Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Ska vi börja förbjuda saker som förstör miljön till ingen nytta så borde vi ju göra det olagligt med solceller i Sverige.

Absurt på hög nivå att det framställs som något miljövänligt och det GES bidrag till det.
Bara en av alla grejer så bättre om myndigheterna håller sig utanför sådant här.

Fast man förbjuder redan en hel del saker som förstör miljön till egen nytta. Det är inget nytt eller något man vill "börja" med nu. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tycker jag väl det är ganska bra att myndigheter lagstadgat kring bland annat glödlampor och dammsugare. Det finns alternativ där som drar onödigt mycket el i förhållande till arbetet. Jag ser en vinst i att fasa ut lösningar som är onödigt energislukande.

I det avseendet finns det en del likheter med en del av kryptovalutornas sätt att fördela nya slantar. Fördelningsmekanismen är onödigt energislukande för ett gäng av dem. Det är inte ett förbud mot kryptovalutor utan mer en reglering mot onödigt energislukande alternativ där vi faktiskt har bättre lösningar på plats.

Så du förespråkar att myndigheterna förbjuder / fasar ut solkraft också då det är en onödigt energislukande alternativ?
I så fall är vi lite på samma spår men eftersom de inte lär följa forskningen kommer det inte hända.

Det jag menar är att det blir lätt fel om de inte tänker hela vägen. Jag tror de flesta automagiskt köper mer effektiva glödlampor eftersom de drar mindre, håller sig svalare och fram för allt håller otroligt mycket längre tid. Dvs win win win win.
Hur mycket energi och pengar kostar en utredning kring den frågan som troligtvis inte förändrar något alls. Se bara på plastpåse skatten som inte har gjort något annat än att generera mer utsläpp i världen. Ingen är förvånad eftersom det var exakt vad forskningen sa skulle hända.

Bättre om myndigheter håller sig utanför sådant då de gång på gång bevisat att de inte kan ta bra beslut.

Skrivet av anon134512:

Fast man förbjuder redan en hel del saker som förstör miljön till egen nytta. Det är inget nytt eller något man vill "börja" med nu. Eller hur?

Gör det? Jag är mer inne på att de förbjuder saker som är BRA för miljön och samtdigt ger ut bidrag till saker som klart och tydligen bidrar till miljöförstörning.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Så du förespråkar att myndigheterna förbjuder / fasar ut solkraft också då det är en onödigt energislukande alternativ?
I så fall är vi lite på samma spår men eftersom de inte lär följa forskningen kommer det inte hända.

Det jag menar är att det blir lätt fel om de inte tänker hela vägen. Jag tror de flesta automagiskt köper mer effektiva glödlampor eftersom de drar mindre, håller sig svalare och fram för allt håller otroligt mycket längre tid. Dvs win win win win.
Hur mycket energi och pengar kostar en utredning kring den frågan som troligtvis inte förändrar något alls. Se bara på plastpåse skatten som inte har gjort något annat än att generera mer utsläpp i världen. Ingen är förvånad eftersom det var exakt vad forskningen sa skulle hända.

Bättre om myndigheter håller sig utanför sådant då de gång på gång bevisat att de inte kan ta bra beslut.

Ja nä det tycker jag låter dåligt. Själv lever jag i tron att solpaneler levererar mer energi än de förbrukar så de ger ett nettoplus.
Det är en lite annorlunda fråga än produkter som är elförbrukare.

Det jag kan säga här är att jag ser ett reellt problem med onödigt energislukande fördelningsmodeller för kryprovalutor. Krypto får gärna finnas, men jag ser gärna att de som slösar på energi fasas ut. Behöver inte ta bort befintliga valutor heller - men vill de varar kvar så får de uppdatera fördelningsmekanismerna.

Så ja, jag ser fördelar med det här förslaget av samma anledning som jag tyckte det var bra med begränsning i effekt på dammsugare och krav på LEDlampor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intothewild:

Finansinspektionen och andra aktörer som Internationella valutafonden och den amerikanska centralbanken bedömer att kryptotillgångar medför stora problem. Riskerna för konsumenter är betydande, samtidigt som de används av kriminella i penningtvätt, finansiering av terrorism och som betalmedel vid utpressningar.

Låter precis som vad som görs med USD.. 🙂 😃 🤔

Enda skillnaden är att i Bitcoin kan man följa varenda bitcoin. Det kan man inte göra med USD.

Det är självklart ett av de stora argumenten (tillsammans med att de by design tappar kontrollen i ett decentraliserat nätverk). Man vill gärna få vanliga svenssons att tro att det handlar om miljön, då får man mindre motstånd.

Lite naivt att påstå att ”ingenting” skapas samtidigt som riksbanken utvärderar en digital e-krona. En hög med sedlar i valfri valuta är egentligen bara en hög med papper, det är vi som tilldelar den ett värde precis på samma sätt som med kryptovaluta. Skillnaden är att staten kontrollerar den ena men inte den andra…

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att kryptomining drar lika mycket el som två hela Sverige och hela världen har elbrist och skyhöga priser så kanske det är dax att reglera på något sätt men har tyvärr inga idéer på hur. Vi pratar hela tiden om att allt ska vara så energisnålt men detta känns som vi har backat tillbaka.

Skulle man ha förbjudit det så skulle det gjorts direkt, att göra det nu skulle aldrig funka då många kan ha hela sina livsbesparingar i dessa valutor. Många av dessa valutor kommer säkerligen ändå försvinna med tiden men några stora är här för att stanna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä det tycker jag låter dåligt. Själv lever jag i tron att solpaneler levererar mer energi än de förbrukar så de ger ett nettoplus.
Det är en lite annorlunda fråga än produkter som är elförbrukare.

Det jag kan säga här är att jag ser ett reellt problem med onödigt energislukande fördelningsmodeller för kryprovalutor. Krypto får gärna finnas, men jag ser gärna att de som slösar på energi fasas ut. Behöver inte ta bort befintliga valutor heller - men vill de varar kvar så får de uppdatera fördelningsmekanismerna.

Så ja, jag ser fördelar med det här förslaget av samma anledning som jag tyckte det var bra med begränsning i effekt på dammsugare och krav på LEDlampor.

Det är ju bra tänk fast vi vet ju tyärr att det inte stämmer och att det är långt ifrån verkligheten.

Spelar ingen roll om det är onödigt energislukande då folk ändå investerar i den smutsigaste formen av energi vi har i system i tron att om att det på något magiskt sätt ska hjälpa.

Varför ska man ge sig efter krypto saker som vi inte vet hur det kommer bli i framtiden när det är normalisterat att investera i bevisade smutsiga metoder? Att skaffa solceller är ju exakt samma sak, det är en investering i ens egen privata ekonomi och har inget med natur att göra.

Isf får man förbjuda allt eller inget. Jag föredrar inget när staten visar att de inte har förmågan att följa sina egna ord ang vad som faktiskt förbättrar världen. Det inger inget större förtroende tyvärr.

Tyckte det var jättebra att Ebba Busch äntligen gick ut häromdagen och sa att 3/4 solpaneler som installeras gör mer skada än nytta i Sverige. --> https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xq42yo/kinesiska-solcelle...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Det är ju bra tänk fast vi vet ju tyärr att det inte stämmer och att det är långt ifrån verkligheten.

Spelar ingen roll om det är onödigt energislukande då folk ändå investerar i den smutsigaste formen av energi vi har i system i tron att om att det på något magiskt sätt ska hjälpa.

Varför ska man ge sig efter krypto saker som vi inte vet hur det kommer bli i framtiden när det är normalisterat att investera i bevisade smutsiga metoder? Att skaffa solceller är ju exakt samma sak, det är en investering i ens egen privata ekonomi och har inget med natur att göra.

Isf får man förbjuda allt eller inget. Jag föredrar inget när staten visar att de inte har förmågan att följa sina egna ord ang vad som faktiskt förbättrar världen. Det inger inget större förtroende tyvärr.

Tyckte det var jättebra att Ebba Busch äntligen gick ut häromdagen och sa att 3/4 solpaneler som installeras gör mer skada än nytta i Sverige. --> https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Xq42yo/kinesiska-solcelle...

Nu byttes ämnet till koldioxidutsläpp istället.
Det här har vi redan en tråd för om man vill diskutera energipolitik ;). Det här blir ett sidospår från vad tråden handlar om.

Men om vi kollar på huvudfrågan om reglering av slösiga sätt att fördela kryptovalutor istället då. Nä det håller jag inte med om. Svart/vit-upplägget med allt eller inget.
Jag ser hellre att man kan gå in och reglera på områden där det finns tydliga effektbesparingar att göra. Jag har inga problem med att man effektreglerar dammsugare i lag samtidigt som man kanske inte behöver effektreglera datorfläktar.
Även om båda flyttar luft.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu byttes ämnet till koldioxidutsläpp istället.
Det här har vi redan en tråd för om man vill diskutera energipolitik ;). Det här blir ett sidospår från vad tråden handlar om.

Men om vi kollar på huvudfrågan om reglering av slösiga sätt att fördela kryptovalutor istället då. Nä det håller jag inte med om. Svart/vit-upplägget med allt eller inget.
Jag ser hellre att man kan gå in och reglera på områden där det finns tydliga effektbesparingar att göra. Jag har inga problem med att man effektreglerar dammsugare i lag samtidigt som man kanske inte behöver effektreglera datorfläktar.
Även om båda flyttar luft.

Anledningen till hela det här förslaget är ju att minska utsläpp så det är ju i grund och botten vad som denna tråden handlar om. Det jag försöker få fram är att det spelar ingen roll vad det är man försöker reglera om det finns tydliga effektbesparingar. Ger man sig bara efter krypto så pekar det på att anledningen vara något helt annat än utsläpp om man släpper förbi andra saker som är mer miljöförstörande. Hade det faktiskt varit utsläpp myndigheterna vill åt så hade ju solceller förbjudits...precis som de vill göra med krypto nu då.

Sen känns det ofta som man får tänka ett steg längre. Vad innebär ett förbud / reglering av dammsugare tex? Behövs/kommer alla gamla slängas / slutas användas då? Hade väl varit bättre i så fall att reglera att en dammsugare får inte bytas för ens den är minst 30 år gammal då största energiförbrukningen troligtvis skedde vid produktion. Ska de sila mygg och svälja kameler så känns det mest som moraliska svepskäl. Det är rent utav fräckt att ta upp detta när man har misskött energi politiken så länge och av någon anledning ökat våra utsläpp per kw/h.

Får hoppas de får upp ögonen för onödiga utsläpp överlag nu och inte bara relaterade till krypto

Skrivet av Stefflo:

Med tanke på att kryptomining drar lika mycket el som två hela Sverige och hela världen har elbrist och skyhöga priser så kanske det är dax att reglera på något sätt men har tyvärr inga idéer på hur. Vi pratar hela tiden om att allt ska vara så energisnålt men detta känns som vi har backat tillbaka.

Skulle man ha förbjudit det så skulle det gjorts direkt, att göra det nu skulle aldrig funka då många kan ha hela sina livsbesparingar i dessa valutor. Många av dessa valutor kommer säkerligen ändå försvinna med tiden men några stora är här för att stanna.

Anledningen till att vi har elbrist är ju högst orsakad av oss själva. Vi har gått mot forskning och investerat i metoder som är dåliga trots att vi har vetat att förbrukningen kommer att gå upp. Lite smått kul. Titta bara på hur utvecklingen i Tyskland gick pga felinformation ang kärnkraftverk.

Som man bäddar får man ligga

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Anledningen till hela det här förslaget är ju att minska utsläpp så det är ju i grund och botten vad som denna tråden handlar om. Det jag försöker få fram är att det spelar ingen roll vad det är man försöker reglera om det finns tydliga effektbesparingar. Ger man sig bara efter krypto så pekar det på att anledningen vara något helt annat än utsläpp om man släpper förbi andra saker som är mer miljöförstörande. Hade det faktiskt varit utsläpp myndigheterna vill åt så hade ju solceller förbjudits...precis som de vill göra med krypto nu då.

Sen känns det ofta som man får tänka ett steg längre. Vad innebär ett förbud / reglering av dammsugare tex? Behövs/kommer alla gamla slängas / slutas användas då? Hade väl varit bättre i så fall att reglera att en dammsugare får inte bytas för ens den är minst 30 år gammal då största energiförbrukningen troligtvis skedde vid produktion. Ska de sila mygg och svälja kameler så känns det mest som moraliska svepskäl. Det är rent utav fräckt att ta upp detta när man har misskött energi politiken så länge och av någon anledning ökat våra utsläpp per kw/h.

Får hoppas de får upp ögonen för onödiga utsläpp överlag nu och inte bara relaterade till krypto

Du verkar verkligen hata solceller. De släpper inte ut så mycket som du försöker få det att framstå som.

Under 2016 uppskattades de genomsnittliga utsläppen för solceller variera mellan 20 och 25 g CO2/kWh, baserat på en tillverkning i Kina. Vid en omräkning för Sveriges solinstrålning varierar utsläppen mellan 28 g och 35 g CO2/kWh. 

I jämförelse är detta bra mycket lägre än för de fossila energislagen, som genererar ungefär 500 till 1 000 g CO2/kWh. 

Så nej, bara för att man vill åt kryptovalutors resursslöseri betyder det inte myndigheter ska behöva attackera solceller med. Det är faktiskt rätt långsökt.

Och sen kan man åter igen fråga sig. Varför ska vi ha kryptovalutor som slösar resurser, när vi inte måste? Det går ju att ha krypto ändå.

Permalänk
Medlem

Om mer el förbrukas kanske det påskyndar forskning kring teknik som fusion etc.
Om man ska se det positiva i det hela.

Avsaltning av havsvatten, frakt och annat skulle även bli billigare med billigare el.
Så det skulle lösa endel problem i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det är självklart ett av de stora argumenten (tillsammans med att de by design tappar kontrollen i ett decentraliserat nätverk).

Kontroll kan ju vara en ganska bra sak. Självklart vill och ska man ha kontroll.

Skrivet av Dimman:

Lite naivt att påstå att ”ingenting” skapas samtidigt som riksbanken utvärderar en digital e-krona.

Skillnaden är såklart att resurserna som går åt att skapa 100 e-kronor är obefintliga, och resurserna som går åt att skapa 100 BTC...i slutändan är i princip oändliga.

Sen är e-kronan idiotisk ändå, men..

Permalänk
Medlem

Förbjud politiker hade nog varit det absolut bästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thepoodles:

Förbjud politiker hade nog varit det absolut bästa.

Vad har politiker med det här att göra?

Hade diktatur varit ett bättre styrelsesätt? Eller vad föreslår du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du verkar verkligen hata solceller. De släpper inte ut så mycket som du försöker få det att framstå som.

Under 2016 uppskattades de genomsnittliga utsläppen för solceller variera mellan 20 och 25 g CO2/kWh, baserat på en tillverkning i Kina. Vid en omräkning för Sveriges solinstrålning varierar utsläppen mellan 28 g och 35 g CO2/kWh. 

I jämförelse är detta bra mycket lägre än för de fossila energislagen, som genererar ungefär 500 till 1 000 g CO2/kWh. 

Så nej, bara för att man vill åt kryptovalutors resursslöseri betyder det inte myndigheter ska behöva attackera solceller med. Det är faktiskt rätt långsökt.

Och sen kan man åter igen fråga sig. Varför ska vi ha kryptovalutor som slösar resurser, när vi inte måste? Det går ju att ha krypto ändå.

Ja, det stämmer. svårt att förespråka något som är 4-6 gånger smutsigare än andra etablerade alternativ.

Dina siffror är ju korrekta och påvisar att det är ca 6 gånger smutsigare än etablerade alternativ, var det din poäng?
6 x 5 = 30. Så de släpper ut exakt så mycket som jag sa?

"I jämförelse är detta bra mycket lägre än för de fossila energislagen, som genererar ungefär 500 till 1 000 g CO2/kWh. " Känns tämligen onödigt att jämföra med tekniker som vi inte använder oss utav ? ( Förutom de år då vi har stängt ner kärnkraft och förlitar oss i större grad på "hållbara produktioner"

Litar mycket på statligt ägda vattenfalls siffror som är verifierade av tredjepart.
https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung...

Ska man börja filosofera om vad vi faktiskt behöver så är ju det en helt annan fråga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så snart ämnet är el, kommer kärnkraftskramarnas spam, f'n så trött jag är på de....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Ja, det stämmer. svårt att förespråka något som är 4-6 gånger smutsigare än andra etablerade alternativ.

Dina siffror är ju korrekta och påvisar att det är ca 6 gånger smutsigare än etablerade alternativ, var det din poäng?
6 x 5 = 30. Så de släpper ut exakt så mycket som jag sa?

"I jämförelse är detta bra mycket lägre än för de fossila energislagen, som genererar ungefär 500 till 1 000 g CO2/kWh. " Känns tämligen onödigt att jämföra med tekniker som vi inte använder oss utav ? ( Förutom de år då vi har stängt ner kärnkraft och förlitar oss i större grad på "hållbara produktioner"

Litar mycket på statligt ägda vattenfalls siffror som är verifierade av tredjepart.
https://www.vattenfall.se/elavtal/energikallor/elens-ursprung...

Ska man börja filosofera om vad vi faktiskt behöver så är ju det en helt annan fråga

Det börjar sticka off topic rejält men solcellers "smutsighet" kan ses som helt acceptabel och rimlig i de flestas ögon.

Åter till BTC och varför ska vi slösa resurser där när vi inte måste? Tycker du det ska vara ok att minea och använda onödiga resurser bara för att du inte gillar solpaneler?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt komisk tråd, som går i säsong och får mig att nostalgiskt tänka tillbaka på saker som dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=7G-QVmaZNn8

https://www.forbes.com/forbes/1999/0531/6311070a.html?sh=b344...

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad har politiker med det här att göra?

Hade diktatur varit ett bättre styrelsesätt? Eller vad föreslår du?

En diktator är också en sorts politiker, gosse.
Rubriken på nyheten var "Fördbjud skadlig kryptoutvinning"
Men jag menar att förbjuda politiker hade varit det bättre alternativet för oss och världen i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Åter till BTC och varför ska vi slösa resurser där när vi inte måste? Tycker du det ska vara ok att minea och använda onödiga resurser?

Du är heller inte så påläst om varken BTC eller mining verkar det som.
Vet du vad som säkrar det enda decentraliserade monetära nätverket från attacker? Att det är dyrt att attackera. El + hårdvara gör det i praktiken omöjligt.

Sen att du älskar fiatvalutor är en annan sak. Traditionella bankvärlden med alla sina kontor, servrar, infrastruktur, tjresor är nog mångfaldigt mer bidragande till miljöproblemet, om du nu ens är genuint intresserad av det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thepoodles:

Du är heller inte så påläst om varken BTC eller mining verkar det som.
Vet du vad som säkrar det enda decentraliserade monetära nätverket från attacker? Att det är dyrt att attackera. El + hårdvara gör det i praktiken omöjligt.

Sen att du älskar fiatvalutor är en annan sak. Traditionella bankvärlden med alla sina kontor, servrar, infrastruktur, tjresor är nog mångfaldigt mer bidragande till miljöproblemet, om du nu ens är genuint intresserad av det.

Okej. Ja, jag väljer fiatvalutor alla dagar i veckan. Traditionella bankvärlden står absolut inför ett enormt ansvar inom hållbar utveckling. Det ifrågasätter nog få.

Det ursäktar inte kryptovalutornas resursslöseri. Att det är dyrt att attackera på grund av el och hårdvara, ja då är det helt enkelt inte värt det. Man använder fortfarande energi som är en begränsad och oftast miljöförstörande resurs. För att skapa ingenting annat än mer girighet hos människan.

Skrivet av thepoodles:

En diktator är också en sorts politiker, gosse.
Rubriken på nyheten var "Fördbjud skadlig kryptoutvinning"
Men jag menar att förbjuda politiker hade varit det bättre alternativet för oss och världen i helhet.

Ja, anarki hade säkert varit fantastiskt trevligt jämfört med avsaknad av kryptovalutor.

Permalänk
Medlem

Hur fasiken skulle man formulera det? Skulle man göra vissa matematiska formler olagliga? Nej, det låter bara fånigt. Ungefär som illegal numbers.

https://en.wikipedia.org/wiki/Illegal_number

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Okej. Ja, jag väljer fiatvalutor alla dagar i veckan. Traditionella bankvärlden står absolut inför ett enormt ansvar inom hållbar utveckling. Det ifrågasätter nog få.

Det ursäktar inte kryptovalutornas resursslöseri. Att det är dyrt att attackera på grund av el och hårdvara, ja då är det helt enkelt inte värt det. Man använder fortfarande energi som är en begränsad och oftast miljöförstörande resurs. För att skapa ingenting annat än mer girighet hos människan.

Du gör lite tankevurpor där.
Det är inte så enkelt att du är lite arg och irriterad för att elräkningen ökar, och du har/vill ha en elbil och blir lite störd av prisutvecklingen. Aktivt letar du efter nåt att skylla på och det lättar på trycket att banka ner på btc i denna tråd?

Fiatvalutor är väl grundbulten för girigheten hos människan. Som dessutom är totalt riggat för "topp 1%" i samhället. De som har mest har lättast att få mera. Riktigt skevt. BTC är en frisk vind där alla är på samma plan, exakt samma spelregler oavsett vart man är född, credit score, religion, hudfärg etc.

Skrivet av anon134512:

Ja, anarki hade säkert varit fantastiskt trevligt jämfört med avsaknad av kryptovalutor.

Jasså? Vill du det? Du är nöjd med hur människan styrt senaste tusen åren?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thepoodles:

Du gör lite tankevurpor där.
Det är inte så enkelt att du är lite arg och irriterad för att elräkningen ökar, och du har/vill ha en elbil och blir lite störd av prisutvecklingen. Aktivt letar du efter nåt att skylla på och det lättar på trycket att banka ner på btc i denna tråd?

Fiatvalutor är väl grundbulten för girigheten hos människan. Som dessutom är totalt riggat för "topp 1%" i samhället. De som har mest har lättast att få mera. Riktigt skevt. BTC är en frisk vind där alla är på samma plan, exakt samma spelregler oavsett vart man är född, credit score, religion, hudfärg etc.

Jasså? Vill du det? Du är nöjd med hur människan styrt senaste tusen åren?

Nej, jag är inte arg över att elräkningen ökar. Har jag nämnt det över huvud taget? Det jag stör mig på är att man använder resurser för att skapa ingenting. Kan du inte bättre än att försöka påpeka för mig vad jag tycker? Kom igen. Sen nej, jag tycker inte fiatvalutor är skapat för top 1% av samhället och riggat för dessa. Det börjar närma sig konspirationsteorier om något.

Med resurser menar jag då uran, olja, kol exempelvis. Resurser som inte är oändliga ska inte slösas på något som kan användas utan dessa resurser. Svårare än så är det inte.

Jag har aldrig heller påstått att det inte finns en plats för kryptovalutor, som du verkar vilja tro. Det enda jag tycker är att det inte finns en plats för kryptovalutor som skapas av viktiga resurser. Kryptovalutor som inte påverkar det? Ja då hade jag inte kunnat bry mig mindre. Appro på tankevurpor, du verkar läsa och tolka väldigt egendomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det jag stör mig på är att man använder resurser för att skapa ingenting.

Anser du att Bitcoins nätverk är värt 0? Isf förstår jag absolut varför du vill förbjuda PoW-mining, anser du att nätverket har ett värde större än 0 så blir det direkt mycket svårare att värdera hur mycket energi det får konsumera, om inte en fri energi och monetär marknad får fastställa det som med alla andra branscher så kommer vi ha moraliskt väldigt svårt att applicera samma principer på resten av marknaden.

Skrivet av anon134512:

Med resurser menar jag då uran, olja, kol exempelvis. Resurser som inte är oändliga ska inte slösas på något som kan användas utan dessa resurser. Svårare än så är det inte.

Antar att du syftar på att man kan säkra ett kryptonätverk med mer energieffektiva metoder? Det finns väldigt lite bevis för det änsålänge, men med tiden så kanske vi kommer dit.

felskrivning
Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teval:

Anser du att Bitcoins nätverk är värt 0? Isf förstår jag absolut varför du vill förbjuda PoW-mining, anser du att nätverket har ett värde större än 0 så blir det direkt mycket svårare att värdera hur mycket energi det får konsumera, om inte en fri energi och monetär marknad får fastställa det som med alla andra branscher så kommer vi ha moraliskt väldigt svårt att applicera samma principer på resten av marknaden.

Antar att du syftar på att man kan säkra ett kryptonätverk med mer energieffektiva metoder? Det finns väldigt lite bevis för det änsålänge, men med tiden så kanske vi kommer dit.

Ja, jag tycker att värdet är 0 så länge man använder jordens gemensamma begränsade resurser. Ja, med tiden kommer vi kanske dit. Så att de som vill hålla på med krypto kan få göra det. Det får bara ske på bekostnad av resurserna. Det har mänskligheten sabbat tillräckligt av genom sin existens. Jag tycker vi får försöka bli bättre där det är möjligt, och detta är ett av de ställena där jag kan anse det möjligt.

Permalänk
Medlem

Varför inte lösa det på samma sätt som vi Svenskar löser många andra problem, inför en skatt
Beskatta växlingen mellan kryptovaluta till riktig valuta.
Tex 3% av beloppet, dock minst avgift 10€

Kalla skatten för "Straffskatt för uppmuntran av miljöidiotiskt energianvändande"

(Japp, jag är emot kryptovalutor, deras huvudsakliga användningsområde är att finansiera kriminella verksamheter)

Permalänk
Medlem

Jag är olycklig över effekterna från brytning av kryptovalutor.

Däremot tycker jag inte att hemmabrytningen under vinterhalvåret är en ren energiförlust. Det är ju ett litet element ni håller igång som bidrar till husuppvärmningen. Sen om man ska tala klimatpåverkan är det en försörjning som inte kräver fysisk persontransport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Varför inte lösa det på samma sätt som vi Svenskar löser många andra problem, inför en skatt
Beskatta växlingen mellan kryptovaluta till riktig valuta.
Tex 3% av beloppet, dock minst avgift 10€

Kalla skatten för "Straffskatt för uppmuntran av miljöidiotiskt energianvändande"

(Japp, jag är emot kryptovalutor, deras huvudsakliga användningsområde är att finansiera kriminella verksamheter)

Huvudsakliga användningsområdet är att förebygga kriminella verksamheter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bättre att vi förbjuder retarderad myndighetspersonal... tänk så mycket bättre livet vore för folket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Nä det tror jag inte är vad som åsyftas riktigt. Det behövs säkert en del uträkningar för att säkra transaktioner. Det är inte den delen som ifrågasätts vad jag förstått.

Vad som däremot inte behövs är beräkingskraft för att fördela kryptovalutor. Alltså mining baserat på beräkningsintensiva matematisk problem - för sakens skull.
Den delen behövs inte och det vet vi med all säkerhet.

Visa signatur