Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk
Medlem

Föredrar Heinz, men i ärlighetens namn blir jag inte ledsen om det står en Felix på bordet... så länge det inte är coop eller ica är jag glad.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men det har Heinz också som sagt - läste du inte mitt inlägg?
https://www.heinz.se/ketchup/utan-socker-salt/product/1001922...
(fast bara den mindre flaskan verkar det som i och för sig)

Finns ingen heinz osötad ekologisk heller va?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men det har Heinz också som sagt - läste du inte mitt inlägg?
https://www.heinz.se/ketchup/utan-socker-salt/product/1001922...
(fast bara den mindre flaskan verkar det som i och för sig)

Missade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Vem äter makaroner och köttbullar med Heinz liksom…

Vem äter köttbullar och makaroner?🤢

Permalänk
Medlem

Blindtestade detta på ett gäng personer för ett antal år sedan och samtliga valde ett alternativ som de trodde var Heinz men som visade sig vara Felix

Permalänk
Medlem

Kör bara heinz chilisås.
Är som lite starkare ketchup:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av N3P:

Föredrar Heinz, men i ärlighetens namn blir jag inte ledsen om det står en Felix på bordet... så länge det inte är coop eller ica är jag glad.

Felix och Heinz, ingen av dem är det värsta i ketchupväg jag provat.

Den värsta ketchup jag provat kom från blåvitt...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Finns ingen heinz osötad ekologisk heller va?

Nope, men inte Felix heller vad jag kan se.
Felix har iallafall en ekologisk med mindre socker. (11g)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Den koktiden dödar ju maträtten mer än vad den förbättrar. Morötter och vitlök förångas och liksom blir till en sörja…

Jag kan ge ett hett tips. Hitta riktigt jäkla bra tomater. Finns oftast i butiker med mestadels utländska varor. Det gör halva den maträtten. Sen gäller det ju på ett annat sätt att få fram smakerna men än så länge behåller jag sådant för mig själv tills folk har smakat och får en aha-upplevelse, en smakupplevelse. Ett uppvaknande.

Mat och vatten är livsnödvändigt, lika bra att göra det riktigt jäkla bra samtidigt. Men vi alla har olika intressen i livet, så är det ju

Nejdå, det är ganska vanligt med 2-dagars såser om man nu skall vara så bokstavligt italiensk.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vem äter köttbullar och makaroner?🤢

Stuvade makaroner och köttbullar, eller falukorv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

I denna vetenskapliga text och grafiska presentation finns beviset. Heniz är bäst!

Haha jo, väldigt vetenskapligt!

Alltså, sådana här diskussioner är egentligen alltid meningslösa. Smakpreferenser är något inlärt, det vi äter som barn är det vi sedan föredrar som vuxna, i de flesta fall. Det hindrar förvisso inte att man ändrar uppfattning om man tillåter sig prova annat men de flesta är nog ganska konservativa när det gäller sådant.

Det är egentligen ganska barnsligt att ondgöra sig över, eller förlöjliga, andras preferenser. Har därför själv inte röstat. Ska dock tillägga att jag själv använder Felix Stevia eftersom jag är diabetiker och vill ha sötman i ketchup som jag vande mig vid som barn. (För övrigt uppväxt med Konsums blåvita)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag väljer motvilligt Heinz då jag verkligen gillar båda, jag tycker dom har rätt olika smakprofiler och funkar olika bra till olika saker.

Helst har jag båda hemma men om jag måste välja en blir det Heinz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vem äter köttbullar och makaroner?🤢

Precis. Köttbullar, mos, lingon och brunsås ska det vara.

Det finns ärlig talat inte särskilt många maträtter man kan äta tillsammans med ketchup. Pommes är ett av få.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Heinz, snyggare flaska. Felix, godare.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Själv väljer jag alltid Heinz. Däremot kan man undra vad som verkligen är i själva ketchupen. På förpackningen framgår varken var produkten är tillverkad eller ursprungsland för tomaterna. Kanske inte spelar så stor roll, men det stör mig ändå att inte ha en aning.
Jag utgår från att det handlar om bottenskrapet av tomater som processas i någon gigantisk högteknologisk industrilokal där man kan stoppa in i princip vad som helst och ändå få ut ketchup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Vem äter makaroner och köttbullar med Heinz liksom…

Ibland äter jag dom med lingonsylt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Sriracha är den nya ketchupen för vuxna!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Haha jo, väldigt vetenskapligt!

Alltså, sådana här diskussioner är egentligen alltid meningslösa. Smakpreferenser är något inlärt, det vi äter som barn är det vi sedan föredrar som vuxna, i de flesta fall. Det hindrar förvisso inte att man ändrar uppfattning om man tillåter sig prova annat men de flesta är nog ganska konservativa när det gäller sådant.

Det är egentligen ganska barnsligt att ondgöra sig över, eller förlöjliga, andras preferenser. Har därför själv inte röstat. Ska dock tillägga att jag själv använder Felix Stevia eftersom jag är diabetiker och vill ha sötman i ketchup som jag vande mig vid som barn. (För övrigt uppväxt med Konsums blåvita)

Kommer från en fattig familj så det var Eldorado ketchup som fanns på bordet. Äcklig som in i berget. I vuxna livet hittade jag Heinz. Så njae folks smak är inte baserade på barndom i min åsikt. Inte min hursom.

Permalänk
Medlem

Var en Heinz fan i många år, sedan blev det Felix eko med mindre socker.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Heinz men blir allt som oftast Hp Sauce i glasflaska, men de är ju Heinz med

Enda gången jag använder ketchup (Heinz) är till korv eller hamburgare!

Permalänk
Medlem

Heinz om man måste välja mellan de två, men normalt sett - ICAs egna. Billigt kilopris och smakar helt okej.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Mina föräldrar avgudade Heinz och jag som ball tonåring skulle vara rebellisk valde då Felix bara för att jävlas med mina föräldrar. Men med åren uppskattade jag Heinz bara mer och mer. Det är främst syran som påverkar, Felix är inte alls lika syrlig som Heinz och när man var liten grabb hade man svårigheter med det syrliga.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Synd att lägga kylpasta över hela kylaren.
Heinz FTW

Permalänk

Änglamarks ekologiska ketchup. 86% tomatpuré i. Tyvärr hittar jag bara den i 500g.
God och vuxen smak. Kravmärkt.

Måste jag välja mellan de andra två märkena. Blir det Felix ekologiska eller ibland den med svartpeppar. (någonsin blandat svartpeppar i ketchupen på hamburgarstället?)

Förövrigt, så KOLLA skillnaden på förpackningarna på tomatpuré, både Heinz och Felix har stor skillnad beroende på vilken förpackning ni tar som såklart ger annan smak på ketchupen.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Gillar Heinz mer för jag tycker att Felix har en unken eftersmak, men tjejen är från Österrike så hos oss får the bli Felix ändå.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Äter inte så ofta mat som ketchup passar till, men stekt falukorv med stuvade makaroner måste det vara Felix ketchup till i min mening. Heinz har funkat till ribbs nån gång på krogen, men köper inte hem deras ketchup. Felix finns dock hemma i kylen

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snyft:

Är inte Heinz sötare än Felix? Var längesen jag åt Felix iaf.
Gillar Heinz, den är mer såsig medans Felix påminner om att trycka ut röd tandkräm.

Jag kör Felix "utan socker"-varianten. Använder främst till kycklingryta men har även provat på Sibyllakorvar - fungerar helt prima!

För mig är ketchup rätt så, "ketchup som ketchup".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kommer från en fattig familj så det var Eldorado ketchup som fanns på bordet. Äcklig som in i berget. I vuxna livet hittade jag Heinz. Så njae folks smak är inte baserade på barndom i min åsikt. Inte min hursom.

Finns mycket forskning på att såväl smak som doft, vad vi gillar och inte, är något inlärt från barndomen såväl som genetiskt. Uppenbarligen gillade du inte den ketchupen ens när du var barn så klart du inte gillar den nu heller. Jag menade inte att man nödvändigtvis lär sig tycka om saker när man var barn, bara att man lär sig vad som smakar bra och inte. Små barn har inga egna preferenser i början utan de luktar och smakar på allt. Utöver de genetiska faktorerna så lär sig barnen med tiden, utifrån sin omgivning, vad som anses smaka eller dofta gott och tvärtom.

Det genetiska gör att somliga tycker t.ex. koriander smakar tvål medan andra inte upplever det. Om man sedan gillar det eller inte är dock inlärt.

Att någon gillar en sorts ketchup mer än en annan är ingen som helst indikation på att alla då borde tycka så då vissa ingredienser kan ge negativa associationer för somliga och andra lärt sig tycka om en annan sort.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av RVX:

Saknar valet Hatar ketchup

Förstå förvirringen som snabbt övergick i avsmak vid första trippen någonsin till USA när man beställde en Sirloin och servitrisen samtidigt ställer fram en flaska Heinz.

Permalänk
Medlem

Heinz smakar ju bara socker och vinäger.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor