DCS : Digital Combat Simulator

Permalänk
Skrivet av Ridder:

Som IRL-pilot så totalt älskar jag DCS. Känslan är svårslagen "man känner att man flyger". Använder det mycket för att hålla flygtrimmet uppe. Flyger självklart endast AJS-37 Viggen. Kan förstå att det inte är så lätt för någon att börja med då det tog mig med viss (5000h) erfarenhet en hel vecka innan jag kunde system, radar och vapensystem på kärran.

Dock, sjukt kul när man lär sig och kan verka samt påverka servern där man spelar. Om någon har AJS-37 Viggen men inte riktigt förstår t.ex CK-37 (numpad:en), eller annat vapensystem (främst RB-15F som är mest avancerat), så skicka ett PM så kan vi dra ihop ett game!

Såg att Apache AH-64 är på sale på steam. Någon som provat den?

Apache är pre-sale. Släpps 1/12 om jag inte missförstått det.
Med det sagt så har jag köpt den och är riktigt taggad med starka minnen från Gunship på Amigan.

Permalänk

Vi är 4st som flyger DCS regelbundet och har en "blast of a game experience!"
Vi är väl ca 6 månader gamla i spelet nu och har väl lärt varandra långsamt, men upptäcker dagligen nya system och funktioner i våra flyg.
Ibland får vi med oss en ATC också som sitter i programmet LOTatc vilket ger ytterligare en dimension och är extremt coolt.
Vi kör främst kampanjen Liberation som är en dynamisk kampanj som involverar strategi, ekonomi och noggrann planering mellan flygandet.
Vi har en egen dedikerad server med radio-addon´et.
Vi ska köra igång vår nästa kampanj inom någon vecka eller två, känner du att du vill haka är det bara skicka ett PM!
Vi alla är väldigt layed back och glada, så ingen press och stress över att vara ett flyg-ess

Me and tha boyz

*Oh, vi kör alla i VR och är mellan 50-30 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Vi är 4st som flyger DCS regelbundet och har en "blast of a game experience!"
Vi är väl ca 6 månader gamla i spelet nu och har väl lärt varandra långsamt, men upptäcker dagligen nya system och funktioner i våra flyg.
Ibland får vi med oss en ATC också som sitter i programmet LOTatc vilket ger ytterligare en dimension och är extremt coolt.
Vi kör främst kampanjen Liberation som är en dynamisk kampanj som involverar strategi, ekonomi och noggrann planering mellan flygandet.
Vi har en egen dedikerad server med radio-addon´et.
Vi ska köra igång vår nästa kampanj inom någon vecka eller två, känner du att du vill haka är det bara skicka ett PM!
Vi alla är väldigt layed back och glada, så ingen press och stress över att vara ett flyg-ess

Me and tha boyz
https://i.ibb.co/1LzRRNG/1636818764737.png

*Oh, vi kör alla i VR och är mellan 50-30 år

Har ni några bra tips med att mappa controls så att det funkar med VR?
Kollat mest på Grim Reapers kanalen för bra guides men kom gärna med fler tips.
Jobbigast tycker jag är att mappa alla MSD controls och hålla reda på alla modes på missilerna. Verkar som om man får nästan mappa shortcuts för de mest användbara modes i Joysticken. Eller kör ni med handkontrollers och klickar runt?
Kanske bättre att flyga med monitorn en tid så att man vänjer sig vid alla controls?
Kör med Logitech Rhino och Reverb G2.
Tycker annars att man måste kompromissa med settings så mycket för bra fps med G2 (trots 3080). Är det verkligen så mycket bättre med 3090 och 24GB? Tycker att det var mycket enklare med CV1 även om det var suddigt...

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Har ni några bra tips med att mappa controls så att det funkar med VR?
Kollat mest på Grim Reapers kanalen för bra guides men kom gärna med fler tips.
Jobbigast tycker jag är att mappa alla MSD controls och hålla reda på alla modes på missilerna. Verkar som om man får nästan mappa shortcuts för de mest användbara modes i Joysticken. Eller kör ni med handkontrollers och klickar runt?
Kanske bättre att flyga med monitorn en tid så att man vänjer sig vid alla controls?
Kör med Logitech Rhino och Reverb G2.
Tycker annars att man måste kompromissa med settings så mycket för bra fps med G2 (trots 3080). Är det verkligen så mycket bättre med 3090 och 24GB? Tycker att det var mycket enklare med CV1 även om det var suddigt...

För UFC/MFD/MSD så körde jag med musen. Men nu har jag tjackat:
https://i.ibb.co/vdt2gQz/controlls.png

Dom är svinsköna när man ska programmera bomber och liknande.
Till UFC har jag en trådlös keypad som jag mappat om.
Sen är det bara köra med modifiers om du inte har tillräckligt med knappar (du hittar dom som en knapp under DCS kontrollers)
Det finns två olika varianter, den ena där då måste hålla in knappen och den andra är en switch där du klickar dig mellan lägena.

En av oss sitter med G2 och jag har inte hört några issues från honom.
Kolla in "openvr_fsr" för effektiv supersamepeling och upscaling av texturer och skärpa!

https://www.reddit.com/r/hoggit/comments/of80p6/dcs_20_vr_fra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

För UFC/MFD/MSD så körde jag med musen. Men nu har jag tjackat:
https://i.ibb.co/vdt2gQz/controlls.png

Dom är svinsköna när man ska programmera bomber och liknande.
Till UFC har jag en trådlös keypad som jag mappat om.
Sen är det bara köra med modifiers om du inte har tillräckligt med knappar (du hittar dom som en knapp under DCS kontrollers)
Det finns två olika varianter, den ena där då måste hålla in knappen och den andra är en switch där du klickar dig mellan lägena.

En av oss sitter med G2 och jag har inte hört några issues från honom.
Kolla in "openvr_fsr" för effektiv supersamepeling och upscaling av texturer och skärpa!

https://www.reddit.com/r/hoggit/comments/of80p6/dcs_20_vr_fra...

Logitec MFD ser väldigt intressant. Bara att få plats med alla grejer i en kombinerad racing/flygsim rigg!

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Logitec MFD ser väldigt intressant. Bara att få plats med alla grejer i en kombinerad racing/flygsim rigg!

Eller slå till på den här
https://www.sweclockers.com/marknad/206966-leap-motion-contro...

Permalänk

A-10C Warthog tutorial

Halloj.
Vill bara tipsa om en bra tutorial för er som är nya och/eller vill ha en mer djupgående instruktion att flyga A-10C Warthog
Snubben heter Ralfidude och han har gjort en serie på 9 avsnitt "From 0 to hero" på youtube om A-10C warthog. Riktigt bra och informativt. Kolla länken: https://youtu.be/a2mtbTYjClA

Mvh
Old Daddy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old daddy:

Halloj.
Vill bara tipsa om en bra tutorial för er som är nya och/eller vill ha en mer djupgående instruktion att flyga A-10C Warthog
Snubben heter Ralfidude och han har gjort en serie på 9 avsnitt "From 0 to hero" på youtube om A-10C warthog. Riktigt bra och informativt. Kolla länken: https://youtu.be/a2mtbTYjClA

Mvh
Old Daddy

Shit vad bra! Köpte FC3 förnåt år sedan men då hade jag GTX690 och spelet fungerade... sådär. Drog igång det förra veckan igen och är sjukt sugen på att komma igång. Kanske passar på att köpa mig en modul också nu när det är lite kampanj.

Ska testa om denna guiden funkar bra även för den A10C som ingår i FC3-paketet eller om den kräver den mer avancerade A-10C II-modulen.

Annars jag jag grymt sugen på att skaffa mig en F-16 och försöka lära mig den kärran. Se om man kan hitta lite kompisar här på Swec att flyga med om de kan acceptera en total newbie vars simulatorerfarenhet är främst F-15 Strike Eagle på C-64

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Ska testa om denna guiden funkar bra även för den A10C som ingår i FC3-paketet eller om den kräver den mer avancerade A-10C II-modulen.

Det är A-10A som ingår i FC3 inte C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Det är A-10A som ingår i FC3 inte C.

Aha så var det nog. Får se vilken modul jag köper nu då. A-10C eller F-16.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Aha så var det nog. Får se vilken modul jag köper nu då. A-10C eller F-16.

Du kan testa valfri modul i två veckor gratis via DCS hemsida. Finns en trial-länk på förstasidan och sedan är det bara att välja vilken modul du vill testa 😀

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Apachen är släppt och patchen innehåller även en uppdatering av Syrien kartan.
Full changelog finns här.
https://www.digitalcombatsimulator.com/en/news/changelog/open...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Apachen är släppt och patchen innehåller även en uppdatering av Syrien kartan.
Full changelog finns här.
https://www.digitalcombatsimulator.com/en/news/changelog/open...

Första Apache-simulatorn sedan Janes Longbow 2, så den har varit efterlängtad.

Köpte Apache idag, men har inte hunnit testa ännu. Får bli helgens nöje 😀

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Första Apache-simulatorn sedan Janes Longbow 2, så den har varit efterlängtad.

Köpte Apache idag, men har inte hunnit testa ännu. Får bli helgens nöje 😀

Vad tyckte du?

Bara flugit 1,5 timme och har inte hunnit sätta mig in särskilt djupt än. Flyger kampanj på söndagarna för tillfället FA-18 där några kör F16.
Men Apachen är snygg och känns välgjord. Kändes lättflugen. Kan vara för jag kört en del Huey dock, den är inte alltid lättflugen.
Behöver nog optimeras lite för hade lite fps drops och hack som jag inte har normalt vid de inställningarna jag kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Vad tyckte du?

Bara flugit 1,5 timme och har inte hunnit sätta mig in särskilt djupt än. Flyger kampanj på söndagarna för tillfället FA-18 där några kör F16.
Men Apachen är snygg och känns välgjord. Kändes lättflugen. Kan vara för jag kört en del Huey dock, den är inte alltid lättflugen.
Behöver nog optimeras lite för hade lite fps drops och hack som jag inte har normalt vid de inställningarna jag kör.

Otroligt detaljerad och välgjord simulering av Apache. Riktigt häftig upplevelse och även jag tycker att den är relativt lättflugen. Satt större delen av helgen och testade och tränade. Riktigt roligt att spränga ryskt skrot med laserstyrda Hellfire-missiler

Ser fram emot att de implementerar radarn, så man kan använda de radarstyrda Hellfire-missilerna också. Ska bli kul att testa att gömma sig bakom ett bergskrön och endast sticka upp radardomen över krönet och på så sätt kunna skjuta utan att själv visa sig.

Gällande FPS-drops, så får jag max en frysning per uppdrag och då fryser bilden i ett par tiondels sekunder. Utöver det, så flyter det riktigt bra utan några FPS-drops alls. Och grafiken är verkligen imponerande.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Flyger kampanj på söndagarna för tillfället FA-18 där några kör F16.

Är det Liberty (https://github.com/dcs-liberation/dcs_liberation) eller vad är det för kampanj ni kör?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Är det Liberty (https://github.com/dcs-liberation/dcs_liberation) eller vad är det för kampanj ni kör?

Nej, Det är ett par killar i det gänget jag flyger med som gör uppdragen/kampanjerna. Lite anpassat till hur många som är med.
Denna kampanjen fanns F/A-18, F16, F15 att välja på och så flyger man samma plan alla 10 uppdragen.

Nästa kampanj som börjar om några veckor efter nuvarande är slut är det Harrier, F/A-18, Apache, kanske något mer, Sen skulle det nog finnas B-styrka med A4 eller Viggen.

Vi är väl runt 15 på uppdragen, oftast en som är stril. Alltid någon som inte kan pga familj, jobb osv.

Permalänk
Medlem

Nerdgasm.

Permalänk
Medlem

OpenXr funkar nu med DCS Skippa steam VR och följ instruktionerna på denna sida.
https://forum.dcs.world/topic/295123-update-155-final-openxr-...

Provat själv med reverb g2 på IL-2 och DCS, flyter på mycket bättre nu. 70-95 fps i IL-2 och 60+ i DCS caucasus med high till ultra på grafik på bägge.

GPU 3090.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk

Cool video. Någon blandning mellan Arma 3, DSC och MSFS när man kikar på grafiken. Nu har inte jag hängt med så mycket gällande DSC förutom att jag flyger lite då och så. Det enda man i dag suckar lite över är just grafiken som borde få sig ett uppsving.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Cool video. Någon blandning mellan Arma 3, DSC och MSFS när man kikar på grafiken. Nu har inte jag hängt med så mycket gällande DSC förutom att jag flyger lite då och så. Det enda man i dag suckar lite över är just grafiken som borde få sig ett uppsving.

Grafiken kan givetvis göras bättre, men den är ju redan nu helt otrolig, så inget de behöver fokusera ett skit på enligt mig Bättre att fokusera på olika moduler, såsom kartor, flygplan, helikoptrar och dynamiska kampanjer.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

DCS behöver DLSS och bättre multithread support vilket planeras komma 2023. Spelet funkar hyfsat i VR med min 4090 och Reverb G2 men fortfarande krävs lite kompromisser fram och tillbaka för att hålla 90fps.

Permalänk
Medlem

Multithread aktivt i dcs beta.
Ger märkbart bättre flyt i vr reverb g2, har inte hunnit mer än snabbtest.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Har kört en del DCS och andra simulatorer genom åren. Är det någon svensk grupp man kan gå med i och spela som inte har något krav på att man måste vara med ett visst antal timmar i veckan osv. Har provat att spela på några officiella engelska servrar men har svårt att komma med i snacket och så.

Det vore kul att ha någon grupp att köra med casual och snacka via discord eller liknande

Permalänk
Medlem

Jag har spelat en del med Anrop https://discord.gg/Kg42GDmW och dom är ganska casual och chill

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk

Du är välkommen till 37.e stridsflygsdivisionen om du vill.
https://discord.com/invite/KY8ENBB6Dw
Ny kampanj startar nu på söndag. Man är med när man kan.
Glatt och kamratligt.

Permalänk
Medlem

Tack för svar båda två:) Jag kikar in en sväng vid tillfälle sockerbagaren

Permalänk

Sinai kartan släpptes igår.

länken till videon
Permalänk
Medlem
Skrivet av sockerbagaren:

Ser verkligen riktigt bra ut!

Klickade precis hem kartan, så blir till att testa efter jobbet. Kanske måste köpa ett bättre grafikkort också, så jag kan skruva upp inställningarna också

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"