Permalänk
Medlem

Är det något fel med min kylare?

Har märkt att kylaren varvar upp ganska ofta oväntat medans jag bara surfar eller gör små grejer. Har en Corsair Hydro H100x så tycker temperaturökningar bör ske relativt långsamt men verkar som de hoppar 20 grader på bara en sekund när det kommer belastning. Den överhettar inte och har helt OK temps överlag, ca 80 grader vid cinebench.

Stör mig lite på detta, behöver jag större radiator eller vad är lösningen? Ska jag prova byta kylpasta? Sitter kylaren inte tätt?

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Inaktiv

Spikar i temperatur är normala men får du en 80c spik när du startar webbläsare eller vilka temperaturer pratar vi om?

Edit: Annars är allt under 100c ok på Intel processorer

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid testa att sätta på nya kylpasta, tar inte så lång tid. Kylpasta kan bli gammal och torka ibland också.

Annars är ju frågan hur fläktarna är kopplade? Är de kopplade till någon corsairpryl? Finns det ett "silentläge"? Jag skulle nog kolla om jag kunde koppla fläktarna till moderkortet istället, då kan du troligen styra fläktarna exakt från bios eller med något windowsprogram (fanxpert eller liknande)