Denuvo-misstag bakom helgens spelproblem

Permalänk
Melding Plague

Denuvo-misstag bakom helgens spelproblem

Missad förnyelse av domännamn orsakade problem med att starta flertalet spel under helgen, däribland Shadow of the Tomb Raider och Guardians of the Galaxy.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Denuvo måste vara den mest buggiga hatade skit som skådats....men som används av stora titlar till användarnas försämring. Många spel som piratats utan denuvo som prestarat märkbart bättre än den fulla versionen folk faktiskt betalat för

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Så hål i huvudet egentligen att single player spel från företag A som borde köras offline inte kan startas för att företag B inte har koll på sina servrar. När ska vi få slippa Denuvo och liknande?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

All DRM borde tas bort senaste 1 månad efter release. 99.99% av alla spel med DRM crackas snabbare än så.
Pissa inte på era trogna kunder.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att ha i åtanke att det heter köpa ett spel och det kommer fortsätta heta så, när vi egentligen betalar för att kunna spela så länge deras servrar är uppe för just det spelet. Värre kommer det att bli.

Jag personligen har inga problem alls med att ladda hem ett spel jag faktiskt har betalt för om det funkar helt offline då.
Jag gör aldrig ingameköp så jag missar inget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

All DRM borde tas bort senaste 1 månad efter release. 99.99% av alla spel med DRM crackas snabbare än så.
Pissa inte på era trogna kunder.

Instämmer. Otroligt mycket problem med DRM.
Var t.e.x väldigt många som hade problem med prestandan i Resident Evil Village, medans crackade versionen fungerade hur bra som helst.

Kör DRM i början och sedan bör det plockas bort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Denuvo lär ju få färre och färre kunder nu med allt... kan inte ens sköta sitt eget eller köras på senaste hårdvaran, skämmigt

Permalänk
Medlem

Väldigt oproffsigt av ett så stort företag som är "experter" inom mjukvara att inte betala räkningar för domäner.

Permalänk
Avstängd

Vad är det ens för poäng att betala för något som inte ens hjälper? Alla spel går ju att ladda ner direkt för de som vill ta den vägen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Väldigt oproffsigt av ett så stort företag som är "experter" inom mjukvara att inte betala räkningar för domäner.

De hade själva gjort ett program för att sköta om det och det var lika uselt som DRM systemet så det gick lite fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Kan vara värt att ha i åtanke att det heter köpa ett spel och det kommer fortsätta heta så, när vi egentligen betalar för att kunna spela så länge deras servrar är uppe för just det spelet. Värre kommer det att bli.

Jag personligen har inga problem alls med att ladda hem ett spel jag faktiskt har betalt för om det funkar helt offline då.
Jag gör aldrig ingameköp så jag missar inget.

Borde inte få heta "köpa" när man hyr även fast det är livet ut. Fungerar ett spel enbart om man har åtkomst till en server och man enbart "köper" en digital version så ska det heta "hyra". Fysisk utgåva blir dock lite svårare att reglera.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Spelindustrin är fantastiskt <3 (sarkasm)

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar om dessa DRM-system verkligen är lönsamma.

Jag kan knappast vara den enda som avstår från att köpa produkter som använder sig av dem, så även om de kanska säljer några extra kopior av folk som annars skulle ha piratkopierat så går de samtidigt miste om andra kunder. Dessutom är dessa system inte direkt gratis att licensiera.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av str8forthakill:

Väldigt oproffsigt av ett så stort företag som är "experter" inom mjukvara att inte betala räkningar för domäner.

Svårt att inte instämma där. Det verkar dessutom som att ordinarie datum när domänen borde förnyats var redan i slutet av september, dvs över en månad sedan. Det känns inte supersnyggt.

Permalänk
Medlem

Det ironiska är att DRM har tvingat mig att pirata spel som jag köpt.
Två konkreta exempel är HAWX och HAWX2.
Två singel player spel som hade "always online krav". Var 5:e minut fick jag upp "server connection error" och spelet stängdes ner.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Borde inte få heta "köpa" när man hyr även fast det är livet ut. Fungerar ett spel enbart om man har åtkomst till en server och man enbart "köper" en digital version så ska det heta "hyra". Fysisk utgåva blir dock lite svårare att reglera.

Ok jag inte kommer ihåg det hela fel så köper du aldrig en mjukvara. Det rör sig om att du införskaffar en licens som ger dig rätt att bruka någon annans ägodom. Det är därför allt heter licensavtal/End User License Agreement. Tror det är även här problematiken med lagligheten av begagnade konsolspel kommer in, även om det ligger en kopia av spelet på median, så är frågan om man tekniskt sett har rättigheten att överlåta licensen som ingick med den fysiska produkten.

Tror det hela är ett lagligt träsk som upprättades för att skydda källkod och liknande, då köp av den faktiska mjukvaran lagligt sett borde inkludera denna också…. Men som sagt jag jobbar helt utifrån vad jag kommer ihåg och hört genom ett antal decennier, så om någon har bättre koll så får ni gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Ok jag inte kommer ihåg det hela fel så köper du aldrig en mjukvara. Det rör sig om att du införskaffar en licens som ger dig rätt att bruka någon annans ägodom. Det är därför allt heter licensavtal/End User License Agreement. Tror det är även här problematiken med lagligheten av begagnade konsolspel kommer in, även om det ligger en kopia av spelet på median, så är frågan om man tekniskt sett har rättigheten att överlåta licensen som ingick med den fysiska produkten.

Tror det hela är ett lagligt träsk som upprättades för att skydda källkod och liknande, då köp av den faktiska mjukvaran lagligt sett borde inkludera denna också…. Men som sagt jag jobbar helt utifrån vad jag kommer ihåg och hört genom ett antal decennier, så om någon har bättre koll så får ni gärna rätta mig.

Du köper mjukvara, eller snarare en kopia av en mjukvara - precis som när man köper en bok.
Däremot så har många av mjukvaruvöretagen jobbat hårt i ett par decennier för att röra till saker, och få folk att tro att de bara köper en licens, och på sina håll även fått lagstiftare att förbjuda saker som att ta bort kopieringsskydd.

Permalänk
Medlem

Har man köpt ett spel och det ligger något omotiverat always online krav så ser jag inget problem i att ta ner en version utan det kravet. Utvecklarna har fått sina pengar och du som konsument får en bättre produkt.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Inget att haka upp sig på, shit happens.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Jag undrar om dessa DRM-system verkligen är lönsamma.

Jag kan knappast vara den enda som avstår från att köpa produkter som använder sig av dem, så även om de kanska säljer några extra kopior av folk som annars skulle ha piratkopierat så går de samtidigt miste om andra kunder. Dessutom är dessa system inte direkt gratis att licensiera.

Med tanke på att det tog mindre än 2 veckor för Tomd Raider att "Finnas öppet" så är det tveksamt.

Speciellt när många som hör "Denuvo" avstår att köpa det helt på grund av det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Jag undrar om dessa DRM-system verkligen är lönsamma.

Jag kan knappast vara den enda som avstår från att köpa produkter som använder sig av dem, så även om de kanska säljer några extra kopior av folk som annars skulle ha piratkopierat så går de samtidigt miste om andra kunder. Dessutom är dessa system inte direkt gratis att licensiera.

Detta har diskuterats förut och det handlar om att öka den initiala försäljningen de första veckorna eller månaderna som är de mest kritiska. För detta vill jag minnas att det publicerats siffror som visar att det är väl värt pengarna om skyddet försenar en crackad release, även om en liten andel potentiella kunder väljer att vänta eller avstå från köp. Sedan bör man givetvis ha i åtanke att det blir svårt att jämföra för exakt samma spel, utan det handlar mer om att man ser ett tydligt statistikt mönster som talar för att försäljningen ökar.

Hittade inte den artikeln jag tänkte på men stötte på en annan baserad på lite läckta interna siffror.

https://torrentfreak.com/denuvos-anti-piracy-protection-proba...

Skrivet av SuperSverker:

Med tanke på att det tog mindre än 2 veckor för Tomd Raider att "Finnas öppet" så är det tveksamt.

Speciellt när många som hör "Denuvo" avstår att köpa det helt på grund av det.

Jag tror personligen att du grovt överskattar antalet som faktiskt avstår i praktiken. Tvärt om är det troligen en försvinnande liten andel sett till den totala försäljningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag tror personligen att du grovt överskattar antalet som faktiskt avstår i praktiken. Tvärt om är det troligen en försvinnande liten andel sett till den totala försäljningen.

Jag tänker lite på allt omkring.
Självklart är det omöjligt att gå exakta siffror, och det är sannolikt värt det (för annars hade dem definitivt inte använt det), men med tanke på prestandaförlusterna samt allt som finns att läsa om hur stora problem det är just med Denuvo, så bör det absolut påverka, om än mindre än jag personligen hoppas

Edit*

Intressant artikel, tyvärr tillhör jag dem som anser att individer som laddar hem faktiskt gynnar det dem konsumerar "genom proxy", dvs höjer intresset och pratar med andra som skaffar det via legitim väg.
Jag har nog väldigt fel i hur många som faktiskt tänker efter innan dem köper något..😉

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Missad förnyelse av domännamn orsakade problem med att starta flertalet spel under helgen, däribland Shadow of the Tomb Raider och Guardians of the Galaxy.

Blir intressant den dag något sådant här inträffar i kombination med att någon utomstående hinner snappa upp domännamnet medan det är ledigt.
Och om det osannolika skulle inträffa att någon skulle glömma att förnya "google.com" skulle väl halva Internet bli obrukbart....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De hade själva gjort ett program för att sköta om det och det var lika uselt som DRM systemet så det gick lite fel.

Ha ha ha!
Låter ganska troligt!

OT:
Det är helt galet det här med DRM. Är det så jäkla många som piratar spel fortfarande? Det måste vara en obetydlig andel som gör det, framförallt när de digitala butikerna blivit så bra.
Möjligtvis att det sker i länder där spelen kostar som en betydande del av en genomsnittlig lön. Men där kommer de ändå inte kunna sälja spelen just p.g.a priset.
Iallafall tror jag att de skjuter sig själv i foten. Om dom hamnar i konkurrenssituation gentemot ett annat spel, så hade jag valt det utan DRM iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Blir intressant den dag något sådant här inträffar i kombination med att någon utomstående hinner snappa upp domännamnet medan det är ledigt.
Och om det osannolika skulle inträffa att någon skulle glömma att förnya "google.com" skulle väl halva Internet bli obrukbart....

Det var faktiskt en som lyckades köpa google.com för några år sedan. Google hade dock tur den gången eftersom den som köpte domänen dels var en före detta Google-anställd som goda avsikter, och dels så använde han Googles egen domäntjänst så att Google bara kunde ta tillbaka köpet.

Permalänk
Medlem

Väntar bara på elbilar som behöver bekräftelse från servern när du skall åka iväg, om du är full, trött, saknar körkort eller endast för att bekräfta kilometerskatten, sedan ligger servern eller mobilmasten nere i området.

På väg till ICA och sitter sedan där utan mat, medicin eller missat tandläkar/sjukhusbesök. Kanske kommer resterande delar i hemmet bli beroende av uppkoppling, sedan tycker regeringen att man bör sitta inne och låser ner alltihop, eller att kaffe skadar hälsan, eller att ovaccinerade inte har något att göra utanför dörren.

(slut på mitt rant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tänker lite på allt omkring.
Självklart är det omöjligt att gå exakta siffror, och det är sannolikt värt det (för annars hade dem definitivt inte använt det), men med tanke på prestandaförlusterna samt allt som finns att läsa om hur stora problem det är just med Denuvo, så bör det absolut påverka, om än mindre än jag personligen hoppas

Edit*

Intressant artikel, tyvärr tillhör jag dem som anser att individer som laddar hem faktiskt gynnar det dem konsumerar "genom proxy", dvs höjer intresset och pratar med andra som skaffar det via legitim väg.
Jag har nog väldigt fel i hur många som faktiskt tänker efter innan dem köper något..😉

Tror personligen att problemen med Denuvo är lite överdrivna de också. Har personligen inte haft problem med det i något spel som använt det, även om jag naturligtvis föredrar att slippa det. Vet heller ingen jag känner som har haft problem med Denuvo. Har man inte haft problem med en viss DRM innan känns det inte som att man behöver "tänka efter" innan man köper ett spel med det implementerat. Däremot kan det vara värt att titta runt om det skiljer sig vilken DRM som används beroende på vilken digital plattform man köper det på.

I vissa spel verkar prestandaskillnaderna vara mer överdrivna än andra, och ibland verkar det ju vara i kombination med ytterligare DRM som utvecklarna lagt in. Däremot tycker jag att alla utgivare borde ta bort sin DRM efter ett tag när det fyllt sitt syfte, som vissa börjat göra. Det är mer än en gång man varit tvungen att använda en crack även för ett legitimt inköpt spel för att få det att fungera på ett nytt OS eller liknande, speciellt äldre spel. Splinter Cell Chaos Theory fungerade ju länge inte på 64bit-versioner av Windows utan en crack, och TrackMania Sunrise var länge omöjligt att spela på nyare Windows-versioner på grund av StarForce. Nu ser vi ju samma sak med viss hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

När man som betalande kund får en sämre upplevelse än de som kör pirat så har man som tillverkare misslyckats. Att man sedan betalar avgift för privatkopiering som dessa saker också hindrar oss ifrån bortser vi ifrån idetta läget

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Väldigt oproffsigt av ett så stort företag som är "experter" inom mjukvara att inte betala räkningar för domäner.

Storleken verkar inte vara relevant. Microsoft gjorde en liknande fadäs med Windows 11 nyligen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

När man som betalande kund får en sämre upplevelse än de som kör pirat så har man som tillverkare misslyckats. Att man sedan betalar avgift för privatkopiering som dessa saker också hindrar oss ifrån bortser vi ifrån idetta läget

Bara för att vara tydlig privatkopiering av mjukvara är olaglig, det täcks inte av avgiften du betalar för privatkopiering. Teoretisk har du inte ens rätten att ta backup på ett kopieringsskyddat spel då du inte får gå runt skyddet på en skiva för det ändamålet.

Du får däremot gå emot skyddet om det hindrar dig från att spela spelet som du vill, vill du köra på Linux till ex får du ta bort skyddet om det inte fungerar i Linux på grund av skyddet. Samma gäller om det inte fungerar att spela offline så kan du också ta bort skyddet.