Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Löpband (gångband VS Roddmaskin. Vad gör mest "nytta"?

Permalänk
Medlem

Löpband (gångband VS Roddmaskin. Vad gör mest "nytta"?

Har ett gångband, gammalt sådant men fungerar. Ställer det på 3km/t och går en halvtimme om dagen. Är sugen på en roddmaskin för jag har fått för mig att tio minuter per dag ger "mer" än att gå på ett band. Om inte annat så får mer muskler jobba.

Vad säger ni här, ni som vet mer. Vad "vinner" man mest på, löpband (eller som i mitt fall gångband) VS roddmaskin?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga roddmaskin. Det känns inte som man använder så mycket av den övre kroppen när man går, plus att gå kan man göra var som hälst ute också

Men jag är säkert mindre på läst om detta än du. Så tolka det som du vill

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tio minuter på rodd ger helt klart mer än 30 minuter gång i långsam takt (3km/t). Och precis som ovan skriver, gå kan man göra utomhus. Du skriver att du bor i skogen, att promenera i naturen är bra för knoppen och inte bara kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har ett gångband, gammalt sådant men fungerar. Ställer det på 3km/t och går en halvtimme om dagen. Är sugen på en roddmaskin för jag har fått för mig att tio minuter per dag ger "mer" än att gå på ett band. Om inte annat så får mer muskler jobba.

Vad säger ni här, ni som vet mer. Vad "vinner" man mest på, löpband (eller som i mitt fall gångband) VS roddmaskin?

Rodd såklart.

https://letmegooglethat.com/?q=rowing+vs+walking

Mer specifikt:
https://www.rowingcrazy.com/rowing-vs-walking/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag skulle påstå att roddmaskin är den bästa cardio-övningen, inte bara tränar du nästan hela kroppen utan träningen är även väldigt skonsam mot kroppen.

Är pengar inget problem så slår inget Concept2's roddmaskiner, även Waterrower är ett bra märke, jag äger själv den sistnämnda pga den inte låter lika mycket.

Permalänk
Medlem

Roddmaskin som alla andra skriver.
Snällare mot leder och man tränar hela kroppen.

Använder roddmaskin 5-10min som uppvärmning inför min vanliga träning. Sedan kör jag ytterligare två 20min-pass i veckan. Bra funktionell träning, som gjort underverk för min rygg.

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Jo. Bor i skogen. Hatar iofs att gå i skogen.

Min tanke var som ni bekräftar att en roddmaskin "tar mer" än vad det gör att lalla på på bandet en halvtimme. Springer gör jag inte. Dör hellre än att springa, ungefär. Lite samma sak. Skulle jag börja springa kommer jag dö.......

En roddmaskin som lockar rejält är:

( https://www.intersport.se/utrustning/traningsmaskiner/roddmas... )

3.999kr just nu.

Den summan är på gränsen till vad jag har råd med, har egentligen inte råd med det där heller men........

En annan jag klurar på är Jula´s:

( https://www.jula.se/catalog/fritid/traning/traningsmaskiner/r... )

4.999kr. Får se om den dyker upp när de startar sin BF på just fredag.

Intersport skulle maila över mått på apparaten och emballaget så jag vet hur jag ska få hem den. Finns inte som demo-ex i någon butik i Sverige. Självklart inte fått något mail om det.

Misstänker att Intersports är "bättre" än Julas.....

Om någon nu svarar så kommer jag tacksamt svara om ett par dagar. Kommer vara iväg från datorn en dag eller två.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tackar för svar!

Jo. Bor i skogen. Hatar iofs att gå i skogen.

Min tanke var som ni bekräftar att en roddmaskin "tar mer" än vad det gör att lalla på på bandet en halvtimme. Springer gör jag inte. Dör hellre än att springa, ungefär. Lite samma sak. Skulle jag börja springa kommer jag dö.......

En roddmaskin som lockar rejält är:

https://cdn.intersport.se/productimages/1080/149633801000_10.jpg

( https://www.intersport.se/utrustning/traningsmaskiner/roddmas... )

3.999kr just nu.

Den summan är på gränsen till vad jag har råd med, har egentligen inte råd med det där heller men........

En annan jag klurar på är Jula´s:

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/009189.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

( https://www.jula.se/catalog/fritid/traning/traningsmaskiner/r... )

4.999kr. Får se om den dyker upp när de startar sin BF på just fredag.

Intersport skulle maila över mått på apparaten och emballaget så jag vet hur jag ska få hem den. Finns inte som demo-ex i någon butik i Sverige. Självklart inte fått något mail om det.

Misstänker att Intersports är "bättre" än Julas.....

Om någon nu svarar så kommer jag tacksamt svara om ett par dagar. Kommer vara iväg från datorn en dag eller två.

Om du har möjlighet att köpa en maskin i andrahand hade jag nog försökt göra det istället. Det finns många som får för sig att köpa en roddmaskin som de sedan inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har ett gångband, gammalt sådant men fungerar. Ställer det på 3km/t och går en halvtimme om dagen. Är sugen på en roddmaskin för jag har fått för mig att tio minuter per dag ger "mer" än att gå på ett band. Om inte annat så får mer muskler jobba.

Som steg 1 kanske det kan vara läge att testa att köra 5 km/t som hastighet och se hur det känns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

En roddmaskin som lockar rejält är:

https://cdn.intersport.se/productimages/1080/149633801000_10.jpg

( https://www.intersport.se/utrustning/traningsmaskiner/roddmas... )

3.999kr just nu.

...

Intersport skulle maila över mått på apparaten och emballaget så jag vet hur jag ska få hem den. Finns inte som demo-ex i någon butik i Sverige. Självklart inte fått något mail om det.

Jag beställde just en sådan roddmaskin till firman. När den levereras kan jag måtta upp lådan om du vill, samt svara på eventuella andra frågor om den. På Intersports hemsida gick det för övrigt bara att välja hemleverans för 75kr, så jag gissar att du inte behöver kånka hem den själv.

Permalänk
Medlem

Skulle försökt hitta en begagnad Concept-rodd ifall jag skulle köpa en roddmaskin.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Skulle försökt hitta en begagnad Concept-rodd ifall jag skulle köpa en roddmaskin.

+1

Samma här, men det ligger nog utanför budgeten.
Köpte en begagnad spinning cykel från ett gym till ett väldigt förmånligt pris, om man jämför med vad en sådan kostade för gymmet. Det var ett gym som skulle flytta, så de sålde ut sin utrustning som de inte fick plats med.

Hade köpt en roddmaskin, om de hade sålt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du har möjlighet att köpa en maskin i andrahand hade jag nog försökt göra det istället. Det finns många som får för sig att köpa en roddmaskin som de sedan inte använder.

Har suttit och tittat länge men dyker aldrig upp något "intressant". En som var intressant blev såld på en gång innan jag hann reagera.

Skrivet av joakim99:

Som steg 1 kanske det kan vara läge att testa att köra 5 km/t som hastighet och se hur det känns?

Har testat. Men grejen är att jag fått för mig att jag "vinner" mer på en roddmaskin än ett gångband vad gäller armar/rygg osv.

Skrivet av p.lindblom:

Jag beställde just en sådan roddmaskin till firman. När den levereras kan jag måtta upp lådan om du vill, samt svara på eventuella andra frågor om den. På Intersports hemsida gick det för övrigt bara att välja hemleverans för 75kr, så jag gissar att du inte behöver kånka hem den själv.

Tack. Jo. Insåg att det blir nog frakt hem. Synd att de inte listar mått på apparaten alls på hemsidan. Skulle vilja mäta upp plats hemmavid.

Skrivet av frong:

Skulle försökt hitta en begagnad Concept-rodd ifall jag skulle köpa en roddmaskin.

Skrivet av Molgorain:

+1

Samma här, men det ligger nog utanför budgeten.
Köpte en begagnad spinning cykel från ett gym till ett väldigt förmånligt pris, om man jämför med vad en sådan kostade för gymmet. Det var ett gym som skulle flytta, så de sålde ut sin utrustning som de inte fick plats med.

Hade köpt en roddmaskin, om de hade sålt dem.

Har som sagt tittat runt efter begagnade roddmaskiner men hittar inga. En som dör upp försvann samtidigt som den lades upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Har suttit och tittat länge men dyker aldrig upp något "intressant". En som var intressant blev såld på en gång innan jag hann reagera.

Har testat. Men grejen är att jag fått för mig att jag "vinner" mer på en roddmaskin än ett gångband vad gäller armar/rygg osv.

Tack. Jo. Insåg att det blir nog frakt hem. Synd att de inte listar mått på apparaten alls på hemsidan. Skulle vilja mäta upp plats hemmavid.

Har som sagt tittat runt efter begagnade roddmaskiner men hittar inga. En som dör upp försvann samtidigt som den lades upp.

Om du skulle vilja testa något annat, som är betydligt billigare och som man kan träna hemma.
Så rekommenderar jag att kolla upp calisthenics. Mkt prisvärd och bra bok som ger grundliga råd om övningar, allt från inte van till avancerat. Samt stretch och flexibilitetsövningar.

Permalänk
Medlem

Må säga att jag är impad. beställde roddmaskin från Intersport i förrgår och den kom idag. 42kg och stor kartong, 79kr i frakt.

Skrivet av Molgorain:

Om du skulle vilja testa något annat, som är betydligt billigare och som man kan träna hemma.
Så rekommenderar jag att kolla upp calisthenics. Mkt prisvärd och bra bok som ger grundliga råd om övningar, allt från inte van till avancerat. Samt stretch och flexibilitetsövningar.

Tack. Ska läsa sen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk