Söndagsmatiné: Herbert Söderström dömer ut hemdatorer

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Herbert Söderström dömer ut hemdatorer

I ett avsnitt av Dokument Utifrån från 1984 spår Herbert Söderström datorernas framtid. Med facit i hand blev det inte riktigt som han trodde.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Datorn är en fluga! Man kommer aldrig kunna kommentera nyhetsartiklar, det kommer bara inte hända! Dator vilken hemskhet! Ett djävulens påfund!

Ve och fasa!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

En klassiker

Det man kan lära sig av detta är att man ska lyssna försiktigt på profetior. Extra viktigt om de kommer från en bitter person

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Internet är ju fantastisk plats och även datorer när man kan uppgradera dem förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

En klassiker

Det man kan lära sig av detta är att man ska lyssna försiktigt på profetior. Extra viktigt om de kommer från en bitter person

Man ska lyssna och göra precis tvärt om

Han säger flera gånger i inledningen att han inte ser någon användning alls (förutom programmering, söka information, spela spel, ...)

Permalänk
Medlem

Han hade rätt att gemene man inte hade använding av en dator 1984. Dock så behöver ju inte det vara sant i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man ska lyssna och göra precis tvärt om

Han säger flera gånger i inledningen att han inte ser någon användning alls (förutom programmering, söka information, spela spel, ...)

Han har helt rätt, förutom alla anledningar att ha hemdator så finns det inga anledningar att ha hemdator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Man ska lyssna och göra precis tvärt om

Han säger flera gånger i inledningen att han inte ser någon användning alls (förutom programmering, söka information, spela spel, ...)

Alldeles oavsett vad han pratar om så känns det inte helt proffsigt att kabla ut en gubbes personliga åsikter om det på nationell monopoltv som om det vore någon slags officiell sanning. Tack Stenbeck för att du räddade oss från DDR-TV.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

"And as long as we keep our products inexpensive,,,"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Så ofta man hör liknande teknikfientliga argument från de som tror sig vara teknikintresserade.

Man ska dock skilja på argumentet som att den nuvarande implementationen av teknik X kommer leda till en massa problem, där problemen ofta är högt pris, klumpighet (vikt, storlek), ömtålig skadas lätt, eller att de första versionerna kommer bli bristfälliga. Där man kan argumentera att de inte inom närtid kommer bli bra. Argumentet var fullt giltigt på VR-glasögon början av 1990 talet, där personerna som sa att de snart börjar bli bra, troligen kommer få rätt år 2025. Alltså snart bli bra lika med 35år.

Och detta emot gruppen som argumenterar emot att de inte ens kan se ett behov för något oavsett hur bra det bli, de kan hänvisa till fysikaliska lagar som hindrar. Jag har hört detta från allt till skärm/tv-storlek, storlek på hdd, kärnor på desktop, ramminnesmängd till funktioner på mobiltelefoner som att kunna skicka sms, vikbar telefon etc.
Det ironiska är att bakåtsträvarna endast flyttar gränsen på vad de påstår för varje år. Och typ aldrig senare ställer upp på en debatt senare som att man måste sitta minst 3m från en 32" tv för annars ser man ej hela bilden, eller att idag diskutera saker som att större hdd än 1000MB är idiotisk då man sparar för mycket data på ett och samma ställe etc.

Permalänk
Medlem

VA?! Vad är detta ”internet” för något?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Och nu står vi eventuellt inför att förkroppsliga Internet med VR och AR, även där är det ingen brist på människor som har svårt att se nyttan eller tekniken bortom horisonten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Internet är ju fantastisk plats och även datorer när man kan uppgradera dem förstås. https://youtu.be/k1BneeJTDcU

Hade varit kul att spela den låten för Herbert Söderström.
Men han dog 2002 så det blir lite svårt.
Kanske var det choken av att bredbandsuppkopplingar utan minutavgifter började sprida sig allt mer till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Han hade rätt att gemene man inte hade använding av en dator 1984. Dock så behöver ju inte det vara sant i framtiden.

Tycker det var ännu intressantare att när de i den tyska dokumentären nämnde behovet av 10-tal datorer i hemmet.

Nu sitter jag och min sambo med totalt åtta enheter uppkopplade mot nätet. Emellanåt är det 12 enheter uppkopplade samtidigt

Permalänk
Skrivet av maweric:

VA?! Vad är detta ”internet” för något?

Dom menar world wide webben..

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Dom menar world wide webben..

Aha, men det är bara trams där!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Han hade rätt att gemene man inte hade använding av en dator 1984. Dock så behöver ju inte det vara sant i framtiden.

Helt rätt, 1984 var året då den första svenska datorn kopplades upp mot internet så innan dess så var behovet av en dator för gemene man väldigt litet.

https://www.internetmuseum.se/tidslinjen/sverige-kopplas-in-p...

Min första PC köpte jag runt 1996 och internet fick jag något år senare med ett 9600-modem. Innan dess hade jag en C64 men då bara för spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

En klassiker

Det man kan lära sig av detta är att man ska lyssna försiktigt på profetior. Extra viktigt om de kommer från en bitter person

Han är en pionjär inom sveriges journalister kring IT och skrev böcker om datorer och programmering för hemanvändare. Han var en av många pusselbitar till dagens IT-Sverige - långt ifrån en bitter person.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Alldeles oavsett vad han pratar om så känns det inte helt proffsigt att kabla ut en gubbes personliga åsikter om det på nationell monopoltv som om det vore någon slags officiell sanning. Tack Stenbeck för att du räddade oss från DDR-TV.

Idag kan man ha kul åt uttalanden liknande detta men kan du idag säga hur framtiden kommer te sig? Det är väl dessutom lite det som är grejen med kommentatorer överallt att de uttalar sig om personliga tankar och reflektioner?

Själv föredrog jag reda då "DDR-TV" framför t.ex TV3´s "Tutti Frutti".

Struntar i länk till bild från skitprogrammet jag var på vippen att lägga in. Hade nog blivit rensat av moderator då det visar lite väl mycket kanske.

Vad gäller hemdatorer så hade jag nog inte anat vidden av vad som väntade då i framtiden med vad man kunde göra med "hemdatorer". Än mindre mobiler när de kom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kan bjuda på några av egna mindre lyckade förutsägelser för typ 15 år sedan.

- Jag antog att stora Microsoft skulle utnyttja sitt överläge på operativsystem på PC, dvs deras enorma utvecklingsresurser och pengar för uppköp av konkurrenter, till att i slutändan bli störst även på operativsystem för mobiltelefoner.
- Jag trodde inte heller att Youtube skulle bli något direkt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Han hade rätt att gemene man inte hade använding av en dator 1984. Dock så behöver ju inte det vara sant i framtiden.

Hans spådom stämde ju hyfsat upp till ca 10-20 år efter de sades.

Före 1995 var det förhållandevis få som hade tillgång till Internet hemma.
Hade man överhuvudtaget tillgång till Internet hemma på 90-talet så var det vanligtvis långsamt och dyrt med minutkostnader.
Framförallt om man använde Internet på dagtid när minuttaxan var högre, istället för att förstöra dygnsrytmen med att sitta uppe på nätterna. För att få lägre telefonräkningar och kanske undvika utskällningar av föräldrarna.

Internet enl. före millennieskiftet
* Uppkopplingar under 1Mbit
* Höga telefonräkningar
* Utskällningar av föräldrar för internetsurf ger höga telefonräkningar

Internet enl. de villkoren var en fluga.

Permalänk
Medlem

Han säger också att spela spel är meningsfullt så det får han plus i kanten för tycker jag

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Efterklokhet är världens mest exakta vetenskap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Alldeles oavsett vad han pratar om så känns det inte helt proffsigt att kabla ut en gubbes personliga åsikter om det på nationell monopoltv som om det vore någon slags officiell sanning. Tack Stenbeck för att du räddade oss från DDR-TV.

Känns som ett ganska historielöst uttalande. Det är ju inte som att det var en random gubbe. https://sv.wikipedia.org/wiki/Herbert_S%C3%B6derstr%C3%B6m

Sen är väl han knappast den enda personen som har haft fel. Finns ju en uppsjö av olika felaktiga spaningar och bedömningar rörande datorn och teknisk utveckling av folk i branschen. https://www.pcworld.com/article/532605/worst_tech_predictions...

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"And as long as we keep our products inexpensive,,,"

Om man ser till hur mycket Apple Lisa kostade när dokumentären gjordes så är ju en Mac nästan gratis i jämförelse. Idag hade en Apple Lisa kostat närmare 300 000 kr, och det är nog bara en välutrustad Mac Pro som kommer upp i de prisnivåerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Efterklokhet är världens mest exakta vetenskap...

Detta kan vara den visaste oneliner jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Alldeles oavsett vad han pratar om så känns det inte helt proffsigt att kabla ut en gubbes personliga åsikter om det på nationell monopoltv som om det vore någon slags officiell sanning. Tack Stenbeck för att du räddade oss från DDR-TV.

Det blir skön ironi att ondgöra sig över någons felaktiga framtidsbedömning samtidigt som man gör en extrem överdrift som rejält förringar situationen i forna Östeuropa.

I övrigt skulle jag nog inte säga att det Stenbäck införde gav så mycket avtryck i "seriösare" tv utan snarare i ett bredare utbud av underhållning. Inget fel med det i sig men jag ser inte kopplingen till just detta inslag.

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Och nu står vi eventuellt inför att förkroppsliga Internet med VR och AR, även där är det ingen brist på människor som har svårt att se nyttan eller tekniken bortom horisonten.

Den som har mest nytta av internet är bedragaren.
Aldrig förr har inkomsterna varit så gigantiska.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om man ser till hur mycket Apple Lisa kostade när dokumentären gjordes så är ju en Mac nästan gratis i jämförelse. Idag hade en Apple Lisa kostat närmare 300 000 kr, och det är nog bara en välutrustad Mac Pro som kommer upp i de prisnivåerna.

Kontext. Man får ställa det i relation till andra liknande produkter som gjorde samma sak vid tillfället för uttalandet. Då blir Apple Lisa plötsligt väldigt billig medans en Mac Pro...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hehe jag tycker det är väldigt oprofessionellt att ha så mycket åsikter som journalist. Däremot var det många i programmet som visade sig ha helt rätt också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies