Permalänk

Behöver ny processor, några råd?

Tjena, min processor har pajat och jag skulle behöva lite hjälp med vad som jag kan ersätta den med.

Just nu har jag:

Intel Core i5-7600 Kaby Lake Processor
Socket-LGA1151, Quad Core, 3.5GHz, 6MB cache, 65W, 14nm, HD630

MSI B250 Krait Gaming, Socket-1151
Moderkort, ATX, B250, DDR4, 3xPCIe-x16, CFX, 2xM.2, Mystic Light Sync,

Ballistix Sport LT DDR4 16GB
2x8GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå,

Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe
V3 TLC, Polaris, up to 2800/1100MB/s

Fractal Design Define C Temp G
Fläktar:: 1x120mm front, 1x 120mm bak, mITX, mATX, ATX,

Corsair CX650M, 650W PSU
ATX 12V v2.4, 80 Plus Bronze, Semi Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 6x SATA

MSI GeForce GTX 1080 Armor OC
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, 1657/1797MHz, Pascal,

En kompis byggde denna dator åt mig för 4 år sedan och jag är ganska dålig på datorer så det är därför jag vänder mig till er. Några tips och är det något mer som borde uppgraderas?

Jag vill kunna spela nyare spel med bra flyt. Tack på förhand.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja alltså, vad är det som bromsar dig idag? Är det CPU eller GPU?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är din budget och vad brukar du spela?

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Talleman88:

Tjena, min processor har pajat

Hur vet du att processorn är trasig? Det är ovanligt att sådan hårdvara fallerar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Vad är din budget och vad brukar du spela?

Budgeten är inte bestämd än. Jag brukar spela FPS spel och MMO spel som Destiny 2 och New World.

Permalänk
Skrivet av twit:

Hur vet du att processorn är trasig? Det är ovanligt att sådan hårdvara fallerar.

Min dator krashade och jag har fått blåskärms loop med olika fel meddelanden. Det går inte ens att komma in i felsäkert läge och det går inte att installera om windows med usb så vi testade att byta minne och grafikkort men problemet består. Så det är med största sannolikhet processorn eller moderkortet som har fått sig en törn. Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talleman88:

Tjena, min processor har pajat och jag skulle behöva lite hjälp med vad som jag kan ersätta den med.

Just nu har jag:

Intel Core i5-7600 Kaby Lake Processor
Socket-LGA1151, Quad Core, 3.5GHz, 6MB cache, 65W, 14nm, HD630

MSI B250 Krait Gaming, Socket-1151
Moderkort, ATX, B250, DDR4, 3xPCIe-x16, CFX, 2xM.2, Mystic Light Sync,

Ballistix Sport LT DDR4 16GB
2x8GB 2666MHz DDR4 CL16 SR x8 Unbuffered DIMM, Grå,

Samsung PM961 SSD 256GB M.2 NVMe
V3 TLC, Polaris, up to 2800/1100MB/s

Fractal Design Define C Temp G
Fläktar:: 1x120mm front, 1x 120mm bak, mITX, mATX, ATX,

Corsair CX650M, 650W PSU
ATX 12V v2.4, 80 Plus Bronze, Semi Modular, 4x 6+2-pin PCIe, 6x SATA

MSI GeForce GTX 1080 Armor OC
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, 1657/1797MHz, Pascal,

En kompis byggde denna dator åt mig för 4 år sedan och jag är ganska dålig på datorer så det är därför jag vänder mig till er. Några tips och är det något mer som borde uppgraderas?

Jag vill kunna spela nyare spel med bra flyt. Tack på förhand.

Hej.
om du ska köra vidare på moderkortet så är :
Core i7 Kabylake i7-7700K 100 4.2GHz 1MB 8MB B0 91 HDGraphics630 1150MHz 7A62v30.zip
Det bästa du kan stoppa in, dock säljs dessa endast på begagnatmarknaden.

Vill du köpa nytt, så är det eg bara prislappen som sätter stopp.
men jämför mot en begagnad 7700k (ca 1500-2000 begagnat)

Permalänk
Skrivet av Talleman88:

Min dator krashade och jag har fått blåskärms loop med olika fel meddelanden. Det går inte ens att komma in i felsäkert läge och det går inte att installera om windows med usb så vi testade att byta minne och grafikkort men problemet består. Så det är med största sannolikhet processorn eller moderkortet som har fått sig en törn. Eller är jag helt ute och cyklar?

nätagget?

CX serien är inte direkt kända för att ha hög kvalitet det är corsairs budgetsegment och kan mycket väl ha lämnat in efter 4 år´s bruk dock erbjuder de ju 5år tillverkargaranti på dessa men inget som säger att de håller 5år.

och huruvida du uppgraderar eller gör mer felsökning så skulle nytt nätaggregat defenetivt räknas in i budgeten hur som helst.

kan även vara SSD disken som lämnat in det kan ge väldigt mycker konstiga blåskärmar när den börjar ge läsfel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nätagget?

CX serien är inte direkt kända för att ha hög kvalitet det är corsairs budgetsegment och kan mycket väl ha lämnat in efter 4 år´s bruk dock erbjuder de ju 5år tillverkargaranti på dessa men inget som säger att de håller 5år.

och huruvida du uppgraderar eller gör mer felsökning så skulle nytt nätaggregat defenetivt räknas in i budgeten hur som helst.

kan även vara SSD disken som lämnat in det kan ge väldigt mycker konstiga blåskärmar när den börjar ge läsfel.

SSD disken borde det inte vara eftersom att jag fick blåskärm även när jag testade att starta ominstallation av windows via usb?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Talleman88:

SSD disken borde det inte vara eftersom att jag fick blåskärm även när jag testade att starta ominstallation av windows via usb?

Det kan vara allt i ärlighetens namn.
SSD är mindre troligt men inte osannolikt
Kan räcka med en defekt enhet bara den är inkopplad. Får du blåskärm utan ssd inkopplad är det inte ssd