Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Det är nu det ska avgöras: Felix vs Heinz

Permalänk
Skrivet av astrberg:

Ni som röstar Felix, Felix smakar inte tomat. Ketchup är och ska smaka tomat (med socker).

En anledning så god som någon att avstå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Tredje försöket:

Vilka andra tillverkare gör ketchup, och har ni testat dessa?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Felix smakar socker, vinäger och nog med lite inslag av salt. Den med mindre socker är ju inte bättre eller godare på något sätt..?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tycker båda smakar "ketchup" men lite olika. typ som Kalles kaviar och anda märken.
Heinz är ofta vattnigare, Felix mer "smooth".

Är inte förtjust i ketchup direkt men jag har oftare Felix i kylskåpet, till köttfärssås och spaghetti, ovanpå.

Heinz lämpar sig mer till grillat och hamburgare, men oftast har jag bara heinz hemma om det varit från matsmart, typ jalapeno varianten eller nåt sånt

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Nu har du mixat ihop makaroner och köttbullar med potatis, kötbullar och brun/gräddsås

För mig är det väldig skillnad på köttbullar och köttbullar. Hemgjorda klassiska ("svenska") köttbullar äts med potatis, kokt eller mos, någon form av sås, oftast gräddsås gjord i stekpannan efter bullarna med lite potatisvatten och så, lingon, gärna inlagd gurka. Färdiga köttbullar, vilket inte äts så ofta varma (men de är ju bra som smörgåspålägg), men det händer när tiden är knapp, passar bättre med typ makaroner eller spaghetti och då med ketchup förstås. Vanligast här hemma är hemgjorda "italienska" köttbullar i tomatsås som förstås serveras med pasta, ketchup behövs vanligtvis inte men om såsen inte är tillräckligt "tomatig" eller smakrik så kan det ju hjälpa lite. (Mitt recept började som "söndagssås" från Sopranos kokbok, men jag har förenklat lite för det är inte varje dag man vill koka ett par kilo kött i såsen bara för att sätta smak som man sen tar upp och äter någon annan dag)

Till alla som säger Sriracha eller andra såser så är det inte vad vi diskuterar. Bara ketchup är ketchup och gillar ni inte ketchup så är det en annan diskussion. Det gäller även "vuxenketchup" och liknande avarter. Jag gillar många typer av såser och tillbehör men det är något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Tredje försöket:

Vilka andra tillverkare gör ketchup, och har ni testat dessa?

Jag tar språnget och säger Lidls vanliga ketchup (inte Hot eller med mindre socker)! Den smakar faktiskt väldigt nära Heinz, iaf med mina smaklökar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nope, men inte Felix heller vad jag kan se.
Felix har iallafall en ekologisk med mindre socker. (11g)

Då får det nog bli felix tills heinz har tummen ur röva och fixar en sådan variant

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5-13600K - Auros Z790 Master - Asus Strix 4090 OC
32GB G.Skill Trident Z5 DDR5-6400 BK C32 - LG C2 42 - Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD
500GB / 2TB - Audeze LCD-GX - Burson Playmate - Blue Microphones Yeti X - Logitech PRO X Superlight 2 - Asus Rog Azoth

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

För att det är sött och gott, Felix
För att känna mig mer vuxen, Heinz

Typ som med hamburgare, Max är absolut sämst med lägst kötthalt etcetera men det hör till att som vuxen ska man tycka det är bäst punkt slut.

Max är verkligen de sämsta hamburgarna. Det är verkligen till för de som inte tycker om köttsmak, något man ger till barn för det inte smakar något.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Felix för barn, Heinz för mänz

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Stämmer inte särskilt väl.

Du har säkert bättre källor än jag, det är anekdotiskt jag har fått den uppfattningen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Då får det nog bli felix tills heinz har tummen ur röva och fixar en sådan variant

dom har ju en sockerfri saltfri variant tyvärr inte ekologisk

ja heinz chili sauce e ju det bästa... allt från thousand island dressing till allt möjligt

Permalänk

Är det någon skillnad?

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Personligen och min röst föll på Heinz, men folk som är lite överkänsliga mot tomat brukar klara Felix bättre så det är den vi kör här hemma, samt är billigare.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Du har inte startat nån poll så att man kan se resultatet. I alla fall Jag använder båda, Felix är lite sötare och passar bäst till pasta och potatisrätter. Heinz är lite starkare och surare och passar bäst till pommes, hamburgare samt korv. Men om jag tvunget måste välja får det bli Felix eftersom jag föredrar Felix till pommes framför Heinz till köttfärsen så min röst går till Felix.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Är det någon skillnad?

Visst finns det skillnad, men så stor att det är något fel med att föredra Felix eller Heinz är den inte.

Om man på allvar bryr sig om smaken använder man annat än ketchup ändå.

Permalänk
Medlem

Känner personligen ingen skillnad i smak.

Köper alltid Felix då flaskan ser fräschare ut.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Felix i detta huset. Men heinz hade nån liten limited jalapeno ketchup som var mkt god men går inte köpa här längre.

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR5 | Asus 3080ti | Samsung 970 m.2 250 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk

Heinz gör de goda gooodare. Chillisås dessutom så de händer nåt i käften.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Ketchup suger - byt ut skiten mot Heinz chilisås!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Blanda? ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Ketchup suger - byt ut skiten mot Heinz chilisås!

Håller med, hellre någon chilisås eller så. Inte gillat ketchup sen jag var 3.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Blev tvungen kolla vad vi egentligen hade hemma.. tydligen fanns både Heinz och Felix, samt Ica Basic Verkar tydligen inte råda någon ordning alls här så jag ska nog inte säga nåt. Jag röstade Felix men måste nästan säga Heinz var godare nu, i alla fall direkt på sked. Men som många påpekade ovan så är Heinz chilisås jättebra, lunchen blev rå falukorv och Heinz Chili. Fattades bara en 2,8 att skölja ner det med.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av spacedebree:

Tredje försöket:

Vilka andra tillverkare gör ketchup, och har ni testat dessa?

Slotts ketchup. Som vilken ketchup som helst - med det undantaget att jag gjorde en kort sejour i början av 80-talet och driftade dess produktionslinor som automationstekniker på Cadbury Slotts i Uppsala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

Tredje försöket:

Vilka andra tillverkare gör ketchup, och har ni testat dessa?

Hellmans Ketchup har jag fått i sådana småförpackningar, en gång i Grekland fick jag Hellmans ketchup och Heinz Majo, vilket kändes lite bakvänt. Vad jag minns så låg den någonstans mellan Felix dagisketchup och Heinz lite vuxnare smak.

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta man äter ketchup, men om man nu ska det kan man ju försöka äta något som är godare (Heinz). Felix är bluff och båg!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Felix osötade ketchup finns alltid i kylskåpet men ibland får den sällskap av en HEINZ.

Saknar dock Slotts Ketchup...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Slotts. Barndomsminnen.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Slotts. Barndomsminnen.

Tänker alltid på senap när jag hör Slotts!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Felix Hot Chili