Blocketpaketet - STOR VARNING

Permalänk
Medlem

Blocketpaketet - STOR VARNING

Hej,

Det är så att jag nyligen har använt blocketpaketet.
Numera är Rocker involverad i ekvationen, när det nu blivit dags för mig att få mina pengar blir jag tvingad till att signera följande via BankID:

"Jag godkänner att Trustly Group AB hämtar information om mina konton och betalningstransaktioner. Uppdrag lämnat till banken den 2021-11-10"

Som ni förstår är detta ren skandal. Jag har läst igenom villkoren på Blockets hemsida och även Rockers hemsida och tycker mig inte hitta någon information kring att jag måste godkänna dessa villkor innan.
Det är ju känslig information att ge tredje part tillgång till alla ens transaktioner.

Efter chatt med blockets support (man verka inte längre kunna ringa någon..), blir jag hänvisad till Rocker. Blockets-support vill inte ha med denna frågeställning och göra, då betalningen hanteras av Rocker. Jag påtalade flera gånger att jag är kund hos Blocket, men inget gehör fanns.

Rocker har hittils låtsas om att jag har något tekniskt problem och försöker hjälpa mig att utreda det. De verka blunda helt för att jag inte är villig att dela med mig av mina transaktioner.

Vad hade ni gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Vad hade ni gjort?

Du måste väl gå med på deras villkor för att få dina pengar.

Efter det tycker jag att du ska kräva ett GDPR-utdrag av dom och sedan be dom avsluta ditt konto.

Permalänk
Medlem

Denna är i nivå med att TINK används som koppling och det är ungefär samma sak där, låt oss dra info om alla dina konton för att genomföra transaktionen... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hej,

Numera är Rocker involverad i ekvationen, när det nu blivit dags för mig att få mina pengar blir jag tvingad till att signera följande via BankID:

"Jag godkänner att Trustly Group AB hämtar information om mina konton och betalningstransaktioner. Uppdrag lämnat till banken den 2021-11-10"

Som ni förstår är detta ren skandal. Jag har läst igenom villkoren på Blockets hemsida och även Rockers hemsida och tycker mig inte hitta någon information kring att jag måste godkänna dessa villkor innan.
Det är ju känslig information att ge tredje part tillgång till alla ens transaktioner.

Efter chatt med blockets support (man verka inte längre kunna ringa någon..), blir jag hänvisad till Rocker. Blockets-support vill inte ha med denna frågeställning och göra, då betalningen hanteras av Rocker. Jag påtalade flera gånger att jag är kund hos Blocket, men inget gehör fanns.

Rocker har hittils låtsas om att jag har något tekniskt problem och försöker hjälpa mig att utreda det. De verka blunda helt för att jag inte är villig att dela med mig av mina transaktioner.

Vad hade ni gjort?

Finns det inga alternativ vad gäller betalsätt där tjänsten inte behöver direkt åtkomst till ditt bankkonto? För det låter väl som att det är just där skon klämmer...

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/360012656120-Block... får det att låta som att faktura och Swish (beroende på belopp) borde kunna vara möjligheter.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Precis som flera skrivit här, verkar jäkla knepigt att förfarande sprider sig. Stötte på det första gången med pantkvitton från återvinningscentralen, nu dyker det upp med blocketpaket. Antar att betaltjänsten blir gratis för blocket/minpant mfl.

Så lösningen, precis som med email, skaffa ett spam-bankkonto till skräptjänster?

Permalänk
Medlem

Är det så att ni tolkar "Jag godkänner att Trustly Group AB hämtar information om mina konton och betalningstransaktioner." som att man godkänner att Trustly hämtar information om ALLA (historiska och kommande) transaktioner?

Det låter inte speciellt rimligt, tycker jag. Gissar på en slarvigt skriven text, bara.

För att vara säker är det nog en bättre idé att kontakta respektive bolags datakyddsombud direkt, snarare än deras support.

dpo@trustly.com
DPO@transactpaymentsltd.com
personuppgifter@blocket.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Är det så att ni tolkar "Jag godkänner att Trustly Group AB hämtar information om mina konton och betalningstransaktioner." som att man godkänner att Trustly hämtar information om ALLA (historiska och kommande) transaktioner?

Det låter inte speciellt rimligt, tycker jag. Gissar på en slarvigt skriven text, bara.

För att vara säker är det nog en bättre idé att kontakta respektive bolags datakyddsombud direkt, snarare än deras support.

dpo@trustly.com
DPO@transactpaymentsltd.com
personuppgifter@blocket.se

Jag tycker det är den rimliga tolkningen gällande vad man ger dem tillåtelse att göra.

Sedan kanske de inte roffar åt sig så mycket information, men att behöva ge dem tillåtelse att göra det öht känns väldigt tveksamt.

Kan nog vara värt att vända sig till banken ifråga också för klargörande.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Var ju något bolag som pollade uppgifter från Bank ID om jag inte minns fel, var stora nyheter så visst kan det ske.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag hade möjlighet att välja en annan bank, min "riktiga bank" visade som sagt meddelandet i min initiala post. När jag valde en annan bank som jag också har ett konto i visade BankID inte samma text utan endast vanliga "identifiera" förfrågan - precis som att logga in på vilken tjänst som helst.
Kan tycka att det är en enorm skillnad och om de nu skulle hämta informationen så har ju den andra banken ytterst lite information i sin signeringsbegäran. Samtidigt är det väl Trustly som populera rutan med text, så något skumt är det.

Rocker avslutade min förfrågan genom att klistra in sina användarvillkor, dock inte samma som visas på sidan som blocket länkar till. Se: https://rocker.com/allmanna-villkor/blocket/saljare/

Nedan fick jag direkt av Rocker. Jag tog mig friheten att fet-markera de intressanta delarna. Det är precis samma avtal som de tvingar på "Rocker-Kortet"-användare. Man blir i princip använd som marknadsföringsmaterial hos Rocker, fastän man egentligen har betalat för en tjänst hos Blocket. Helt Sinnessjuk, jag kan bara rekommendera att inte nyttja denna tjänst.
Det bästa är dock de avslutade orden, där de hänvisar tillbaka till Blocket -som inte vill ha med denna frågeställning att göra i huvudtaget.

Citat:

Thank you for your reply.

We would like to confirm, Trustly is a bank-independent payment service that supports the execution of payment transactions from bank accounts at a number of banks in a selection of countries. Consumers can use our service to

(a) execute payments from your online bank in a fast, secure and easy way to an online supplier/merchant who offers you a product or service

(b) authenticate to a supplier/merchant and/or register an account with the supplier/merchant; and/or

(c) to receive payment from the supplier/merchant.

In short, we are an additional interface between a merchant and the user's online bank, specifically designed to allow you to make fast and secure bank transfers in a user-friendly interface without additional software or registration requirements. When using the service, the user personally carries out all the necessary steps to complete a transaction, such as logging in to the online bank, selecting the account from which payment is to be made and signing a payment transaction. A user therefore has full control over the completion of a transaction and we do not offer or handle any transactions manually.

To create a quick and easy payment experience, Trustly has developed a so-called "remember-me-function" that allows us to remember you and how you want to use our Service. If you choose to activate this feature, we will remember you on the device you used in order to give you a faster payment experience the next time you choose to pay with Trustly. In addition, when you activate this feature, you will give us your consent to communicate to your bank that you, for a period of 90 days, allow us to collect your account balances. We will only use this access once you have initiated a payment with Trustly to check which bank accounts have a sufficient balance to make your requested payment. We also allow you to see your balances if you choose to activate that view.

By accepting this Privacy Policy, you expressly authorize Trustly to use and share with other affiliates of Trustly, as well as certain trusted business partners and service providers, the information provided by you to Trustly and collected by Trustly about you. You acknowledge and agree to the importance of sharing such information for the provision of the Trustly Services to you. This consent is given for the duration of your relationship with Trustly.

Trustly is committed to ensuring that the information we obtain from you is obtained with your consent and that it is only used for its intended purpose as set forth in this Privacy Policy and the Terms of Use.

(a) Opt-Out. Trustly will not use or share your personal information in ways or for purposes that are incompatible or inconsistent with those described in this Privacy Policy and the Terms of Use without first informing you and providing you a choice. You may opt-out of certain sharing of personal information, including information you may have previously authorized or consented to be shared as described in this Privacy Policy by contacting us at amer-privacy@trustly.com or via our consumer portal. Separately, to the extent that applicable law requires express consent or “opt-in” for the collection and use of personal information, Trustly will maintain processes and procedures to ensure such information is collected with your express consent. Trustly may communicate with you regarding your use of the Trustly Services, but you will always have the right to opt out of receiving these communications as set forth in Section 8 below.

(b) Decline to Share. You may, of course, decline to share certain personal information with us. However, please be aware that if you decline to share your personal information with us, it may be impossible for us to provide some of the features and functionality of the Trustly Services to you. For example, if you decline to share your Online Banking Access Credentials with us, we may not be able to facilitate a bank account verification or a bank payment from you to a Merchant via the Trustly Services.

(c) Accessing; Amending Your Information. If you wish to access or amend any personal information we have about you, or to request that we delete any information about you that we have, you may contact us a amer-privacy@trustly.com or via our consumer portal. Please note that while any changes you make will be reflected in Trustly’s active user databases within a reasonable period of time, we may be obligated to retain some or all information we have collected from or about you to satisfy our legal obligations, comply with applicable laws, regulations and regulatory requirements, prevent fraud and abuse,complete a transaction with you, perform analytics or standard archiving, or where we otherwise reasonably believe that we have a legitimate reason to do so.

You can read more about our terms and conditions and privacy policy here:

https://www.trustly.net/sv-SE/om-oss/villkor
https://www.trustly.net/sv-SE/om-oss/privacy-policy

If you need help with your transaction we advise you kindly to contact the merchant so they can assist you further or alternatively another payment method.

I hope this information was helpful and wish you a lovely day.

Skrivet av evil penguin:

Finns det inga alternativ vad gäller betalsätt där tjänsten inte behöver direkt åtkomst till ditt bankkonto? För det låter väl som att det är just där skon klämmer...

https://blocket.zendesk.com/hc/sv/articles/360012656120-Block... får det att låta som att faktura och Swish (beroende på belopp) borde kunna vara möjligheter.

Det är betalalternativen som erbjuds köparen, efter denne sålt sin själv till Rocker

För transparens inkluderar jag även Blocket-chatten med namnen maskade.

Citat:

Chat started: 2021-11-10 11:32 AM UTC

(11:32:51 AM) Zeroastic: Hej,
(11:33:53 AM) Hej där!: Ledsen för att du får vänta! Vi är upptagna med andra chattar just nu, men lovar att återkomma så snart vi kan. Hörs snart!

(11:35:27 AM) *** Blockets representant joined the chat ***
(11:35:32 AM) Blockets representant: Hej Zeroastic! Hur kan jag hjälpa dig?

(11:35:43 AM) Zeroastic: Hej Blockets representant
(11:36:17 AM) Zeroastic: Jag är lagom upprörd över den minimala informationen som finns tillgänglig på blocket-paketet sidan utan att läsa de detaljerade användarvillkoren.
(11:36:52 AM) Zeroastic: Fick idag mitt mail att det var dags för utbetalning. Sedan möts jag av en bankId-signeringsruta att jag samtycker att Trustly får ta del av all min transkationshistorik i min Bank.
(11:36:56 AM) Zeroastic: Det är ju inte rimligt

(11:38:54 AM) Blockets representant: Jag förstår! Då det är Rocker som har hand om betalningen så rekommenderar jag att du kontaktar dem då dem kan ge dig bättre svar om varför det är så! Vi har tyvärr inte tillgång till deras system!

(11:39:11 AM) Zeroastic: Fast det är ju ni som skyltar med tjänsten, eller hur?
(11:39:31 AM) Zeroastic: Ingenstans i er information framgår att jag blir tvungen att dela min transaktionshistorik med 3e part.

(11:41:05 AM) Blockets representant: Absolut, men just betalningen har Rocker hand om! Så vi kan tyvärr inte svara på varför dem har så utan det ger dem bäst svar på!

Här är telefonnumret till Rocker:
020 700 700

Du finner även deras kundservice här:
https://rocker.com/hjalp

Där kan du även chatta med dem om du vill.

(11:42:40 AM) Zeroastic: Ok, så det du säger är att Blocket inte tar något ansvar i frågan i stort?
(11:42:55 AM) Zeroastic: Fastän det är hos er som jag är kund.

(11:43:23 AM) Blockets representant: Självklart tar vi ansvar, men vi kan inte svara på varför Rocker kräver detta eftersom det är dem som efterfrågar det och inte vi på Blocket!

(11:43:43 AM) Zeroastic: Fast det är ju Blocket som har ingått ett samarbete med Rocker. Det bör ju ni rimligtvis har koll på, eller hur?

(11:44:27 AM) Blockets representant: Som sagt, du får bäst svar av Rocker eftersom det är dem som kräver det och inte vi! Hemskt ledsen att vi inte har svar på det!

(11:46:13 AM) Zeroastic: Kan du vara vänlig och peka på vart i villkoren som det framgår att jag är tvungen att dela med mig av min transaktionshistorik? Det är ju era villkor jag har godkänt, så rimligtvis har Blocket koll på detta.

(11:47:45 AM) Blockets representant: Jag skulle behöva skicka detta vidare till en kollega som är mer insatt i ämnet. Det vi kan göra är att vi stänger ner chatten här så att denna chatt blir ett mejl och sedan kommer jag lägga det i en specifik kö och kommer att återkomma till dig via mejl så fort vi kan. Går det bra?

(11:48:55 AM) Zeroastic: Det låter kanon, tack för hjälpen. Innan du stänger chatten undrar jag även om jag får ditt samtycke att publicera denna chatt med ditt namn, om inte kommer jag publicera chatten med ditt namn maskat. Det är helt sinnessjukt vad ni utsätter era kunder för.
(11:49:24 AM) *** Blockets representant left the chat ***

Formatering.
Permalänk
Rekordmedlem

Jag undviker 2 betalföretag som pesten och det är Klarna och Trustly, teknisk sett så tror jag faktisk Trustly är värre än Klarna för Klarna är mest giriga men Trustly har för det första ett namn som gör att man ser dem som totalt opålitliga och sedan tillkommer deras "funktion", den gången jag råkade ut för dem vill de i praktiken utföra en" man in the middle" lösning, de kanske inte ville stjäla allt men den tekniska lösningen var helt under isen och jag vägrar att ge dem tillgång till mina konton.
Tycker man bör anmäla den typen av företag både till myndigheterna och banken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag hade möjlighet att välja en annan bank, min "riktiga bank" visade som sagt meddelandet i min initiala post. När jag valde en annan bank som jag också har ett konto i visade BankID inte samma text utan endast vanliga "identifiera" förfrågan - precis som att logga in på vilken tjänst som helst.
Kan tycka att det är en enorm skillnad och om de nu skulle hämta informationen så har ju den andra banken ytterst lite information i sin signeringsbegäran. Samtidigt är det väl Trustly som populera rutan med text, så något skumt är det.

Men vem var motparten i identifieringsförfrågan och vem initierade den?
Var det gentemot banken, och initierat av Trustly? Det låter ju om möjligt värre, då har de väl potentiellt ännu mindre begränsad åtkomst än vad det andra alternativet gav?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men vem var motparten i identifieringsförfrågan och vem initierade den?
Var det gentemot banken, och initierat av Trustly? Det låter ju om möjligt värre, då har de väl potentiellt ännu mindre begränsad åtkomst än vad det andra alternativet gav?

Det var bankernas namn som visades i BankID-förfrågan.
Däremot var min riktiga bank en signerings-request, medans min andra "skräp" bank var en enklare identifierings-request.

Permalänk
Medlem

Acceptera det bara och avsluta affären.
De behöver ju access till ditt konto för att kunna automatiskt ta ut data om att du har pengar eller fått pengar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Det var bankernas namn som visades i BankID-förfrågan.
Däremot var min riktiga bank en signerings-request, medans min andra "skräp" bank var en enklare identifierings-request.

Okej, då tycker jag det låter som att de har ett bättre förfarande gentemot "bank 1" där banken ger dem tillgång till specifikt information om kontoinformation/transaktionshistorik. Mer än vad man önskar, men ändå begränsat till specifik typ av information.

Vad gäller "bank 2" låter det ju snarast som att de bad att få logga in i ditt namn, och sedan kanske använder en ren scrapinglösning för att ta fram informationen de vill ha. Men samtidigt får de ju då förmodligen ännu mer information att tillgå totalt sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har använt Trustly för att sätta in pengar på Avanza och för Rocker för att få betalt för Blocketpaket. Fungerar snabbt och smidigt. Pengarna kommer in på några sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Har använt Trustly för att sätta in pengar på Avanza och för Rocker för att få betalt för Blocketpaket. Fungerar snabbt och smidigt. Pengarna kommer in på några sekunder.

Nu var det ju inte om det är smidigt eller ej tråden handlar om.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Nu var det ju inte om det är smidigt eller ej tråden handlar om.

Nej, ursprungsspåret är ju helt klart att Rocker borde skriva att de använder Trustly för utbetalningar, vilket jag håller med om. Men det finns ju lite sidospår om vad Trustly gör för nytta och att det känns oseriöst/dåligt, vilket jag inte håller med om.

För mig var det snarare en positiv överraskning att få det utbetalat på någon minut istället för att manuellt behöva lägga in ett kontonummer och vänta flera dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, ursprungsspåret är ju helt klart att Rocker borde skriva att de använder Trustly för utbetalningar, vilket jag håller med om. Men det finns ju lite sidospår om vad Trustly gör för nytta och att det känns oseriöst/dåligt, vilket jag inte håller med om.

För mig var det snarare en positiv överraskning att få det utbetalat på någon minut istället för att manuellt behöva lägga in ett kontonummer och vänta flera dagar.

Ja, det handlar både om det och att behöva ge någon "läs-access" till alla sina konton i en bank för att kunna ta emot en betalning. Ett ganska grovt ingrepp i den personliga integriteten.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Ja, det handlar både om det och att behöva ge någon "läs-access" till alla sina konton i en bank för att kunna ta emot en betalning. Ett ganska grovt ingrepp i den personliga integriteten.

För att kunna välja mellan dina konton, så du behöver ju givetvis ge läs-access för att hämta denna information. Beroende på hur banken fungerar kanske en sådan access ger all historik för varje konto också. Vips måste man meddela detta enligt GDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hej,

Vad hade ni gjort?

Jag har ett "inbetalningskonto" som aldrig innehåller några andra transaktioner än inbetalningar och utbetalningar av samma summor där utbetalningarna går till ett konto i en annan bank. Så det enda inbetalaren ser är att andra betalat in pengar och att de pengarna skickats till ett annat konto i en annan bank. Den andra bankens konton får de inga uppgifter om. det går inte heller att ta ut pengar från "inbetalningskontot" eftersom det hela tiden är tomt utom under tiden från inbetalningen till 9-tiden nästa morgon då pengarna flyttas. Den andra banken är naturligtvis banken där jag har alla mina övriga affärer. Ja, just det, för att kunna ha det så krävdes ett annat konto i den bank där "inbetalningskontot" finns och i mitt fall är det mitt bostadslån, som ju också är ett rent inbetalningskonto. Kolla om du har den möjligheten.

Lite oklarheter fixades
Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Precis som flera skrivit här, verkar jäkla knepigt att förfarande sprider sig. Stötte på det första gången med pantkvitton från återvinningscentralen, nu dyker det upp med blocketpaket. Antar att betaltjänsten blir gratis för blocket/minpant mfl.

Så lösningen, precis som med email, skaffa ett spam-bankkonto till skräptjänster?

Skrivet av serafim:

Jag har ett "inbetalningskonto" som aldrig innehåller några andra transaktioner än inbetalningar och utbetalningar av samma summor där utbetalningarna går till ett konto i en annan bank. Så det enda inbetalaren ser är att andra betalat in pengar och att de pengarna skickats till ett annat konto i en annan bank. Den andra bankens konton får de inga uppgifter om. det går inte heller att ta ut pengar från "inbetalningskontot" eftersom det hela tiden är tomt utom under tiden från inbetalningen till 9-tiden nästa morgon då pengarna flyttas. Den andra banken är naturligtvis banken där jag har alla mina övriga affärer. Ja, just det, för att kunna ha det så krävdes ett annat konto i den bank där "inbetalningskontot" finns och i mitt fall är det mitt bostadslån, som ju också är ett rent inbetalningskonto. Kolla om du har den möjligheten.

Ni verkar vara inne på samma spår med något slags "slaskbank", det är kanske det besväret man får finna sig i framöver om denna typ av upplägg sprider sig utan att folk säger ifrån.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

För att kunna välja mellan dina konton, så du behöver ju givetvis ge läs-access för att hämta denna information. Beroende på hur banken fungerar kanske en sådan access ger all historik för varje konto också. Vips måste man meddela detta enligt GDPR.

Så låt mig skriva in vilket konto jag vill ha pengarna insatta på. Min arbetsgivare begär inte access till mina bankkonton för att betala ut lön. Skatteverket behöver inte ha läsaccess för att betala ut skatteåterbäringen (även om det antagligen hade varit deras våta dröm).

Det har väldigt länge gått att få en utbetalning till ett vanligt bankkonto utan att ge utbetalaren läs-access till alla konton man har.

Det är naivt att tro att de vill ha access för att underlätta för din skull.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Så låt mig skriva in vilket konto jag vill ha pengarna insatta på. Min arbetsgivare begär inte access till mina bankkonton för att betala ut lön. Skatteverket behöver inte ha läsaccess för att betala ut skatteåterbäringen (även om det antagligen hade varit deras våta dröm).

Det har väldigt länge gått att få en utbetalning till ett vanligt bankkonto utan att ge utbetalaren läs-access till alla konton man har.

Det är naivt att tro att de vill ha access för att underlätta för din skull.

Hela poängen är ju att det ska gå automatiskt utan att du skriver fel konto och sedan betala ut till det direkt. GDPR och finansinspektionen finns ju till för att kontrollera vad det nu än du tror att de gör med informationen.

Jag tror inte vi kommer längre så här än att alla företag och teknologi är onda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag tror inte vi kommer längre så här än att alla företag och teknologi är onda.

Var rädd om din integritet, det är inte i alla länder i världen som människor har den lyxen.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt så är väl blocketpaketet typ som paypal buyers protection och traderabetalning? Sånt där är aldrig tryggt för säljare... köpare kan ju påstå att dom aldrig fått rätt vara och skicka tillbaka skräp så det är väl en stor varning bara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Hela poängen är ju att det ska gå automatiskt utan att du skriver fel konto och sedan betala ut till det direkt. GDPR och finansinspektionen finns ju till för att kontrollera vad det nu än du tror att de gör med informationen.

Specifikt förfarande med "bank 2" som beskrevs av TS låter ju dock helt uppåt väggarna.

Går ju rakt emot alla säkerhetsråd bankerna ger kunder och säkerligen bryter man även mot de avtalsvillkor man ingått med banken om man fullföljer processen.

Banken klarar sig väl förmodligen helskinnad i en granskning just eftersom det är så tydligt att det är kunden och Trustly som missbrukat tjänsten, men just det här att "det är säkert okej för Finansinspektionen och GDPR existerar" vet jag inte om det känns som en motiverad utgångspunkt när det observerade förfarandet verkar så tydligt suspekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Specifikt förfarande med "bank 2" som beskrevs av TS låter ju dock helt uppåt väggarna.

Går ju rakt emot alla säkerhetsråd bankerna ger kunder och säkerligen bryter man även mot de avtalsvillkor man ingått med banken om man fullföljer processen.

Banken klarar sig väl förmodligen helskinnad i en granskning just eftersom det är så tydligt att det är kunden och Trustly som missbrukat tjänsten, men just det här att "det är säkert okej för Finansinspektionen och GDPR existerar" vet jag inte om det känns som en motiverad utgångspunkt när det observerade förfarandet verkar så tydligt suspekt.

Helt klart ska man inte ge access till vem som helst utan att veta vem det är. Men nu finns det ju lagar och bestämmelser(GDPR, PSD2), samt instanser (Finansinspektionen) som fasthåller att dessa följs.

Det är fullt tillåtet enligt PSD2 att med giltig licens använda bankers tjänster i tredje hand. Detta är ganska nytt, men ger oss bättre innovativa tjänster då bankerna inte går fullt lika mycket makt. Upp till alla slutkunder att använda sina bankkonton med andra tjänster som de vill.

Skulle dessa lagar brytas får man böter och/eller tappar sin licens och då är de ju körda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Helt klart ska man inte ge access till vem som helst utan att veta vem det är. Men nu finns det ju lagar och bestämmelser(GDPR, PSD2), samt instanser (Finansinspektionen) som fasthåller att dessa följs.

Det är fullt tillåtet enligt PSD2 att med giltig licens använda bankers tjänster i tredje hand. Detta är ganska nytt, men ger oss bättre innovativa tjänster då bankerna inte går fullt lika mycket makt. Upp till alla slutkunder att använda sina bankkonton med andra tjänster som de vill.

Skulle dessa lagar brytas får man böter och/eller tappar sin licens och då är de ju körda.

Har du läst igenom Rockers och Trustlys integritetspolicy? Mer specifikt, har du tittat på vad de kan dela med tredje part?

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Exemplet med "bank 1" låter rimligt i det sammanhanget, exemplet med "bank 2" låter som fullständigt vansinne.
Om lagstiftningen på något vis sanktionerat även det senare förfarandet så sitter vi bankkunder riktigt i skiten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Exemplet med "bank 1" låter rimligt i det sammanhanget, exemplet med "bank 2" låter som fullständigt vansinne.
Om lagstiftningen på något vis sanktionerat även det senare förfarandet så sitter vi bankkunder riktigt i skiten.

Finns med här:
https://www.fi.se/sv/bank/andra-betaltjanstdirektivet-psd-2/

Du ger en tredje part tillgång till ditt konto för att utföra en tjänst med ditt konto. Vad är vansinne med detta?

Visst kan de ju totalt bananas och sno allas pengar, men ingen lär ju komma speciellt långt med det.