Bygga ut mitt smarta hem

Permalänk
Medlem

Bygga ut mitt smarta hem

Något jag hoppas kunna få svar på.

Jag har en Telldus V1, som jag har ett gäng stickkontakter (zwave och 433 Mhz) kopplade till som tänds och släcks enligt ett schema. Samt att jag kopplat google home till det också så att jag kan tända och släcka med google rutiner som jag styr med mina google högtalare.
Nu går jag i tankarna på att bygga ut systemet med dörr, rörelse, glaskross, rök och vatten sensorer samt övervaknings kameror. Men när jag kikar på det här så känns Telldus styrenheten otillräcklig.

Söker lite råd för hur jag ska göra, vilken smart home hub ska man satsa på, har kollat runt och möjligheterna verkar öka avsevärt om man har en hub som klarar både zwave och zigbee, skulle den stödja även 433 Mhz så skulle det inte vara negativt. Då slipper jag helt att köpa nya stickkontakter. 433 Mhz är dock inget krav.

När jag kollat runt så har ju lite olika alternativ dykt upp, home assistant - jag har programmeringstummen mitt i handen så om det inte finns något logiskt och grafiskt interface så går den tyvärr bort.

Var ett tag också sugen på Homey - men den är väldigt dyr. Upptäckte sen också att den har dåligt med stöd eller en dåligt uppdaterad hemsida. Som t.ex. om man kollar upp övervakningskameror så listar dom kameror som inte säljs längre som senast stödda modell.
Var också inne ett tag på Nookbox tills jag upptäckte att jag inte hitta något stöd för google assistenten.

Men sen har vi ändå en radda av olika märken att välja mellan Smartthings, Aeotec och Aminus, vill ju ha ett så brett stöd som möjligt så man inte låser in sig på t.ex. Netatmo kameror. Dom är säkert bra men passar inte till mitt hus av dom kameror jag sett stödjas.

Som tidigare antytts så vill jag bygga ett larm. Det jag letar efter är ett system för att styra larm och belysning.
Min fråga är väl vilken hub man ska välja i denna djungel?

felskrivning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Något jag hoppas kunna få svar på.

Jag har en Telldus V1, som jag har ett gäng stickkontakter (zwave och 433 Mhz) kopplade till som tänds och släcks enligt ett schema. Samt att jag kopplat google home till det också så att jag kan tända och släcka med google rutiner som jag styr med mina google högtalare.
Nu går jag i tankarna på att bygga ut systemet med dörr, rörelse, glaskross, rök och vatten sensorer samt övervaknings kameror. Men när jag kikar på det här så känns Telldus styrenheten otillräcklig.

Söker lite råd för hur jag ska göra, vilken smart home hub ska man satsa på, har kollat runt och möjligheterna verkar öka avsevärt om man har en hub som klarar både zwave och zigbee, skulle den stödja även 433 Mhz så skulle det inte vara negativt. Då slipper jag helt att köpa nya stickkontakter. 433 Mhz är dock inget krav.

När jag kollat runt så har ju lite olika alternativ dykt upp, home assistant - jag har programmeringstummen mitt i handen så om det inte finns något logiskt och grafiskt interface så går den tyvärr bort.

Var ett tag också sugen på Homey - men den är väldigt dyr. Upptäckte sen också att den har dåligt med stöd eller en dåligt uppdaterad hemsida. Som t.ex. om man kollar upp övervakningskameror så listar dom kameror som inte säljs längre som senast stödda modell.
Var också inne ett tag på Nookbox tills jag upptäckte att jag inte hitta något stöd för google assistenten.

Men sen har vi ändå en radda av olika märken att välja mellan Smartthings, Aeotec och Aminus, vill ju ha ett så brett stöd som möjligt så man inte låser in sig på t.ex. Netatmo kameror. Dom är säkert bra men passar inte till mitt hus av dom kameror jag sett stödjas.

Som tidigare antytts så vill jag bygga ett larm. Det jag letar efter är ett system för att styra larm och belysning.
Min fråga är väl vilken hub man ska välja i denna djungel?

det är mest en kostnads fråga dvs hur stabilt/snabbt system du vill ha.
stabilaste kombin som är förhållandevis billigt som jag känner till är vera plus med rfxmodul för 433mhz som kontrolleras av HA
särskilt för system med 50+ z-wave enheter. (obs att vera kräver at du vet hur du ska konfigurera parametrarna för att systemet ska bli stabilt vid många enheter och ska absolut styras av ha för att vara stabilt)

lättaste stabila systemet är en hc3 som styrs av HA kräver inte i närheten den mängd konfiguration som vera kräver för ett stabilt system även med 150+ z-wave enheter och är lika stabil och snabb utan att ha styr den.

ska du köra ett mindre antal enheter dvs under 40-50 kör på en smarthings eller aeotech hubb, även om dom kräver internet för vissa funktioner är dom väldigt användarvänliga och har bra stöd för enheter. detta brukar bli stabilt och snabbt nog för dom flesta som styr delar av sitt hus. du kan sedan skaffa en rpi och köra ha på och integrera både kameror och smartthingshubben till denna. du behöver absolut ingen programmerings kunskap för HA det är supersimpelt, backa vi 2-3 år krävde det lite skrivande i config filen men det är närmast borta.
kameror kolla på tex imou eller dahua med en nvr som du sedan kan integrera till ha.

blanda z-wave och zigbee tycker jag är en mindre bra idéer, jag gjorde detta själv tidigare men det blev aldrig riktigt bra
för ska du använda zigbee eller z-wave så är meshen en betydande del för ett stabilt system, dvs du behöver strömsatta enheter som kör samma protokoll som dom batteridrivna för att det ska bli stabilt (batterienheter meashar inte/skickar inte vidare signalen i 99,8% av fallen det gör endast dom som har fast matning)

att köra z-wave eller zigbee direkt i ha dvs via en usb eller razberry hatt är något jag aldrig rekommenderar
det kan funka ok med ett mindre antal enheter men HA i sig är lite för ostabilt och har för dåligt stöd för protokollen när man jämför att köra det via en hubb, usb pinnarna i sig är inte gjorda för stora nät det blir särskilt tydligt när man börjar få många enheter. Ha är dock fantastiskt bra för att koppla samman och styra alla protokoll.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Som alla andra hittills, 9 av 9, så rekommenderar jag att du kör Home Assistant. Som smartpluggar, stickontakter, rekommenderar jag Ikeas om du vill hålla nere kostnaden. De kostar 99 kr styck.

Permalänk
Medlem

Intressant, blev nyfiken på Vera så jag kolla upp det och efter att ha läst nedanstående artikel blev jag lite avskräckt. Verkar va mycket krångel och pill för att få det att fungera bra. Den här artikelförfattaren verkar dock vara grym och får det att fungera men det verkar ha varit en lång resa dit.
https://automatiserar.se/allt-om-vera-och-verasecure/#VeraSec...

Har kikat på Animus som jag också var nyfiken på men efter att ha läst recensionerna på prisjakt så fick jag uppfattningen att det verkar inte hända mycket till utveckling där.

Nu är jag inne på Home Assistans som ni föreslagit och använda min Tellstick som brygga till mina Zwave/433 enheter.
Men vad finns det för bryggor för att få home assistans att kommunicera med IKEA trådfri?

Tror jag använt telldus och tellstick i typ 10 år snart och det har fungerat bra. Men nu har jag varit inne på att bygga ut systemet och bland annat integrera kameror men den möjligheten finns inte i telldus. Samt att val av digitala lås för ytterdörrar med zwave verkar va begränsat när jag letat. Många träffar när man söker zwave och ytterdörr men inte mycket info om hur låset kommunicerar. Känner ni till nå bra zwave lås för ytterdörr?

Har kollat in HA lite mer och gillar det jag ser, kanske är svaret jag söker. Gillar integrationerna som finns där.
Ska bland annat finnas stöd för Foscam som har POE kameror (utan att ha en aning om POE fungerar bra på kameror men jag är lite skeptisk till batterier till en utomhus övervakningskamera och en nätverkskabel kan jag dra själv utan el-behörighet).

förtydligande.
Permalänk
Medlem

Jag testade Home Assistant i runt 2 månader och det jag kom fram till var att allting tog sån tid.
En automation kunde man sitta med i en timme och sedan funkade den fortfarande inte klockrent.

Fick tipset efter det att titta på Homey och köpte en för att testa, lämnade aldrig tillbaka den

En automation tar 30 sekunder att skapa och man slipper felsöka YAML filer... Win!

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Har kollat in HA lite mer och gillar det jag ser, kanske är svaret jag söker. Gillar integrationerna som finns där.
Ska bland annat finnas stöd för Foscam som har POE kameror (utan att ha en aning om POE fungerar bra på kameror men jag är lite skeptisk till batterier till en utomhus övervakningskamera och en nätverkskabel kan jag dra själv utan el-behörighet).

PoE fungerar ypperligt på kameror? Jag kör bara det och jag ser inte vad som kan strula riktigt. Har också en UPS på switchen som driver kameror och datorn som spelar in kamerorna. Jag vet dock inget om just foscam men PoE överlag är ju bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Nu är jag inne på Home Assistans som ni föreslagit och använda min Tellstick som brygga till mina Zwave/433 enheter.
Men vad finns det för bryggor för att få home assistans att kommunicera med IKEA trådfri?

Ikeas egna, HUE, eller kanske en Conbee II. Finns väldigt många zigbee bryggor som går att integrera med home assistant, antingen genom någon cloud integration eller lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Intressant, blev nyfiken på Vera så jag kolla upp det och efter att ha läst nedanstående artikel blev jag lite avskräckt. Verkar va mycket krångel och pill för att få det att fungera bra. Den här artikelförfattaren verkar dock vara grym och får det att fungera men det verkar ha varit en lång resa dit.
https://automatiserar.se/allt-om-vera-och-verasecure/#VeraSec...

Har kikat på Animus som jag också var nyfiken på men efter att ha läst recensionerna på prisjakt så fick jag uppfattningen att det verkar inte hända mycket till utveckling där.

Nu är jag inne på Home Assistans som ni föreslagit och använda min Tellstick som brygga till mina Zwave/433 enheter.
Men vad finns det för bryggor för att få home assistans att kommunicera med IKEA trådfri?

Tror jag använt telldus och tellstick i typ 10 år snart och det har fungerat bra. Men nu har jag varit inne på att bygga ut systemet och bland annat integrera kameror men den möjligheten finns inte i telldus. Samt att val av digitala lås för ytterdörrar med zwave verkar va begränsat när jag letat. Många träffar när man söker zwave och ytterdörr men inte mycket info om hur låset kommunicerar. Känner ni till nå bra zwave lås för ytterdörr?

Har kollat in HA lite mer och gillar det jag ser, kanske är svaret jag söker. Gillar integrationerna som finns där.
Ska bland annat finnas stöd för Foscam som har POE kameror (utan att ha en aning om POE fungerar bra på kameror men jag är lite skeptisk till batterier till en utomhus övervakningskamera och en nätverkskabel kan jag dra själv utan el-behörighet).

vera kräver att du ställer ställer in parametrarna korrekt för varje enhet, särskilt när du får fler enheter,
har du dock gjort det är det rå stabilt (till och med stabilare än hc3)
jag körde vera i väldigt många år (har fortfarande ett par stycken i reserv) till 99% handlar problem om handhavda fel
men det är lättare att skylla på en kontroller än att inte att man kanske skulle läst på mer. (z-wave är avancerat och kräver att du vet hur det ska ställas in)

kolla på norska id-lock för lås till ytterdörren, (väldigt driftsäkra) vill du ha nöd nyckel skulle jag nog kolla på nedan, jag sitter själv och fundera på att köpa detta till serverrummet som bara har en dörr in.

https://www.aliexpress.com/item/32982793598.html?spm=a2g0o.pr...

Om du väljer att gå på zigbee använd strömmatade enheter med samma protokoll för att får ett stabilt meash
se till att skanna av 2.4bandet så har en kanal som inte stör/störs av andra saker som blåtand och wifi.
zigbee och wifi har olika kanal kanal nummer dvs tex kanal 6 för wifi är inte samma frekvens som kanal nummer 6 för zigbee.
använd inte 40mhz för 2.4bandet utan lås det på 20mhz annars har du max två kanaler som inte överlappar jämfört med dom 3 standard kanalerna eller 4 om du bor enskilt och kan ställa in kanalerna för varje enhet.

https://www.teknikihemmet.se/2017/11/wifi-och-zigbee-2-4ghz-k...

poe använder du för att driva kameran,(ge ström och signal) dvs du behöver antingen en switch eller en injektor som ger rätt typ av poe
(finns olika typer av poe, kolla så kameran och switchen har stöd för samma typ)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Jag testade Home Assistant i runt 2 månader och det jag kom fram till var att allting tog sån tid.
En automation kunde man sitta med i en timme och sedan funkade den fortfarande inte klockrent.

Fick tipset efter det att titta på Homey och köpte en för att testa, lämnade aldrig tillbaka den

En automation tar 30 sekunder att skapa och man slipper felsöka YAML filer... Win!

Mycket intressant! Har funderat och känt mig lockad att köpa athom homey. Men det som fått mig att tveka är 2 saker. Den har endast 2,4 ghz trådlöst och utan ethernet port. Dvs saknar den senare trådlösa wifi standarden.

Den andra saken är att när man kollar vilka kameror som stöds så stödjer den bland annat Foscam FI9900EP. Enligt dem själva: https://homey.app/sv-se/store/product/Foscam-FI9900EP/
Problemet är bara är kameran är gammal och säljs inte längre. Är det bara detta som är eftersatt eller är det fler saker som inte hängt med?
Eller har dom "bara" glömt att uppdatera sidan.

När jag letat efter ett smart home system så är stöd för en POE kamera ett gigantiskt plus.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Mycket intressant! Har funderat och känt mig lockad att köpa athom homey. Men det som fått mig att tveka är 2 saker. Den har endast 2,4 ghz trådlöst och utan ethernet port. Dvs saknar den senare trådlösa wifi standarden.

Den andra saken är att när man kollar vilka kameror som stöds så stödjer den bland annat Foscam FI9900EP. Enligt dem själva: https://homey.app/sv-se/store/product/Foscam-FI9900EP/
Problemet är bara är kameran är gammal och säljs inte längre. Är det bara detta som är eftersatt eller är det fler saker som inte hängt med?
Eller har dom "bara" glömt att uppdatera sidan.

När jag letat efter ett smart home system så är stöd för en POE kamera ett gigantiskt plus.

bara ett tips, Homey blev jäkligt slö och börjar krascha med många enheter (körde Homey pro)
kamera vill du vanligen inte köra mot kontroller, det går köra mot ha men rekomederar att du kör det mot nvr särskilt om du ska ha flera högupplösta kameror (video är väldigt krävande)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

vera kräver att du ställer ställer in parametrarna korrekt för varje enhet, särskilt när du får fler enheter,
har du dock gjort det är det rå stabilt (till och med stabilare än hc3)
jag körde vera i väldigt många år (har fortfarande ett par stycken i reserv) till 99% handlar problem om handhavda fel
men det är lättare att skylla på en kontroller än att inte att man kanske skulle läst på mer. (z-wave är avancerat och kräver att du vet hur det ska ställas in)

kolla på norska id-lock för lås till ytterdörren, (väldigt driftsäkra) vill du ha nöd nyckel skulle jag nog kolla på nedan, jag sitter själv och fundera på att köpa detta till serverrummet som bara har en dörr in.

https://www.aliexpress.com/item/32982793598.html?spm=a2g0o.pr...

Om du väljer att gå på zigbee använd strömmatade enheter med samma protokoll för att får ett stabilt meash
se till att skanna av 2.4bandet så har en kanal som inte stör/störs av andra saker som blåtand och wifi.
zigbee och wifi har olika kanal kanal nummer dvs tex kanal 6 för wifi är inte samma frekvens som kanal nummer 6 för zigbee.
använd inte 40mhz för 2.4bandet utan lås det på 20mhz annars har du max två kanaler som inte överlappar jämfört med dom 3 standard kanalerna eller 4 om du bor enskilt och kan ställa in kanalerna för varje enhet.

https://www.teknikihemmet.se/2017/11/wifi-och-zigbee-2-4ghz-k...

poe använder du för att driva kameran,(ge ström och signal) dvs du behöver antingen en switch eller en injektor som ger rätt typ av poe
(finns olika typer av poe, kolla så kameran och switchen har stöd för samma typ)

Tack för tipsen

Inte helt med på alla förkortningar än, vad står HC för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Tack för tipsen

Inte helt med på alla förkortningar än, vad står HC för?

Fibaro home center 3 (förkortas HC3)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

PoE fungerar ypperligt på kameror? Jag kör bara det och jag ser inte vad som kan strula riktigt. Har också en UPS på switchen som driver kameror och datorn som spelar in kamerorna. Jag vet dock inget om just foscam men PoE överlag är ju bäst.

Vad har du för kameror och använder du något system för att styra hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

bara ett tips, Homey blev jäkligt slö och börjar krascha med många enheter (körde Homey pro)

Väldigt olika, jag har 100 enheter med den första(!) varianten av Homey som såldes i Sverige Den är fortfarande rapp men jag har hållt ner olika fabrikat och appar till det yttersta minimumet.

Kör enbart Hue, Aqara, Ikea, Smart presence och Harmony som appar vilket håller den mycket stabil och responsiv.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

bara ett tips, Homey blev jäkligt slö och börjar krascha med många enheter (körde Homey pro)
kamera vill du vanligen inte köra mot kontroller, det går köra mot ha men rekomederar att du kör det mot nvr särskilt om du ska ha flera högupplösta kameror (video är väldigt krävande)

Jag kommer förmodligen max att ha 3 kameror, misstänker att det behövs en NVR om man har mer än en kamera?
Jag har bestämt mig så långt att jag kommer testa Home assistans, en av dom avgörande sakerna är att jag redan har en raspberry pi 4 hemma liggandes. Skulle förmodligen inte testat HA om inte för feedbacken här så tack

Skrivet av aragon:

Fibaro home center 3 (förkortas HC3)

Tack, har tyckt att fibaro var mycket intressant men dom föll bort när dom inte verkar ha stöd för google assistenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Jag kommer förmodligen max att ha 3 kameror, misstänker att det behövs en NVR om man har mer än en kamera?
Jag har bestämt mig så långt att jag kommer testa Home assistans, en av dom avgörande sakerna är att jag redan har en raspberry pi 4 hemma liggandes. Skulle förmodligen inte testat HA om inte för feedbacken här så tack

Tack, har tyckt att fibaro var mycket intressant men dom föll bort när dom inte verkar ha stöd för google assistenten.

https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/google-assis...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Väldigt olika, jag har 100 enheter med den första(!) varianten av Homey som såldes i Sverige Den är fortfarande rapp men jag har hållt ner olika fabrikat och appar till det yttersta minimumet.

Kör enbart Hue, Aqara, Ikea, Smart presence och Harmony som appar vilket håller den mycket stabil och responsiv.

nja jag tror inte du har 100 zigbee enheter till den,(har för mig 20 är max för v1) däremot har du förmodligen anslutit andra kontrollers till den och kan styra enheter som kontrolleras av dessa, det är inte samma sak sak som att ha 100 enheter kontrollerade av en enhet.
nackdelen med detta är att du skapar flera olika zigbee nät på det redan överbelastade 2.4bandet och enheterna kan inte measha.
om jag minns rätt är max antal zigbee enheter mot nya homey runt 30st
talar vi z-wave blir det sjukt slö vid 40-50st när du närmar dig 60-70 är den närmast obrukbar

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Jag kommer förmodligen max att ha 3 kameror, misstänker att det behövs en NVR om man har mer än en kamera?
Jag har bestämt mig så långt att jag kommer testa Home assistans, en av dom avgörande sakerna är att jag redan har en raspberry pi 4 hemma liggandes. Skulle förmodligen inte testat HA om inte för feedbacken här så tack

Tack, har tyckt att fibaro var mycket intressant men dom föll bort när dom inte verkar ha stöd för google assistenten.

Bara ett tips innan du väljer protokoll, kolla i olika smarthus grupper/Facebook grupper
vilka som hela tiden behöver hjälp. du kommer rätt fort se vilka som har problem och vilka protokoll som närmast aldrig
behöver hjälp.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Home assistant är ju bara vettig om man har oceaner av tid, började med den men ALLT tar 100 år att göra. Blev en homey och sedan en homey pro. Enda nackdelen är väl att riktigt avancerade grejer kan bli en hel del olika flöden. Men 99% av allt man vill göra fixar man på ett par minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

nja jag tror inte du har 100 zigbee enheter till den,(har för mig 20 är max för v1)

1. Du bör nog inte slänga med fakta som inte stämmer Det är ett tak på hur många som kan direkt kopplas mot Homey ja... Men de meshade anslutningarna går inte in i det taket.
Källa

2. Jag har heller inte sagt att jag har 100 Zigbee enheter, jag har 100 enheter av olika slag.

3. Jag har inte flera Zigbee nät, jag har ETT meshat nät.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Home assistant är ju bara vettig om man har oceaner av tid, började med den men ALLT tar 100 år att göra. Blev en homey och sedan en homey pro. Enda nackdelen är väl att riktigt avancerade grejer kan bli en hel del olika flöden. Men 99% av allt man vill göra fixar man på ett par minuter.

Har precis kört igång Home assistans och jag håller med om att det är en del pyssel. Inte lika lätt att skapa flöden som i telldus bla. Funderar på homey eller kanske fibaro.

Men som jag skrev tidigare så är det en gammal trådlös standard på homeyn och en av dom senaste kamerorna som stöds har utgått ur sortimentet. Det får iallafall mig att fundera om det fortfarande sker någon utveckling. Men det kan ju också va så att dom bara missat att uppdatera sidan. https://homey.app/sv-se/store/category/cameras/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

1. Du bör nog inte slänga med fakta som inte stämmer Det är ett tak på hur många som kan direkt kopplas mot Homey ja... Men de meshade anslutningarna går inte in i det taket.
Källa

2. Jag har heller inte sagt att jag har 100 Zigbee enheter, jag har 100 enheter av olika slag.

3. Jag har inte flera Zigbee nät, jag har ETT meshat nät.

med hjälp av routers ja, men den vägen blir gränsen typ 30-40 enheter om det ska fungera någorlunda, ska du ha fler behöver du en kontroller till med andra ord ytligare ett nät, jag förmodar att homey inte stödjer slavkontroller än med samma nät.

Using Zigbee routers you can create a stable Zigbee network of around 30-40 devices with Homey. It is possible to add more Zigbee devices and keep extending your network.
However, we do not recommend creating these bigger Zigbee networks with Homey. Adding more devices will put more stress on the network and might therefore negatively impact communication, reliability, and speed.

ok så då meshar du med andra ord inte 100 enheter, nu blir jag nyfiken på vad du har för enheter som inte är zigbee, du listade Hue, Aqara, Ikea som är zigbee, vad är dom andra 60 för något som är anslutet till din homey? för det är en jäkla skillnad att ansluta tex en harmony box som styrs av sin box vs ansluta en z-wave enhet som kräver väldigt mycket av controllern.
eller menar du att du att resterade är harmony och Smart presence?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Har precis kört igång Home assistans och jag håller med om att det är en del pyssel. Inte lika lätt att skapa flöden som i telldus bla. Funderar på homey eller kanske fibaro.

Men som jag skrev tidigare så är det en gammal trådlös standard på homeyn och en av dom senaste kamerorna som stöds har utgått ur sortimentet. Det får iallafall mig att fundera om det fortfarande sker någon utveckling. Men det kan ju också va så att dom bara missat att uppdatera sidan. https://homey.app/sv-se/store/category/cameras/

använd node-red i HA det är mycket lättare, och går fort att skapa flöden och automationer
får man problem är deras forum väldigt hjälpsamma.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Home assistant är ju bara vettig om man har oceaner av tid, började med den men ALLT tar 100 år att göra. Blev en homey och sedan en homey pro. Enda nackdelen är väl att riktigt avancerade grejer kan bli en hel del olika flöden. Men 99% av allt man vill göra fixar man på ett par minuter.

Var det länge sedan du använda HA? nu är det ju väldigt simpelt att sätta upp,
(eller rättare det är väldigt simpelt OM man inte kör protokollen direkt i det)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

ok så då meshar du med andra ord inte 100 enheter, nu blir jag nyfiken på vad du har för enheter som inte är zigbee, du listade Hue, Aqara, Ikea som är zigbee, vad är dom andra 60 för något som är anslutet till din homey?

(67) Zigbee enheter
Lampor, väggkontakter, rullgardiner, fjärrkontrollrar och termometrar.

(15) Wifi enheter
Fläktar, robotdammsugare, Mobiltelefoner

(7) Harmony enheter
Köksfläkt, TV apparater, Nvida Shield, Chromecast och Nas.

(3) Z-wave enheter
Väggkontakter

(10) 433 MHz enheter
Termometrar

Kollar man på Facebook gruppen "Homey Homies" så har en del 80+ enheter som är Zigbee. Bara för att Homey går ut med att "För att få det optimalt" betyder inte det att det är görbart och att folk inte gör det

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowev:

Har precis kört igång Home assistans och jag håller med om att det är en del pyssel. Inte lika lätt att skapa flöden som i telldus bla. Funderar på homey eller kanske fibaro.

Men som jag skrev tidigare så är det en gammal trådlös standard på homeyn och en av dom senaste kamerorna som stöds har utgått ur sortimentet. Det får iallafall mig att fundera om det fortfarande sker någon utveckling. Men det kan ju också va så att dom bara missat att uppdatera sidan. https://homey.app/sv-se/store/category/cameras/

Jag ska vara helt ärlig, sen Arlo slutade funka i Homey har jag inte brytt mig så mycket, och innan det sluta funka använde jag det knappt . Eufy ringklocka har jag och den fungerar perfekt och enligt uppgift fungerar även deras vanliga kameror. Mer än så vet jag inte. Har dock sett att folk skriver om diverse kameror så det ska nog finnas en drös som funkar, speciellt såna med vanlig http-webström är ju inget problem. Det finns dock gruppen homey homies på facebook som är grymt bra för tips och trix osv där kan man söka på kameror också.

Stora fördelen med homey är ju att man slipper massa extraprylar, den stödjer de flesta vanliga protkollen från början så man kan använda både lite dyra zwaveprylar och billiga aquara typ.

Nackdelen med homey är att väldigt komplicerade flöden lätt blir att man måste göra flera och kan bli rätt stökigt, dock har jag rätt få såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Var det länge sedan du använda HA? nu är det ju väldigt simpelt att sätta upp,
(eller rättare det är väldigt simpelt OM man inte kör protokollen direkt i det)

Det var säkert 4 år sen, då tyckte jag att alla saker tog så lång tid. Att konfigurera HA att starta var ju simpelt men bara att automatiskt tända och släcka lampor tog ju lite tid att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det var säkert 4 år sen, då tyckte jag att alla saker tog så lång tid. Att konfigurera HA att starta var ju simpelt men bara att automatiskt tända och släcka lampor tog ju lite tid att fixa.

ok, det har hänt skitmycket sista 2 åren, nu går det mesta in automatiskt.
personligen föredrar jag dock node-red i HA för allt som ska automatiseras
det är typ bara klicka och dra.

men även den inbyggda automatiseringen har blivit klart bättre, nu skriver du bra vad du vill ska hända så brukar ha räkna ut det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

(67) Zigbee enheter
Lampor, väggkontakter, rullgardiner, fjärrkontrollrar och termometrar.

(15) Wifi enheter
Fläktar, robotdammsugare, Mobiltelefoner

(7) Harmony enheter
Köksfläkt, TV apparater, Nvida Shield, Chromecast och Nas.

(3) Z-wave enheter
Väggkontakter

(10) 433 MHz enheter
Termometrar

Kollar man på Facebook gruppen "Homey Homies" så har en del 80+ enheter som är Zigbee. Bara för att Homey går ut med att "För att få det optimalt" betyder inte det att det är görbart och att folk inte gör det

det är imponerade att du kör 67st zigbee saker mot din v1 + 3st z-wave enheters dvs 70 enheter som kräver en hel del trafik, (övriga enheter har närmast 0 last så dom spelar mindre roll) jag har aldrig sett någon klara att göra det stabilt. tror å andra sidan jag aldrig sett ett stort zigbee nät vara stabilt över tid oavsett kontroller.

Detta är lite intressant får jag fråga, är det mest batteri enheter du kör och väldigt få fast anslutna? fast gör du det borde du ha problem med att enheter tappas/dör (om du inte bor på en väldigt lite yta)
det skulle kunna förklara varför den inte storknar, till skillnad mot strömmande enheter så genererar inte dessa så mycket trafik.

personligen körde jag aldrig så många zigbee enheter på min pro, erfarenheten jag har från det är suport ärenden, jag fått av olika företag där kunder fått problem efter inköp. (där kördes dock mest enheter med fast matning, dvs mycket trafik) jag körde mest z-wave på min pro enhet som den "ska" klara 230st av men i verkligheten storknar betydligt snabbare, möjligt den kan klara fler om jag skulle kört mer batteri enheter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

En av anledningen till att jag varit inne på zigbee spåret när det gäller smarthem lösning så är det för att jag håller på att leta efter väggströmbrytare. Skulle vilja ersätta mina gamla från 1958 till något smartare. För att kunna styra dem via systemet men också direkt genom att fysiskt trycka på knappen.

Men när man letar så hittar man en uppsjö av trådlösa strömbrytare. Eller så är dom infällda bakom befintlig strömbrytare och då blir det ju ganska avancerat och rekommendationen att det ska fixas av elektriker.

Den enda jag hittat så långt är https://www.smarthomebutiken.se/produkt/zigbee-dubbelbrytare/
Jag hade önskat att hitta en med zwave. Men även om jag skulle fixa en zigbee brygga och den länkade strömbrytaren ovanför, så finns det inga garantier vad jag förstår för att dom två ska vilja prata med varann.

Vet ni någon zwave väggströmbrytare eller alternativa lösningar?