Youtube slutar visa ogilla-markeringar

Permalänk
Medlem

Men snälla har man skapat skit ska andra undvika för den eller åtminstone får information om dålig upplägg

Annars man kan vara frank och öppet på kommentarfält, eller kommer den kommer snart "justeras"?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Dislikes skulle aldrig ha funnits. Dock så kommer nu alla snowflakes bli än mer delyriska och säga att alla bara gillar det de gör.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Helt rätt beslut av YouTube. Hade det varit så bra med att visa tumme ner i inlägg hade SweClockers haft den funktionen för länge sen. 😉

*tumme ner*

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Just första generationen xbox började dock brinna i det inbyggda nätaggregatet (aka "nätadaptern"), ett konstruktionsfel som åtgärdades först efter typ 2 år.

Det åtgärdades inte på befintliga konsoler. Man fick en jordfelsbrytare/apparatsladd skickad från MS.

OnT: YT har väl samma moralpanik som resten av samhället, ungdomsidrott utan poäng, skola utan betyg etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett minne. En person gav t.ex xboxen betyg ett för nätadaptern brann upp. Då xboxen tillskillnad från ps2 och gamecube inte ens hade en extern nätadaptrer så var problemet mycket märkligt.
För mig är det lite som att ge en Tesla betyg ett för att bensintanken på bilen hela tiden läcker, de lämnar in teslan på service. De lovar nu är felet åtgärdat, men bensintanken fortsätter att läcka.
Recensioner av denna nivå ser jag konstigt nog ej längre.

Grejen med Tesla var ACn som droppade vatten under bilen om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Men snälla har man skapat skit ska andra undvika för den eller åtminstone får information om dålig upplägg

Annars man kan vara frank och öppet på kommentarfält, eller kommer den kommer snart "justeras"?

Jadu, "justering" av kommentarsfält är du allt sen på, det har hänt länge nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Farliga ord att använda här

Ord blir ju bara så farliga man tillåter dem att vara

Permalänk
Medlem

ännu en fjäsk för cancel generationen. fyfan

Visa signatur

AMD FX8320 | MSI Gaming X Trio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem

För videoplattformar som Youtube och andra, kan "Gilla" och "Ogilla" vara ett bra verktyg att kunna bedöma i förhand om innehållet är slöseri med tid eller lönsamt att titta på.
Gilla och Ogilla knappen hör onekeligen ihop. Då den ene har ingen mening utan den andre.
Om man ska bara visa "Gilla" och döljer "Ogilla" knappen kan man lika bra avskaffa båda två.
För det är ju balansen mellan dessa båda som hjälper folk att bedöma hur andra värderat innehållet. Det funkar inte längre om en av dessa båda göms eller tagits bort.
Men PK tjabbet kommer nog tycka om det, då deras bubbla skyddas än mer av att bli konfronterat med realiteten.
Zensur or borttagning av innehåll och hela kanaler tydligen inte räcker till längre. Inget skall få störa den nya Zeitgeist.

Angånende forum och bloggar är dessa knappar mer kontraproduktiv (särskilt "Ogilla" knappen) än allt annat
Jag vet forum där vissa har skaffat sig ett stort antal accounts bara för att rösta ner andras kommentarer tills dom göms.
Man kan tänka sig hur trevlig stämning det är där.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Hade ingen aning om att nån ens kollade på hur många tummar upp eller ner en video har. Fullkomligt ointressant information.

Jag söker exempelvis om videos XXXXX uppladdaren sätter ''XXXXX'' i rubrik, OP snackar om YYYYYY istället, totalt värdelösa och slösar på min tid, hade jag sätt att videon hade 90% ''tummen ner'' skulle jag anat ugglor i mossen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vore det i så fall inte bättre om de som upptäcker att nått är skadligt/olagligt anmäler det än att bara ger en tumme ner ?
Nått som är ännu värre är att plattformarna tar in annonser från bedragare för då får de ju betalt direkt av bedragarna för att hjälpa dem med brotten så krav på en granskning av annonserna innan de börjar visas vore nog på sin plats.

Eller både och? Jag tror inte en video med viruslänkar i beskrivningen försvinner på en kvart, eller ens en månad. Det finns sjukt mycket skumma "tutorials" på youtube some funnits kvar i flera år.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hela västvärlden verkar gå ut på att fostra ja-sägande nyttiga idioter?!

👎
Gäller östvärlden också! Kanske till och med ännu mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har haft 2 YT kanaler, har en nu.

Det du pratar om har INGET med ägaren av kanalen att göra.

Det är så här enkelt ser du.

Olämpliga kommentarer som porr, botar och anat tar YT inte bort automatiskt, all sex skit får jag rensa manuellt trots att alla videos har filtret på.
man ser samma sak på 10-15 miljoner sub kanaler som LTT, masa sex bot spam på varje video.

Däremot NÄR YT raderar en kommentar automatiskt har det inget med filter skaparen sätter eller kan sätta.
YT raderar ALLT som innehåller en länk normalt sett, men tydligen inte sex länkar och annat.
Så du kan inte posta en länk till en bild tex.

Dessutom om du råkar skriva "ord.ord", alltså glömmer mellanrum efter punkt på ny mening blir det automatiskt raderat då det anses vara ett domän alltså en web adress.
Det är ett av många orsaker YT raderar inlägg automatiskt.

Det enda skaparen av kanalen får är medelandet på email, men det finns inte under "review", alltså att man kan godkänna det, nej det är totalt raderat från all existens.

Vad du pratar om är YT totalt trasiga filtrering där varken ägare av kanalen eller dom som postar kan styra över.

Ogilla på YT har jag aldrig sett är et problem, man får nog anstränga sig en del för att få sina videos ogillade, låter mer som folk här köpte YT smörja om vilket problem det är.

Större problem är YT självt och hur dom hanterar kommentarer, gör det omöjligt för kanalens ägare att svara på en legitim kommentar av värde när YT raderar den från cyberspace becsue of AI reasons?

Så nu är du informerad om hur det fungerar och det har inget med ogilla att göra.
Att folk har så satans ont av att få kritik i dag är bara tröttsamt. Det är väl "alla är en vinnare generationen" antar jag.

Tack för info! Det var för att jag hade en länk till en video helt enkelt. Står du k fast vid att det är korkat att bara ogilla utan motivation. Finns oftast ingen anledning att göra så. Skall man ogilla då är det väl bättre att gilla någons legitima kritik kan jag tycka.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Like/dislike känns som en typisk mobilinterfaceförenkling som mest uppmanar till reflex reaktioner.
Varför kan man inte sätta ett ordentligt betyg på videos?
Med någonstans mellan 5 och 10 knappar; 5️⃣4️⃣3️⃣2️⃣1️⃣0️⃣

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tack för info! Det var för att jag hade en länk till en video helt enkelt. Står du k fast vid att det är korkat att bara ogilla utan motivation. Finns oftast ingen anledning att göra så. Skall man ogilla då är det väl bättre att gilla någons legitima kritik kan jag tycka.

Folk ogillar inte utan motivation, alla skriver inte ner sin motivation och det är är orimligt när folk med tex 10 Miljon Subs har 10K kommentarer om dagen.

Folk har rätt att sätta betyg på varor och filmer med stjärnor, om en obligatorisk A4 resention var nödvändig för att får sätta ett betyg är bara löjligt.

Ska ogilla knappen bort för att man måste skriva en kommentar om vad kritiken är ja då får man ta bort gillaknappen med.
Man kan lika väl hävda varför håller man med utan att motivera varför?

Dessutom är gilla och ogilla knappens primära syfte att ge tittaren en överblick om vad folk överlag tycker, för och mot förhållande helt enkelt.

Och som många stora YT säger, det är mycket mer toxic att läsa allas tusentals hat kommentarer än att kolla en ratio mellan likes och dislikes och som sagt igen kan läsa tusentals kommentarer om dagen men en ratio kan man reflektera över på sekunder.

Om man inte kommenterar på en YT video inom några minuter från släpp på dom mer populära kan du nog glömma att få din kommentar läst.

Att kommentera på YT på är rätt meningslöst, för du försvinner bland 5K+ andra kommentarer och få om någon kommer läsa vad du skrev då det gäller att bli upvotad vilket kräver att vara först till att börja med.
Att kommentera på en YT video och räkna med en respons fungerar bara kanaler med tusentals subs sedan börjar det systemet falla sönder.

Finns en orsak att folk skriver "first" i kommentarsfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Like/dislike känns som en typisk mobilinterfaceförenkling som mest uppmanar till reflex reaktioner.
Varför kan man inte sätta ett ordentligt betyg på videos?
Med någonstans mellan 5 och 10 knappar; 5️⃣4️⃣3️⃣2️⃣1️⃣0️⃣

Det är absolut ett bra system för videos, används till film.
Men som sat ska man ha like och dislike så behöver man båda annars blir det som en skala med stjärnor som är zero to infiity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur kan man förlora en rättighet man aldrig har haft? Att kräva att få yttra sig hur man vill på privata plattformar som människor skapat känns lika logiskt som att kräva att man minsann ska få bli medlem i en bostadsförening utan att äga en bostadsrätt et cetera.

Nu är dock vår lagstiftning inte moraliskt absolut utan i första hand pragmatisk. Om nu [de typiskt nämnda teknikjättarna] i praktiken har politisk och ekonomisk makt i nivå med många länder bör vi ställa samma krav på dem som på länderna i vår omvärld. Där ingår bland annat kravet på yttrandefrihet för alla och envar.

Ingen har några bekymmer med att du inte får posta dina åsikter hur som helst på Beckonberga Fotbollsförenings privata webbplats. Men Facebook, Youtube, Google, MS, Amazon, Reddit, Visa/Mastercard etc är inte vilka företag som helst. De har mycket större de facto makt att censurera någon än vad exempelvis svenska staten har. Därför är det så viktigt att de förhåller sig neutrala.

Permalänk
Lego Master

Bryr mig inte det minsta. Följer alldeles för många kanaler redan för att jag ska hinna shoppa runt efter nytt, där detta kan vara relevant.

Och för er som menar att det är viktigt att kunna framföra kritik...ni vet att kommentarsfältet finns kvar, va? Om ni inte gillar nånting är det ju definitivt mer konstruktivt att förklara VAD ni inte gillar, och hur det kan blir bättre, än att bara slentrianmässigt kasta en tumme ner på skaparen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Nu är dock vår lagstiftning inte moraliskt absolut utan i första hand pragmatisk. Om nu [de typiskt nämnda teknikjättarna] i praktiken har politisk och ekonomisk makt i nivå med många länder bör vi ställa samma krav på dem som på länderna i vår omvärld. Där ingår bland annat kravet på yttrandefrihet för alla och envar.

Ingen har några bekymmer med att du inte får posta dina åsikter hur som helst på Beckonberga Fotbollsförenings privata webbplats. Men Facebook, Youtube, Google, MS, Amazon, Reddit, Visa/Mastercard etc är inte vilka företag som helst. De har mycket större de facto makt att censurera någon än vad exempelvis svenska staten har. Därför är det så viktigt att de förhåller sig neutrala.

Hur vill du att en sådan lagstiftning ska se ut? Ska man basera den på totala antalet aktiva användare så kommer företagen börja ta betalt i pengar eller hitta på andra dumheter för att gå under gränsen för att slippa beröras av lagstiftningen, och om lagstiftningen gäller specifika namngivna företag kommer de byta namn för att komma runt lagstiftningen. Jag ser inte hur man på ett vettigt och rättssäkert sätt skall kunna formulera en sådan lagstiftning utan att trampa på någon annan lag. Dessutom skulle det som sagt minska viljan att starta nya plattformar för andra. Vad är det för mening att sträva efter att bli störst bäst och vackrast om det kommer resultera i att staten trampar på dig.

Det enda rimliga om aktörerna inte får moderera själva är i så fall att det implementeras en mycket lättanvänd funktion för alla användare att direkt polisanmäla inlägg. Idag känns det som om folk kommer undan med sådant som lätt skulle klassas som förtal, förolämpning, hets mot folkgrupp med mera med mera. Men möjligen skulle den värsta skiten försvinna om en riktig polisanmälan bara var ett klick bort. Då kanske det skulle funka. Men absolut inte om det är exakt som idag men plattformarna får inte ha vilja trivselregler de önskar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av darrenj:

Men snälla har man skapat skit ska andra undvika för den eller åtminstone får information om dålig upplägg

Annars man kan vara frank och öppet på kommentarfält, eller kommer den kommer snart "justeras"?

Uppladdaren kan ju redan ta bort kommentarer. Det har man kunnat göra sen typ alltid.

Permalänk
Medlem

Lång tråd med många kommentarer så detta kanske redan är sagt..

I regel tycker jag det är bättre att bara sluta titta om man inte gillar innehållet så med det perspektivet så ser jag ingen större förlust.

En annan puck är ju, förutsatt att det är det mob-liknande, rabiata, nästan förutsättningslösa nedbåtandet som man vill komma åt (jag antar att det existerar och att det finns data som styrker det), så motverkas det kanske bättre tillräckligt väl genom att man inte får rösta varken bu eller bä innan man faktiskt kollat på 75% av videon eller nåt sånt? Jag menar om man faktiskt ville göra något åt ett genuint missbruk av tum-knapparna...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Go woke go broke, sjukt jädra larvigt.

Kan inte världen slippa onöda slogans?

Hollywood Is Leaving Money On The Table By Not Prioritizing Diversity, New Study Shows
https://www.huffpost.com/entry/hollywood-diversity-representa...

Självklart så är det marknadsföringssnubbarna på youtube som har undersökt det hela..

Skrivet av aMp:

Ganska uppenbart att detta är för att former Vice President Joe Biden och CO ofta får långt många tumme ner än tumme upp på det mesta numera. Såg en video från någon officiell White House-kanal där det var en sjuk ratio mellan like/dislike, typ 5k likes och 200k dislikes eller något sådant. Och media försöker nu att dölja detta. ^^

Let's go Brandon!

Och (slippa) dumma konspirationsteorier. Media behöver inte dölja något, det är ju inte ens nått att skriva om. Folk röstar ju ner massvis utan att ens kolla på innehållet.
Let's go Brandon folket fortsätter gärna dricka mer bly, en stor andel så oinformerade människor att de fortfarande inte har accepterat att Trump förlorade.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

Om du inte tillåter vem som helst när som helst att komma hem till dig och stå i ditt kök och säga vad de vill så begränsar du deras yttrandefrihet.

Det är inte ens nästan samma sak. En väldigt fattig liknelse må jag säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Mm. Jättedumt att det är olagligt att säga att det är fel, att sluta använda de monopolistiska plattformarna eller att starta en egen plattform som inte har de problemen du nämner ovan.

Skämt åsido så verkar det mest som gnäll över att man inte får säga vad man vill och bete sig hur som helst på de stora plattformarna där flest folk hänger. Det är klart att alla vill nå ut med sitt budskap till så många som möjligt, men skall man vistas i stora forum så får man svälja de regler som finns där, det bara är så. Som jag varit inne på tidigare så är det ju så att plattformarna blivit stora för att de gjort saker de flesta inte har något emot, det är ju deras egen förtjänst, att då komma och kräva att man ska få åka snålskjuts på deras arbete bara för att man själv vill sprida sin egen åsikt är väldigt bortskämt.

Som sagt, ser du inte ens problemet så är du mest troligt en del utav problemet själv.

Permalänk
Medlem

Haha, känns som jag gått vilse och hamnat på Flashback. En tumma ned försvinner och helvetet brakar lös och allt är fördömt. Vems fel är det? Feminazisternas såklart!!!1 Helt plötsligt var det världens viktigaste verktyg för att demokratin och internet ska fungera. Har vi ens någon yttrandefrihet kvar? Nej nu är det kört! Alla världens fria val är antagligen inställda från och med nu också.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre. Känns som de flesta klipp jag kollar på ändå har typ 30k+ likes och 4k+ dislikes... liksom jaha, vad ska jag göra med den informationen? Sen säger det ju ingenting om vad dessa fyra tusen nånting inte gillade med videon. Antagligen såg de tre sekunder, klickade dislike och gick sen vidare. Så känns som de som klagar på "snowflakes" ironiskt nog är de som agerar mest kränkta och överdramatiskt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kan inte världen slippa onöda slogans?

Onödiga "slogans" som denna hade inte funnits om inte västvärlden inte hade börjat behandla oss som "spoiled princesses", vad din länk hade med saken att göra vet jag inte.

Man ska kunna skämta om allt och kan man inte det eller vill förhindra andra att göra så är man en liten bortskämd prinsessa.

On topic:
Du säger dessutom "marknadsföringssnubbarna på youtube" ja, aboslut, tror du i så fall att youtube gör ändringar i första hand för att oss användares skull? Youtube gör främst ändringar för sig själva och för att skydda sig själva.

Jag får dagligen reklam på youtube om pyramidspel och ponzi schemes, varför finns de kvar? Youtube borde istället tillhandahålla bättre modereringsverktyg, men att utveckla detta kostar mer pengar.

Skrivet av Levandebild:

Vems fel är det? Feminazisternas såklart!!!

Youtube så klart, de äger plattformen och de utvecklar plattformen, jag har sett många "creators" som inte gillar detta utan heldre skulle sett att de själva skulle kunna välja hur de vill ha det och dessutom efterfrågas bättre modereringsverktyg men det kostar ju pengar.

Vad jag sett är kritiken mer utav form av att Youtube gör det enkla valet och kör över sina tittare och "creators".

Permalänk
Medlem

Intressant hur många här på swec som är för denna förändring och pratar om creators, hur det är bra för dom, men creators verkar hittills enbart vara missnöjda med att YT tar bort dislike.

Permalänk
Medlem

Så länge youtube levererar annonser som är antingen pyramidspel, ponzibedrägerier eller obskyra sätt att "tjäna pengar på" så kommer plattformen inte ha någon större respekt i mina ögon.

Denna ändring känns mer som den enkla och billiga valet, istället för att låta användarna (skaparna) själv välja och skapa bättre modereringsverktyg så gör man något som verkar vara väldigt illa omtyckt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Där blev trollen plötsligt tystade permanent. Skönt tycker jag i alla fall finns inte en video som inte får en "ogilla" because reasons och det är fel anledning att ge en ogilla.

Nu är detta ett icke-problem på YT dock. Däremot är det ett markant problem på Reddit. Där drar sig många från att posta just på grund av deras hive mind. Jag har fått egna comments skjuta i skyarna där trots att min kommentar är totalt medioker. Sen ser man kommentarer som inte ens hör till ämnet skjutas i höjden för att den upprepar en "meme". Att sedan se kommentarer där man ser att folk lagt 0.5+ timmar och bryter ner ett ämne och förklarar på djupet hur det fungerar begravas på grund av att deras kommentar inte var rolig eller just någon minut för sen att missa vågen av "Redditors" och några redan lagt downvotes (för att de kan) så kan det skjuta rakt ner i avgrunden trots att inehållet i kommentaren är välinfomrativ och av värde för diskussionen.

Reddit hade mått bättre utan dislikes, där hade räckt med likes.

På Youtube hade jag gärna fortsatt se likes/dislikes dock. Jag ser fortfarande disikes där dock, när ska det tas i bruk?

Skrivet av gonace:

Så länge youtube levererar annonser som är antingen pyramidspel, ponzibedrägerier eller obskyra sätt att "tjäna pengar på" så kommer plattformen inte ha någon större respekt i mina ögon.

Denna ändring känns mer som den enkla och billiga valet, istället för att låta användarna (skaparna) själv välja och skapa bättre modereringsverktyg så gör man något som verkar vara väldigt illa omtyckt.

Du blockerar väl ändå annonser på YT hoppas jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så länge youtube levererar annonser som är antingen pyramidspel, ponzibedrägerier eller obskyra sätt att "tjäna pengar på" så kommer plattformen inte ha någon större respekt i mina ögon.

Denna ändring känns mer som den enkla och billiga valet, istället för att låta användarna (skaparna) själv välja och skapa bättre modereringsverktyg så gör man något som verkar vara väldigt illa omtyckt.

Vet inte om jag håller med om att videouppladdare ska kunna skapa egna "bättre" modereringsverktyg, det tycker jag faller på Youtube/Google - för ska användare börja lägga sig i det kommer det ju finnas miljontals åsikter om vad som är bättre och det kommer bara bli en djungel av krigsföring tillslut. Men att Google borde lägga tid och resurser på bättre modereringsverktyg kan jag hålla med om. Sen gav ju Linus i WAN Show ett bra förslag: om du ger en tumme ned, så ska du också lämna kommentar om vad du ogillade med klippet. Det blir mer konstruktivt än bara en tumme ned som ändå inte säger mer än att någon ogillade någonting med videon. I många fall bara dess existens.