Söndagsmatiné: Gör din egen kylpasta

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Gör din egen kylpasta

Att få ned temperaturen på sin processorer ytterligare några grader utan att köpa en dyr kylare kan göras genom att välja rätt kylpasta. Varför inte göra egen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Räcker det inte bara med att göra så här?:

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Räcker det inte bara med att göra så här?:

Muhahaha, tog mig några sekunder tills jag fattade. Klockrent!

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

såg hela skiten till morgonkaffet! vilken start på en söndag! tack tack!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Nån ryss på tuben körde med mayo

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Nån ryss på tuben körde med mayo

inget nytt har nog varit med i div sidors tester senaste typ 10 åren ihop med tandkräm.

där ingen av dem presterar speciellt dåligt oftast runt mitten på listan typ dock tror ja inte de kommer fungera speciellt länge med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AplAy:

Räcker det inte bara med att göra så här?:
https://www.bildtagg.se/file/qc4a54ude61qze07u5zkpb

Kan du kolla om du hittar filen därinne min dator inte hittar. Väldigt irriterande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Nån ryss på tuben körde med mayo

Japp:

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kan du kolla om du hittar filen därinne min dator inte hittar. Väldigt irriterande

Har du kollat i disken?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Alltså, det mesta funkar för det primära ändamålet eftersom nästan allt som är flytande eller åt det flytande hållet, leder värme bättre än luft.

Det som kylpasta ger är stabilitet över tid, spridningsegenskaper som gör att det (i rätt dos) kläms ut från de höga punkterna och ner i groparna för att fylla ut perfekt, bättre värmeledningsförmåga, oorganiskt så det inte ruttnar/möglar, och helst men inte alltid elektriskt isolerande.

Om man verkligen vill göra egen kylpasta kanske man ska sikta på nån silikonpasta (som inte limmar) och blanda med diamantpulver (mikrometerstorlek). Borde funka bra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på om man inte borde kunna köra gallium eller andra lättsmälta metaller (smälter vid ca kroppstemperatur)

Då borde man få metallkontakt hela vägen, lite som att löda fast kylflänsen, men det blir flytande så fort datorn är igång

Permalänk
Medlem

Ojoj, dags att damma av farmors gamla kylpasterecept

Permalänk
Medlem

Just kylarpasta är kanske inte hans mest intressanta video. Men för er som inte kollat in kanalen kan jag rekommendera den. Mpnga intressanta projekt med allt ifrån destillering till raketmotorer på ett vetenskapligt med lättförståeligt sätt.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Just kylarpasta är kanske inte hans mest intressanta video. Men för er som inte kollat in kanalen kan jag rekommendera den. Mpnga intressanta projekt med allt ifrån destillering till raketmotorer på ett vetenskapligt med lättförståeligt sätt.

Jo, jag håller med. Prenumererar på den sedan några år.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Funderar starkt på om man inte borde kunna köra gallium eller andra lättsmälta metaller (smälter vid ca kroppstemperatur)

Då borde man få metallkontakt hela vägen, lite som att löda fast kylflänsen, men det blir flytande så fort datorn är igång

Bara att skaffa "färdigblandad": Thermal Grizzly Conductonaut.

Problemet är bara att en vertikalt monterad processor innebär en risk för att lite av metallen rinner av, ner på moderkortet eller i processorsockeln och kortsluter saker. I bästa fall bara funktionsfel, i värsta fall brand.

Vissa metaller i blandningen kan också tränga in i andra metaller och försvaga dem. Gallium och aluminium är ett bra exempel.

Annars finns det förstås inget som slår flytande metall som kylpasta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av cyklonen:

Annars finns det förstås inget som slår flytande metall som kylpasta.

Kvicksilver gör cpun kvickare!

Allvarligt, att ens fundera på kvicksilver är mycket dumt, väldigt giftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kvicksilver gör cpun kvickare!

Allvarligt, att ens fundera på kvicksilver är mycket dumt, väldigt giftigt.

Ingen har pratat om kvicksilver. Det finns flera eutektiska blandningar av metaller som är flytande i rumstemperatur.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Funderar starkt på om man inte borde kunna köra gallium eller andra lättsmälta metaller (smälter vid ca kroppstemperatur)

Då borde man få metallkontakt hela vägen, lite som att löda fast kylflänsen, men det blir flytande så fort datorn är igång

Gallium är väl huvudkomponenten i den flytande metall-pasta som finns att köpa idag så den tanken är du långt från först med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av cyklonen:

Ingen har pratat om kvicksilver

Jamen lixom alltså, JAG gjorde det, på skämt. Hur annars ska man indikera att det är ett skämt om inte räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jamen lixom alltså, JAG gjorde det, på skämt. Hur annars ska man indikera att det är ett skämt om inte räcker?

Då får du sätta smileyn på rätt ställe. Mening två saknade indikation på att du skämtade. Det är inte heller orimligt att många tror att kvicksilver är enda flytande metallen (det är dock den enda flytande, ickeradioaktiva metallen som rent grundämne).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av cyklonen:

Mening två saknade indikation på att du skämtade.

Mening två var, och är, inte ett skämt. Kvicksilver är giftigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Kvicksilver är giftigt.

Faktiskt inte alls. Metalliskt kvicksilver är tämligen ofarligt i sig. Fullt möjligt att använda som kylpasta likaväl som för att laga tänder typ amalgam.

Däremot är den kemiska föreningen metylkvicksilver, alltså CH3Hg+, mycket giftigt. Det är hela tiden risken för att det skall bildas metylkvicksilver som gör att man vill få bort all användning av kvicksilver, inte för att kvicksilver i sig är farligt.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Faktiskt inte alls. Metalliskt kvicksilver är tämligen ofarligt i sig. Fullt möjligt att använda som kylpasta likaväl som för att laga tänder typ amalgam.

Däremot är den kemiska föreningen metylkvicksilver, alltså CH3Hg+, mycket giftigt. Det är hela tiden risken för att det skall bildas metylkvicksilver som gör att man vill få bort all användning av kvicksilver, inte för att kvicksilver i sig är farligt.

Förlåt, men du är ut och cyklar?
Metalisk kvicksilver är jättefarligt. Hg har hög vaporpressure (vad det nu heter på svenska), dvs hamnar lätt i luften. Det är dessa ångar som giftiga. Inte metallen på tex huden, jo, då händer kanske inte så mycket, eller som fast substans i amalgan. Det senare är dock inte heller helt korrekt, Hg kan läcka ut, därför används den ju inte längre för att laga tänder.

På mitt arbetsplatslabb skulle vi stänga ner en hel brandcell om ngn skulle tex krossa en gammaldags Hg termometer. Med det sagt, så har vi fasat ut dessa sedan länge och använder oss av annadra typer av termometer.
Även moderna hushållstermometer kommer du inte hitta med kvicksilver. Har du en kvar, rekommenderar jag att du lämnar in den till återvinningen.

ändrade små detaljer i texten
Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på att någon hakar på och tillverkar superpastan

Permalänk
DingDongerMcDongface

Sjukt mysig video. Inget jag ger mig på i mitt eget kök i första taget, men väldigt hög mysfaktor.

Permalänk

Jag använder tandkräm till tillfälliga builds. Funkar bra och ser till att det inte blir några hål i coresen

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Vila i frid

Verktygslådan i garaget har ett tub kopparpasta, funkar det med. Tål temps långt över 200 grader innan det blir bli visköst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då får du sätta smileyn på rätt ställe. Mening två saknade indikation på att du skämtade. Det är inte heller orimligt att många tror att kvicksilver är enda flytande metallen (det är dock den enda flytande, ickeradioaktiva metallen som rent grundämne).

Om det ändå fanns sätt att förmedla ironi och humor i textformat utan smileys!

Permalänk
Medlem

Redan Paracelsus på 1500-talet hade koll på att ett ämnes giftighet var avhängigt mängd/koncentration.
Det är någonting som kanske inte tänks så mycket på av icke-kemister.
Dagens rädsla för kvicksilvermetall kanske inte är helt motiverad med tanke på hur yrkesfolk arbetade med kvicksilver förr. (Där iofs de som satt och andades in kvicksilverångor hela dagen fick förgiftningssymptom.)
En knäckt termometer är nog inte mycket att vara rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Redan Paracelsus på 1500-talet hade koll på att ett ämnes giftighet var avhängigt mängd/koncentration.
Det är någonting som kanske inte tänks så mycket på av icke-kemister.
Dagens rädsla för kvicksilvermetall kanske inte är helt motiverad med tanke på hur yrkesfolk arbetade med kvicksilver förr. (Där iofs de som satt och andades in kvicksilverångor hela dagen fick förgiftningssymptom.)
En knäckt termometer är kanske inte mycket att vara rädd för.

Det beror ju helt på var metallen tar vägen, men inte direkt livshotande att få på sig som den är

Metylkvicksilver däremot:
https://m.youtube.com/watch?v=NJ7M01jV058