Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Myndighetschefer: Förbjud skadlig kryptoutvinning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Kina har förbjudit krypto och krypto är nu ATH, säger mycket om hur användbart det är och det är ett styrketecken.

Jo, rubriker som "Kina förbjuder krypto (igen)" har visat sig vara en rätt stark köpsignal..

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Så snart ämnet är el, kommer kärnkraftskramarnas spam, f'n så trött jag är på de....

Med tanke på hur positiva folk är till solkraft och negativa till kärnkraft så behövs det ju. Många här som har växt upp och blivit hjärntvättade av Greenpeace. etc. De borde stå till svars för alla propaganda de har tryckt ut över åren som har haft en mätbar förändring i attityden mot kärnkraft, utan några belägg för det Gillar för övrigt att de stoltserar med det.

Håller med, det är konstigt att kärnkraft som historiskt sett genererar halva vår energi kommer på tal när det pratas om el... ;D
För jävligt när folk börjar prata bensin så fort någon pratar bilar

Så länge det finns så mycket felaktig information ute i landet så behövs det nog tyvärr, hoppas du överlever <3

Skrivet av anon134512:

Det börjar sticka off topic rejält men solcellers "smutsighet" kan ses som helt acceptabel och rimlig i de flestas ögon.

Åter till BTC och varför ska vi slösa resurser där när vi inte måste? Tycker du det ska vara ok att minea och använda onödiga resurser bara för att du inte gillar solpaneler?

BTC löser ju faktiskt något medans det ENDA solceller bidrar till är att skapa smutsigare el än vi behöver.

Tycker det är en no-brainer vilket av dem två som bidrar med något posivit som @thepoodles skrev, Men ta det gärna en gång till, hur är det positivt med smutsig energi? Vad exakt är det som är positivt? Varför är en kw från solceller bättre än tex vatten eller kärnkraft trots att det har genererat mer utsläpp? Jag får inte ihop logiken men lär mig gärna.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

En stor del av det jag kan utläsa utav alla som vurmar så hårt för krypto(här på forumet, är i likhet med) alla de trådar man konstant ser på r/all på reddit.

Det dyker upp nya coins dagligen, och alla är lika hype varje gång. Sedan kommer någon top dog som ska "jag ger er gratis xx coin om ni skriver här med eran wallet" Poof så äre utan fail 20k kommentarer.

Sedan en månad senare så drar de som skapade shitcoinen iväg med en stor vinst.
Nu är ju inte det exakt det topic handlar om. Men det är exakt samma försvarstal som skrivs. De som är inne på krypto är närmast en sekt. Nu säger jag inte att alla är det, men inom den sfären verkar det vara väääldigt många.

likt stilen med "GME TO THE MOOOON LET*S GOO BOOOOIS"

Skriver du något negativt om det så får du genast 2000 downvotes.

Problemet är att alla som är för mining är endast för det för att de kan tjäna gratis pengar på det genom mining.
Om en valuta lika populär som t.ex btc lanserades idag, som du endast kan köpa för att vara med. Så skulle värdet vara nära noll.

Btc blev poppis förr för att det var en väg att köpa saker ospårbart. Sedan utvecklades det till vad det är idag.
Nu tror alla att, crypto är ett säkert sätt att spara en valuta som inte går att spåra eller skatta. Det är vad folk tror. Med det fungerar inte så längre.

Aja börjar bli offtopic känner jag.
Men jag ser skrämmande liknelser här som i alla dess forum angående random crypto. Folk följer det som tåget, för att sedan jaga nästa.

Stavning, säkert missat en massa.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja, men det läggs till en extra last som skalar med antal miners. Den delen läggs på för att coinsen ska portioneras ut i en konstant takt.
Minskar antalet miners drastiskt så kommer också svårigheten att minea fram nya abitcooins också minska drastiskt. Detsamma gäller för det omvända. Ökar minerintresset så ökas svårighetsgraden.
Den delen där extra svårighet läggs till för att fördela coins - det behövs inte. Det finns andra sätt att reglera tillflödet än att öka och minska svårigheten baserat på miningintresse.

Om den delen inte funnits så hade idag alla bitcoins redan mineats och nätverket hade med största sannolikthet kollapsat eftersom att det ekonomiska incitamentet för att minea inte var alls i paritet med investeringen som krävdes för att attackera nätverket. Självklart så behöver svårigheten att minea dynamiskt uppdateras för att säkerställa stabiliteten i nätverket.

Skrivet av Söderbäck:

Så typen av uträkning kan säkert vara samma. Behovet av datakraft för att hålla igång nätverket är emellertid inte alls lika stort som den datakraft bitcoinminingen i nuläget kräver. En stor last är bara adderad extrajunk för att göra uträkningarna svårare i nuläget och den behöver egentligen inte räknas på för att säkra transaktionerna.

De delarna är relevanta att hålla isär för att förstå vilka förbättringar som kan göras för energiförbrukningen.

"Kräver" stämmer inte, skulle alla stänga av sina miners så skulle jag kunna driva runt bitcoins nätverk på min laptop här hemma efter att svårighetsgraden automatiskt anpassats, är det säkert nog? Nej självklart inte, säkerheten skalar främst med priset med en halvering var fjärde år. Har du en bättre algoritm för hur detta bör fungera i ett PoW-nätverk så vet jag flera projekt som gärna tar dina råd, som genom åren blivit attackerade och fått sina blockkedjor omskrivna.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceogar:

Med tanke på hur positiva folk är till solkraft och negativa till kärnkraft så behövs det ju. Många här som har växt upp och blivit hjärntvättade av Greenpeace. etc. De borde stå till svars för alla propaganda de har tryckt ut över åren som har haft en mätbar förändring i attityden mot kärnkraft, utan några belägg för det Gillar för övrigt att de stoltserar med det.

Håller med, det är konstigt att kärnkraft som historiskt sett genererar halva vår energi kommer på tal när det pratas om el... ;D
För jävligt när folk börjar prata bensin så fort någon pratar bilar

Så länge det finns så mycket felaktig information ute i landet så behövs det nog tyvärr, hoppas du överlever <3

BTC löser ju faktiskt något medans det ENDA solceller bidrar till är att skapa smutsigare el än vi behöver.

Tycker det är en no-brainer vilket av dem två som bidrar med något posivit som @thepoodles skrev, Men ta det gärna en gång till, hur är det positivt med smutsig energi? Vad exakt är det som är positivt? Varför är en kw från solceller bättre än tex vatten eller kärnkraft trots att det har genererat mer utsläpp? Jag får inte ihop logiken men lär mig gärna.

Så som jag ser det, genom solpaneler minskar man priset på el för alla då man ökar sin egen försörjning. Sverige kan då i längden öka exporten av näst intill koldioxidfria källor till ej fossilfria länder. No brainer för mig. Bäst är det om befolkningen i ej fossilfria länder med mer sol tar mer ansvar där såklart. Uppenbarligen tycker en del annorlunda. Men det är inte solpaneler det här handlar om.

Att solceller endast bidrar till smutsigare el än vi behöver är inte direkt en sanning.

Permalänk
Medlem

Hur kan de förbjuda något som är decentraliserat och globalt? Känns mer som de är rädda att människorna själva ska ta makten över sin egen ekonomi. Om jag vill investera i en solcellsanläggning för att driva mina egna miners, på vilket sätt påverkar det miljön och andras risker?

Hoppas verkligen att folk säger ifrån när det gäller dessa bakåtsträvande myndigheter.

Edit: Att förbjuda det i länder med miljövänlig elenergi gör ju bara saken värre.
Då flyttas det till andra platser med sämre miljötänk.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Det jag stör mig på är att man använder resurser för att skapa ingenting. Kan du inte bättre än att försöka påpeka för mig vad jag tycker? Kom igen. Sen nej, jag tycker inte fiatvalutor är skapat för top 1% av samhället och riggat för dessa.

Med resurser menar jag då uran, olja, kol exempelvis. Resurser som inte är oändliga ska inte slösas på något som kan användas utan dessa resurser. Svårare än så är det inte.

Jag har aldrig heller påstått att det inte finns en plats för kryptovalutor, som du verkar vilja tro. Det enda jag tycker är att det inte finns en plats för kryptovalutor som skapas av viktiga resurser. Kryptovalutor som inte påverkar det? Ja då hade jag inte kunnat bry mig mindre. Appro på tankevurpor, du verkar läsa och tolka väldigt egendomligt.

Du måste lära dig att skilja på mining och utvinning av elektricitet.
Mining != smutsig el

Mining kommer nog vara nåt som driver utvecklingen av förnyelsebar el mest av allt ska du se. Vi är fortfarande i tidigt skede vad de gäller bitcoinnätverket. Läs på och utbilda dig.
https://www.coindesk.com/policy/2021/10/11/bitcoin-mining-is-...
https://bitcoinminingcouncil.com/wp-content/uploads/2021/10/2...

Tänk på att Tesla har bitcoin på sin balansräkning. Skulle inte förvåna mig om dem lanserar solceller för mining. Dem är ju i branschen.

Btw, du tror inte att när alla ska köpa elbil att det skapar problem? Har infran hängt med? Laddar du din bil med gott samvete när de kör igång kolkraftverken i sverige?

Skrivet av Ykalon:

Tror inte du skulle gilla anarki.

Nä fy. Lägg inte ord i min mun tack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Hur kan de förbjuda något som är decentraliserat och globalt? Känns mer som de är rädda att människorna själva ska ta makten över sin egen ekonomi. Om jag vill investera i en solcellsanläggning för att driva mina egna miners, på vilket sätt påverkar det miljön och andras risker?

Hoppas verkligen att folk säger ifrån när det gäller dessa bakåtsträvande myndigheter.

De kan inte förbjuda det globalt. Än i alla fall. De kan däremot förhindra det inom EUs gränser. Ger verkligen krypto mer makt till människorna? Inte i dagsläget i alla fall. Det är inte min upplevelse. Om nåt så lyckas folk bränna upp sina pengar där.

Om företagen och folk faktiskt investerade i solcellsanläggningar nu och skapade sin egen el hade förmodligen frågan aldrig ens lyfts. Men om vi kollar på verkligheten, så är det inte så. Eller hur?

Permalänk
Avstängd

EU borde inte göra något annat än låta folket inom respektive land rösta om de vill förbjuda eller inte förbjuda kryptovaluta.

EU ska bara hålla sig till tullen, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Värmepumpar är dock väldigt effektiva och de flesta som investerat i en sådan lösning har haft direktverkande el-element innan uppgraderingen eller någon gammal oljepanna eller liknande...

Känner flera som bytt från pellets till värmepump. Det går mao åt mer el till uppvärmning. Olja tror jag nästan alla slutat med för uppvärmning på tidigt 90-tal?

Kör också på 98...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thepoodles:

Du måste lära dig att skilja på mining och utvinning av elektricitet.
Mining != smutsig el

Mining kommer nog vara nåt som driver utvecklingen av förnyelsebar el mest av allt ska du se. Vi är fortfarande i tidigt skede vad de gäller bitcoinnätverket. Läs på och utbilda dig.
https://www.coindesk.com/policy/2021/10/11/bitcoin-mining-is-...
https://bitcoinminingcouncil.com/wp-content/uploads/2021/10/2...

Tänk på att Tesla har bitcoin på sin balansräkning. Skulle inte förvåna mig om dem lanserar solceller för mining. Dem är ju i branschen.

Btw, du tror inte att när alla ska köpa elbil att det skapar problem? Har infran hängt med? Laddar du din bil med gott samvete när de kör igång kolkraftverken i sverige?

I dagsläget så är mining = smutsig elektricitet på ett globalt plan. I Sverige, är det bara slöseri på något som kunde gått till bättre använding.

Du kan inte säga "nog" och presentera det som fakta. Det finns ingen grund i det du säger över huvud taget att mining driver utveckling av förnyelsebar el. Det finns ingen grund i att Tesla skulle lansera solceller för mining. Det är högst hypotetiska tankar som inte ens är särskilt förankrade i verkligheten.

Givetvis skapar en omställning till elbilar nya problem med infrastrukturen som behöver åtgärdas. Allt som är nytt behöver bemötas på olika sätt av samhälle och regeringar. Om mining inte existerade i Sverige kunde man ju laddat fler elbilar med den elen istället.

Skrivet av thepoodles:

Nä fy. Lägg inte ord i min mun tack.

Ironiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Proof of work behöver vi komma bort ifrån överhuvudtaget, det är inte längre resonligt.

Proof of stake har betydliga nackdelar i jämförelse, jag är inte imponerad. Är ännu mindre imponerad över riksbankens fiffel, och andra centralbankers fiffel för den delen. Investerar i aktier, trycker nya pengar och stöttar bolagen de personligen investerat i med dessa pengar. Centralbankerna är inte längre resonliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Om företagen och folk faktiskt investerade i solcellsanläggningar nu och skapade sin egen el hade förmodligen frågan aldrig ens lyfts. Men om vi kollar på verkligheten, så är det inte så. Eller hur?

Jo? Solceller lösee inga problem i Norden, för solfattigt under vintern, noll effekt på elpriset. Well praktiskt sänker de elpriset på sommaren och ökar det på vintern men det är en längre utläggning.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en jämförelse: Om vi tänker att kryptovaluta kan ersätta "något" inom finansmarknaden och göra en jämförelse med dagens modell gällande CO2 liknande. Det är ganska enkelt att se på krypto som en energibov, då det i princip är maskiner som går för fulla muggar och man mer eller mindre ser exakt hur mycket ström det går åt MEN jämför med den delen av tex bankväsendet. Vad kostar det i utsläpp och vad bidrar det mer till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De kan inte förbjuda det globalt. Än i alla fall. De kan däremot förhindra det inom EUs gränser. Ger verkligen krypto mer makt till människorna? Inte i dagsläget i alla fall. Det är inte min upplevelse. Om nåt så lyckas folk bränna upp sina pengar där.

Om företagen och folk faktiskt investerade i solcellsanläggningar nu och skapade sin egen el hade förmodligen frågan aldrig ens lyfts. Men om vi kollar på verkligheten, så är det inte så. Eller hur?

Det är faktiskt så att miners bidrar till energieffektivt tänkande. De gör allt för att få mer datorkraft i förhållande till elkostnaden. Många kör med solceller eller utnyttjar exempelvis varma källor på Island för att driva miners. Som jag lade till i mitt inlägg så är det enbart negativt att förbjuda det i länder med miljövänlig energi, såsom här i Norden. Det försvinner ju inte globalt så var hamnar det då? I länder med smutsigare energi.

Många människor i EU gillar kryptovalutor och proof-of-work. Varför vill man gå emot männsikors frihet att göra vad de vill med sina pengar? Antagligen är man rädd att förlora makten och förmågan att övervaka alla i minsta detalj.

Själv satsar jag mina pengar enbart på proof-of-work-baserade privacy coins. Just för att jag vill att politiker ska få mindre makt och mnniskorna mer egen makt. När var och en kan köra mining på sin mobiltelefon eller hemdator, hur ska staten EU kunna stoppa det? Gå in till folk och kolla i deras datorer vilka programvaror de kör?

Förbjuder man det så tvingas folk göra det i hemlighet. De kommer förlora massor i skattepengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Om den delen inte funnits så hade idag alla bitcoins redan mineats och nätverket hade med största sannolikthet kollapsat eftersom att det ekonomiska incitamentet för att minea inte var alls i paritet med investeringen som krävdes för att attackera nätverket. Självklart så behöver svårigheten att minea dynamiskt uppdateras för att säkerställa stabiliteten i nätverket.

Ja visst.
MEN.
Faktum kvarstår att alla kryptovalutor INTE delas ut med hjälp av varierande svårighetsgrad av beräkningsintensitet. Det finns andra vägar.

Skrivet av Teval:

"Kräver" stämmer inte, skulle alla stänga av sina miners så skulle jag kunna driva runt bitcoins nätverk på min laptop här hemma efter att svårighetsgraden automatiskt anpassats, är det säkert nog? Nej självklart inte, säkerheten skalar främst med priset med en halvering var fjärde år. Har du en bättre algoritm för hur detta bör fungera i ett PoW-nätverk så vet jag flera projekt som gärna tar dina råd, som genom åren blivit attackerade och fått sina blockkedjor omskrivna.

Yes. Jag har ett bättre alternativ. Det finns exempelvis ett helt gäng olika exempel på kryptovalutor som inte fördelas med hjälp av beräkningskraft som inte beöhvs för själva säkrandet av transaktionerna.
Ditt exempel med att du skulle vara själv i nätverket missar helt frågan om andra fördelningssätt av kryptovalutor så det exemplet är inte nå vidare användbart för någonting.

Om vi har exempelvis 100.000 användare i ett system där det behövs beräkningskraft för att verifiera transaktioner - men där fördelningen inte alls hänger ihop med beräkningsproblem så har vi ett mer lämpligt alternativ att utgå ifrån.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Känner flera som bytt från pellets till värmepump. Det går mao åt mer el till uppvärmning. Olja tror jag nästan alla slutat med för uppvärmning på tidigt 90-tal?

Kör också på 98...

Mjo ska man hårdra det, så har min kyl&frys i min lägenhet t.ex en förbjuden sådan sedan tidigt 90tal.
Främst p.g.a gasen den innehåller. Men den har inte blivit utbytt för den fungerar ju.

Anledningen att jag ens fick reda på det var för att jag blev nojjig då jag trodde att jag hade punkterat en del i frysen när jag defrostade då det pös.
Men det var ingen läcka, men pysen fick mig att googla på om kylen man har här hemma.

Men men, värmen är vatten. Som är rätt kass om jag får säga det själv. Har runt 16-18c dygnet runt.
En av nackdelarna med att bo i hyres.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

I dagsläget så är mining = smutsig elektricitet på ett globalt plan. I Sverige, är det bara slöseri på något som kunde gått till bättre använding.

Du kan inte säga "nog" och presentera det som fakta. Det finns ingen grund i det du säger över huvud taget att mining driver utveckling av förnyelsebar el. Det finns ingen grund i att Tesla skulle lansera solceller för mining. Det är högst hypotetiska tankar som inte ens är särskilt förankrade i verkligheten.

Givetvis skapar en omställning till elbilar nya problem med infrastrukturen som behöver åtgärdas. Allt som är nytt behöver bemötas på olika sätt av samhälle och regeringar. Om mining inte existerade i Sverige kunde man ju laddat fler elbilar med den elen istället.

Härligt, du läste materialet jag länkade till, tänkte igenom det och formulerade ett svar på 6minuter. Snabb läsare? Troll?

1. Vad är din förståelse av el? Förstår du att vi inte har brist i sverige? Förstår du att "oanvänd" el inte kan sparas och användas "till bättre använding" på andra ställen som du själv säger? 😂 Det är en färskvara som antingen används eller "brinner inne" såvida du inte lagrar elen i batterier tillfälligt.
I sverige ligger hertzen på 50 konstant och vi exporterar dessutom el för att vi har för mkt: https://www.svk.se/kontrollrummet

2. Din utgångspunkt är helt fel. Du har helt missat tåget på bitcoin/förstår inte nyttan och attackarar dilemmet med "varför slösa el på nåt vi inte behöver". Där är tankevurpan.
Du förstår inte nyttan med bitcoin och vad det löser. Såklart att du då inte förstår varför folk/företag investerar mångmiljardbelopp på hårdvara och el för att försvara nätverket. Det är helt okej.

Men ett tips: läs på om Bysantinska Generalernas Dilemma. Läs på om hur centralbanker förstör för sina invånare genom att missköta sina centraliserade fiatvalutor. Har du sett vad som händer i turkiet i skrivande stund? Venezuela? Nigera?

Det fanns människor som streta emot internet på 80/90 talet också. Det var helt okej, alla har rätt att tycka som de vill. Men sen hur världen utvecklas kan ju gå med eller emot ens egna åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Om vi har exempelvis 100.000 användare i ett system där det behövs beräkningskraft för att verifiera transaktioner - men där fördelningen inte alls hänger ihop med beräkningsproblem så har vi ett mer lämpligt alternativ att utgå ifrån.

Självklart, jag är helt med på det och vi har flertalet sådana experiment just nu i Solana, Cardano, Binance Smart Chain och snart också Ethereum. Vi får se hur det visar sig fungera med tiden, men att redan nu påstå att dom skulle vara lika säkra och stabila som Bitcoins nätverk stämmer helt enkelt inte.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Tänk på att Tesla har bitcoin på sin balansräkning. Skulle inte förvåna mig om dem lanserar solceller för mining. Dem är ju i branschen.

Nja btc ökade ju rätt mycket just pga hans investering. Sedan spelar det ju ingen roll för dessa. De har råd att förlora utan större förlust i det stora hela.

Men btc ökade ju kraftigt iom investeringen, så på så vis så blev det ju en direkt vinst. Om de nu säljer.

Lite som när elon twittrade om dogecoin som var ett meme. De blev värt pengar ett tag. Nu har jag ingen koll på vart det ligger, men det blev några som blev rika på det med iom att de hade massvis utav doge, som blev poppis utav elons twitt.

Bara det säger ju hur lätt manipulerad marknaden är för crypto. Well de nya iaf. BTC har lyckats blivit en standard. Men de byggdes på en smutsig marknad. Innan det blev vad det är idag.

Så det är svårt att ta crypto seriöst.

Permalänk
Medlem

Återigen ska människor i maktposition försöka diktera vad folk får göra med den energin de köper. Sen är Finansinspektionen och Naturvårdsverket helt vilseledda i frågan, aja oavsett kommer Bitcoin fortsätta att bekräfta transaktioner i block med ett mellanrum på 10 min i genomsnitt.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är faktiskt så att miners bidrar till energieffektivt tänkande. De gör allt för att få mer datorkraft i förhållande till elkostnaden. Många kör med solceller eller utnyttjar exempelvis varma källor på Island för att driva miners. Som jag lade till i mitt inlägg så är det enbart negativt att förbjuda det i länder med miljövänlig energi, såsom här i Norden. Det försvinner ju inte globalt så var hamnar det då? I länder med smutsigare energi.

Många människor i EU gillar kryptovalutor och proof-of-work. Varför vill man gå emot männsikors frihet att göra vad de vill med sina pengar? Antagligen är man rädd att förlora makten och förmågan att övervaka alla i minsta detalj.

Själv satsar jag mina pengar enbart på proof-of-work-baserade privacy coins. Just för att jag vill att politiker ska få mindre makt och mnniskorna mer egen makt. När var och en kan köra mining på sin mobiltelefon eller hemdator, hur ska staten EU kunna stoppa det? Gå in till folk och kolla i deras datorer vilka programvaror de kör?

Förbjuder man det så tvingas folk göra det i hemlighet. De kommer förlora massor i skattepengar.

Vi säger väl så, kika här:

https://digiconomist.net/ethereum-energy-consumption/

Och detta gäller endast ETH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst.
MEN.
Faktum kvarstår att alla kryptovalutor INTE delas ut med hjälp av varierande svårighetsgrad av beräkningsintensitet. Det finns andra vägar.

Yes. Jag har ett bättre alternativ. Det finns exempelvis ett helt gäng olika exempel på kryptovalutor som inte fördelas med hjälp av beräkningskraft som inte beöhvs för själva säkrandet av transaktionerna.
Ditt exempel med att du skulle vara själv i nätverket missar helt frågan om andra fördelningssätt av kryptovalutor så det exemplet är inte nå vidare användbart för någonting.

Om vi har exempelvis 100.000 användare i ett system där det behövs beräkningskraft för att verifiera transaktioner - men där fördelningen inte alls hänger ihop med beräkningsproblem så har vi ett mer lämpligt alternativ att utgå ifrån.

De kryptovalutorna som inte är baserade på proof-of-work blir centraliserade och tar bort grundskälet till att kryptovalutor skapades. Att ingen enskild aktör ska kunna påverka kryptovalutan och ta över den. Proof-of-work är det överlägset mest rättvisa sättet att säkra en kryptovaluta. I ditt exempel att enbart verifiera transaktioner skulle en enskild användare med tillgång till ett datorcenter med lätthet kunna ta makten över hela nätverket. Det är först när kostnaden överstiger det man är beredd att betala för chansen att lyckas för en enskild individ eller stat som gör att nätverket säkras. Om då enda kostnaden är beräkningskraft så är vi tillbaka på ruta ett, det kommer att gå åt massor av energi och pengar att lyckas.

Men du kanske tänker ett system som drivs av centralbanker? Det är inte syftet med de decentraliserade kryptovalutorna. Syftet är att ge frihet från enskilda aktörers makt över våra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Vi säger väl så, kika här:

https://digiconomist.net/ethereum-energy-consumption/

Och detta gäller endast ETH

Och?

Det är värt den energiförbrukningen för att kunna existera.

Permalänk

Helt otroligt ändå att folk på swecklockers är så fientlig till ny teknologi. Oavsett om ni älskar eller hatar krypto så kommer tekniken användas i er vardag förr eller senare. Att vara emot krypto idag är lika idiotiskt som att vara skeptisk mot internet på 80/90 talet. Om en teknologi kan vara så revolutionerande som internet varför inte då ha ett öppet sinne för en ny teknologi som krypto och dem olika angränsande ämnena till det?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och?

Det är värt den energiförbrukningen för att kunna existera.

Det där är extremt vrida siffror också.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Inaktiv

Nyhetsartikeln som länkar till tråden nämner hårdare reglering i USA. Har jag missat något? Trodde det var precis tvärtom, att risken för regleringar har minskat drastiskt under året.

Nu när FCC godkänd ETF:er också skulle det bli rätt märkligt. Skulle man gå in och pilla i blockchain i någon form lär det bli konflikt även på högre nivå, folk med know-how kommer sätta ned foten och varna för konsekvenser av att försöka reglera.

Det man ska reglera är snarare handelsplatfformar, precis som börsen (som består av många olika marknadsplatser) regleras för att det inte ska vara vilda västern. Samt att få bort oseriösa aktörer som "råkar" bli hackade, oh noes... ägarna vet ingeting om vart alla miljarder tog vägen...

Att några muppar här i Sverige vill förbjuda proof of work är så jävla hål i huvudet att det knappt ens är värt att kommentera. På Internet kan man köpa knark! Förbjud Internet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Och?

Det är värt den energiförbrukningen för att kunna existera.

Du påstår att miners bidrar till positivt energi tänk, vilket inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Det där är extremt vrida siffror också.

Energin används inte för transaktioner.
Den används för att säkra nätverket.
Miners betalar för energin de använder,
precis som andra industrier.

Ska vi ifrågasätta elförbrukningen för att framställa stål?
Stål är en produkt människor har nytta av.
Samma gäller kryptovalutor.

Det hör till sakens natur att elkostnaden för att framställa en ethereum inte är högre än priset att sälja denna ethereum.
Om miners köper sin el och betalar för den så är de inte sämre än någon annan industri som betalar för el.
Om länder producerar smutsig el så beror det inte på miners.
Om man istället förbjuder smutsig el så blir kanske elpriserna högre.
Men det påverkar inte miners om hela världen förbjuder smutsig el.
Det som händer är att antingen minskar beräkningskraften i nätverket tills den motsvarar kostnaden för de coins som produceras, eller så ökar värdet på de coins som produceras i världen.

Politikerna ska se på sig själva istället. Varför tillåter de smutsig elproduktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Du påstår att miners bidrar till positivt energi tänk, vilket inte är fallet.

Var någonstans där ser du detta?
Miners efterfrågar energisnålare hårdvara.
De efterfrågar billigare el.
Är elen de köper för dyr börjar de fundera på att producera egen el.
De bidrar till utvecklingen av kostnadseffektiv elanvändning.
Alltså positivt energitänk.

Intressant artikel:
https://dailyhodl.com/2021/05/09/cryptocurrency-actually-good...

Om folk slutar köpa massa skit och istället köper bitcoin så blir det mindre mängd sopor i världen
Vi går från ett konsumtionssamhälle till ett samhälle där det lönar sig att istället spara i kryptovalutor för att undgå inflationen.

"Guy also considers that whatever amount of power Bitcoin mining consumes, it’s likely a lot less than the infrastructure for legacy finance."

Kan man ersätta en onödig banksektor med kryptovalutor så kan vi spara massor av slöseri av el.
Vet inte om det stämmer men någon påstod att julbelysningarna runt om i världen drar mer el än kryptovalutor.
https://bitcoinist.com/bitcoin-mining-energy-consumption-us-c...
Kan ju ändrat sig lite sedan artikeln skrevs men det finns så mycket skit folk slösar el på som är värt mindre än att ha fria kryptovalutor. Vad kostar exempelvis Netflix alla servrar att driva?

Edit 2: Sedan kan man ju använda mining för att jämna ut ojämnheter i elförnrukningen i våra elnät.
På sommaren när vi har överskott på el varför inte mina med den elen då elen är billig?
Kalla vinterdagar är elen dyrare, då stänger miners av sina maskiner.
Eller om man har elvärme i sitt hem. Varför inte värma upp hemmet med en miner istället för ett elelement?