Permalänk
Medlem

5900x hög idle temp

Hej!

Har en 5900x som jag tycker går lite väl varm när den idlar, har en Noctua DH15.
Tempen ligger på +60 grader enligt HWMonitor.

Googlat runt lite och vissa verkar skriva att detta är normalt medans andra verkar ligga på runt 40?!
Kan det vara kylpastan jag misslyckats med?

Irriterat mig även på att fläkten går på hårtvid minsta grej i Windows som att starta en Youtubevideo/öppna flik i Chrome. Så idag började jag leka med fläktkurvorna lite, det var då jag märkte av tempen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja det låter lite högt.
Min 5950X ligger på 34-36C idle med en d15.
Hur ser luftflödet ut i ditt chassi?
Har du något program igång som kan påverka?
Epic Games har en förmåga att anstränga processorn onödigt mycket tex.

Att fläkten går på hög rpm vid tex chrome är helt normalt för ryzen 5000 serien.
Den hoppar fort i temp vilket gör att fläkten låter.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Hej!

Har en 5900x som jag tycker går lite väl varm när den idlar, har en Noctua DH15.

Googlat runt lite och vissa verkar skriva att detta är normalt medans andra verkar ligga på runt 40?!

Irriterat mig även på att fläkten går på hårtvid minsta grej i Windows som att starta en Youtubevideo/öppna flik i Chrome. Så idag började jag leka med fläktkurvorna lite, det var då jag märkte av tempen.

Tack på förhand!

Tankar man ned Ryzen Master får man lite trevligare temps Skämt åsido så den läser den CPU Die average som finns i HW info. Dock kikar väl andra program snarare på CPU (Tctl/Tdie) där jag själv ligger på runt 38-40C med en 360 AIO vilket inte är superbra.

Dock hoppar temps upp och ner som en jojo om man bara surfar, gör annat i desktop eller bara nyser så låt HW Monitor gå en stund och rör ingenting så får du se vad du hamnar på. Just detta kan få en CPU fläkt att öka/minska i snabb takt varför det rekommenderas att sätta en delay i BIOS så att den inte reagerar på minsta lilla utan låter det gå en kort stund innan den varvar upp. Det borde kontra det värsta tycker man. Du kan även sätta en fast RPM eller bättre fläktkurva.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Hej!

Tack på förhand!

Kanske inte fått monteringen över processorn rätt.
Testa att montera om den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Hade något för höga RAM-minnen som gjorde att jag inte kunde få ena fläkten tillräckligt lågt ner, det gjorde mer än jag trodde. Handlade lågprofilminnen idag och monterade om fläkten med ny kylpasta.
Nu är idletempen nere i 47, aningen högt än kan tyckas, men ca 13-14 grader lägre än tidigare.
Tack för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tankar man ned Ryzen Master får man lite trevligare temps Skämt åsido så den läser den CPU Die average som finns i HW info. Dock kikar väl andra program snarare på CPU (Tctl/Tdie) där jag själv ligger på runt 38-40C med en 360 AIO vilket inte är superbra.

Dock hoppar temps upp och ner som en jojo om man bara surfar, gör annat i desktop eller bara nyser så låt HW Monitor gå en stund och rör ingenting så får du se vad du hamnar på. Just detta kan få en CPU fläkt att öka/minska i snabb takt varför det rekommenderas att sätta en delay i BIOS så att den inte reagerar på minsta lilla utan låter det gå en kort stund innan den varvar upp. Det borde kontra det värsta tycker man. Du kan även sätta en fast RPM eller bättre fläktkurva.

Jag lackade ur på att min Dark Rock Pro 4 gick från ohörbar till (jämförelsevis) tornado varje gång man gjorde något, så jag bytte till en AIO (Arctic Freezer II) och frikopplade fläktarna från pumpen. Sen justerade jag fläktkurvorna så att pumpen varvar upp lite tidigare (runt 60 grader) och fläktarna senare (efter 70 grader).

Eftersom det nästan alltid är en eller fåtal trådar som körs på max som leder till att temperaturen sticker iväg så räcker det vanligtvis med att pumpen varvar upp lite för att stävja det. Det är ju inte mycket effekt som ska kylas (typ 60-80 W), så fläktarna behöver sällan varva upp över sitt normalläge.