Luft vs AiO och positionering av radiator i chassi

Permalänk
Medlem

Luft vs AiO och positionering av radiator i chassi

Intro/Bakgrund:
Jag planerar att köpa helt ny maskin med Alder Lake med DDR5. Det är dags att pensionera min gamla i7 4770k med DDR3. Jag tänker att jag ska byta ut allt utom nätagget som borde hålla bra ett tag till.

Jag velar lite kring kylningslösning. Antingen Noctua D15 eller en AiO i stil med Arctic Cooling Liquid Freezer II.
Även chassi har jag inte bestämt mig ännu. Jag har varit nöjd med mitt Fractal Design Define 2, så version 7 ser bra ut. Men Meshify 2 och deras nya Torrent verkar också väldigt trevliga med bättre luftflöde men antagligen inte lika tyst.
Jag har spanat lite efter alternativ som inte är Fractal Design men det blir alldeles för mycket att jämföra så jag fokuserar gärna på Fractal Design (så stödjer man samtidigt den inhemska marknaden).

Fråga:
Det jag funderar över är det här med positionering av radiator för eventuell AiO. I Torrent-chassit finns inga utblås upptill utan det är front eller botten som gäller. Men i så fall kommer den göra att luften som kommer in i chassit blir uppvärmd vilket jag tänker kan påverka grafikkortet (idag GTX 1080 Ti) och eventuella andra komponenter. Är Torrent därmed sämre för radiatorkylning och man snarare ska kika på toppmonterat i Define 7 eller Meshify 2?
Eller är det bättre att bara köra luft och då kanske Torrent är att föredra istället för det isolerade Define 7 som begränsar luftflödet.

En annan nackdel med att inte montera i toppen är att slangarna riskerar att vara för korta och dessa har jag ingen lust att förlänga då jag aldrig jobbat med vattenkylning innan.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag är ju såklart lite partisk eftersom jag kör både Noctua D15 och Fractal-chassi, men jag köpte ju dem för att dom är bäst

En D15 kommer snurra 100.000 timmar, sen kanske fläkten går sönder. Googla "(märke på aio) pump noise" och läs sida på sida med folk som har problem. Det finns inga såna trådar för luftkylare typ. Särskilt inte Noctua.

Chassit i sig är väl subjektivt för vad man tycker om rent estetiskt, men Fractal R7 är enligt mig ett stilrent och bra ljuddämpat chassi. Jag hade tagit utan sidopanel för jag är inte så mycket för blingbling.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com