dagens ljus i höst.

Precis som andra CPUer blir de bättre på olika sätt. Tex nya instruktioner, mer kraft, strömsnålare, mindre nanometer osv. M4 har fått mycket uppskattning och anses vara ett betydligt lyft med störst steg hittils jämfört med tex M1-M2 eller M2-M3. Macbook Air med M4 kommer också med 16GB ram som minst utan prisökning i jämförelse vilket är mycket uppskattat. Snålt av Apple att det än är 256GB SDD i grundutförande dock.

Något som kan ha relevant här enligt mig är nya codecstöd. Tex har de senare bra och tight AV1 stöd för både en- och decode. Tror inte det finns på M1 men är osäker. Detta skulle potentiellt kunna bli något som påverkar på några års sikt.

Men för dina behov är nog inget här jätteviktigt. Däremot brukar återförsäljare prissätta Apple rätt galet med orimligt höga priser för äldre datorer så oftast värt att köra senaste. Framförallt om man hittar någon lite ok deal.

Macbook Air M4 instegsmodell anses av en rätt enig techreviewerkår vara GOAT just nu inom bärbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

M(n) är helt enkelt Apples dator CPU-serie där n är modell. Hittills har det kommit en ny varje år i princip sedan M1 (2020) och M5 bör se dagens ljus i höst.

Precis som andra CPUer blir de bättre på olika sätt. Tex nya instruktioner, mer kraft, strömsnålare, mindre nanometer osv. M4 har fått mycket uppskattning och anses vara ett betydligt lyft med störst steg hittils jämfört med tex M1-M2 eller M2-M3. Macbook Air med M4 kommer också med 16GB ram som minst utan prisökning i jämförelse vilket är mycket uppskattat. Snålt av Apple att det än är 256GB SDD i grundutförande dock.

Något som kan ha relevant här enligt mig är nya codecstöd. Tex har de senare bra och tight AV1 stöd för både en- och decode. Tror inte det finns på M1 men är osäker. Detta skulle potentiellt kunna bli något som påverkar på några års sikt.

Men för dina behov är nog inget här jätteviktigt. Däremot brukar återförsäljare prissätta Apple rätt galet med orimligt höga priser för äldre datorer så oftast värt att köra senaste. Framförallt om man hittar någon lite ok deal.

Macbook Air M4 instegsmodell anses av en rätt enig techreviewerkår vara GOAT just nu inom bärbart.

Tack för långt och utförligt svar.
Så av dessa: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...
Vilken säger du? Tänker att den ena som sagt är 2022 och den andra 2024.
Steget upp är modellen med 512gb för en 1000-lapp ytterligare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack för långt och utförligt svar.
Så av dessa: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...
Vilken säger du? Tänker att den ena som sagt är 2022 och den andra 2024.
Steget upp är modellen med 512gb för en 1000-lapp ytterligare.

2000 till för den här säger jag

Rätt ok rabatt från listpris som är 15000. Precis släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

2000 till för den här säger jag

Rätt ok rabatt från listpris som är 15000. Precis släppt.

OK, men denna är helt ok? Har inte riktigt satt ett maxtak för priset ännu? 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

OK, men denna är helt ok? Har inte riktigt satt ett maxtak för priset ännu? 😄

Absolut, modellen innan bara. Andrahandsvärdet i sig är värt de 2000 extra skulle jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Absolut, modellen innan bara. Andrahandsvärdet i sig är värt de 2000 extra skulle jag säga

Tack för din input 👍
Nu ska den modell det blir bara ligga och gotta sig i varukorgen ett tag som det alltid blir innan man trycker på köp-knappen 😄

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köp M4, ett hyfsat stort leap från både M2 och M3 som mer är inkrementella uppdateringar.

Håller med ovan om GOAT, har i princip fått stående ovationer från Tech-communityn. En perfekt laptop minus kanske den lite väl snåla baslagringen på 256GB. Apples priser för att uppgradera internlagring är rent kriminellt dyrt men det är sidospår.

M4 kommer också helt säkert med 16GB RAM som bas vilket inte M3 Air gjorde från början.

Man kan faktiskt köpa basmodellen direkt från Apple EDU för 13 495kr som är ett riktigt bra pris

§ 8 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tack för din input 👍
Nu ska den modell det blir bara ligga och gotta sig i varukorgen ett tag som det alltid blir innan man trycker på köp-knappen 😄

Såg om någon kampanj här på swec där man får 15% på power.se med vissa kreditkort. Har det inte själv men värt att kolla upp. Borde då kunna bli typ 13000 max.

Svar på § 8 - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Köp M4, ett hyfsat stort leap från både M2 och M3 som mer är inkrementella uppdateringar.

Håller med ovan om GOAT, har i princip fått stående ovationer från Tech-communityn. En perfekt laptop minus kanske den lite väl snåla baslagringen på 256GB. Apples priser för att uppgradera internlagring är rent kriminellt dyrt men det är sidospår.

M4 kommer också helt säkert med 16GB RAM som bas vilket inte M3 Air gjorde från början.

Man kan faktiskt köpa basmodellen direkt från Apple EDU för 13 495kr som är ett riktigt bra pris

Har kikar där, och ja hoppet till 512gb är 👎
Men jag tror jag klarar mig med 256gb, men jag håller med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Såg om någon kampanj här på swec där man får 15% på power.se med vissa kreditkort. Har det inte själv men värt att kolla upp. Borde då kunna bli typ 13000 max.

Den kampanjen för du gärna tipsa om du skulle hitta den igen 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Den kampanjen för du gärna tipsa om du skulle hitta den igen 😁

Testade nu på power.se med kod SPR369 för en MacBook Air M4 blir då 12591! Sjukt bra pris. Men du behöver ngt av följande kreditkort som listas här
https://www.entercard.se/produkter/

Svar på § 8 - MOD
Permalänk
Medlem

Hm mm, hade dessvärre inget av de korten. Vet inte om det är värt att ansöka om bara så där, men tack för tipset 😃

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hm mm, hade dessvärre inget av de korten. Vet inte om det är värt att ansöka om bara så där, men tack för tipset 😃

Tror jag såg någon i dagensfyndtråden som hade sökt och fått direkt. Vet inte om det var ett kort utan avgift. Så kanske kan vara värt. Eller om du känner någon med korten

Permalänk
Medlem

@RVX med ditt use-case så kommer valfri M1-M4 Air göra jobbet. Håller med andra här M4 om du tycker dig ha råd p.g.a. att den är ett bra kliv upp i både prestanda och batteritid. Minne, visst 16 GB är nog bra idag, Apple själva har ju valt det som minimum nivå nu, primärt för att kunna köra on-device AI ok framöver också. Men du kan nog komma undan med 8 GB om du behöver snåla. Har själv en Mac Mini M2 med 8GB/256GB som jag använder för surf/office-use utan minsta problem.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

@RVX med ditt use-case så kommer valfri M1-M4 Air göra jobbet. Håller med andra här M4 om du tycker dig ha råd p.g.a. att den är ett bra kliv upp i både prestanda och batteritid. Minne, visst 16 GB är nog bra idag, Apple själva har ju valt det som minimum nivå nu, primärt för att kunna köra on-device AI ok framöver också. Men du kan nog komma undan med 8 GB om du behöver snåla. Har själv en Mac Mini M2 med 8GB/256GB som jag använder för surf/office-use utan minsta problem.

Ja men lite så tänker jag också. Prestandan finns där oavsett liksom.
@Edson @Dave tack tusen för er input och råd, just nu lutar det åt denna om jag ska vara ärlig: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...
Den ser ut som en bra avvägning då man får 512gb. Den från Apple.se ligger bra i pris, men snålt med 256gb, även om man säkerligen klarar sig på det.
Kan inte nyttja kort-rabatten på power dessvärre. Ska fundera ett tag till på detta dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

@Edson @Dave tack tusen för er input och råd, just nu lutar det åt denna om jag ska vara ärlig: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-12...
Den ser ut som en bra avvägning då man får 512gb. Den från Apple.se ligger bra i pris, men snålt med 256gb, även om man säkerligen klarar sig på det.
Kan inte nyttja kort-rabatten på power dessvärre. Ska fundera ett tag till på detta dock.

Helt OK val, viktigaste är att du köper en modell med 16GB RAM. 8GB är alldeles för (dum)snålt anser jag!

M2 vs. M3 vs. M4 MacBook Air Buyer's Guide: 25+ Differences Compared:
https://www.macrumors.com/guide/m2-vs-m3-vs-m4-macbook-air/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Du nämnde i orginalpost att du kommer köra extern hdd etc så visst är 256GB snålt men kanske ok? Håller än kvar vid rekommendationen av M4.

@edson s länk med jämförelse är bra och kom på en till skillnad som är antalet externa skärmar vilket är en stor förbättring som många blev glada över och något av en brist i tidigare modeller. Kanske inget viktigt för dig dock.

En till bonustanke bara för att vara extra jobbig är det du skriver om skärm och hz i originalpost. Kommer du upp på Macbook Pro så har du promotion som Apple brandat det vilket är 120hz För mig personligen helt avgörande med de bättre skärmarna på MBP. Dock svårt att ens hitta en M1 MBP med samma budget om den ska vara ny men kanske kan gå att hitta någon deal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Du nämnde i orginalpost att du kommer köra extern hdd etc så visst är 256GB snålt men kanske ok? Håller än kvar vid rekommendationen av M4.

@edson s länk med jämförelse är bra och kom på en till skillnad som är antalet externa skärmar vilket är en stor förbättring som många blev glada över och något av en brist i tidigare modeller. Kanske inget viktigt för dig dock.

En till bonustanke bara för att vara extra jobbig är det du skriver om skärm och hz i originalpost. Kommer du upp på Macbook Pro så har du promotion som Apple brandat det vilket är 120hz För mig personligen helt avgörande med de bättre skärmarna på MBP. Dock svårt att ens hitta en M1 MBP med samma budget om den ska vara ny men kanske kan gå att hitta någon deal.

Ja jag har som sagt narrowed it down till 2 modeller. M3 med 512gb som jag länkade sist, och M4 med 256gb. Tror det räcker oavsett...
Får se vad det landar i, blir nog nöjd med vilken som känns det som. Externa skärmar är inget jag behöver oroa mig över stödet för.

Visa signatur

Permalänk

Köpte ett M2 16gb 256gb från Elgiganten för 7900 i ny skick. Är student och behövde en sån dator. Tror ni att jag betalade bra pris för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArashE78I:

Köpte ett M2 16gb 256gb från Elgiganten för 7900 i ny skick. Är student och behövde en sån dator. Tror ni att jag betalade bra pris för det?

Tycker det låter som ett bra pris om batteri och annat även är i toppskick. Sålde en MacBook Air M1 8GB 256GB för ~7000 för 1 1/2 år sedan

Permalänk
Moderator
Moderator

Att genomföra ett villkorat köp (som att nyttja en rabatt riktad mot en specifik grupp) utan att infria villkoren uppfyller faktiskt rekvisiten för bedrägeri, och uppmaningar till detta, tips om hur man etc. gör faller därmed under § 8 av våra forumregler. Inläggen i tråden på det temat har redigerats eller raderats.
Ytterligare två inlägg har raderats då de landade under § 11.

Brottsbalken 9 kap. (Om bedrägeri och annan oredlighet ) 1 §:

Citat:

Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väcker min egen tråd, är det dumt att satsa på en M2? Förstår ju att M4 framförallt är avsevärt bättre, förutom på SSD fronten där M2 modellerna verkligen verkar prestera starkt gentemot nyare modeller.
Finns ju en del 16gb/256gb modeller för 11-12000:- medans m4 går på nära 14.000.
Dessvärre är ju den nya färgen himmelsblå eller vad den kallas riktigt stilig.
Tänker mest ur support perspektivet, ser att en del reddit trådar tror att M2 modellerna kommer få support fram till 2031, 32 nåt sånt.
M4 är det enda rätta valet va? Känner det själv, men vill återigen ha lite input.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du är osäker, tycker jag att sinnesro är värt 2000 kronor.

Permalänk
Snusfri

När det bara skiljer 2000kr så skulle jag gått på M4.
NoN hade M2 för 8990kr rätt nyligen och det var ett riktigt bra pris imho.

Finns hos Power för rätt bra pris.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Väcker min egen tråd, är det dumt att satsa på en M2? Förstår ju att M4 framförallt är avsevärt bättre, förutom på SSD fronten där M2 modellerna verkligen verkar prestera starkt gentemot nyare modeller.
Finns ju en del 16gb/256gb modeller för 11-12000:- medans m4 går på nära 14.000.
Dessvärre är ju den nya färgen himmelsblå eller vad den kallas riktigt stilig.
Tänker mest ur support perspektivet, ser att en del reddit trådar tror att M2 modellerna kommer få support fram till 2031, 32 nåt sånt.
M4 är det enda rätta valet va? Känner det själv, men vill återigen ha lite input.

Du kommer antagligen ha den en längre period, då spelar priset idag ännu mindre roll. Kör hårt på det du känner för.

Permalänk
Medlem

Köpte en MBP M4 14" 16/512 häromveckan för strax under 20 papp. Mycket nöjd. Funderade på en 15" Air men bestämde mig för Pro då jag ändå tänker använda en extern skärm i normalfallet. Ljudet i den lilla maskinen är trolleriaktigt bra.

Permalänk
Medlem

M4 it is.
PRO ligger utom budget räckhåll tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

M4 it is.
PRO ligger utom budget räckhåll tyvärr.

Har själv en M4 Pro men gav min fru en M4 Air basversionen, installerade den åt henne igår. Vilken kanondator det är för priset!!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata