Dataräddning - vart vänder jag mig?

Permalänk
Medlem

Dataräddning - vart vänder jag mig?

Mitt problem:
1. Min externa hårddisk (HDD) på 1tb har slutat fungera, troligen efter att den ramlat i golvet. När jag försöker starta den så hittas den inte i Utforskaren,men när man kollar efter enheter (?) så finns den med en varningstriangel som säger att det är fel på drivrutinen. Den låter också till lite. Har försökt ominstallera drivrutinen men det går inte. Jag är helt novis på detta och har säkert "dumma" frågor.

2: Jag har skickat den till IBAS och dom säger:
* Områden som lagrar kritiska kalibreringsdata är överskrivet, har skadats eller är oläsligt. Detta är inte resultat av mediaskador eller virus. Egenutvecklade verktyg och tekniker behövs för att komma förbi skadorna och nå data.

* Ibas Ontrack Clean Room expertis var nödvändig för att få tillgång till data.

Vi bedömer att vi trots skadan kan återställa ca 90-100% av disken. Detta kom med en offert på att det skulle kosta 7000+2000 kronor hos dom (inkl ny disk för filerna och frakt).

3: Jag tycker priset är högt (även om jag förstår att det kostar att rädda det jag lagrat) men jag har sett att det finns fler som kan rädda data. Är detta pris något jag kan förvänta mig hos andra som kan rädda data (förutom IBAS) baserat på deras analys om min hårddisk? Eller är priset förväntat baserat på problemet och deras beskrivning av åtgärd? Är det värt att skicka till fler och kolla? Har ni i så fall tips på någon med lämpligare prissättning för mig som privatperson?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mariasve:

Mitt problem:
1. Min externa hårddisk (HDD) på 1tb har slutat fungera, troligen efter att den ramlat i golvet. När jag försöker starta den så hittas den inte, men finns i Utforskaren med en varningstriangel som säger att det är fel på drivrutinen. Den låter också till lite. Har försökt ominstallera drivrutinen men det går inte. Jag är helt novis på detta och har säkert "dumma" frågor.

2: Jag har skickat den till IBAS och dom säger:
* Områden som lagrar kritiska kalibreringsdata är överskrivet, har skadats eller är oläsligt. Detta är inte resultat av mediaskador eller virus. Egenutvecklade verktyg och tekniker behövs för att komma förbi skadorna och nå data.

* Ibas Ontrack Clean Room expertis var nödvändig för att få tillgång till data.

Vi bedömer att vi trots skadan kan återställa ca 90-100% av disken. Detta kom med en offert på att det skulle kosta 7000+2000 kronor hos dom (inkl ny disk för filerna och frakt).

3: Jag tycker priset är högt (även om jag förstår att det kostar att rädda det jag lagrat) men jag har sett att det finns fler som kan rädda data. Är detta pris något jag kan förvänta mig hos andra som kan rädda data (förutom IBAS) baserat på deras analys om min hårddisk? Eller är priset förväntat baserat på problemet och deras beskrivning av åtgärd? Är det värt att skicka till fler och kolla? Har ni i så fall tips på någon med lämpligare prissättning för mig som privatperson?

Har den ramlat i golvet är det ju troligen även mekaniska problem och då lär det bli dyrt och inget som kan lösas bara med mjukvara. Så frågan är hur dyrt det kommer att bli att leta nån som kanske kan lösa det billigare och hur stor risken är att disken skadas ännu mer av transporterna mellan olika företag som ska kunna undersöka den. Det billigaste är att ha backup på viktig data.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

9000 SEK låter väldigt, väldigt rimligt i mitt tycke

Permalänk
Medlem

Om deras analys av problemet är korrekt (och jag har ingen egentlig anledning att tvivla på den) så är inte det där något man kan fixa på egen hand, utan det behövs proffs för det.

Om du vänder dig till professionella dataräddare så är det den där prisklassen du får räkna med. Lite billigare kanske går att hitta, men knappast särskilt mycket billigare.
Så det är upp till dig att fundera på hur mycket informationen på den disken är värd för dig.

Permalänk
Medlem

Det andra stora företaget som håller på med dataräddning är Ahlberg data AB.

Men jag håller också med om att 9 tusen låter mycket billigt. Jag hade förväntat mig 20-30 tusen för en vanlig enkel räddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariasve:

Mitt problem:
1. Min externa hårddisk (HDD) på 1tb har slutat fungera, troligen efter att den ramlat i golvet. När jag försöker starta den så hittas den inte i Utforskaren,men när man kollar efter enheter (?) så finns den med en varningstriangel som säger att det är fel på drivrutinen. Den låter också till lite. Har försökt ominstallera drivrutinen men det går inte. Jag är helt novis på detta och har säkert "dumma" frågor.

2: Jag har skickat den till IBAS och dom säger:
* Områden som lagrar kritiska kalibreringsdata är överskrivet, har skadats eller är oläsligt. Detta är inte resultat av mediaskador eller virus. Egenutvecklade verktyg och tekniker behövs för att komma förbi skadorna och nå data.

* Ibas Ontrack Clean Room expertis var nödvändig för att få tillgång till data.

Vi bedömer att vi trots skadan kan återställa ca 90-100% av disken. Detta kom med en offert på att det skulle kosta 7000+2000 kronor hos dom (inkl ny disk för filerna och frakt).

3: Jag tycker priset är högt (även om jag förstår att det kostar att rädda det jag lagrat) men jag har sett att det finns fler som kan rädda data. Är detta pris något jag kan förvänta mig hos andra som kan rädda data (förutom IBAS) baserat på deras analys om min hårddisk? Eller är priset förväntat baserat på problemet och deras beskrivning av åtgärd? Är det värt att skicka till fler och kolla? Har ni i så fall tips på någon med lämpligare prissättning för mig som privatperson?

Jag har sett priser som är ~10-12k:- för dataräddning bara föregående år.

Du måste reflektera över om du är villig att betala det priset och se det som en läxa i och med utebliven backupphantering, varför det inte synkat med onedrive etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Soir:

9000 SEK låter väldigt, väldigt rimligt i mitt tycke

Ganska billigt ändå för att inte ha backup.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med att 9000:- var ganska lågt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Vila i frid

Det är kostnaden för att inte ha backup. Polaren som råkade ut för den stora översvämingen i Gävle i höstas klarade sig med 12,000 kronor för att få tillbaks alla NAS-bilderna.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Det är kostnaden för att inte ha backup. Polaren som råkade ut för den stora översvämingen i Gävle i höstas klarade sig med 12,000 kronor för att få tillbaks alla NAS-bilderna.

Jag känner många som inte behövt betala för att inte haft backup, så jag tror inte det är kostnaden för det (och i den ganska pinpointade frågan ser jag inget om det heller). Jag tycker snarare att den här tråden genomgående ser ut som en vilja att skicka bonussparkar på den som redan ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runarsson:

Jag känner många som inte behövt betala för att inte haft backup, så jag tror inte det är kostnaden för det (och i den ganska pinpointade frågan ser jag inget om det heller). Jag tycker snarare att den här tråden genomgående ser ut som en vilja att skicka bonussparkar på den som redan ligger.

Att man inte behöver betala beror ju på vad för Hdd man köpt, finns ju många som har rescue garanti i x antal år.
(Ironwolf tex från seagate)

Men annars kommer du inte ifrån att du måste betala själv, det kostar och har själv skickat iväg två gånger för räddning.

kostar gör det men behöver man filerna så är det inget annat o välja på tyvärr.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

9000kr känns ändå rimligt för en fysisk skada.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Årets deal, sist jag höll på med något sådant för 10 år sedan så skulle det kosta runt det 10 dubbla för att få till hög chefs disk

Permalänk
Medlem

jag hade förväntat mig en nolla till på det priset..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Runarsson:

Jag tycker snarare att den här tråden genomgående ser ut som en vilja att skicka bonussparkar på den som redan ligger.

Vad tycker du i den egentliga frågan, är 9,000 eller 12,000 är en rimlig summa för att rädda datat på en trasig hårddisk?

Permalänk
Medlem

Om styrmekanismen för läshuvuden är förstörd behöver de troligen öppna upp den och ta ut plattorna och med egna verktyg montera och läsa av i ett clean room, kan vara så att det är basically en One shot deal där lösningen även riskerar datan.
Det är troligen inte jätte många aktörer som har möjlighet att göra det och som privatperson är det nästan omöjligt, det du betalar för att kunskapen och deras utrustning vilket troligen inget av det kommit billigt så priset låter inte så illa, tror inte du kommer hitta tjänsten mycket billigare hos andra som har samma nivå.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hittade en enmansfirma (Data Recovery Sweden) som jag skickade min kraschade HDD till. Han var billig och nog bra, kollade upp den men meddelade att detta kunde han inte fixa. Fick dock besked av honom om att det kunde vara lönt att skicka till en av de stora.

Så jag drog iväg den till IBAS. De kunde rädda mer än hälften av filerna (ännu mer bland bildfilerna) men det kostade strax över 10 000:-. Då ingick en smidig extern HDD i priset. Det slog jag till på.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Vi brukar använda oss av PlexData här på jobbet, tycker de är skitduktiga. Med det sagt är 9000 ett väldigt rimligt pris för vad du beskriver så tror inte du kommer undan så värst mycket billigare någon annan stans.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk

Dubbelkolla också om det är inkl moms.
Ang priset så måste du själv bestämma om det är värt det eller ej.
Jag backar sånt jag inte kan bli av med, annat bös får jag skylla mig själv över ifall det försvinner.

Kör samma taktik hos kund: Dom har fått instruktioner på vad som backas, sparar dom viktiga grejjer lokalt eller på fel ställen så finns ingen backup (deras beslut då off-site backupen började bli "för dyr")
Backar Allt mot lokal disk dock, för att vara snäll. (men det skyddar ju inte mot brand/vatten/inbrott etc).

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Lego Master

Omvänt, om du inte tycker det känns värt med 9000kr, så är kanske inte datan så viktig ändå?
Jag har själv en disk liggande här hemma som en permanent påminnelse om att inte koppla in fel strömsladdar (då kan saker gå sönder...). Pratade med nån recovery-firma och tyckte priset var lite för högt. Det är "bara" gamla bilder från före ungarna föddes, så inget kritiskt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dataräddning på snurrdisk har alltid kostat norr om 10 papp om det inte är enkla fel som att byta kontrollerkort och överföra kalibreringsdata.

Så fort man måste öppna för att det är motor/lagerskada eller att läshuvuden eller dess LNA (som är _mycket_ känslig statisk urladdning) på läsarmsarmaturen måste bytas så innebär det att reservdelar tas från nya osprättade diskar - och handlar det om att rädda data på skivor som är repade av tex. sagda huvudskadan så kan det gå åt flera uppsättningar läsarmaturer som blir skrot när man söker sig så nära skadan som möjligt i dataräddningsförsöken.

så, är skadan på skivan eller läsarmaturen inne där skivorna är så är alla priser under 10000:- ett klipp i sammanhanget.

Vänta tills den dagen du skall försöka rädda data ur en SSD/NVMe-lagring - då kommer det att kosta pengar och det kan vara så att man nekar att försöka för att man ännu inte hittat teknik att komma i dessa då alla moderna SSD/NVMe har en massa gömda kryptotonycklar mm. som måste hittas och ingen SSD/NVMe är någon annan lik då variantbildningen med både använda flash-kretsar och använda kontroller (även inom samma produktnamn) är så mycket större och var modellvariant existerar mycket kortare tid än inom snurrdisk-delen där man pratar om 'familjer' av kontrollerkort och chassien där man vet vilken tillvägasätt man skall använda för att säkra så mycket data som möjligt....

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Bra feedback på att priset är rimligt och att det krävs den typ av expertkunskap IBAS besitter för att lösa det, tar också till mig att de faktiskt har disken nu och att ytterligare transporter kan skada den mer.

Lägger till att jag självklart förstår att jag borde ha haft backup och att detta blir en kostsam läxa, vilket de flesta av er också påpekat.

Permalänk
Medlem

Jag skickade min telefon till IBAS efter att ha tappat den i toaletten, men de kunde inte rädda nånting eftersom "flera av telefonens komponenter har överhettats, detta har också påverkat telefonens eMMC (embedded MultiMediaCard)."

Så, hur lyckas t.ex. polisen få ut nån information som kan användas som bevis ur misstänktas telefoner om allt som krävs för att undanröja sådana bevis är att lägga telefonen i blöt? Hade jag bara extrem otur, eller finns det någon som är ännu mer kompetent (och sannolikt betydligt dyrare) än just IBAS?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Dafydd:

Hade jag bara extrem otur

Vi vet ju inget om hur du hanterade telefonen EFTER den plurrat. Om du försökte dra igång den efteråt utan att se till att den 100 rengjord och avfuktad kan jag förstå att sakers ting förstördes i din telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag skickade min telefon till IBAS efter att ha tappat den i toaletten, men de kunde inte rädda nånting eftersom "flera av telefonens komponenter har överhettats, detta har också påverkat telefonens eMMC (embedded MultiMediaCard)."

Så, hur lyckas t.ex. polisen få ut nån information som kan användas som bevis ur misstänktas telefoner om allt som krävs för att undanröja sådana bevis är att lägga telefonen i blöt? Hade jag bara extrem otur, eller finns det någon som är ännu mer kompetent (och sannolikt betydligt dyrare) än just IBAS?

Dels kanske du hade otur, men framför allt är det väl så att de flesta misstänktas telefoner inte har lagts i blöt eller på annat sätt fått någon fysisk skada.

Permalänk
Skrivet av Dafydd:

Jag skickade min telefon till IBAS efter att ha tappat den i toaletten, men de kunde inte rädda nånting eftersom "flera av telefonens komponenter har överhettats, detta har också påverkat telefonens eMMC (embedded MultiMediaCard)."

Så, hur lyckas t.ex. polisen få ut nån information som kan användas som bevis ur misstänktas telefoner om allt som krävs för att undanröja sådana bevis är att lägga telefonen i blöt? Hade jag bara extrem otur, eller finns det någon som är ännu mer kompetent (och sannolikt betydligt dyrare) än just IBAS?

Ofta betyder kan inte lika med ekonomisk. FBI har betalat hutlösa pengar för att få en enda iPhone upplåst säkerligen miljonbelopp. Så på din fråga beror det på hur viktig polisen tycker något är att ta reda på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariasve:

Vi bedömer att vi trots skadan kan återställa ca 90-100% av disken. Detta kom med en offert på att det skulle kosta 7000+2000 kronor hos dom (inkl ny disk för filerna och frakt).

Tycker detta låter relativt billigt, din data är tydligen inte värd så mycket för dig.

Permalänk
Medlem

Tack alla för ert engagemang! Nu har jag fått tillbaka en ny extern hårddisk från IBAS med min data och min bedömning är att jag fått tillbaka minst 99% av innehållet. Att jag inte är säker beror på att jag hade naturligtvis ingen exakt koll på hur många filer jag hade i varje mapp och har svårt att veta om/vad något saknas, jag har inte hunnit gå igenom allt ännu heller. Nu blir det till att ordna backup-lösningar och ha bättre ordning. Jag är väldigt glad och de har haft en utmärkt service måste jag säga. Tack för era råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mariasve:

Tack alla för ert engagemang! Nu har jag fått tillbaka en ny extern hårddisk från IBAS med min data och min bedömning är att jag fått tillbaka minst 99% av innehållet. Att jag inte är säker beror på att jag hade naturligtvis ingen exakt koll på hur många filer jag hade i varje mapp och har svårt att veta om/vad något saknas, jag har inte hunnit gå igenom allt ännu heller. Nu blir det till att ordna backup-lösningar och ha bättre ordning. Jag är väldigt glad och de har haft en utmärkt service måste jag säga. Tack för era råd!

Men va kul o skönt att det mest om inte allt gick o rädda !

Precis kör nu en riktig backup med en extra hdd så vid nästa eventuella hdd krasch så drar det inte med allt !

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av mariasve:

Tack alla för ert engagemang! Nu har jag fått tillbaka en ny extern hårddisk från IBAS med min data och min bedömning är att jag fått tillbaka minst 99% av innehållet. Att jag inte är säker beror på att jag hade naturligtvis ingen exakt koll på hur många filer jag hade i varje mapp och har svårt att veta om/vad något saknas, jag har inte hunnit gå igenom allt ännu heller. Nu blir det till att ordna backup-lösningar och ha bättre ordning. Jag är väldigt glad och de har haft en utmärkt service måste jag säga. Tack för era råd!

Kan det vara värt att kolla med ditt försäkringsbolag för att få ut via hemförsäkringen? Iofs kanske du bara kan få vad disken kostar men kanske värt att prova?
Kan dock vara ute på hal is med den rekommendationen.