Bättre att plugga eller jobba?

Permalänk
Avstängd

Bättre att plugga eller jobba?

Hej

Jag har hela mitt liv jobbar på skitjobb som diskare och städare pga att jag varken har körkort eller utbildning. Är det mer värt att plugga till något man är intresserad av och behöva ta csn lån än att ta lågstatusjobb? Jag är 31 år.

Permalänk
Medlem

Ja, livet är så mycket trevligare när man jobbar med något man tycker är kul. Du har minst 35 år kvar i arbetslivet, varför slösa bort det på jobb du hatar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Jag har hela mitt liv jobbar på skitjobb som diskare och städare pga att jag varken har körkort eller utbildning. Är det mer värt att plugga till något man är intresserad av och behöva ta csn lån än att ta lågstatusjobb? Jag är 31 år.

Svårt att säga, speciellt då jag själv har misslyckade studier i bagaget. Hade jag fått göra om en del så hade jag nog försökt studera, men jobba lite vid sidan om som Manpower Student eller liknande. Beror på var man bor såklart, hur det funkar med bemanningsjobb. Blir mycket i industri/lager, så är det inget man kan stå ut med kanske vikariepool i hemtjänst, förskola, etc, kan vara något - beroende på intresse och kunskaper.

All forskning visar dock på att lyckas man ta examen så lönar utbildning sig nästan alltid även ekonomiskt, socialt och i livet i övrigt lönar sig utbildning då det breddar möjligheterna att göra val i livet gällande arbete, boende, etc. Jaja, utbildar man sig till stumfilmsmusiker eller rymdforskare kanske man har få tjänster att konkurrera om, på få ställen, men generellt sett.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Simpan30:

Hej

Vad tror du själv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill man ha lite mer stålar att röra sig med samt något arbete som är stimulerande så ja, absolut.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ja, hitta något du vill plugga och dubbelkolla att det finns en bra stabil marknad för det yrket. Finns inget värre än att plugga och sen inte få jobb. Kolla på YH utbildningar då de oftast är en snabbare väg in till ett fast jobb. CSN och låndelen är ett nödvändigt ont men rent generellt är det en värd investering.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk

Läs till dig någonting som du tycker är kul. Är en resa till utbildningen först såklart. Börja med den! Du kommer inte ångra dig.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Ja, livet är så mycket trevligare när man jobbar med något man tycker är kul. Du har minst 35 år kvar i arbetslivet, varför slösa bort det på jobb du hatar?

Msn behöver ju pengar och sedan bor jag själv. Men kul tycker jag ju inte jobbet är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Vill man ha lite mer stålar att röra sig med samt något arbete som är stimulerande så ja, absolut.

Men att behöva ta csn lån är inte så kul heller. Hur mycket får man i csn lån?

Permalänk
Medlem

De flesta människor spenderar 35-40% av sitt vakna liv på jobbet. Jag skulle säg att det alltid är värt att hitta ett jobb man trivs med, och för vissa så kan det vara diskare. På det sättet du ställer frågan får jag känslan av att du inte trivs med dessa jobb och då skulle jag absolut säga att studier kan vara en väg till ett bättre jobb.

Tänk på att alla inte behöver plugga till ingenjör dock. Ett bra alternativ kan vara Yrkeshögskola (YH) eller Kvalificerad yrkesutbildning (KY). Många av dessa är 1-2 år.

Ska vi tänka rent ekonomiskt om det så tror jag att nästan oavsett vilken utbildning du väljer så kommer du löneökning jämfört med att jobba som diskare vara betydligt mycket mer än dina CSN lån som du tar under utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Du må väl väga dessa två mot varandra:
Pissigt jobb (i ditt tycke) i resten av ditt liv mot CSN-lån och ev. ett roligare och högre betalt jobb.

Att plugga för pluggandets skull gör dig ingen nytta, vad vill du jobba med?

Själv bytte jag bana "sent" i livet (27), läste datateknik för jag ville jobba som programmerare. Bästa jag gjort.
Studielån gör ju en knappast kung i baren... Men den potentiella lönen efter studier kanske gör det.

Du kan ju jobba samtidigt som du pluggar, inget som hindrar dig (så länge du inte tjänar över visst mkt per halvår, om det nu är kvar).

edit. CSN har körkortslån, kanske kan vara något?
edit2. det var visst om man varit arbetslös i 6 sammanhängande månader och fortfarande är.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Belopp studiemedel för heltidsstudier med fullt studielån, 2021:
Studiemedel för 4 veckor, kr*
Bidrag 3 312
Lån 7 616
Totalt 10 928
* En utbetalning omfattar normalt fyra veckor. Den första och sista utbetalningen för terminen kan variera i storlek.

För mer info:
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simpan30:

Msn behöver ju pengar och sedan bor jag själv. Men kul tycker jag ju inte jobbet är.

jag tycker det är kul att plugga. Man lär sig något nytt. Alltid spännande. Sedan är det lite lyxigt att få göra något bara för att man själv tjänar på det, inte för att någon annan vill ha något gjort.

Handlar mest om vad man har för försörjningsbörda och därmed handlingsfrihet. Har du bara dig själv att ta hand om så för sjutton bara kör på.

Permalänk
Medlem

Börja plugga innan du har fru och barn att underhålla. Då är det inte lika straightforward. Med csn-lån, bostadsbidrag etc lär det inte vara några problem att få det att gå ihop.

Jobben du beskriver låter ju också ganska deltids-kompatibla. Kanske går som ett nödvändigt ont om du behöver få ihop ekonomin medan du pluggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Man anpassar sig konstigt nog.
Så länge du vet att inkomsten är i alla fall någorlunda OK för månaden så går det an, det blir en rädsla att tänka "shit jag ska ha 6500kr mindre i månaden" men med lite matematik så går det att överleva med, spec csn högsta lån + ev "studentjobb".
Kan kort säga:
Jag arbetade upp mig, majoriteten av polare pluggade - jag med 8 års erfarenhet i arbetsliv vs polare som är nyutbildade så har dom kommit i kapp lönemässigt (som ny exade!!) och när DOM har kommit upp i 8 år kan vi bara spekulera vad som sker vs mig.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hedersmedlem

Plugga kan du ju bara bestämma själv men jag tycker i alla fall definitivt att du ska ta körkort, bara det öppnar många dörrar.

Permalänk
Medlem

Utbildning leder i regel tilll högre lön (även om livslönen kan diskuteras beroende utbildning och jobb man jämför med) men något jag tycker är viktigare än det, bättre arbetsmiljö. Vet jämnåriga (runt 40) som redan är mer eller mindre slut i kroppen. Och då har man kanske 30 år kvar att jobba.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Började plugga när jag var 28 efter att ha funderat på att göra det i många år, bästa beslutet jag tagit!

Jag låg i sängen och hade ångest över min livssituation. Jobbet sög, såg ingen ekonomisk eller kunskapsmässig utveckling i sikte. Såg hur mina kompisar med utbildning jobbade sig uppåt i karriärstegen medan jag satt kvar i samma sits som flera år tillbaka.
Jag spontansökte då in till ett tekninskt basår för att kunna få behörighet till högre utbildningar och är snart färdig maskiningenjör.

Jag hade exakt samma funderingar som dig. Skuldsätta sig, "kommer jag klara det", "hur ska jag lösa det ekonomiska" etc. Mitt enkla svar till det, såhär i efterhand, är: Det löser sig!

Så länge du börjar plugga till något du finner intressant, fokuserar på studierna och inte hamnar efter kommer det i slutändan vara så värt det! Som andra skriver, det kan vara allt från en YH-utbildning till civilingenjör, så länge du tycker det är skoj kommer tiden flyga förbi. Kontrollera innan du söker att det finns en framtida efterfrågan på personer med kompetensen du kommer få efter utbildningen.

Det kommer vara tuffa perioder, men när man väl tagit sig igenom dem mår man så sjukt bra!

I din ålder kan man ta tilläggslån från CSN under 3 år, detta för att kompensera för att man kanske har lite högre levnadskostnader än den genomsnittliga 20-åringen. I mitt tycke är det värt det för att inte leva under konstant ekonomisk ångest under utbildningen.
I dagsläget är CSN-räntan på 0,05%, du kommer aldrig hitta ett lån med bättre ränta.

Det finns folk som lyckas i livet utan studier, men de har ett sjukt driv som jag ständigt imponeras av. Studier gör att du lättare får foten in och blir mer attraktiv på arbetsmarknaden överlag. Det är också ett skäl till varför jag började plugga; jobbsäkerhet.

Jag såg mig aldrig som en pluggmänniska, trodde aldrig jag skulle klara det. Men nu är man snart i mål och om jag klarar det så klarar de flesta av det.

Hoppas detta hjälpte lite!

Lycka till!

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Skrivet av izzie:

Börja plugga innan du har fru och barn att underhålla. Då är det inte lika straightforward. Med csn-lån, bostadsbidrag etc lär det inte vara några problem att få det att gå ihop.

Jobben du beskriver låter ju också ganska deltids-kompatibla. Kanske går som ett nödvändigt ont om du behöver få ihop ekonomin medan du pluggar.

Kan hålla med. Har man studievana, stöttning hemma plus lite vilja att offra saker så går det också även om det blir jobbigt. Har man misslyckade utbildningar i bagaget så håller jag absolut med, bäst att ta det innan man har andra att tänka på förutom en själv och man är ju lite billigare i drift själv när man kan käka vad man själv vill och bo i en etta jämfört med att behöva ha 3-4 rok.

Skrivet av Simpan30:

Jag har jobbat som diskare och städare också. Jag ju säga att jag älskar mitt nuvarande jobb men efter skatt är det "bara" kanske 2-2,5 ggr pengarna mot diskarjobbet per månad. Kan mycket väl tänka mig att jobba till 69 år med detta jobbet, diskare/städare hade varit jobbigt både fysiskt och psykiskt efter man passerat 35 år för mig personligen i alla fall...

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

De flesta människor spenderar 35-40% av sitt vakna liv på jobbet. Jag skulle säg att det alltid är värt att hitta ett jobb man trivs med, och för vissa så kan det vara diskare. På det sättet du ställer frågan får jag känslan av att du inte trivs med dessa jobb och då skulle jag absolut säga att studier kan vara en väg till ett bättre jobb.

Tänk på att alla inte behöver plugga till ingenjör dock. Ett bra alternativ kan vara Yrkeshögskola (YH) eller Kvalificerad yrkesutbildning (KY). Många av dessa är 1-2 år.

Ska vi tänka rent ekonomiskt om det så tror jag att nästan oavsett vilken utbildning du väljer så kommer du löneökning jämfört med att jobba som diskare vara betydligt mycket mer än dina CSN lån som du tar under utbildningen.

Varför behöver inte alla bli ingenjör?
Ingenjör är ett bristyrke i Sverige. Kan rekommendera Teknisk fysik som en mjuk ingång i studielivet (eller välj byggingenjör om du vill ha en enklare resa)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ta absolut körkort. Det är många jobb som "kräver" det utan att man faktiskt behöver nyttja det.
Gällande plugg så är jag inte övertygad om att man behöver plugga för att komma till det man vill jobba med - eftersom jag själv inte gjort det.
Beror väldigt mycket på vad du faktiskt vill jobba med eller inom. Du kanske vill jobba inom matgrossist men inte bryr dig så mycket om vad eller så är det väldigt specifikt det du faktiskt vill jobba med.
Försök ta reda på vad du verkligen vill idag och börja ta dig mot det målet. När du vet vart du vill kan du lättare också bestämma och få hjälp med hur du ska ta dig dit.

Jag håller med alla som säger att det är värt att hitta jobb som man trivs med eller kanske till och med gillar. Enligt mig gör det livet roligare.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Varför behöver inte alla bli ingenjör?
Ingenjör är ett bristyrke i Sverige. Kan rekommendera Teknisk fysik som en mjuk ingång i studielivet (eller välj byggingenjör om du vill ha en enklare resa)

Väldigt mjuk ingång med Teknisk fysik....

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Hittar du något du brinner för så är ju svaret självklart. Sen vet jag inte hur det går till men vissa verkar lyckas studera livet ut och på något sätt få det att gå runt. Det är ju betydligt mer chill att studera än att jobba. Speciellt i lågstatusyrken där du jobbar häcken av dig till liten lön.

Utbilda dig till valfritt kontorsjobb typ it tekniker så rullar du i stort tummarna hela dagarna men kan ändå lyfta lön

https://www.youtube.com/watch?v=qNNEJb1F_og

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Du vill ändra dig men inte riktigt vågar ta klivet... ta klivet och du kommer se bakåt om 5 år och inse hur dum du var att du inte gjorde detta tidigare. Man kan alltid vara efterklok.

Du får så mycket mer i värde efter utbildning och bättre lön, bygga framtid för dig och eventuell familj i framtiden.
Pensionen kommer bli betydligt bättre som gör att du kommer må bättre i äldre dagar.

CSN betalning per månad ligger på precis under 1000kr och är ett väldigt förmånligt lån att ta som privatperson.

Börja med att se över dina betyg:
- Betyg, tillräckligt för den utbildning du söker eller måste läsa upp på Komvux.
- Sök de utbildningar som du är kvalificerad till enligt betyg
- Sluta jobbet när du är antagen
- Påbörja ditt nya liv med studier
- Under studierna kommer du gå på praktik och där har du en fot in i branschen du valt.

Angående körkort, har du någon familj eller vän som kan vara din handledare (måste haft körkort minst 5 år) kommer du billigare undan än att ta massor av körlektioner som en nybörjare.

Tveka inte mer, kör bara!

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FANTEN:

Belopp studiemedel för heltidsstudier med fullt studielån, 2021:
Studiemedel för 4 veckor, kr*
Bidrag 3 312
Lån 7 616
Totalt 10 928
* En utbetalning omfattar normalt fyra veckor. Den första och sista utbetalningen för terminen kan variera i storlek.

För mer info:
https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html

Eftersom han jobbar nu har han dock förmodligen rätt till tilläggslån, så kommer man upp i 14-16 tusen.

Till TS:

Om det är värt, kan bara du svara på. Vill du ha ett jobb du trivs med och ta lån under en kort period eller fortsätta att jobba med nåt du inte tycker om och bli miserabel?

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Väldigt mjuk ingång med Teknisk fysik....

Jo jag var ganska ironisk. Men det var den ingången jag själv valde. Var förvånansvärt intressant (speciellt kvantmekanik och kvantfysik) tills de 2,5 år senare lade ner linjen då vi bara var 4 st kvar fick nöja mig med examen i energiteknik.

Byggingenjörslinjen verkar dock rätt lökig för att vara civ ing linje, läste några gemensamma kurser med byggingenjörer, de skydde matte som pesten.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jo jag var ganska ironisk. Men det var den ingången jag själv valde. Var förvånansvärt intressant (speciellt kvantmekanik och kvantfysik) tills de 2,5 år senare lade ner linjen då vi bara var 4 st kvar fick nöja mig med examen i energiteknik.

Byggingenjörslinjen verkar dock rätt lökig för att vara civ ing linje, läste några gemensamma kurser med byggingenjörer, de skydde matte som pesten.

Haha förstod det! Är kanske lite åt högskoleingenjör då matten minskar rätt kraftigt också (uppenbarligen eftersom utbildningen endast är tre år).

Har en vän som gick teknisk fysik och han gillade absolut matematik. Jag hade aldrig klarat det under en längre tid.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Ta körkort bör vara steg 1. Om du utbildar dig och inte har körkort när du är klar så blir det betydligt svårare att få jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Haha förstod det! Är kanske lite åt högskoleingenjör då matten minskar rätt kraftigt också (uppenbarligen eftersom utbildningen endast är tre år).

Har en vän som gick teknisk fysik och han gillade absolut matematik. Jag hade aldrig klarat det under en längre tid.

Jag var av samma uppfattning gällande matten när jag började läsa till Högskole-Maskin, oj vad fel jag hade.

Den enda mattekursen som skiljer sig mellan högskole- och civilingenjör inom maskinteknik på min skola är att vi inte läser flerdimensionell analys, utöver det läser vi exakt lika mycket matte.

Det kanske kan skilja sig mellan olika inriktningar och skolor, men det är absolut inget man kan ta för givet

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Beror helt på vad man värdesätter i livet. Trivs man med att diska och städa så är det inget fel med det. Själv tyckte jag om att plugga. Särskilt högskolan var en trevlig period av mitt liv. Man lär sig mycket och får fler valmöjligheter att välja yrke än innan. Men visst man får studielån som tar tid att betala av. Men på sikt lönar det sig ekonomiskt. Allt är heller inte pengar i livet.

Kan väl säga att nu när jag jobbat över 30 år som ingenjör är jag jättetrött på det. Men ångrar heller inget. Man tröttnar på alla jobb till slut. Men visst jag har väl relativt sett bra lön. Tyvärr inte så mycket fritid. Ser numera mitt jobb som ett skitjobb. Ska försöka göra något annat så snart jag kan. Kanske starta eget. Har fortfarande nytta av mina kunskaper dock, skulle vilja jobba mera med programmering framöver. Men dessa kunskaper har jag skaffat mig på fritiden. Går att lära sig nya saker även när man jobbar. Tar mycket längre tid tyvärr än att studera på heltid.