Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

När jag säger "nästa helg" så har jag alltid refererat till den uppkommande helgen och inte nästa veckas helg, vilket det varkar som väldigt många gör, jag vet dock fortfarande inte vad som är rätt.

Det har lett till problem på jobbet. Personalansvarig frågar ”kan du jobba kväll nästa helg?”. Javisst svarar personen och kommer två helger senare.

Jag hör till de som lärt mig att ”nästa helg” är den helgen som kommer efter denna.

Skrivet av Chrillthebill:

Jag trodde helt seriöst att ananas växte på träd innan, haha!

Vilket i och för sig vore mer rimligt än verkligheten.

Skrivet av Nioreh83:

Från en Bamse-tidning. Trollkarlen Eragord med sina medhjälpare Nifrom och Nioreh.

Trodde du skojade först men det stämmer ta mig fan

För de som vill slippa gå in på aftonbladet så kan jag säga att Skalman träffade Eragord som gav skalman en dryck (drog). Skalman var först mot det men tänkte att äh, man ska väl testa en gång i alla fall. Han testade, blev drogmotståndare och hällde ut resten av drickat så inte Bamse (som var sugen) kunde dricka det.

Någon blev, på äkta svenskt maner, alldeles för upprörd och stormade till ICA som slutade sälja den tidningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

När jag säger "nästa helg" så har jag alltid refererat till den uppkommande helgen och inte nästa veckas helg, vilket det varkar som väldigt många gör, jag vet dock fortfarande inte vad som är rätt.

Jag tycker det är än mer komplext och tolkar det som är det måndag och man pratar om nästa helg då är det helgen som kommer nu. Är det fredag och man pratar om nästa helg ja då är det helgen som kommer efter denna veckas lördag och söndag. D.v.s. det har en ”tids-avstånds-aspekt” också i mitt huvud. (så undviker jag uttrycket helt för att undvika missförstånd )

Aaargh… Vad är egentligen rätt med ”nästa helg” eller ”nästa måndag” o.s.v.?

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Med tanke på att det är ganska minimalt med hugg på användningen av "(!)" i just den här av alla trådar kan vi nog utgå ifrån att det är en minoritet som inte förstår hur det används, snarare än "ingen". Lite som med knappt/drygt.

Den tolkningen får stå för dig.

Min tolkning är att folk snarare inte bryr sig tillräckligt mycket om detta extremt sällan använda uttrycket för att faktiskt orka skriva nått om det, än att dom faktiskt förstår hur det används.

Antar vi borde starta en poll, men det orkar inte jag iaf

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

"Denna helgen" = helgen som är närmast i tid, inklusive helgen som pågår om det sägs på en lördag eller söndag.
"Nästa helg" = helgen efter närmast kommande helg.

I dag är det torsdag 18 november. "Denna helgen" är lördag och söndag 20-21 november. "Nästa helg" är lördag och söndag 27-28 november.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Bambi är en vitsvanshjort i filmen.

Ah sorry, hade inte tagit jägarexamen vid den åldern.

Permalänk
Medlem

Jag skäms över att jag i 34 år har sagt unibrown ist för unibrow. Fast den är alltid rolig att dela med sig på fester för ett gott skratt, dessutom tvättas skammen bort en smula varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Någon blev, på äkta svenskt maner, alldeles för upprörd och stormade till ICA som slutade sälja den tidningen.

Framförallt skrev de till Expressen och rasade. När Bamse repriserade avsnittet typ 10 år senare, kunde Expressen helt utan ironi återanvända ämnet för lite nytt rasande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Personligen hakade jag alltid upp mig på den dåliga synken mellan "kören" när de säger "kanal ett" som gör att man hör "ka" två gånger. Jag trodde de sade "katanal ett" som liten.

Haha, det har jag alltid trott var meningen! Jag har alltid hört det som du skriver.
Det är ju trots allt barnprogram, så jag har nog bara antagit att de skojat lite med språket.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Haha, det har jag alltid trott var meningen! Jag har alltid hört det som du skriver.
Det är ju trots allt barnprogram, så jag har nog bara antagit att de skojat lite med språket.

Härligt att jag inte är ensam. Jag har försökt förklara det för folk, men de har tyckt jag var knäpp! 😀

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

"Denna helgen" = helgen som är närmast i tid, inklusive helgen som pågår om det sägs på en lördag eller söndag.
"Nästa helg" = helgen efter närmast kommande eller pågående helg.

I dag är det torsdag 18 november. "Denna helgen" är lördag och söndag 20-21 november. "Nästa helg" är lördag och söndag 27-28 november.

La till det fetstilta, annars håller jag med helt.

Permalänk
Medlem

Har i decennier tyckt att Metallicas låt "Master of Puppets" är bland deras bästa, och antagit att den handlar om satanism eller liknande. Tills tidigare i år när jag såg (och läste) en lyrics video. Det var ett "WTF ?!".

Varför jag aldrig brytt mej om att lyssna noga eller ens läsa texten kommer vara ett mysterium resten av mitt liv.

Låten handlar om narkotikabruk och dess konsekvenser ; "Master of Puppets" lyrics

Ändrade en formulering
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

På vissa bilmärken: men inte alla!

Jag har hittills inte hittat en bil yngre än 2005 som inte har det 🙂
Men det var lite av en ögonöppnare när jag lärde mig det 35 år gammal. Har haft körkort sedan jag var 19...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk

Nero Burning ROM. Tog ett tag innan detta gick upp för mig-

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

"Denna helgen" = helgen som är närmast i tid, inklusive helgen som pågår om det sägs på en lördag eller söndag.
"Nästa helg" = helgen efter närmast kommande helg.

I dag är det torsdag 18 november. "Denna helgen" är lördag och söndag 20-21 november. "Nästa helg" är lördag och söndag 27-28 november.

Om vi ändå pratar om grammatik passar det väl bra att påpeka att denna/detta/dessa ska följas av ett ord i obestämd form. Om bestämd form används ska det föregås av den här/det här/de här.

Alltså är det "Denna helg" eller "Den här helgen"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

På vissa bilmärken: men inte alla!

Har ofta läst det där, men jag tror min nyare v70 har en sån, (men vetifan v70 från 00 har?) men jag har nog aldrig förr haft en sån pil hade behövt då jag alltid har flera bilar och man tyvärr måste köra ett extra varv runt då skiten är på fel sida (senil)

Sett flera som trott ifjol var en ort, det är säkert dialiktalt (stava?) Beroende, som östgöte säger vi ifjol rätt ofta i det dagliga språket.

Hmm upp till tonåren sade jag alltid pilvåge och inte pilbåge.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Citerade några roliga men ja tror ja har en som slår era….

Fram till 25-35 års åldern (39 idag) trodde jag att tjejer kissade genom rumpan….😳
de sitter ju ner vilket vi bara gör vid nr. 2….

Tyckte det var logiskt….

Skrivet av BadNewsBrod:

När jag va liten trodde jag alltid att ”Vilda västern” va bokstavligen en vild väst. Alltså ett klädesplagg som var galet och hoppa omkring

När fick du reda på va det verkligen betydde? 😁

Skrivet av evil penguin:

Det där fick mig att tänka på ett annat namn av samma typ som jag hade en liknande aha-upplevelse med för länge sedan.

Det dröjde iaf nästan till vuxen ålder innan jag fattade namnet som det kuwaitiska oljebolaget använder internationellt, trots att vi haft bensinmackar med deras varumärke överallt här i Sverige.
Till mitt försvar så får jag ändå säga att namnet inte blir särskilt uppenbart när det typiska utläsandet av Q8 här i våra trakter är ku-åtta.

Hade ja ingen aning om….visste inte det var kuwaitiskt ens….

Skrivet av mryang:

Efter 15 år som bilägare lärde min dejt att innersbackspegeln har ett mörkerläge. Man kan flippa den neråt för att avblända bakomvarande bil (blev mind-blown, men sa det inte till min dejt).

Måste fråga körläraren om det….

Skrivet av Fräckepelle:

När jag var liten trodde jag att "pilsk" betydde arg.
Den egentliga betydelsen uppenbarades i senare tonåren, då jag fick mycket konstiga blickar när jag högt och tydligt (i kyrkan) utbrast att: "Man får passa sig för morsan idag för hon är riktigt pilsk".

….När dem sen berättade va det verkligen betydde så ville du bara hoppa ner i första bästa grav o gömma dig va? 😁

Skrivet av Ernesto:

"Cinder Ella" och "Ask Ungen" hade jag inte reflekterat över förrän jag var typ 35

Aha! Lärde mig det nu också!

Cruel_la de(-)Vil, reflekterade inte över det för ens jag var närmare 30.
[/quote]

Ja fattar inte….

Skrivet av Sarato:

Samma sak med ordet "genre" som jag också uttalade som det stavades: "Gen-reeee" och inte "schanger" som det ska uttallas. Det var också i samma ålder någon faktiskt rättade mig.

Genre! Alltså va fan e det för logik att ett ord stavas på ett sätt o uttalas på ett HELT annat??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Om vi ändå pratar om grammatik passar det väl bra att påpeka att denna/detta/dessa ska följas av ett ord i obestämd form. Om bestämd form används ska det föregås av den här/det här/de här.

Alltså är det "Denna helg" eller "Den här helgen"

Så är det i vissa delar av Sverige. I andra är det på sättet jag skriver. Det får du leva med!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Lagom till att även rätt enkla nya bilar har automatiskt avbländande innerbackspeglar. Fast jag föredrar nog egentligen den manuella varianten som att man kan välja själv.

De flesta automatiskt avbländande speglar har en knapp där du kan stänga av den funktionen ;P det hjälper ju dig dock inte att kunna avblända manuellt. På sätt och vis kan man ju välja själv men förstår vad du menar - gillar också de manuella men de är ett minne blott

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Cruel_la de(-)Vil, reflekterade inte över det för ens jag var närmare 30.

Ja fattar inte….

Cruella de Vil -> Cruel Devil

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Från en Bamse-tidning. Trollkarlen Eragord med sina medhjälpare Nifrom och Nioreh.

Skrivet av Trunk:

För de som vill slippa gå in på aftonbladet så kan jag säga att Skalman träffade Eragord som gav skalman en dryck (drog). Skalman var först mot det men tänkte att äh, man ska väl testa en gång i alla fall. Han testade, blev drogmotståndare och hällde ut resten av drickat så inte Bamse (som var sugen) kunde dricka det.

Någon blev, på äkta svenskt maner, alldeles för upprörd och stormade till ICA som slutade sälja den tidningen.

Skrivet av mpat:

Framförallt skrev de till Expressen och rasade. När Bamse repriserade avsnittet typ 10 år senare, kunde Expressen helt utan ironi återanvända ämnet för lite nytt rasande.

Kul att den serien fortfarande har effekt på folk! Jag läste den förmodligen första gången den publicerades, någon gång på 80-talet, och det måste ha varit min första kontakt med begreppet narkotika. För jag minns att jag bad mamma förklara. Även om Rune A såklart fick med allt det viktiga. Hoppas den går i repris ofta nog att varje generation ungar ska få en chans att få med sig den. Jag minns också någon upprörd insändare (till Bamse-tidningen) som ifrågasatte den redan vid första vändan, men jag tror aldrig det blev en kvällstidningsgrej på den tiden. En annan tid...

Skrivet av Techs:

Har i decennier tyckt att Metallicas låt "Master of Puppets" är bland deras bästa, och antagit att den handlar om satanism eller liknande. Tills tidigare i år när jag såg (och läste) en lyrics video. Det var ett "WTF ?!".

Varför jag aldrig brytt mej om att lyssna noga eller ens läsa texten kommer vara ett mysterium resten av mitt liv.

Låten handlar om narkotikabruk och dess konsekvenser ; "Master of Puppets" lyrics

Aha! Ja, det hade jag också missat i alla år. Edit: Och då har jag ändå gått och undrat hur "chop your breakfast on a mirror" passar in i texten i övrigt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag var en bit över 20 när jag insåg att folk som jobbar i butik oftast inte har mycket mer kunskap än mig inom olika saker, tänk random ellada (NoN/MM/elgiganten), även biltema, jula, XXL och liknande butiker.. när man var liten trodde jag att de visste allt och det inte var några problem att få hjälp, nu på senare år har jag lärt mig hur mycket försäljare enbart ordbajsar och säljer för provision

Förutom hifi-klubben då skulle jag vilja påstå och faktiskt - Kjell & Co. Tycker de är ypperligt kunniga där jag brukar besöka dem i varje fall

Men jag fattar vad du menar, typ varuhus. Jag trodde detsamma som du fram till övre tonåren

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Nämnde tidigare i läsktråden att jag trott "sarsaparill" var ett påhittat smurford... det var först förra året jag fattade att det finns något som faktiskt heter så i verkligheten... jag var då 43 år Jag skyller allt på den gamla smurflåten från 70-talet

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Sade "hjortron-salt" istället för "hjort-horns-salt" litet längre än jag vill erkänna.

Du menar alltså att det inte heter hjortronsalt??

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Thomas:

Cruella de Vil -> Cruel Devil

Aha! 😃

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Sötast
Skrivet av effe0p:

Jag hade en uppenbarelse i sommar, det handlar inte om teknik men jag tycker det passar här ändå. När vi var och badade en dag i somras ville jag lära mig att ha huvudet under vattnet utan att få in vatten i näsan (tidigare höll jag alltid för näsan).
Så jag testade utan att hålla för, och insåg att allt man behöver göra för att inte få vatten i näsan är att hålla andan... Jag är 23 år och har inte fattat det förens nu... så simpelt, men ingen har sagt det till mig

Hahhaha.

Jag tror jag var runt 25 när jag slutade hålla andan i duschen när jag sköljde håret.
För att andas i duschen så var det ju inte svårare än att luta huvudet litegrann neråt och helt enkelt andas normalt.

I övrigt är man ju liksom en fungerande vuxen. Det är väl bara en sån sak man gjorde när man var barn, blev muskelminne och well.. the rest is history

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

En annan tid...

På tal om Bamse och en annan tid så kommer jag ihåg när jag fick ”Bamse och Kalle Svartskalle”. Serien handlade om Kalle, som var en svartskalle (eller åtminstone en igelkott med svart hår jämfört med de andra igelkottarnas bruna(?) hår). Om jag minns rätt blev han redigt retad på grund av att han stack ut från mängden osv osv. Jag minns att jag som barn tyckte det var en ganska elak historia även fast den slutade lyckligt, om jag minns rätt.

Den historien har säkert haft positiv påverkan på många små barn men jag tvivlar på att de skulle kunna släppa den med samma titel idag. Undra om de ens skulle kunna släppa en serie som så tydligt handlar om rasism och utanförskap utan att skapa moralpanik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

På tal om Bamse och en annan tid så kommer jag ihåg när jag fick ”Bamse och Kalle Svartskalle”. Serien handlade om Kalle, som var en svartskalle (eller åtminstone en igelkott med svart hår jämfört med de andra igelkottarnas bruna(?) hår). Om jag minns rätt blev han redigt retad på grund av att han stack ut från mängden osv osv. Jag minns att jag som barn tyckte det var en ganska elak historia även fast den slutade lyckligt, om jag minns rätt.

Den historien har säkert haft positiv påverkan på många små barn men jag tvivlar på att de skulle kunna släppa den med samma titel idag. Undra om de ens skulle kunna släppa en serie som så tydligt handlar om rasism och utanförskap utan att skapa moralpanik.

Ja, den minns jag också och har kvar någonstans. Om jag minns rätt så slutade den med att Kalle blev accepterad i kompisgänget med de andra igelkottarna, efter att Bamse talat alla till rätta, och så spelade alla igelkottarna fotboll. En brun igelkottskompis glömde av sig och ropade nåt i still med "Bravo, Kalle Svartskalle" när Kalle gjorde mål, men hejdade sig och sa förlåt direkt. Då sa Kalle något i stil med att han hade inga problem med att vara "svartskalle" nu när han var accepterad i gänget. Det är väl det sista som kan bli lite kontroversiellt med moderna mått, dock så googlar jag mig till att serien återpublicerats så sent som 2005 (originalet från 1980).

OnT, så är det häftigt hur folkbildande Bamse var. Allt i Rune Andreassons syn på världen har kanske inte åldrats fullt lika bra (då syftar jag inte på berättelsen ovan), men han missade aldrig ett tillfälle att utbilda utan att det någonsin blev påklistrat eller krystat.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag trodde helt seriöst att ananas växte på träd innan, haha!

Vänta, vad, va? Växer ananas inte på träd?

Den här tråden var mer lärorik än jag hoppades, många illusioner och världsbilder krossade som glas mot ett stengolv.

Jag trodde länge, förmodligen upp i vuxen ålder, att fetaost självklart var någon obskyr och oätlig delikatess från Skåne, eller möjligen Blekinge. Kanske Danmark. Men förmodligen Skåne. Kan höra Edvard Persson säga det. Fetaost.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Kul att den serien fortfarande har effekt på folk! Jag läste den förmodligen första gången den publicerades, någon gång på 80-talet, och det måste ha varit min första kontakt med begreppet narkotika. För jag minns att jag bad mamma förklara. Även om Rune A såklart fick med allt det viktiga. Hoppas den går i repris ofta nog att varje generation ungar ska få en chans att få med sig den. Jag minns också någon upprörd insändare (till Bamse-tidningen) som ifrågasatte den redan vid första vändan, men jag tror aldrig det blev en kvällstidningsgrej på den tiden. En annan tid...

Läste den också när den gick i original på 80-talet, och jodå, det var kvällstdningstjafs efter den gången.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

En löjlig en, men var alldeles för gammal innan jag insåg att Digestivekex bokstavligen är det engelska ordet och inget påhittat varumärkesnamn. Man har ju uttalat det på svengelska sedan man var en liten palt ("digg-e-stive") så det kopplade inte. Tydligen togs de från början fram för att hjälpa med just matsmältning

Haha kul att nån annan har upplevt det samma!
Själv har man hört det svenska uttalet hemma sen man var liten, så jag trodde det var en svensk uppfinning.
Vi har ju trots allt lite kex-tradition i Sverige, så det var inte helt ologiskt..
Tills jag 25 år gammal började ett nytt jobb och fick berättat att det minsann var engelskt.. blir retad av mina engelska kollegor så fort de kommer på besök fortfarande nästan 10 år senare..

Visa signatur

Citera för svar..