Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Medlem

Alla visste detta utom jag...

Låt oss samla en tråd med svar på följande rubrik. Jag börjar.

...att Intel socketnummer motsvarar antal pins på en CPU. Jag skäms för jag är "datatekniker" sedan 27 år. ALDRIG tänkt på detta samband förrän för 2 veckor sedan. STÖRT!

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig också det, LTT?

Permalänk
Medlem

Det stämmer väl även in på AMDs numera döda socklar 754 och 939 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av duvanlol:

Det stämmer väl även in på AMDs numera döda socklar 754 och 939 också?

Yass

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av duvanlol:

Det stämmer väl även in på AMDs numera döda socklar 754 och 939 också?

Och alla andra, som 940 och 462 (aka Socket A, fast Socket 462 hördes ibland).
Det gäller dock inte t ex Socket 5, Socket 7 och Socket 8!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Att ICQ stod för I Seek You. Jag tror det tog bra mycket längre för mig att inse det än för alla andra. Det var kanske 15 år sedan jag lärde mig det, när ICQ fortfarande var populärt, men jag skäms fortfarande lite.

Permalänk

Så mycket men idag när man har tillgång till internet? Det är väldigt svårt att komma på något exempel som inte är otroligt nischat. Man börjar i ett nytt projekt och alla andra projektmedlemmar kan så otroligt mycket som man borde kunna. Resten av jordens befolkning minus 10 personer är dock lika ovetande som en själv.

Går man tillbaka i tiden så när jag kom till skolan visste jag ej om att ctrl +c och ctrl +v fanns och en kamrat undrade hur jag kunde ha lärt mig så lite. För jag hade haft en windows dator hemma i ett år. Men hur tusan skulle jag ha upptäckt denna knappkombination?
Man satt där med datorn helt för en själv, ingen hade man att prata dator med och inte tillgång till internet eller bbs hade man. Någon enstaka datortidning läste man, men de var dyra så det var inte ofta, biblioteket var det långt till och skolan hade såklart ingen böcker om datorteknik.

Permalänk
Avstängd

Att "Club-sandwich" också är receptet på den. Chicken Lettuce Under Bacon - CLUB. 🤫

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av m97marro:

Att "Club-sandwich" också är receptet på den. Chicken Lettuce Under Bacon - CLUB. 🤫

Haha det var som en käftsmäll när jag hörde det första gången. Så uppenbart, men ändock så otydligt

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av m97marro:

Att "Club-sandwich" också är receptet på den. Chicken Lettuce Under Bacon - CLUB. 🤫

Skrivet av Samsung:

Haha det var som en käftsmäll när jag hörde det första gången. Så uppenbart, men ändock så otydligt

//Pontus

Det verkar väl också snarast vara en fyndig efterhandskonstruktion...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En löjlig en, men var alldeles för gammal innan jag insåg att Digestivekex bokstavligen är det engelska ordet och inget påhittat varumärkesnamn. Man har ju uttalat det på svengelska sedan man var en liten palt ("digg-e-stive") så det kopplade inte. Tydligen togs de från början fram för att hjälpa med just matsmältning

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som barn trodde jag att Renault och Renåå var olika märken, vilket var lite pinsamt när vi tävlade om vem som kunde flest märken. Dessutom glömde jag nämna engelska bilen Hillman som min farbror hade. Det grämer mig än idag.

Permalänk
Medlem

Att fågeln i Twitter tweetar ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

Här om dagen fick jag lära mig att Pablo Picasso faktiskt dog 1973 och inte på typ 1500-talet som en annan fått för sig.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Här om dagen fick jag lära mig att Pablo Picasso faktiskt dog 1973 och inte på typ 1500-talet som en annan fått för sig.

Hehe du blandade nog ihop honom med Leonardo DiCaprio!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Ska tänka lite och återkomma 😁

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Rolig trådidé!

Förra veckan när jag körde förbi MaX förstod jag äntligen deras ordvits egentligen betydde "max 2 min". Som att det ska vara det snabbaste alternativet, nu känns det självklart och oerhört pinsamt!

Permalänk
Medlem

När jag va liten trodde jag alltid att ”Vilda västern” va bokstavligen en vild väst. Alltså ett klädesplagg som var galet och hoppa omkring

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Här om dagen fick jag lära mig att Pablo Picasso faktiskt dog 1973 och inte på typ 1500-talet som en annan fått för sig.

Jag tänkte samma fast om Salvador Dali. Tills jag såg den här bilden:

Han dog 1989.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Att ICQ stod för I Seek You. Jag tror det tog bra mycket längre för mig att inse det än för alla andra. Det var kanske 15 år sedan jag lärde mig det, när ICQ fortfarande var populärt, men jag skäms fortfarande lite.

Det där fick mig att tänka på ett annat namn av samma typ som jag hade en liknande aha-upplevelse med för länge sedan.

Det dröjde iaf nästan till vuxen ålder innan jag fattade namnet som det kuwaitiska oljebolaget använder internationellt, trots att vi haft bensinmackar med deras varumärke överallt här i Sverige.
Till mitt försvar så får jag ändå säga att namnet inte blir särskilt uppenbart när det typiska utläsandet av Q8 här i våra trakter är ku-åtta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag hade funderat ett tag och kommit fram att mjukvara nog var de där 5.25" disketterna, och 3.5" var säkert hårdvara (till mitt försvar så var jag inte äldre än 7).

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Jag trodde i tidiga tonåren att R.I.P. på gravstenar skulle uttalas "Resting piece", och skulle betyda ungefär "den återstående biten" (av den döde).

Finns fler saker som jag insett mer i närtid, men jag kommer inte på dem nu...

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Hur man slår en kullerbytta. Gäller fortfarande.

Permalänk
Medlem

Har en riktig dumhet som jag nästan kommer ihåg (tänker på den nån gång per månad) men den vill fan inte komma ut just nu så får återkomma med den när jag kommer ihåg den.

Men har ett par andra som jag kommer ihåg.
För 25-30 år sedan så trodde jag att politiker var smarta!
Om jag bara visste hur fel jag hade =(

10-12 år sedan (är 46 nu) så fick jag reda på att morsan var vänsterhänt bodde hos henne tills jag var 16 sen 2 år till vid 19-20 års ålder och hade ingen som helst aning om detta.
Och det är såååååååååååå tydligt nu och kan inte förstå att jag inte ens började misstänka detta för minst 30 år sedan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag trodde länge att alla vätskor innehöll vatten. Att det var vatten som gjorde substanser flytande.

Min syster trodde at möbler hette "nöbler" upp till sena tonåren...

Permalänk
Avstängd

En kompis berättade att hon trodde det hette "sitta på kuk" tills hon var typ 35 år.

Det enda jag kan komma på just nu för mig själv är att jag trodde Al Pacino och Robert Deniro var samma person ganska länge. När jag såg filmen Heat så var det svårt att hänga med, den ena är polis och den andra tjuv, men jag fortsatte ändå tro att de var samma person tills slutet då jag kom till insikt.

Permalänk
Medlem

Som ung trodde jag Stormtroopers i Star Wars var robotar.

Permalänk
Medlem

Efter 15 år som bilägare lärde min dejt att innersbackspegeln har ett mörkerläge. Man kan flippa den neråt för att avblända bakomvarande bil (blev mind-blown, men sa det inte till min dejt).

Permalänk
Medlem

Att Robin betyder rödhake på engelska. Och plötsligt faller allt på plats! Fladdermusmannen och rödhaken! Förklarar också den färggranna dräkten.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Att Robin betyder rödhake på engelska. Och plötsligt faller allt på plats! Fladdermusmannen och rödhaken! Förklarar också den färggranna dräkten.

Holy shit, Batman!