AMD väntas växa med 65 procent år 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD väntas växa med 65 procent år 2021

I kretsbristens spår går halvledarindustrin som tåget. För helåret 2021 spås AMD, Mediatek, Nvidia och Qualcomm öka omsättningen med över 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir och hålla på de aktierna jag köpte slutet av 2018 ett tag till då
Rent sjukt vad de vuxit

Både AMD och jag är glada!

Rättelse
Permalänk
Medlem

Gött. Dessutom gillar vi aktien.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte 2022 blir lika kul men vi kan hoppas på grafikkort och mer företagskunder

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Blir och hålla på de aktierna jag köpte slutet av 2018 ett tag till då
Rent sjukt vad de vuxit

Både AMD och jag är glada!

Säger detsamma. Att köpa AMD inför releasen av Ryzen-processorerna är bland det bästa jag har gjort.
Synd att jag gjorde det i dotterns namn. Hennes aktieportfölj väger mer än min numera xD

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Verkar även vara en mindre nedgång för krypto sett från Nvidia's rapport.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/11/18/nvidia-nvid...

"Nvidias försäljning av speciellt framtagna chip för kryptovalutagrävning föll med 60 procent i det tredje kvartalet, jämfört med föregående kvartal. Det framgår av ett uttalande, rapporterar CNBC.

Försäljningen uppgick till 105 miljoner dollar (266), och väntas fortsätta minska ytterligare något i det fjärde kvartalet.

Nvidia introducerade sina chip i mars och de har totalt sålt för 526 miljoner dollar hittills. Det motsvarar mindre än 3 procent av koncernens totala omsättning under samma period."

Denna försäljning skall jämföras med "gaming" (jaja, om det är mining eller gaming är inte lätt att veta):

In the third quarter, gaming sales rose 42% to a record $3.22 billion

Permalänk
Medlem

Jag försökte köpa AMD när de var ~1,90€, kom något meddelande att jag måste fara till banken och skriva på ett papper så jag sket i det. Köpte när de var på 19€ istället… vilken miss…

Andra misstaget var när jag bodde på hotellet i Abisko kanske 2014 och tjejen i receptionen/baren hon var lärare i Stockholm och hade köpt lägenhet där, men hade flyttat och jobbade i Abisko då under en tid.
Hon pratade så jätte hårt för bitcoin, hur hon skulle betala bort lägenheten med bitcoin. Skulle ha trott henne och satsat en slant i bitcoin då.

Om det är någon som kunde veta vem det är skicka ett PM. Är lite osäker på årtalet men kan kolla upp det.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Blir och hålla på de aktierna jag köpte slutet av 2018 ett tag till då
Rent sjukt vad de vuxit

Både AMD och jag är glada!

Trodde jag var för sen på bollen med AMD när jag köpte i slutet av 2019

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Säger detsamma. Att köpa AMD inför releasen av Ryzen-processorerna är bland det bästa jag har gjort.
Synd att jag gjorde det i dotterns namn. Hennes aktieportfölj väger mer än min numera xD

Gick in med 112 000kr från ett arv när kursen låg på 11,72 usd och ”experterna” sa att AMD konkar inom kort.

Kanske inte helt smart men efter jag köpte min ryzen 1700 var jag helt övertygad att AMD skulle göra en comeback utan dess like.

Kommer glatt ihåg våra sweclockare hånade första gen ryzen processorer. Ett till bulldozer flop sa man.

Well well.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Trodde jag var för sen på bollen med AMD när jag köpte i slutet av 2019

Detsamma, men jag gjorde det ändå! Blev ju rätt bra så här i efterhand.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

Gick in med 112 000kr från ett arv när kursen låg på 11,72 usd och ”experterna” sa att AMD konkar inom kort.

Kanske inte helt smart men efter jag köpte min ryzen 1700 var jag helt övertygad att AMD skulle göra en comeback utan dess like.

Kommer glatt ihåg våra sweclockare hånade första gen ryzen processorer. Ett till bulldozer flop sa man.

Well well.

Bara att gratulera! Jag sålde av på runt 100 dollar när jag hade gått in runt 40. Men var inte så stor post ändå så är int bitter!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

Gick in med 112 000kr från ett arv när kursen låg på 11,72 usd och ”experterna” sa att AMD konkar inom kort.

Kanske inte helt smart men efter jag köpte min ryzen 1700 var jag helt övertygad att AMD skulle göra en comeback utan dess like.

Kommer glatt ihåg våra sweclockare hånade första gen ryzen processorer. Ett till bulldozer flop sa man.

Well well.

Hoppas du kör ISK

Permalänk
Medlem

Det märks ju rätt tydligt att det är helt annan ton när folk pratar om AMD nu jämfört med för några år sedan. Undantagen är väl de som bott under en sten och värmt sig med sin Intel-processor

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Makes a lot of sense (inte)... topp personligheter i intel/amd eller om det var nvidia sagde ju nyligen att kretsbristen håller i sig till 2023, får inte det att gå ihop med den här nyheten, enda sättet fixa biffen med 65% tillväxt är att höja priser på cpu & gpu till slutkund eller att det säljs många konsoler som har AMD hårdvara. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Jag försökte köpa AMD när de var ~1,90€, kom något meddelande att jag måste fara till banken och skriva på ett papper så jag sket i det. Köpte när de var på 19€ istället… vilken miss…

Andra misstaget var när jag bodde på hotellet i Abisko kanske 2014 och tjejen i receptionen/baren hon var lärare i Stockholm och hade köpt lägenhet där, men hade flyttat och jobbade i Abisko då under en tid.
Hon pratade så jätte hårt för bitcoin, hur hon skulle betala bort lägenheten med bitcoin. Skulle ha trott henne och satsat en slant i bitcoin då.

Om det är någon som kunde veta vem det är skicka ett PM. Är lite osäker på årtalet men kan kolla upp det.

Haha samma för mig skillnaden var att jag sket i att fixa pappret öht medans kompisen som jag rekommenderade köp då med gick in och han är miljonär idag medans jag inte är det. xD

Men jag är inte bitter för det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Största delen som gör detta är att AMD lämnar 7NM för 6/5NM och konsollerna stannar på 7NM, så då kan dem pressa ur mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Haha samma för mig skillnaden var att jag sket i att fixa pappret öht medans kompisen som jag rekommenderade köp då med gick in och han är miljonär idag medans jag inte är det. xD

Men jag är inte bitter för det.

Jag sket ju också idet, när de var på 19€ Kunde jag köpa utan att skriva under.. Hade iofs skrivit på en massa papper vid banken vid det laget så troligen därför.

Men det är helt klart skulle jag ha skrivit under på 1.9€ och trott på receptionisten skulle jag vara skuldfri idag😅

Lite bitter och efterklok kan man ju få vara. Särskilt när jag trodde personligen att det fanns potential i Bitcoin. Absolut inte i den här nivån men iaf

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

*Tittar på aktiedepån som köptes inför lanseringen av Ryzen 2*

Det går bra nu

Permalänk
Medlem

På P/E ca 10 känns dock inte Intel så dyra. Blir det bra med de nya GPU:erna så är aktien klart intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

På P/E ca 10 känns dock inte Intel så dyra. Blir det bra med de nya GPU:erna så är aktien klart intressant.

Det går inte att jämföra Intel och AMD genom att kolla på deras P/E tal. Det är helt olika företag, sett till företagsstruktur och kostnader, som råkar vara i samma marknadssegment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

På P/E ca 10 känns dock inte Intel så dyra. Blir det bra med de nya GPU:erna så är aktien klart intressant.

Håller med. Dock tror jag inte på GPUerna i gen 1, men gen 2/3 kanske. Så håller aktien långsiktigt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fortuneteller:

Kommer glatt ihåg våra sweclockare hånade första gen ryzen processorer. Ett till bulldozer flop sa man.

Vill minnas det som att Ryzen var brytpunkten i forumet.

Visst var där initialt motstånd till tanken men när resultatet väl var på plats insåg man att AMD kapat avståndet till Intel radikalt.

Sen har det väl gradvis blivit fler och fler som ser storheten i det AMD lyckats med i takt med att varje generation blev bättre och sen gick om Intel.

P.S Grattis till aktieköpet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hehe jag investerade när jag var student ca 4000:- i AMD och dom är värda ~150.000:- nu så bra avkastning ^^
Anledningen var dom första ryktena om Ryzen och att Keller var den som drog i trådarna, var rätt säker då på att det skulle vända

Men börjar nog känna att både AMD & Nvidia är väldigt högt värderade i dagsläget, som väldigt mycket annat på aktiemarknaden.

Permalänk
Medlem

Sålde alla mina Intel och köpte AMD istället

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte det skulle hända så mycket mer, det har varit en sån otrolig utveckling sen en bra tid tillbaka.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Håller med. Dock tror jag inte på GPUerna i gen 1, men gen 2/3 kanske. Så håller aktien långsiktigt nu.

Sant, kommer nog ta ett tag innan Intel får till det.