5950x och ramminnen,funderar mina nuvarande?

Permalänk
Medlem

5950x och ramminnen,funderar mina nuvarande?

Går i uppgraderingstankar då jag suttit med mitt x99 mobo och 5820k cpu länge nog nu. (Levererar dock ännu över förväntan)

Det här med minnen verkar vara lite lurigt.
Jag önskar ju använda mina nuvarande,men min polare säger att det förmodligen inte kommer lira så bra ihop med en 5950x.

Han länkade ett par corsair vengeance som det stod amd ryzen i rubriken på men jag förstår inte hur de kan vara specifika.

Jag sitter idag med dessa
https://www.komplett.se/product/894958#

Kommer dessa fungera med en sådan cpu som de ska eller blir jag illa tvungen att sälja av alla mina 8 stickor och ersätta med något som är "gjort" för en 5950?

Permalänk
Medlem

Så länge de är DDR4 så ska det fungera.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Går i uppgraderingstankar då jag suttit med mitt x99 mobo och 5820k cpu länge nog nu. (Levererar dock ännu över förväntan)

Det här med minnen verkar vara lite lurigt.
Jag önskar ju använda mina nuvarande,men min polare säger att det förmodligen inte kommer lira så bra ihop med en 5950x.

Han länkade ett par corsair vengeance som det stod amd ryzen i rubriken på men jag förstår inte hur de kan vara specifika.

Jag sitter idag med dessa
https://www.komplett.se/product/894958#

Kommer dessa fungera med en sådan cpu som de ska eller blir jag illa tvungen att sälja av alla mina 8 stickor och ersätta med något som är "gjort" för en 5950?

Du har bara 4 platser på AM4, så du kan ej använda samtliga 8 stickor tyvärr.

I övrigt så bör de fungera utan problem

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Går i uppgraderingstankar då jag suttit med mitt x99 mobo och 5820k cpu länge nog nu. (Levererar dock ännu över förväntan)

Det här med minnen verkar vara lite lurigt.
Jag önskar ju använda mina nuvarande,men min polare säger att det förmodligen inte kommer lira så bra ihop med en 5950x.

Han länkade ett par corsair vengeance som det stod amd ryzen i rubriken på men jag förstår inte hur de kan vara specifika.

Jag sitter idag med dessa
https://www.komplett.se/product/894958#

Kommer dessa fungera med en sådan cpu som de ska eller blir jag illa tvungen att sälja av alla mina 8 stickor och ersätta med något som är "gjort" för en 5950?

Hej!

Du kan köra vidare på dina ramminnen, det ska inte vara några problem. Jag har "Ryzen optimized"-minnen i min rigg i sign, inga problem. Sen kan det vara värt att komma ihåg att nya brädan nog bara har plats för fyra av dina minnen oavsett.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

"Ryzen"-minnen brukar vara minnen med minneskretsar som är kända för att lira extra bra med Ryzen, vilket kan vara relevant om man tänker överklocka dem men inte särskilt viktigt för en vanlig användare. De allra flesta kör helt vanliga minnen till Ryzen, så det är absolut inget krav att de ska vara "Ryzen-optimerade".

Permalänk
Medlem

Okay tackar för svar!

Har sett att de moderkortet jag kikat på bara har 4 platser men det för inget. Behöver inte 64gb ram som det ser ut nu,så antingen säljer jag 4 stickor eller lägger de i en låda tills jag kan bygga ihop en rigg åt grabben